Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατέθεσε επίσημη απάντηση στη Βουλή στο πλαίσιο Επερώτησης, παραθέτοντας αναλυτικά το νομοθετικό πλαίσιο και τις πρωτοβουλίες για την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση.
Οι βασικοί άξονες είναι οι εξής:
Διετής υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία
Σύμφωνα με το άρθρο 33 του ν. 4521/2018, η προσχολική εκπαίδευση είναι πλέον διετής και υποχρεωτική για τα νήπια ηλικίας 4 ετών (έως 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής).
Δημιουργική ενασχόληση με την αγγλική γλώσσα
Με το άρθρο 53 του ν. 4807/2021, από το σχολικό έτος 2021‑2022 εισάγεται στα νηπιαγωγεία εβδομαδιαίο εργαστήριο αγγλικών, με την καθοδήγηση εκπαιδευτικών ΠΕ06 Αγγλικής Φιλολογίας σε συνεργασία με τους νηπιαγωγούς.
Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Από το 2021‑22, ενσωματώνονται σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια οι ενότητες «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» μέσω του άρθρου 52 του ν. 4807/2021. Οι θεματικές ενότητες καλύπτουν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα, τη ζωή, την τεχνολογία και επιστήμη, σύμφωνα με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Δράσεις Ενεργού Πολίτη
Από το σχολικό έτος 2024‑2025 εφαρμόζεται το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», στοχευμένο σε τέσσερα επίπεδα εκπαίδευσης (νηπιαγωγείο έως Λύκειο), αξιοποιώντας τους 17 ΣΒΑ.
Νέο πρόγραμμα ολοήμερου νηπιαγωγείου
Με το άρθρο 371 του ν. 4957/2022, από το 2022‑2023 τίθεται σε εφαρμογή ενιαίο ολοήμερο πρόγραμμα +2 ώρες, ενισχύοντας την υποστήριξη εργαζόμενων γονέων και την δημιουργικότητα των παιδιών.
Ανάγνωση λογοτεχνικών έργων
Σύμφωνα με απόφαση του 2024, η διδασκαλία λογοτεχνικών βιβλίων εντάσσεται στο μάθημα της Γλώσσας σε όλες τις τάξεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, σε έντυπη και ψηφιακή μορφή.
Συμβολή ψυχολόγων & κοινωνικών λειτουργών
Με βάση τον ν. 4485/2017, για το 2024‑25 στελεχώνονται σχολικές μονάδες με ΠΕ23 (ψυχολόγους) και ΠΕ30 (κοινωνικούς λειτουργούς) για την υποστήριξη μαθητών με ευάλωτες κοινωνικές ανάγκες.
Δομές Υποδοχής Προσφυγοπαίδων (ΔΥΕΠ)
Με άρθρο 72 του ν. 4547/2018 και τροποποιήσεις του 4559/2018, ιδρύονται ΔΥΕΠ σε νηπιαγωγεία και σχολεία όπου φιλοξενούνται παιδιά προσφύγων. Καταγράφηκαν συγκεκριμένες σχολικές μονάδες για το 2024‑25.
Εγγυημένη ποιότητα στην προσχολική εκπαίδευση
Σύμφωνα με έγγραφα ΑΔΙΠΠΔΕ και ΙΕΠ (2025), δίνεται έμφαση στην γλωσσική, κοινωνική, συναισθηματική ανάπτυξη των νηπίων, καθώς και στον ενιαίο τύπο ολοήμερου νηπιαγωγείου με πρόγραμμα 25 + 20 + 10 ώρες/εβδομάδα.
Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου
Από το 2023‑2024 εφαρμόζεται νέο πρόγραμμα σπουδών για το νηπιαγωγείο, επικεντρωμένο σε τέσσερα Θεματικά Πεδία (επικοινωνία, κοινωνία, επιστήμη, κίνηση & έκφραση).
Ψηφιακό, προσβάσιμο εκπαιδευτικό υλικό
Το ΙΕΠ αναπτύσσει ψηφιακό υλικό προσβάσιμο (std. WCAG2 ΑΑ) για μαθητές με αναπηρίες, υποστηρίζοντας διαφοροποιημένη διδασκαλία και ένταξη.
Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών
Το ΙΕΠ και συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ΕΕ/Ελλάδας έχουν επιμορφώσει εκπαιδευτικούς στην διαφοροποιημένη διδασκαλία, τις ΔΥΕΠ, θέματα ενδοσχολικής βίας και ειδική αγωγή.
Το πρόγραμμα SUB.8 στοχεύει στην κατάρτιση 120.000 εκπαιδευτικών (2022‑2025), με έμφαση σε ειδική αγωγή.
Πρόσληψη προσωπικού μέσω ΕΣΠΑ
Με ενέργειες της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ, έχουν προσληφθεί αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, ειδικό και βοηθητικό προσωπικό για την ενίσχυση των νηπιαγωγείων και ολοήμερων δομών. Το συνολικό πρόγραμμα για 2022‑2025 ανέρχεται σε περίπου 149 εκατ. €, εκ των οποίων 53 εκατ. € το 2024‑25.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τι αλλάζει στα σχολεία από Σεπτέμβριο: Τα νέα μαθήματα του 2025-2026
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 30/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