Επανάσταση 1821
Το ερώτημα που εξακολουθούσε να μένει αναπάντητο ήταν: «Ποιοι ήταν οι Έλληνες και ποιος ο γεωγραφικός χώρος που καταλάμβαναν;»

Είναι αιματηρή η πορεία της κρατικής και της εθνικής ολοκλήρωσης. Η φτώχεια, η έλλειψη θεσμών και υποδομών, ο αναλφαβητισμός, η αμορφωσιά συνθέτουν ένα πεδίο περιπέτειας γεμάτο παλινωδίες και πολλαπλά αδιέξοδα.

Κι όμως, η προσπάθεια για εκπαίδευση και μόρφωση γίνεται πρώτη προτεραιότητα. Υπάρχει εδραιωμένη συλλογική θεώρηση για τον καταλυτικό ρόλο των σχολείων. Και φυσικά στο σχολικό οικοσύστημα τον πρώτο λόγο έχει η ιστορία. Η διαμόρφωση εθνικής συνείδησης περνά μέσα από την αφήγηση του λαού μας και κυρίως μέσα από τις μεγάλες στιγμές του.

Αλλά και εδώ το όλο εννοιολογικό πλαίσιο δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Ας μην ξεχνάμε ότι οι εθνογενέσεις στην Ευρώπη δεν έχουν αρχίσει ακόμα να δίνουν το αυτόνομο αποτύπωμά τους. Ο Θ. Ζέρβας στο βιβλίο του «Η διαμόρφωση της νεοελληνικής ταυτότητας» (Εκδ. Σ.Ι. Ζαχαρόπουλος) δίνει μια σχετική οριοθέτηση.

«Η έννοια του έθνους είναι πολυσύνθετη. Το ποιος καθορίζει ποιος μπορεί να είναι μέλος του έθνους είναι ίσως το πιο ακανθώδες από όλα τα ερωτήματα. Θα ήταν, εξάλλου, ανακριβές να πούμε ότι από μόνοι τους οι άνθρωποι επιλέγουν την εθνική τους ταυτότητα. Τουναντίον, η εθνική ταυτότητα συνήθως διαμορφώνεται ή διαδίδεται από εξωτερικούς παράγοντες, συχνά μέσω ιδρυμάτων που ελέγχονται από το κράτος, όπως είναι τα δημόσια σχολεία. Μέσω των σχολείων, ο λαός διδάσκεται το εθνικό του παρελθόν και την εθνική του ταυτότητα».

Αλλά είναι δύσκολη η προσέγγιση στον όλο προβληματισμό με τη σύγχρονη συλλογιστική μας, γιατί όλα τα εθνοτικά ζητήματα σήμερα είναι λίγο – πολύ δεδομένα. Αλλά σε εκείνες τις εποχές, κυριαρχούσαν οι αυτοκρατορίες, με πολλαπλά μείγματα λαών, θρησκειών, γλωσσών, ταυτοτήτων και δεν υπήρχε η ταύτιση έθνους – κράτους – γλώσσας – πολιτισμού – εδάφους. Ας δούμε πως τα θέτει ο εν λόγω συγγραφέας.

«Στα χρόνια που ακολούθησαν την Επανάσταση το ερώτημα που εξακολουθούσε να μένει αναπάντητο ήταν: «Ποιοι ήταν οι Έλληνες και ποιος ο γεωγραφικός χώρος που καταλάμβαναν;». Το ερώτημα ήταν τόσο σημαντικό για τις εθνικές επιδιώξεις της νεότερης Ελλάδας, ώστε η ταυτότητα, η γλώσσα, η ιστορία και η γεωγραφία επρόκειτο τελικά να συγχωνευθούν και να γίνουν ένα. Από γεωπολιτική άποψη, η αρχαία Ελλάδα ήταν πολύ μικρότερη σε μέγεθος και βρισκόταν πολύ νοτιότερα από τα εκτενή εδάφη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας».

Βέβαια και η συγγραφή σχολικών βιβλίων έχει δυσκολίες, αφού δεν υπάρχουν ειδικοί εκπαιδευτικοί με σχετική εμπειρία. Μπορούμε να δούμε μια απλή σκιαγράφηση της διδασκαλίας της ιστορίας από πηγές που υπάρχουν στο προαναφερθέν πολύ αξιόλογο βιβλίο. Είναι σημαντικό να δούμε και μια σχετική αναφορά για την περιοχή της Μακεδονίας.

