Την ανάγκη για θεσμική ενίσχυση της πολυγλωσσίας και την αναβάθμιση της διδασκαλίας της Β’ Ξένης Γλώσσας (Γαλλικής και Γερμανικής) στη δημόσια εκπαίδευση υπογραμμίζουν με κοινή επιστολή τους προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, οι επιστημονικοί φορείς των καθηγητών Γαλλικής και Γερμανικής γλώσσας.
Η επιστολή φέρει την υπογραφή τριών φορέων:
του Συνδέσμου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης Ελλάδας (APF FU – GRECE),
του Πανελλήνιου Συλλόγου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αποφοίτων Πανεπιστημίου (ΠΑΣΥΚΑΓΑ),
και της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕΚΑΓΕΠΕ).
Το διακύβευμα
Οι φορείς σημειώνουν ότι η γλωσσική εκπαίδευση αποτελεί βασικό πυλώνα του σύγχρονου ευρωπαϊκού σχολείου και τονίζουν πως η Β’ Ξένη Γλώσσα αντιμετωπίζεται τα τελευταία χρόνια ως «δευτερεύουσα επιλογή» στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, γεγονός που αντιστρατεύεται τις ευρωπαϊκές στρατηγικές και παιδαγωγικές κατευθύνσεις.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «η πολυγλωσσία δεν είναι πολυτέλεια, αλλά δικαίωμα», και η εκπαίδευση οφείλει να είναι ανοιχτή, πλουραλιστική και συμπεριληπτική. Η υποβάθμιση της Β’ Ξένης Γλώσσας, σύμφωνα με την επιστολή, περιορίζει τις γλωσσικές δεξιότητες των μαθητών, μειώνει τις προοπτικές συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα και αποδυναμώνει τη θέση των εκπαιδευτικών ΠΕ05 (Γαλλικής) και ΠΕ07 (Γερμανικής).
Οι προτάσεις προς το Υπουργείο
Οι φορείς ζητούν:
Επανεξέταση της γλωσσικής πολιτικής για τη Β’ Ξένη Γλώσσα, στη βάση τεκμηριωμένων επιστημονικών και ευρωπαϊκών δεδομένων.
Θεσμοθέτηση μέτρων ενίσχυσης της πολυγλωσσίας, με εναρμόνιση στις ευρωπαϊκές οδηγίες.
Άνοιγμα θεσμικού διαλόγου με τους επιστημονικούς φορείς εκπαιδευτικών Γαλλικής και Γερμανικής για τον σχεδιασμό σύγχρονων, βιώσιμων πολιτικών.
Επιστημονική και ευρωπαϊκή τεκμηρίωση
Η επιστολή συνοδεύεται από παράρτημα με αναφορές σε:
Ευρωπαϊκές στρατηγικές για την πολυγλωσσία (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ψηφίσματα του Ευρωκοινοβουλίου, CEFR),
Εθνικές εκπαιδευτικές πολιτικές και νόμους, όπως ο Ν. 3879/2010 για τη διά βίου μάθηση,
Μελέτες του ΙΕΠ και του ΕΚΠΑ, που αναδεικνύουν τη θετική συσχέτιση της πρώιμης εκμάθησης γλωσσών με τη γνωστική και πολιτισμική ανάπτυξη των παιδιών,
Έρευνες για την αγορά εργασίας, οι οποίες επιβεβαιώνουν τη σημασία των γλωσσικών δεξιοτήτων στην επαγγελματική απορρόφηση των νέων.
Η επιστολή καταλήγει με ένα ξεκάθαρο μήνυμα: η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει πίσω στην ευρωπαϊκή πορεία προς την πολυγλωσσία και την ενίσχυση της γλωσσικής ταυτότητας. Η ξενόγλωσση εκπαίδευση πρέπει να συμβάλει στην ενδυνάμωση του δημόσιου σχολείου και στη διαμόρφωση ενεργών, πολύγλωσσων Ευρωπαίων πολιτών.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Βάζουν τους εκπαιδευτικούς να δουλεύουν... και στις διακοπές!
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