Πριν από λίγες μέρες δημοσιεύτηκε στην διαύγεια από το Υπουργείο παιδείας μια λίστα με την παράταση της απόσπασης για το σχολικό έτος 2025-2026 και 2026 Ν. Ημισφαιρίου, 77 εκπαιδευτικών που υπηρετούν στις εκπαιδευτικές μονάδες του εξωτερικού λόγω υπηρεσιακών αναγκών.
Σύμφωνα με το παρόν νομικό πλαίσιο δίνεται η δυνατότητα απόσπασης στο εξωτερικό για 6 χρόνια (3+2+1 τα 4 με επιμίσθιο). Αν ο εκπαιδευτικός θέλει να παραμείνει πέραν της 6ετίας υποβάλλει αίτηση παράτασης και αν δεν υπάρχει ενδιαφέρον απόσπασης από εκπαιδευτικους στην Ελλάδα που έχουν προτεραιότητα για την συγκεκριμένη θέση, ο εκπαιδευτικός παραμένει για άλλη μια χρονιά λόγω...υπηρεσιακών αναγκών. Στην συγκεκριμένη λίστα που δημοσιεύτηκε υπάρχουν αρκετοί συνάδελφοι που λαμβάνουν παράταση στην χώρα απόσπασης για 30ο έτος!! για 26ο !!για 24ο !! κτλ ενω οι περισσότεροι ειναι πάνω από 10 έτη στην χώρα απόσπασης με τα νούμερα να ποικίλουν. Που είναι το κακό θα πει κάποιος από την στιγμή που δεν υπάρχει ενδιαφέρον απόσπασης για τις συγκεκριμένες θέσεις απο την Ελλάδα ώστε να αντικατασταθούν οπως οριζει ο ισχύων νόμος;
Απαντώ κατηγορηματικά απολύτως πουθενά.
Οι συγκεριμένοι εκπαιδευτικοί για να αιτούνται παράταση έχουν τους λόγους τους. Κι όμως σε αυτό ακριβώς το σήμειο ξεκινάει η μεγάλη αδικία, η έλλειψη αξιοκρατίας και ισότητας ευκαιριών, η προχειρότητα αλλά και ο παραλογισμός ενος νόμου που δημιουργεί δύο κατηγορίες εκπαιδευτικών.
Δεν είναι λοιπόν οτι δεν υπάρχει ενδιαφέρον απο την Ελλάδα, ΥΠΑΡΧΟΥΝ εκπαιδευτικοί που έχουν πολύ σοβαρούς λόγους να θέλουν να αποσπαστούν, αλλα ΑΠΟΚΛΕΙΟΝΤΑΙ προκλητικά απο το να υποβάλλουν αίτηση.
Σε αυτήν την κατηγορία είμαστε όλοι όσοι υπηρετήσαμε κάποτε στην συγκεκριμένη χώρα είχαμε πολύ σοβαρούς λόγους να θέλουμε να παραμείνουμε (κάναμε οικογένεια και παιδιά με ομογενή ή αλλοδαπό) αλλά μετά την εξαετία έληξαν την απόσπασή μας γιατι είχαμε ας πούμε την «ατυχία» να εκδηλώθεί ενδιαφέρον από τους παραπάνω συνάδερφους που αποσπώνταν για πρώτη φορά τότε απο Ελλάδα.
Για να καταλάβουν λοιπόν όλοι περι τίνος πρόκειται :
Μεχρι το 20216 οι εκπαιδευτικές αναγκες των σχολείων του εξωτερικού καλύπτονταν κατα προτεραιότητα: 1) Με ετήσιες παρατάσεις εκπαιδευτικων που είχαν συμπληρωσει πενταέτια αλλά επιθυμούσαν να παραμείνουν γιατί σε αυτό το διάστημα είχαν παντρευτεί και είχαν παιδιά με ομογενή ή αλλοδαπό μόνιμο κάτοικο εξωτερικού και 2) με νέες αποσπάσεις απο τη Ελλάδα για τις οποίες είχαν δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση τόσο εκπαιδευτικοί που αιτούνταν για πρώτη φορά (με επιμίσθιο) όσο και εκπαιδευτικοί που ειχαν ξανααποσπαστει παλιότερα. Αυτοί οι τελευταίοι όπως και η κατηγορία των παντρεμένων, με ετήσιες παρατάσεις ή αποσπάσεις και χωρίς επιμίσθιο.
Ηρθε λοιπόν ο οικογενειοκτόνος νόμος 4415/2016 του Σύριζα και άλλαξε παραλόγως ότι ίσχυε ενώ η παρούσα κυβέρνηση της ΝΔ που τότε βγήκε στα κεραμίδια περι καταφορης αδικίας, εδω και 7 χρόνια δεν έχει αλλάξει απολύτως τίποτε.
