Thumbnail
Ανοιχτή επιστολή για την πολυγλωσσία στην εκπαίδευση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη- «Όχι άλλη υποβάθμιση – Ναι σε μια σύγχρονη, πολυγλωσσική εκπαίδευση»

Την ανάγκη για θεσμική ενίσχυση της πολυγλωσσίας και την αναβάθμιση της διδασκαλίας της Β’ Ξένης Γλώσσας (Γαλλικής και Γερμανικής) στη δημόσια εκπαίδευση υπογραμμίζουν με κοινή επιστολή τους προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, οι επιστημονικοί φορείς των καθηγητών Γαλλικής και Γερμανικής γλώσσας.

Η επιστολή φέρει την υπογραφή τριών φορέων:

  • του Συνδέσμου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης Ελλάδας (APF FU – GRECE),

  • του Πανελλήνιου Συλλόγου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αποφοίτων Πανεπιστημίου (ΠΑΣΥΚΑΓΑ),

  • και της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕΚΑΓΕΠΕ).

Το διακύβευμα

Οι φορείς σημειώνουν ότι η γλωσσική εκπαίδευση αποτελεί βασικό πυλώνα του σύγχρονου ευρωπαϊκού σχολείου και τονίζουν πως η Β’ Ξένη Γλώσσα αντιμετωπίζεται τα τελευταία χρόνια ως «δευτερεύουσα επιλογή» στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, γεγονός που αντιστρατεύεται τις ευρωπαϊκές στρατηγικές και παιδαγωγικές κατευθύνσεις.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «η πολυγλωσσία δεν είναι πολυτέλεια, αλλά δικαίωμα», και η εκπαίδευση οφείλει να είναι ανοιχτή, πλουραλιστική και συμπεριληπτική. Η υποβάθμιση της Β’ Ξένης Γλώσσας, σύμφωνα με την επιστολή, περιορίζει τις γλωσσικές δεξιότητες των μαθητών, μειώνει τις προοπτικές συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα και αποδυναμώνει τη θέση των εκπαιδευτικών ΠΕ05 (Γαλλικής) και ΠΕ07 (Γερμανικής).

Οι προτάσεις προς το Υπουργείο

Οι φορείς ζητούν:

  • Επανεξέταση της γλωσσικής πολιτικής για τη Β’ Ξένη Γλώσσα, στη βάση τεκμηριωμένων επιστημονικών και ευρωπαϊκών δεδομένων.

  • Θεσμοθέτηση μέτρων ενίσχυσης της πολυγλωσσίας, με εναρμόνιση στις ευρωπαϊκές οδηγίες.

  • Άνοιγμα θεσμικού διαλόγου με τους επιστημονικούς φορείς εκπαιδευτικών Γαλλικής και Γερμανικής για τον σχεδιασμό σύγχρονων, βιώσιμων πολιτικών.

Επιστημονική και ευρωπαϊκή τεκμηρίωση

Η επιστολή συνοδεύεται από παράρτημα με αναφορές σε:

  • Ευρωπαϊκές στρατηγικές για την πολυγλωσσία (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ψηφίσματα του Ευρωκοινοβουλίου, CEFR),

  • Εθνικές εκπαιδευτικές πολιτικές και νόμους, όπως ο Ν. 3879/2010 για τη διά βίου μάθηση,

  • Μελέτες του ΙΕΠ και του ΕΚΠΑ, που αναδεικνύουν τη θετική συσχέτιση της πρώιμης εκμάθησης γλωσσών με τη γνωστική και πολιτισμική ανάπτυξη των παιδιών,

  • Έρευνες για την αγορά εργασίας, οι οποίες επιβεβαιώνουν τη σημασία των γλωσσικών δεξιοτήτων στην επαγγελματική απορρόφηση των νέων.

Η επιστολή καταλήγει με ένα ξεκάθαρο μήνυμα: η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει πίσω στην ευρωπαϊκή πορεία προς την πολυγλωσσία και την ενίσχυση της γλωσσικής ταυτότητας. Η ξενόγλωσση εκπαίδευση πρέπει να συμβάλει στην ενδυνάμωση του δημόσιου σχολείου και στη διαμόρφωση ενεργών, πολύγλωσσων Ευρωπαίων πολιτών.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

δασκαλα
Καταγγελίες-φωτιά: «200 κενά, άρνηση αδειών και απλήρωτο έργο στη ΔΙΠΕ Αν. Αττικής»
Σφοδρές καταγγελίες από τον Σύλλογο «Σωκράτης»: Εκατοντάδες κενά, αρνήσεις αδειών και απλήρωτο διοικητικό έργο στη ΔΙ.Π.Ε. Ανατολικής Αττικής
Καταγγελίες-φωτιά: «200 κενά, άρνηση αδειών και απλήρωτο έργο στη ΔΙΠΕ Αν. Αττικής»
μασκ
11χρονος μαθητής σήκωσε πλακάτ για να βρει γαμπρό στη δασκάλα του κατά τη διάρκεια αγώνα (Βίντεο)
Ένας 11χρονος «έκλεψε» την παράσταση στον αγώνα Προμηθέα – Ολυμπιακού
11χρονος μαθητής σήκωσε πλακάτ για να βρει γαμπρό στη δασκάλα του κατά τη διάρκεια αγώνα (Βίντεο)
βιβλία
Τι σημαίνει στην πραγματικότητα η αρχαία φράση «Ὡς ἔπος εἰπεῖν»;
Μια έκφραση που συναντάμε συχνά σε κείμενα και ομιλίες – Ποια είναι η ακριβής της σημασία και πώς χρησιμοποιείται σήμερα.
Τι σημαίνει στην πραγματικότητα η αρχαία φράση «Ὡς ἔπος εἰπεῖν»;