texniti noimosini
Με δεδομένη την άκριτη και χωρίς κριτική θεώρηση υιοθέτηση κάθε τεχνολογικής δυνατότητας, η παρουσιαζόμενη ανατρεπτική σύλληψη του σχολείου, της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής σε τι δρόμους οδηγεί;

Ας δούμε δύο εικόνες του μέλλοντος σήμερα, όπως δημοσιεύτηκαν σε έγκυρες ιστοσελίδες.

Η πρώτη είναι από τη δυτική Ευρώπη.

«Το Captcha, ένα προηγμένο ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης, έγραψε ιστορία ως το πρώτο ρομπότ που ανέλαβε ρόλο δασκάλου σε σχολείο στη Γερμανία.

Εξοπλισμένο με εξελιγμένα λογισμικά και αισθητήρες, το Captcha έχει σχεδιαστεί για να βοηθά τους μαθητές σε μαθήματα όπως τα μαθηματικά, η πληροφορική και οι ξένες γλώσσες.

Το ρομπότ είναι σε θέση να προσαρμόζει τη διδασκαλία στις ανάγκες κάθε μαθητή, αναγνωρίζοντας τον ρυθμό και το επίπεδό τους μέσω τεχνολογιών μηχανικής μάθησης.

Επιπλέον, μπορεί να απαντά σε ερωτήσεις, να διορθώνει ασκήσεις και να προσφέρει εξατομικευμένες προτάσεις για βελτίωση».

Αυτή είναι η μια πλευρά της σχολικής αίθουσας, η πλευρά του εκπαιδευτικού.

Στο παράδειγμά μας το ρομπότ ασκείται και λειτουργεί σε βοηθητικό ρόλο ως προς τον δάσκαλο.

Είναι φανερό όμως ότι μπορεί να τεθεί και σε πλήρη αντικατάστασή του, όπως έχει ήδη γίνεται πειραματικά σε σχολεία της Ν. Κορέας. Προκύπτει λοιπόν ένα ουσιώδες ερώτημα.

«Θα υπάρχουν σχολεία χωρίς εκπαιδευτικούς»;

Η δεύτερη εικόνα είναι από τη βόρεια Ευρώπη και αφορά την «άλλη πλευρά της αίθουσας», των μαθητών και των μαθητριών.

«Το μικρό ρομπότ AV1, που κατασκεύασε η νορβηγική εταιρεία No Isolation, βοηθά τα παιδιά που υποβάλλονται σε χρόνιες θεραπείες και απουσιάζουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα από το σχολείο τους, όχι μόνο να κρατούν επαφή με την τάξη αλλά και να συμμετέχουν στο μάθημα.

Η Σόλσμπερι ανέφερε ότι μέχρι στιγμής υπάρχουν 3.000 ρομπότ AV1 ενεργά σε 17 χώρες, με τα περισσότερα να βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη Γερμανία.

Η κάθε μία από τις δύο χώρες έχει περισσότερα από 1.000 ρομπότ AV1 σε λειτουργία.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο τα σχολεία μπορούν να νοικιάσουν το AV1 για περίπου 150 λίρες τον μήνα (180 ευρώ) ή να επιλέξουν μια εφάπαξ αγορά έναντι 3.700 λιρών (4.423 ευρώ) με επιπλέον 780 λίρες (933 ευρώ) για την ετήσια συντήρηση του ρομπότ».

Προφανώς τα κόστη αυτά θα μειωθούν μελλοντικά, όπως γίνεται σε κάθε νέο τεχνολογικό εύρημα.

Είναι προφανές ότι η εκδοχή αυτή, για τους μαθητές που δεν μπορούν να πάνε στα σχολεία για αντικειμενικούς λόγους, θα μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες περιπτώσεις π.χ.

σε πρόσκαιρα ασθενείς ή ακόμα και σε υποκειμενικές περιπτώσεις π.χ.

σε μαθητές που δεν έχουν καλή διάθεση για να πάνε στο σχολείο.