Ο νέος νόμος άλλαξε την σειρά, εδωσε προτεραιότητα τοποθέτησης στις αιτήσεις για απόσπαση για πρώτη φορά απο την Ελλάδα με επιμίσθιο ενω αντιμετώπισε σχεδόν ώς ανεπιθύμητους όσους είχαν κάνει οικογένεια απαγορεύοντας τοσο το δικαίωμα στην παράταση κατα προτεραιότητα όπως και το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση για εκ νέου απόσπαση. Ενας εκπαιδευτικός λοιπόν που διένυσε εξαετία και θελει να παραμείνει λόγω οικογένειας, πλέον μπορεί να αιτηθει παράταση οχι κατα προτεραιότητα όπως πριν αλλά μόνο αν δεν υπάρχει ενδιαφέρον να καλύψει την θεση κάποιος καινούριος απο την Ελλάδα, δημιουργώντας τεράστιο άγχος στο τέλος καθε σχολικής χρονιάς για τον οικογενειακο προγραμματισμό του. Το πιο σκληρό όμως είναι οτι του αφαιρείται το δικαίωμα να υποβάλλει εκ νέου αίτηση απόσπασης. Αν δηλαδή λήξει η απόσπασή του λόγω του ερχομού ενος καινούριου, μελλοντικά δεν έχει το δικαίωμα να ξαναυποβάλλει αίτηση για κάλυψη κενού στην συγκεκριμένη χώρα. Αποκλείεται διαπαντώς, κι ας έχει οικογένεια αλλά και αυξημένα αντικειμενικά επαγγελματικά προσόντα (εμπειρια,γλώσσες,μεταπτυχιακά), ο δε αντικαταστάτης του όμως μπορει να παραμένει με αλλεπάλληλες παρατάσεις μεχρι και 30 χρόνια είτε επειδή έχει την «τυχη», να μην ζητάει να αποσπασθεί κανεις στην συγκεκριμένη θεση απο την Ελλάδα είτε επειδή γίνονται και τα απαραίτητα μαγειρέματα με τηλέφωνα από επισκόπους, ομογενειακούς φορείς κτλ. Έχουμε δει περιπτώσει όπου εκπαιδευτικοί πρώτοι στα μόρια στον πίνακα απόσπασης με πρώτη επιλογή συγκεκριμένη χώρα, να τοποθετούνται τελικά στην δεύτερη χώρα επιλογή τους με αστείες δικαιολογίες, για να μην φύγει ο παλιός στην πρώτη χώρα όπως και περιπτώσεις που ενώ έρχεται καινούριος συναδελφος και ο παλιός πρέπει να φύγει «ανακαλύπτεται» ξαφνικα νέο κενό και παραμένει ή αν «ενοχλεί» εξαφανίζεται το κενο και φεύγει.
Η συγκεκριμέη αλλαγή που έγινε τότε, λόγω της ανάγκης διατήρησης της εργασίας αμφοτέρων των μελών του ζευγαριού, τίναξε στον αέρα τις οικογένειες δεκάδων απο εμάς, κατάφερε να μας χωρίσει για μεγάλα χρονικά διαστήματα με όλες τις αρνητικές, συναισθηματικές, ψυχολογικές και οικονομικές συνέπειες που είχε και έχει αυτήν η ψυχοφθόρα διαδικασία για μας και τα παιδιά μας ή μας υποχρέωσε σε μακροχρόνιες άδειες άνευ αποδοχών προκειμένου να μείνουμε με τις οικογένειές μας.
Το πιο παράλογο είναι οτι βρισκόμαστε με άδειες άνευ αποδοχών λόγω οικογενειας σε χώρες που τo ίδιο το υπουργείο δίνει εκπαιδευτικές ανάγκες, δεν υπάρχει ενδιαφέρον από Ελλαδα για απόσπαση και δεν μπορούμε να υποβάλλουμε αίτηση ούτε εμεις για να είμαστε με την οικογένειά μας ούτε γενικότερα εκπαιδευτικοί που παλιότερα είχαν ξανααποσπαστεί. Μια τεράστια αδικία που με μια μικρή τροπολογία, θα έπαυε ο παραλογισμός και η άνιση αντιμετώπιση και θα επιλύονταν άμεσα η ελλειψη εκπαιδευτικών στις ελληνόγλωσσες μονάδες του εξωτερικού.
Κατα την προκήρυξη της εγκυκλίου των αποσπάσεων για τις ελληνόγλωσσες δομες του εξωτερικου, να μας δίνεται το δικαίωμα να υποβάλλουμε αίτηση απόσπασης το οποίο - αφού τελειώνει η διαδικασία τοποθετησης των νέων συναδερφων που αποσπώνται για πρώτη φορά και απο την στιγμή που υπάρχουν κενά - να εξετάζεται απο κοινού με τις αιτήσεις παρατάσης για κατ εξαίρεση παραμονή πέραν της εξαετίας (περιπτωση 77 εκπαιδευτικών) και η τελική επιλογή να γίνεται βάσει αντικειμενικών και κοινωνικών κριτηρίων.
