Thumbnail
Έντονη κριτική για τις ρυθμίσεις στην επαγγελματική εκπαίδευση από την Ομοσπονδία Λειτουργών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΟΛΤΕΕ)

Στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, που πραγματοποιήθηκε στις 28 Ιουλίου 2025, παρενέβη η Ομοσπονδία Λειτουργών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΟΛΤΕΕ), καταθέτοντας τις θέσεις και τις ενστάσεις της για το νέο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Το σχέδιο νόμου, το οποίο αφορά μεταξύ άλλων τη σύσταση νέου νομικού προσώπου για την Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή Σινά στην Ελλάδα, αλλά και πλήθος διατάξεων για την ανώτατη και επαγγελματική εκπαίδευση, προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Ομοσπονδίας, η οποία κάνει λόγο για αποσπασματικές ρυθμίσεις, έλλειψη στρατηγικής και σοβαρού διαλόγου με την εκπαιδευτική κοινότητα.

Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΕ, Νικόλαος Σεκεριάδης, και ο αντιπρόεδρος, Ηλίας Τσιντώνης, παρουσίασαν σειρά προτάσεων και παρατηρήσεων, υπογραμμίζοντας την ανάγκη διασφάλισης των εργαστηριακών κέντρων και της ποιότητας στην τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση, ενώ προειδοποίησαν ότι η αποδυνάμωση των υποδομών αυτών θα οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση των σπουδών και της σύνδεσής τους με την αγορά εργασίας.

Αναλυτικά η ανακοίνωση

Στις 28/07/2025 η Ομοσπονδία Λειτουργών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.) προσκλήθηκε και εκπρόσωποί της μίλησαν στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία ΄΄Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα΄΄, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, ενίσχυση της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, διατάξεις για τον αθλητισμό και λοιπές ρυθμίσεις». Από την ΟΛΤΕΕ συμμετείχαν και κατέθεσαν παρατηρήσεις και προτάσεις, ο Πρόεδρος κ. Νικόλαος Σεκεριάδης και ο Αντιπρόεδρος κ. Ηλίας Τσιντώνης.

Τα κύρια σημεία της ομιλίας και του υπομνήματος που κατατέθηκε είναι τα παρακάτω:

Το παρόν πολυνομοσχέδιο αποτελεί μία ακόμη πρόχειρη και αποσπασματική νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, η οποία συγκεντρώνει διατάξεις ετερόκλητες, χωρίς συνεκτικό σχεδιασμό, χωρίς στρατηγική και – κυρίως – χωρίς να έχει προηγηθεί ο στοιχειώδης διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα.

Είναι καθήκον της ΟΛΤΕΕ, ως εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στην πρώτη γραμμή του σχολείου, να εκφράσει με υπευθυνότητα τις θέσεις της και τις προτάσεις της στα θέματα που συζητούνται και εμπίπτουν στη δευτεροβάθμια τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση.

Το παρόν σχέδιο νόμου, προσπαθεί να αναζωπυρώσει παλιές πρακτικές που αποδεδειγμένα απέτυχαν πριν από δεκαετίες.

Αποδομεί τα εργαστηριακά κέντρα και θέτει σε κίνδυνο τον εξοπλισμό των εργαστηρίων ο οποίος θα πρέπει να διαφυλαχθεί με κάθε κόστος, καθώς είναι πολύτιμος για την εκπαιδευτική διαδικασία και την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών στα Επαγγελματικά Λύκεια, τα οποία αποτελούν θεμέλιο για την εκπαίδευση, καθώς εκεί πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση και εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων των μαθητών και αυτά είναι αναντικατάστατα.

Η αναστολή συγκεκριμένων διατάξεων του Ν.5082/24 που θα εφαρμόζονταν από το σχ. έτος 2025-26, όπως είναι η διάχυση καλών πρακτικών από τα Π.ΕΠΑΛ σε όλα τα ΕΠΑΛ, μας βρίσκει αντίθετους. Απεναντίας χαιρετίζουμε την υιοθέτηση της πρότασής μας για αναστολή διατάξεων που αφορούν τα εργαστηριακά κέντρα (ΕΚ) ώστε να γίνει καλύτερη προετοιμασία για την εφαρμογή τους. Είναι προφανές ότι θεωρούμε επιβεβλημένη την κατάργηση των διατάξεων του Ν.5082/24 που μιλάει για συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων.

