Αναπληρωτές Εκπαιδευτικοί: Επιτρέπεται η δεύτερη εργασία; Τι προβλέπει η νομοθεσία
Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί: Μπορούν να ασκούν ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή;

Δικαίωμα να ασκούν παράλληλη επαγγελματική δραστηριότητα με αμοιβή —όπως για παράδειγμα η διδασκαλία σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ)— έχουν οι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (άρθρο 31 του Ν.3528/2007), η άσκηση οποιουδήποτε ιδιωτικού έργου ή αμειβόμενης εργασίας επιτρέπεται μόνο κατόπιν σχετικής άδειας από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Χωρίς την προέγκριση αυτή, οποιαδήποτε δραστηριότητα εκτός του δημόσιου εκπαιδευτικού έργου θεωρείται μη σύννομη.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση εφαρμόζεται ώστε να διασφαλίζεται η αμεροληψία, η διαφάνεια και η απρόσκοπτη άσκηση των καθηκόντων των εκπαιδευτικών, ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης της εμπειρίας τους σε συμπληρωματικά πεδία του εκπαιδευτικού τομέα.

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί καλούνται να υποβάλλουν σχετικό αίτημα, με όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, προς το Υπηρεσιακό Συμβούλιο στο οποίο υπάγονται, πριν αναλάβουν οποιαδήποτε δεύτερη εργασία.

Άρθρο 31 - Νόμος 3528/2007 - Άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή

1. Μετά από άδεια ο υπάλληλος μπορεί να ασκεί ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή, εφόσον συμβιβάζεται με τα καθήκοντα της θέσης του και δεν παρεμποδίζει την ομαλή εκτέλεση της υπηρεσίας του.
2. Η άδεια χορηγείται για συγκεκριμένο έργο ή εργασία μετά από σύμφωνη αιτιολογημένη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου και μπορεί να ανακαλείται με τον ίδιο τρόπο. Η άδεια στους υπαλλήλους του Δημοσίου χορηγείται από τον οικείο υπουργό και στους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου από το ανώτατο μονομελές όργανο διοίκησης και αν δεν υπάρχει τέτοιο όργανο, από τον πρόεδρο του συλλογικού οργάνου διοίκησης.
3. Δεν επιτρέπεται στον υπάλληλο η κατ' επάγγελμα άσκηση εμπορίας.
4. Ειδικές απαγορευτικές διατάξεις διατηρούνται σε ισχύ.

Άσκηση ιδιωτικού έργου στο Δημόσιο: Ερμηνεία του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007 (ΝΣΚ Γνωμ. 81/2021)

Σε ερώτημα του e- ΕΦΚΑ σχετικά με την ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007 απάντησε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την υπ’ αριθμ.81/2021 γνωμοδότησή του.

Ειδικότερα, το ερώτημα αφορά στην έννοια άσκησης ιδιωτικού έργου σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007, εάν αυτή είναι ανεξάρτητη της νομικής μορφής του εργοδότη, ήτοι αν το προς ανάθεση έργο ή εργασία μπορεί να παρέχεται στο Δημόσιο ή σε Δημόσιους φορείς (Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α., Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δημόσια Ι.Ε.Κ. κ.λ.π.). Επιπλέον, τέθηκε το ερώτημα εάν το ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή μπορεί να αφορά και να επιτρέπει την άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος αυτοτελώς ή την απλή διενέργεια εμπορικών πράξεων, δεδομένου ότι η κατ’ επάγγελμα άσκηση εμπορίας απαγορεύεται ρητώς καθώς και εάν για την άπαξ ή την επ’ ευκαιρία ή το τυχαίως έργο ή εργασία με αμοιβή απαιτείται άδεια από το αρμόδιο αποφασιστικό όργανο.

Λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις των άρθρων 2, 31 και 107 του Κώδικα Κατάστασης Δημόσιων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ (ΥΚ), το Συμβούλιο έκρινε πως το έργο ή η αμειβόμενη εργασία, για τα οποία κατά το άρ. 31 του Υ.Κ. ζητείται άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου από υπάλληλο του e-ΕΦΚΑ, μπορεί να παρέχεται και στο Δημόσιο ή σε οποιονδήποτε δημόσιο φορέα, καθόσον η τήρηση της διαγραφόμενης από το νόμο διαδικασίας είναι ανεξάρτητη της νομικής μορφής του εργοδότη, είτε ο τελευταίος είναι ιδιώτης είτε ανήκει στο Δημόσιο.

Στη συνέχεια, όσον αφορά στην έννοια του ιδιωτικού έργου ή της αμειβόμενης εργασίας, σε αυτή έκρινε ότι περιλαμβάνεται τόσο η παροχή αυτής ταύτης εξαρτημένης εργασίας όσο και η προσφορά υπηρεσιών ελευθέριου επαγγέλματος. Περιλαμβάνεται, συνεπώς, η παροχή έργου ή ανεξάρτητων υπηρεσιών, με διαρκή, σταθερή και συστηματική απασχόληση, επί συγκεκριμένου αντικειμένου, χωρίς ο υπάλληλος να τελεί σε σχέση εξάρτησης με τον εργοδότη.

Τέλος, κατά την κρίση του Συμβουλίου, απαιτείται πράγματι άδεια από το αρμόδιο αποφασιστικό όργανο για την άπαξ ή την επ’ ευκαιρία ή το τυχαίως έργο ή εργασία με αμοιβή, παρά το γεγονός ότι τα ανωτέρω δεν προϋποθέτουν σταθερή και συστηματική απασχόληση του υπαλλήλου.

