foitites_panepistimia
Χωρίς εποπτεία οι πρακτικές φοιτητών νηπιαγωγών – Κραυγή αγωνίας από τα Παιδαγωγικά Τμήματα

Η ελλιπής στελέχωση των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία των πρακτικών ασκήσεων και θέτει σε αμφισβήτηση την επαγγελματική ετοιμότητα των αποφοίτων, επισημαίνει σε επιστολή του προς την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη το Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης και Αγωγής.

«Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, είναι αντικειμενικά αδύνατη η εποπτεία των φοιτητριών/τών, καθώς οι λίγοι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί αδυνατούν να ανταποκριθούν στον μεγάλο αριθμό των φοιτητριών/τών που συμμετέχουν στις πρακτικές ασκήσεις και τη γεωγραφική διασπορά των σχολικών μονάδων όπου υλοποιούνται οι πρακτικές ασκήσεις» προσθέτει.

Στην επιστολή του, την οποία δημοσιεύει το alfavita.gr, το Δίκτυο από μέλη Δ.Ε.Π. & Ε.ΔΙ.Π. από Τμήματα των Α.Ε.Ι. της χώρας εκφράζει την ανησυχία του για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε ΑΕΙ, καθώς κρίνεται ανεπαρκής ο αριθμός των αποσπάσεων στα Παιδαγωγικά Τμήματα.

Τέλος, ζητά να πραγματοποιηθούν συμπληρωματικές αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των ΑΕΙ, να καθιερωθεί ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο που να αφορά στις αποσπάσεις εκπαιδευτικών και να τηρηθεί η προτεινόμενη αξιολογική σειρά των υποψηφίων (ακαδημαϊκά κριτήρια-προσόντα) από τα Τμήματα.

Η επιστολή του Δικτύου Πρακτικών Ασκήσεων Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης και Αγωγής

Να διασφαλιστούν οι πρακτικές ασκήσεις των μελλοντικών νηπιαγωγών -

Ανάγκη για συμπληρωματικές αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι.

 Ανοιχτή επιστολή για την ανάγκη συμπληρωματικών αποσπάσεων εκπαιδευτικών στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι.

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Αξιότιμοι κύριοι Υφυπουργοί,

Ως Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, στο οποίο συμμετέχουν μέλη Δ.Ε.Π. & Ε.ΔΙ.Π. από Τμήματα των Α.Ε.Ι. της χώρας που εργάζονται ακαδημαϊκά και ερευνητικά στο πεδίο των πρακτικών ασκήσεων των μελλοντικών νηπιαγωγών, επιθυμούμε να εκφράσουμε την έντονη και διαρκή ανησυχία μας σχετικά με τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών Α/θμιας1 & Β/θμιας εκπαίδευσης σε Α.Ε.Ι.

Η κατάσταση αυτή διαπιστώνεται διαχρονικά, ενώ με την πρόσφατη ανακοίνωση των αποσπάσεων για το ακαδ. έτος 2025-2026, στις 6 Ιουνίου 2025, αναδεικνύεται εκ νέου η ανάγκη για συστηματική αντιμετώπιση του εν λόγω ζητήματος.

Συγκεκριμένα, στα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, τα οποία έχουν καθοριστικό ρόλο στην ακαδημαϊκή, ερευνητική και επαγγελματική εκπαίδευση των αυριανών νηπιαγωγών, παρατηρείται:

  • έγκριση αποσπάσεων σε Τμήματα με πολυετείς και μόνιμες σταθερές ανάγκες, όπως το Τμήμα Επιστημών Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, γεγονός που δυσχεραίνει δραματικά τη λειτουργία, διεξαγωγή και εποπτεία των πρακτικών ασκήσεων.
  • αριθμός αποσπάσεων στα υπόλοιπα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι. της χώρας, που δεν ανταποκρίνεται στις καταγεγραμμένες ανάγκες που έχουν κατατεθεί εγκαίρως και τεκμηριωμένα από τα ίδια τα Τμήματα.
  • σταθερού θεσμικού πλαισίου για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών.
  • αποσπάσεων χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν η προτεινόμενη αξιολογική σειρά των υποψηφίων (ακαδημαϊκά κριτήρια-προσόντα) από τα Τμήματα.