Το Υπουργείο Παιδείας έχει καθήκον να νομοθετεί με υπευθυνότητα, με σεβασμό στους θεσμούς και με επίγνωση των συνεπειών κάθε ρύθμισης.

Αντί αυτών, έχουμε νομοθετήματα που εξαντλούνται στην επικοινωνία και δεν αντέχουν στην εφαρμογή. Αδυνατούν να παραγάγουν αποτελέσματα, όχι μόνο γιατί είναι ατελή, αλλά κυρίως γιατί στερούνται κοινωνικής νομιμοποίησης και παιδαγωγικής τεκμηρίωσης.

Το παρόν νομοσχέδιο, όπως και οι Ν.4763/20 και Ν.5082/2024, υπαινίσσεται την ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Ωστόσο, πίσω από τους φιλόδοξους τίτλους και τις διακηρύξεις, στην πράξη υπονομεύει τα θεμέλιά της, αποδυναμώνοντας τον εργαστηριακό και συνεπώς τον επαγγελματικό της χαρακτήρα.

Αναλυτικότερα, επί των άρθρων για τη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση η Ομοσπονδία προτείνει:

Άρθρο 117

  • Στελέχωση των Τμημάτων Ένταξης με μόνιμο προσωπικό, προκειμένου να διασφαλιστεί η παιδαγωγική συνέχεια και η παροχή ποιοτικής υποστήριξης.
  • Ολοκλήρωση της στελέχωσης πριν από την έναρξη κάθε σχολικού έτους

Άρθρο 145

Για την ίδρυση ενός ΚΕΕΚ δεν απαιτείται η ύπαρξη Εργαστηριακού Κέντρου (ΕΚ) όπως προέβλεπε ο Ν.5082/24.

Αλήθεια θα έχουμε δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ-Π.ΕΠΑΛ) και κατάρτισης (ΕΣΚ-ΣΑΕΚ) χωρίς εργαστήρια; Πώς θα καλλιεργηθούν οι τεχνικές δεξιότητες που απαιτούνται απότην σύγχρονη αγορά εργασίας και τις παραγωγικές ειδικότητες; Μήπως προωθείται η προσομοίωση αντί των εργαστηρίων; Η αποσύνδεση των Κ.Ε.Ε.Κ. από τα Εργαστηριακά Κέντρα είναι μια συνειδητή επιλογή ακραίας υποβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και ακύρωσης του σκοπού και των στόχων της.

Η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς εργαστήρια. Χωρίς αυτά, δεν έχουμε εκπαίδευση – έχουμε απλώς διαχείριση τίτλων. Το νομοσχέδιο τελικά τροποποιεί την ίδρυση των ΚΕΕΚ, αλλά δεν αλλάζει, ούτε περιλαμβάνει αυτοτελείς διατάξεις για τα ΕΠΑΛ και τα Εργαστηριακά Κέντρα. Το θέμα των ΕΚ, αν και θεωρείται κρίσιμο στην πράξη, μένει ασαφές και εκκρεμεί για ανησυχητικές μελλοντικές ρυθμίσεις.

Άρθρο 146

  • Μόνιμες θέσεις γραμματείας στα ΚΕΕΚ και στα ΕΠΑΛ και όχι περιστασιακή κάλυψη των θέσεων αυτών με την εθελούσια απόσπαση εκπαιδευτικών, εάν και όποτε αυτή υπάρξει.

Άρθρο 147

  • Στις αρμοδιότητες του συμβουλίου του Κ.Ε.Ε.Κ., θα πρέπει να ενταχθεί και η αναζήτηση σε τοπικό επίπεδο θέσεων μαθητείας στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα για τις τάξεις μαθητείας των ΕΠΑΛ-Π.ΕΠΑΛ που λειτουργούν.
  • Στα Κ.Ε.Ε.Κ. πρέπει να λειτουργούν όλες οι ειδικότητες μαθητείας και να αποτελούν Κέντρα Μαθητείας.