Εδω και 3 χρόνια εκπαιδευτικοί με οικογένεια που βρισκόμαστε σε αυτήν την κατάσταση αλλά και εκπαιδευτικοί με οικογένεια που υπηρετούν και κάθε τέλος της χρονιάς είναι με το αγχος αν μείνουν τελικά ή όχι, έχουμε στείλει δεκάδες επιστολές στην κα Κεραμέως, στον κο Πιερρακάκη, σε υφυπουργούς και Γενικούς Γραμματείς για το θέμα παρουσιάζοντάς τους την δύσκολη κατάστασή μας αλλά και προτάσεις για να αλλάξει αυτήν η αθλιότητα, λαμβάνοντας από αδιαφορία μεχρι γενικόλογες υποσχέσεις. Οι οικογένειές μας έχουν μετατραπεί σε λάστιχο που είναι μια μαζί και μια χώρια από μια κυβέρνηση που μάλιστα έφτιαξε και υπουργείο κοινωνικής συνοχής και οικογένειας...
Εδώ και δυο μέρες 23 Εκπαιδευτικοί ξαναστείλαμε και νέα επιστολή με την κατάστασή μας και τις προτάσεις μας τόσο στην Υπουργό κα Ζαχαράκη, όσο και στον νεο ΓΓ. του Υπουργείου κο Παπαδομαρκάκη για να δουν επιτέλους το πρόβλημα που δεν αφορά μόνο εμάς αλλά γενικότερα την ελληνόγλωσση εκπαίδευση και τις ανάγκες της.
Στην περίπτωσή μου - που είναι μία απο τις πολλές δεκάδων συναδέλφων - βιώνω με την οικογένειά μου βασανιστικά τις συνέπειες του συγκεκριμένου νόμου. Η απόσπασή μου στην Ουρουγουάη έληξε το 2018 και αφού έλαβα τις 2 γονικές άδειες των παιδιών μου, έμεινα ένα ολόκληρο σχολικό έτος μακρυά τους (2020-2021 πανδημία), πήρα κατόπιν δύο σχολικα έτη άδεια άνευ αποδοχών (21-22 και 22 -23) για να ειμαι κοντά τους αντιμετωπίζοντας μεγαλες οικονομικές δυσκολίες, έμεινα εκ νέου εναμιση σχολικό έτος (23-24 και 24-25) μακρυά τους για να είμαι στην οργανική μου στην Ελλάδα και αναγκάστηκα για την σχολική χρονιά που ξεκινα να αιτηθώ εκ νέου άδεια άνευ αποδοχών γιατι τα παιδιά μου 6 και 8 χρονών με χρειάζονται κοντά τους. Να σημειώσω οτι σε όλο αυτό το διάστημα υπηρετούσε μια εκπαιδευτικός και οπως αποδείχθηκε κατόπιν, υπήρχε ανάγκη για δεύτερο χωρίς ενδιαφέρον απο την Ελλάδα.
Την ίδια ακριβώς στιγμή που ο νομος με εξοντώνει απαγορεύοντάς μου να υποβάλλω αίτηση απόσπασης για την Ουρουγουάη, αποσπά για φέτος καινούρια εκπαιδευτικό χωρις γνώση της γλώσσας, με επιμίσθιο για 3 χρόνια, υπάρχει ήδη δεύτερη εκπαιδευτικός απο το Μάρτιο του 2024 που θα διανύσει φετος το τρίτο ετος απόσπασής της με επιμίσθιο και υπάρχει και τρίτη εκπαιδευτικός απο το 2016 χωρις οικογένεια με ομογενη/αλλοδαπό, της οποία ανανεωνεται για 11ο συνεχόμενο χρόνο η απόσπασή (μια απο τους 77) παρα τον ερχομο καινούριας συναδέλφου, γιατι φαίνεται οτι «προέκυψε» ξαφνικά και τριτη εκπαιδευτική ανάγκη!!! Ανάγκη η οποία όταν πέρσι αλλά και φέτος αιτήθηκα κατ εξαίρεση απόσπαση για σοβαρούς λόγους υγείας του γιού μου, μεσω ειδικής πρόσκλησης σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 6 της απόφασης Αριθμ. 83046/Η2 της 1ης Ιουλίου 2020 μου απάντησαν απο την ΔΙΠΟΔΕ οτι δεν υφίσταται εκπαιδευτική ανάγκη και οτι το νομικό πλαίσιο επίσης δεν το επιτρέπει.
Κα πρώην υπουργέ κοινωνικής συνοχής και οικογένειας και νυν Παιδείας μας ακούτε;;
Κα Ζαχαράκη;
Κα συνάδελφε;
* 21 Αυγούστου 2025
Δημήτρης Γοδέβενος Δάσκαλος
Εκ των πρώην αποσπασμένων εκπαιδευτικών στο εξωτερικό με οικογένεια
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