Η πρακτική άσκηση αποτελεί βασικό κορμό της αρχικής εκπαίδευσης των μελλοντικών νηπιαγωγών, αφού είναι ο χώρος στον οποίο οι φοιτήτριες/τές εφαρμόζουν στην πράξη τις παιδαγωγικές θεωρίες που διδάσκονται και τις ικανότητες που οικοδομούν στη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών. Στο πλαίσιο αυτό, η καθοδήγηση και εποπτεία των πρακτικών ασκήσεων φοιτητριών/τών από έμπειρους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς διασφαλίζει:

  • σύνδεση της παιδαγωγικής θεωρίας με την εκπαιδευτική πράξη,
  • παιδαγωγική επάρκεια των φοιτητριών/τών,
  • συστηματική υποστήριξη της παρουσίας των φοιτητριών/τών στο πεδίο.

Η ελλιπής στελέχωση των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία των πρακτικών ασκήσεων και θέτει σε αμφισβήτηση την επαγγελματική ετοιμότητα των αποφοίτων μας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, είναι αντικειμενικά αδύνατη η εποπτεία των φοιτητριών/τών, καθώς οι λίγοι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί αδυνατούν να ανταποκριθούν στον μεγάλο αριθμό των φοιτητριών/τών που συμμετέχουν στις πρακτικές ασκήσεις και τη γεωγραφική διασπορά των σχολικών μονάδων όπου υλοποιούνται οι πρακτικές ασκήσεις.

Κατόπιν των ανωτέρω, το Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης ζητάει:

Να πραγματοποιηθούν συμπληρωματικές αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα 1.Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι., με γνώμονα τις εκπαιδευτικές ανάγκες και τα τεκμηριωμένα αιτήματα των Πανεπιστημιακών Τμημάτων.

2. Να καθιερωθεί ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο που να αφορά στις αποσπάσεις εκπαιδευτικών ώστε να αποφεύγονται αιφνιδιαστικές αλλαγές ως προς τον αριθμό των αποσπασμένων εκπαιδευτικών που υπονομεύουν τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό των Τμημάτων.

3. Να τηρηθεί η προτεινόμενη αξιολογική σειρά των υποψηφίων (ακαδημαϊκά κριτήρια-προσόντα) από τα Τμήματα.

Είναι σημαντικό η Πολιτεία να στηρίζει έμπρακτα την αρχική εκπαίδευση των μελλοντικών νηπιαγωγών, καθώς η προσχολική εκπαίδευση αποτελεί βασικό θεμέλιο στην επιτυχημένη εκπαιδευτική πορεία των μικρών παιδιών στο μέλλον, και ως τέτοιο θα πρέπει να προασπίζεται από όλους/ες μας.

ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Α.Ε.Ι.

(με αλφαβητική σειρά των Ιδρυμάτων)

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - Τ.Ε.Π.Α.Ε.

  • Γκλούμπου Αλεξάνδρα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Πρακτική άσκηση στην προσχολική εκπαίδευση: Εφαρμογές με έμφαση στην παιδαγωγική αξιοποίηση του χώρου».
  • Κακανά Δόμνα, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Θεωρία προσχολικής εκπαίδευσης».
  • Παπανδρέου Μαρία, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης».
  • Παππά Μαρία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Πρακτική άσκηση στην προσχολική εκπαίδευση: πρώιμη παρέμβαση σε νήπια με δυσκολίες μάθησης».
  • Σιδηροπούλου Χριστίνα, Ε.ΔΙ.Π.

ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ - Τ.Ε.Ε.Π.Η.

  • Γιόφτσαλη Κατερίνα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και πρακτική άσκηση».
  • Καραδημητρίου Κωνσταντίνος, Αν. Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και εφαρμογές στην εκπαίδευση».
  • Ντούση Ιουλία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και πρακτική άσκηση».
  • Παπαναστασίου Έμη, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και πρακτική άσκηση».
  • Πεντέρη Ευθυμία, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Κοινωνική παιδαγωγική και εφαρμογές στην προσχολική εκπαίδευση».

ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ - Τ.Ε.Α.Π.Η.

  • Ανδρούσου Αλεξάνδρα, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική μεθοδολογία και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού» & Πρόεδρος Τ.Ε.Α.Π.Η.
  • Κουράκη Χρυσούλα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική της παιδικής λογοτεχνίας».
  • Κυριακοπούλου Νατάσσα, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Γνωστική ψυχολογία και εκπαίδευση».
  • Σφυρόερα Μαρία, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις».
  • Τσαλαγιώργου Ελένη, Ε.ΔΙ.Π στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγικές θεωρίες και διδακτικές πρακτικές στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών».
  • Τσάφος Βασίλειος, Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική θεωρία και αναλυτικά προγράμματα» & Κοσμήτορας Σχολής Επιστημών Αγωγής Ε.Κ.Π.Α.
  • Φάκου Αιμιλία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Κοινωνιολογία των παιδαγωγικών πρακτικών».
  • Χαραβιτσίδης Πέτρος, Επίκουρος Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Κριτική θεωρία και εκπαιδευτική πράξη σε σχολικά πλαίσια».