Και οι διάφορες ειδικές καταστάσεις εύκολα μπορούν να γενικευτούν είτε σε σχολεία απομακρυσμένα από τα αστικά κέντρα είτε και σε περισσότερα σχολεία για οικονομικούς λόγους.

(Θα αναφερθώ παρακάτω).

Οι δύο επιμέρους εικόνες λοιπόν συνδυαζόμενες εύκολα οδηγούν σε μια δυστοπική εικόνα, σε ένα σχολείο χωρίς μαθητές και μαθήτριες και χωρίς εκπαιδευτικούς!

Φαίνεται υπερβολική μια τέτοια δυνατότητα; Τεχνικά, όχι. Και όταν η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα, οι πολιτικές ακολουθούν.

(Εδώ είχαμε τη ρήξη των ατομικών βομβών στην Ιαπωνία, που ήταν τόσο ακραίο και βάρβαρο σενάριο).

Αν λοιπόν έχουμε, έστω σε μερική έκδοση, σχολεία χωρίς εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους, τι σημαίνει αυτό για τις κοινωνίες και για τους ανθρώπους;

Με δεδομένη την άκριτη και χωρίς κριτική θεώρηση υιοθέτηση κάθε τεχνολογικής δυνατότητας, η παρουσιαζόμενη ανατρεπτική σύλληψη του σχολείου, της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής σε τι δρόμους οδηγεί;

Και να μια μόνο όψη των οικονομικών λόγων, από τη Ν. Κορέα, από έναν υπεύθυνο εταιρείας παραγωγής ρομπότ.

«Τα ρομπότ δεν παραπονιούνται ποτέ για την ασφάλεια υγείας τους, δεν ζητάνε άδεια ασθενείας, ούτε αποζημιώσεις για απόλυση.

Απλώς χρειάζονται κάποια επιδιόρθωση και μια αναβάθμιση λογισμικού κατά καιρούς».

Σε συνθήκες ακραίου νεοφιλελευθερισμού και απόλυτης εμπορευματοποίησης, η μεγιστοποίηση του κέρδους είναι η σταθερή αξία και επιλογή.

Και όταν ανοίγει η δυστοπία τους σκοτεινότοπούς της, πάντα υπάρχει συνέχεια.

Πώς μπορεί να αποκλειστεί μια εκδοχή ακόμα και υποκατάστασης της αίθουσας και του σχολείου ως φυσικών και θεσμικών χώρων;

Θα υπάρξει «κείμενο – αντίλογος» με το εξής περιεχόμενο:
«Το σχολείο έρχεται από μακριά από τότε που υπάρχει ανθρώπινη κοινωνία και θα πάει πολύ μακριά».

Αν πάψουν να υπάρχουν ανθρώπινες κοινωνίες και έχουμε ταυτοτικό υβριδισμό βιολογίας / κοινωνίας / τεχνολογίας, τότε θα είμαστε άλλα όντα

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Γυναίκα που πέτυχε στις πανελλήνιες 2025
Μητέρα και υποψήφια φοιτήτρια: Η Ευαγγελία Μαρίνου «διπλασιάζει» τη χαρά της με 15.950 μόρια και ένα μωρό καθ’ οδόν
Η Ευαγγελία Μαρίνου όχι μόνο σημείωσε σημαντική επιτυχία στις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025, αλλά ετοιμάζεται και για τον πιο όμορφο ρόλο της ζωής της –...
Μητέρα και υποψήφια φοιτήτρια: Η Ευαγγελία Μαρίνου «διπλασιάζει» τη χαρά της με 15.950 μόρια και ένα μωρό καθ’ οδόν
tritsi
5 πράσινες οάσεις στην Αττική για βόλτες, περίπατο και άθληση
Τα πάρκα και τα άλση αυτά προσφέρουν την ευκαιρία να απολαύσετε την επαφή με τη φύση χωρίς να χρειαστεί να απομακρυνθείτε πολύ από την πόλη.
5 πράσινες οάσεις στην Αττική για βόλτες, περίπατο και άθληση