Εθνοττικά σχολεία στην αλύτρωτη περιοχή της Μακεδονίας 1897-1904

 

 

Ελληνικά

Βουλγαρικά

Ρουμανικά

Σερβικά

Σχολεία

998

561

49

53

Διδακτικό προσωπικό

1.463

873

145

112

Μαθητές

59.640

18.311

2.002

1.674

Ώρες διδασκαλίας της ιστορίας ανά εβδομάδα στα ελληνικά σχολεία: 1835-1914

Έτος

Δημοτικό

Σχολαρχείο

Γυμνάσιο

1835

;

6 ώρες

12 ώρες

1855

;

6 ώρες

11 ώρες

1881

4 ώρες

;

;

1890

6 ώρες

;

;

1897

;

6 ώρες

12 ώρες

1900

;

6 ώρες

12 ώρες

1906

;

6 ώρες

12 ώρες

1913

7 ώρες

;

;

1914

;

9 ώρες

12 ώρες

Ώρες διδασκαλίας της ιστορίας ανά εβδομάδα στα ελληνικά σχολεία: 1835-1914

Έτος

Δημοτικό

Σχολαρχείο

Γυμνάσιο

1835

;

6 ώρες

12 ώρες

1855

;

6 ώρες

11 ώρες

1881

4 ώρες

;

;

1890

6 ώρες

;

;

1897

;

6 ώρες

12 ώρες

1900

;

6 ώρες

12 ώρες

1906

;

6 ώρες

12 ώρες

1913

7 ώρες

;

;

1914

;

9 ώρες

12 ώρες

Θεματολογική ταξινόμηση των εγχειριδίων της ιστορίας (1834-1882)

Αντικείμενο

Αριθμός τίτλων που εκδόθηκαν για σχολική χρήση

Γενική ιστορία

63

Αρχαία ιστορία

59

Ελληνική ιστορία

25

Ελληνική αρχαιολογία

10

Ρωμαϊκή ιστορία

7

Ιστορικές χρονολογίες

7

Βυζαντινή ιστορία

7

Ελληνική ιστορία μέχρι το 1453

 2

Σύγκριση των σελίδων που αφιερώνονται στις ιστορικές περιόδους σε επιλεγμένα ελληνικά εγχειρίδια: 1850-1882

 

Αρχαία

Μεσαιωνική / Βυζαντινή

Νεότερη

Keightley (1850)

100%

0%

0

Παπαρρηγόπουλος (1853)

38%

8%

54%

Πανταζής (1863)

83%

5%

12%

Αντωνιάδης (1875)

78%

10%

12%

Σακελλάριος (1880)

53%

5,3%

31%

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Ο σωστός τpόπος να σουρώνουμε τα μακαρόνια και το έξτpα tιp για νοστιμιά
Το μυστικό των σεφ στην κουζίνα σας: Γιατί ποτέ δεν πρέπει να πετάτε το νερό από τα μακαρόνια
Το «θολό» νερό που όλοι συνηθίζουν να στραγγίζουν στον νεροχύτη είναι στην πραγματικότητα ένας κρυμμένος θησαυρός που μεταμορφώνει τη σάλτσα και το...
Το μυστικό των σεφ στην κουζίνα σας: Γιατί ποτέ δεν πρέπει να πετάτε το νερό από τα μακαρόνια
κουνουπίδι
H συνταγή για κουνουπίδι με τα δύο υλικά που θα κάνει τα παιδιά σας να το λατρέψουν
Η διαδικασία είναι γρήγορη και απλή, ενώ η συνταγή μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλα λαχανικά όπως καρότα, μπρόκολο ή γλυκοπατάτες
H συνταγή για κουνουπίδι με τα δύο υλικά που θα κάνει τα παιδιά σας να το λατρέψουν
μουσειο
Σχολεία στο πρώην ΕΑΤ/ΕΣΑ: Αίτημα να ανοίξει το Μουσείο Αντίστασης στους μαθητές/τριες
Ο ΣΦΕΑ 1967–1974 καλεί την κυβέρνηση να διευκολύνει τις εκπαιδευτικές επισκέψεις και να εντάξει επίσημα το Μουσείο Αντιδικτατορικής Δημοκρατικής...
Σχολεία στο πρώην ΕΑΤ/ΕΣΑ: Αίτημα να ανοίξει το Μουσείο Αντίστασης στους μαθητές/τριες