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ.

  • Αργυρίου Μαρία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Μουσική παιδαγωγική: Εφαρμοσμένη διδακτική στο νηπιαγωγείο».

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - Π.Τ.Ν.

  • Λυκομήτρου Σόνια, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική μεθοδολογία – Πρακτική άσκηση».
  • Πλιόγκου Βασιλική, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και εφαρμογές στην εκπαίδευση».

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ - Π.Τ.Ε.Α.

  • Γκόρια Σοφία, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική: Θεωρία και μεθοδολογία εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων».
  • Μπότσογλου Καφένια, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγικά: Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις - Διδακτική μεθοδολογία» & Πρόεδρος Π.Τ.Ε.Α.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ - Π.Τ.Π.Ε.

  • Βίτσου Μαγδαληνή, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Εφαρμοσμένη προσχολική παιδαγωγική στην πρακτική άσκηση».
  • Γκαραγκούνη-Αραίου Φωτεινή, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Εφαρμοσμένη προσχολική παιδαγωγική στην πρακτική άσκηση».
  • Μιχαλοπούλου Αικατερίνη, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Θεωρία και μεθοδολογία δραστηριοτήτων νηπιαγωγείου».
  • Σιάτρας Αναστάσιος, Επίκουρος Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Εφαρμοσμένη κριτική παιδαγωγική στην προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση».

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ - Τ.Π.Δ.Μ.Β.

  • Χατζοπούλου Κατιφένεια-Αγγελική, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική θεωρία και πράξη».

 

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ - Π.Τ.Ν.

  • Κολοκούρη Ελένη, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση δραστηριοτήτων φυσικών επιστημών και προσχολική παιδαγωγική».
  • Κορνελάκη Αθηνά - Χριστίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Τυπική και μη τυπική εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο με έμφαση στις φυσικές επιστήμες».
  • Πλακίτση Αικατερίνη, Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική των εννοιών των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο» & Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
  • Σοφού Ευστρατία, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Διδασκαλία και αξιολόγηση στην προσχολική εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη».

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ - Π.Τ.Π.Ε.

  • Βρετουδάκη Ελένη, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική».
  • Γρηγοράκης Ιωάννης, Επίκουρος Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και γραμματισμός στην πρώτη παιδική ηλικία».
  • Κρέζα Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική - Σχολική παιδαγωγική»
  • Νικολιδάκη Σοφία, E.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική».
  • Οικονομίδης Βασίλειος, Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική».
  • Χλαπάνα Ελισσάβετ, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική και διδακτική μεθοδολογία».

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ - Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.

  • Βελλοπούλου Αγγελική, Ε.ΔΙ.Π. στο γνωστικό αντικείμενο «Εφαρμοσμένη παιδαγωγική και προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης».
  • Καμπεζά Μαρία, Αν. Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Προσχολική παιδαγωγική».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αλλάζουν οι εξετάσεις τελευταία στιγμή στον Διαγωνισμό του ΑΣΕΠ - 4 ερωτήσεις απαντάτε ανά λεπτό με χρονόμετρο - Αποκτήστε το Τεστ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

diatrofi.jpg
Ένα Σαββατοκύριακο με ανθυγιεινά γεύματα αρκεί για να βλάψει το έντερο και την άμυνα του οργανισμού
Μια νέα έρευνα από την Αυστραλία δείχνει ότι μόλις δύο μέρες με γεύματα πλούσια σε λιπαρά μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες στο έντερο και να...
Ένα Σαββατοκύριακο με ανθυγιεινά γεύματα αρκεί για να βλάψει το έντερο και την άμυνα του οργανισμού
nazi
Ντοκουμέντο τρόμου: Πώς οι Ναζί βασάνιζαν αιχμαλώτους για διασκέδαση
Μια νέα ιστορική έρευνα έρχεται να ρίξει φως στις απάνθρωπες πρακτικές των Ναζί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, φέρνοντας στο προσκήνιο...
Ντοκουμέντο τρόμου: Πώς οι Ναζί βασάνιζαν αιχμαλώτους για διασκέδαση
Πανελλαδικές εξετάσεις
Κατατακτήριες εξετάσεις: Η "κρυφή πύλη" των ελληνικών ΑΕΙ
Για χιλιάδες πτυχιούχους οι εξετάσεις αυτές προσφέρουν μια δεύτερη — και πολλές φορές ώριμη — ευκαιρία να διαβούν το κατώφλι μιας νέας σχολής, να...
Κατατακτήριες εξετάσεις: Η "κρυφή πύλη" των ελληνικών ΑΕΙ