Απόσπασμα γνωμοδότησης

Εν όψει των παραπάνω, στην έννοια του ιδιωτικού έργου ή εργασίας, κατ’ άρθρο 31 παρ.1 του Υ.Κ., εμπίπτει, εκτός από εκείνο που παρέχεται σε ιδιώτη εργοδότη και εκείνο που παρέχεται στο Δημόσιο ή σε δημόσιους φορείς (ν.π.δ.δ., Α.Ε.Ι., ΟΤΑ κ.λ.π.), ακόμα δε και προς τον ίδιο τον φορέα κύριας απασχόλησης του υπαλλήλου, για την εξυπηρέτηση αναγκών του τελευταίου που διαχωρίζονται σαφώς από τα καθήκοντα της υπαλληλικής θέσης αυτού (Ελ.Συν. Πράξεις I Τμ. 24/2015, 124/2011, 59/2010, 65/2009, ΝΣΚ 109/2019), καθώς κρίσιμο στοιχείο αποτελεί η φύση της έννομης σχέσης, στο πλαίσιο της οποίας παρέχεται η εργασία, ως ιδιωτικού δικαίου και όχι ο ιδιωτικός ή δημόσιος χαρακτήρας του φορέα στον οποίο αυτή προσφέρεται (ΕΣ ΚΠΕΔ στο Ι Τμ. 252/2018, 196/2017, 166/2016, 220/2015, ΝΣΚ 251/2016, 134/2013).
Η προβλεπόμενη από τις διατάξεις του άρθρου 31 Υ.Κ. άδεια πρέπει να αφορά σε ιδιωτικό έργο ή εργασία δηλ. να παρέχεται με σκοπό την αμοιβή του ενδιαφερομένου. Ο νομοθέτης αναφέρεται στην εν γένει άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή, προκειμένου στο εννοιολογικό περιεχόμενο της ερμηνευόμενης ρύθμισης, να περιλάβει κάθε εξωυπηρεσιακή δραστηριότητρα του υπαλλήλου, όπως η άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος αυτοτελώς, δηλαδή, χωρίς να τελεί ο υπάλληλος σε σχέση εξάρτησης από εργοδότη. Ως ιδιωτικό έργο ή εργασία νοείται τόσο η παροχή αυτής ταύτης εξαρτημένης εργασίας όσο και η προσφορά υπηρεσιών ελευθέριου επαγγέλματος, δηλαδή της παροχής έργου ή ανεξάρτητων υπηρεσιών, με διαρκή, σταθερή και συστηματική απασχόληση, επί συγκεκριμένου αντικειμένου, χωρίς να τελεί ο υπάλληλος σε σχέση εξάρτησης με τον εργοδότη (ΝΣΚ 447/2009), ακόμη δε και η μίσθωση έργου κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 681 επ. ΑΚ. Τούτο διότι από τη διάταξη του άρθρου 31 παρ. 3 του ΥΚ απαγορεύεται μεν η κτήση της εμπορικής ιδιότητας, όχι δε η απλή διενέργεια ορισμένων εμπορικών πράξεων (π.χ. ελευθέρια επαγγέλματα, άσκηση έργου ή ιδιωτικής εργασίας υπηρεσιών αστικής φύσης κ.λ.π.) Η κτήση της εμπορικής ιδιότητας συνιστά πραγματικό γεγονός, το οποίο χρήζει ανάλογης απόδειξης.
Η άσκηση εμπορίας είναι επίσης, πραγματικό, κατά βάση, γεγονός που προϋποθέτει προηγούμενη έρευνα των επαγγελματικών συνθηκών. Συνεπώς, η κρίση για το εάν κάποιο πρόσωπο έχει την εμπορική ιδιότητα, δύναται να εξαχθεί μόνο μετά από περιπτωσιολογική εξέταση της υπ΄αυτού ασκούμενης επαγγελματικής δραστηριότητας, καθώς και των συνθηκών άσκησης αυτής (Τάχος-Συμεωνίδης: «Ερμηνεία Υπαλληλικού Κώδικα» Γ΄ έκδ.σελ. 304, 363 επ. Γνωμ. ΝΣΚ 37/2002, 368/2005, Ν. Ρόκας : «Στοιχεία Εμπορικού Δικαίου (1) Γεικό Μέρος 2η εκδ. σελ. 24).

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Οδήγηση τέλος για ηλικιωμένους: Ποιοι χάνουν το δίπλωμα στα 65 και ποιοι στα 67

Voucher ΔΥΠΑ 750 ευρώ: - Πότε οι πληρώνεστε και που ξεκινάτε πρώτοι

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εκπαίδευση
Β' φάση μεταθέσεων εκπαιδευτικών: Στο τέλος Ιουλίου πριν τους διορισμούς
Β' Φάση Μεταθέσεων Εκπαιδευτικών: Τι Προβλέπει ο Προγραμματισμός του Υπουργείου Παιδείας - Ενημέρωση από τον αιρετό Χρήστο Σερμπίνη
Β' φάση μεταθέσεων εκπαιδευτικών: Στο τέλος Ιουλίου πριν τους διορισμούς
Αρχαιολογική ανακάλυψη
Αρχαιολογική έκπληξη στον Μεσοπόταμο: Ανακαλύφθηκαν αθέατες τοιχογραφίες από τον 11ο αιώνα (Photos)
Έκπληκτοι οι αρχαιολόγοι: Βρήκαν άθικτες τοιχογραφίες μιας χιλιετίας στο ναό του Αγίου Νικολάου στον Μεσοπόταμο Αλβανίας
Αρχαιολογική έκπληξη στον Μεσοπόταμο: Ανακαλύφθηκαν αθέατες τοιχογραφίες από τον 11ο αιώνα (Photos)