Για ζ) την προσέλκυση δωρεών και την ανάπτυξη συνεργασιών με φορείς του εξωτερικού.
Η θέση της Ομοσπονδίας:

  • Η Τεχνική Εκπαίδευση για να λειτουργήσει πρέπει να βασίζεται σε γενναία Δημόσια χρηματοδότηση και όχι να ζητιανεύει από τους ιδιώτες.

Άρθρο 148

  • Χαιρετίζουμε την υιοθέτηση της πρότασής μας, για επιλογή οργανωτικού συντονιστή του ΚΕΕΚ, προσώπου από την εκπαίδευση και ειδικά ενός διευθυντή από τις δομές που απαρτίζουν το ΚΕΕΚ και όχι ένας οποιοσδήποτε δημόσιος υπάλληλος με σχέση εργασίας δημοσίου δίκαιου ή Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου φορέων του δημόσιου τομέα. Άρθρο 149
  • Είναι επιβεβλημένη η λειτουργία Γραφείου Διασύνδεσης με την αγορά εργασίας σε κάθε μονάδα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όπως προβλέπεται ήδη στο Ν.4763/2020. Όμως, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ο ουσιαστικότερος τρόπος σύνδεσης με την απασχόληση είναι η ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών: επικαιροποιημένα αναλυτικά προγράμματα, σύγχρονα διδακτικά εγχειρίδια, αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων, και – πάνω απ’ όλα – εργαστηριακή διδασκαλία σε συνθήκες που προσομοιάζουν την πραγματική παραγωγή, όχι απλές θεωρητικές προσεγγίσεις.

Η Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., όπως πάντα, είναι ανοιχτή στο διάλογο και έχει συγκεκριμένες προτάσεις για οποιοδήποτε θέμα αφορά στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, με στόχο ένα εκπαιδευτικό σύστημα ποιοτικό, ισότιμο και πραγματικά συνδεδεμένο με τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ποιοι οδηγούν τα «ΑΟ» αυτοκίνητα στην Ελλάδα - Τι σημαίνουν οι μυστηριώδεις πινακίδες

Voucher 2250 ευρώ σε ανέργους με ΚΑΥΑΣ DYPAHS - ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΚΕΚ ΕΔΩ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΕΚΠΑ
ΕΚΠΑ: Νέες Ορκωμοσίες Μελών ΔΕΠ – Τα Ονόματα και τα Βιογραφικά τους
Η νέα τριπλέτα μελών ΔΕΠ του ΕΚΠΑ αντικατοπτρίζει το εύρος και την πολυμορφία της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας – από την Ιατρική Ακριβείας και...
ΕΚΠΑ: Νέες Ορκωμοσίες Μελών ΔΕΠ – Τα Ονόματα και τα Βιογραφικά τους
tiri
Μια απροσδόκητη πηγή μικροπλαστικών στην καθημερινή μας διατροφή
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό npj Science of Food, τα ώριμα τυριά περιέχουν κατά μέσο όρο 1.857 σωματίδια...
Μια απροσδόκητη πηγή μικροπλαστικών στην καθημερινή μας διατροφή
ΕΠΑΛ ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ
«Διάβαζα μετά τις 12 το βράδυ, όταν ησύχαζε το κεφάλι μου – Τα όνειρα μας δίνουν ζωή!» | Από ένα Εσπερινό ΕΠΑΛ στο Πανεπιστήμιο
Δύο ιστορίες έμπνευσης από το Εσπερινό ΕΠΑΛ Πλατανιά: Στα 30 και στα 50, ξεκινούν πανεπιστημιακές σπουδές στην Κρήτη
«Διάβαζα μετά τις 12 το βράδυ, όταν ησύχαζε το κεφάλι μου – Τα όνειρα μας δίνουν ζωή!» | Από ένα Εσπερινό ΕΠΑΛ στο Πανεπιστήμιο