aristoteleio panepistimio thessalonikis
Αντίφαση και προβληματισμοί για τα Ωνάσεια σχολεία από τον Τομέα Παιδαγωγικής του ΑΠΘ

Ζητήματα ανισότητας και ιδιωτικής παρέμβασης στη δημόσια εκπαίδευση αναδεικνύει ο Τομέας Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ, εκφράζοντας τις αντιρρήσεις του για το θεσμικό πλαίσιο των Ωνασείων σχολείων.

Η κεντρική αντίφαση, όπως επισημαίνεται, αφορά στην ανακολουθία μεταξύ της επίσημης πρόθεσης να στηριχθούν μαθητές από περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και του τρόπου με τον οποίο ιδρύονται και λειτουργούν τα συγκεκριμένα σχολεία. Ο Νόμος 5174, που τα θεσμοθετεί, όχι μόνο δεν αίρει τις ανισότητες, αλλά τις ενισχύει, διαχωρίζοντας τους μαθητές σε εκείνους που «αξίζουν» μια ποιοτικότερη εκπαίδευση και σε όσους αποκλείονται λόγω αποτυχίας στις εξετάσεις ή αδυναμίας να ενταχθούν με βάση την ποσόστωση.

Παράλληλα, τίθενται ερωτήματα για την ανάληψη υποχρεώσεων της πολιτείας από δωρητές, καθώς η εμπλοκή τους δεν περιορίζεται στη χρηματοδότηση, αλλά επεκτείνεται και στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη δημόσια εκπαίδευση.

Αναφορά γίνεται και στο επιχείρημα περί «διάχυσης πειραματισμών» σε εκπαιδευτικές πρακτικές. Όπως σημειώνεται, αν το ζητούμενο είναι η αναβάθμιση της διδασκαλίας, αυτό θα πρέπει να γίνεται στο σύνολο των σχολείων, με όλους τους μαθητές και τις υπάρχουσες εκπαιδευτικές ομάδες, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες της καθημερινής σχολικής πραγματικότητας.

Το κείμενο καταλήγει υπογραμμίζοντας ότι η δημόσια εκπαίδευση μπορεί να βελτιωθεί μέσα από την ενίσχυση όλων των σχολείων, αξιοποιώντας τις ήδη σημαντικές πρωτοβουλίες που λαμβάνουν χώρα σε πολλές σχολικές μονάδες. Με την κατάλληλη θεσμική, υλικοτεχνική και ηθική στήριξη, τα σχολεία μπορούν να προσφέρουν ποιοτική, δημοκρατική και συμπεριληπτική εκπαίδευση προς όφελος όλων των μαθητών, και όχι μόνο όσων έχουν ήδη πλεονέκτημα.

Αναλυτικά

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ 
ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ  Α.Π.Θ.
ΓΙΑ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΩΝΑΣΕΙΩΝ  ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Ο Τομέας Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.  επισημαίνει σχετικά με τα Ωνάσεια σχολεία ότι υπάρχει βασική αντίφαση ανάμεσα στη δηλωθείσα πρόθεση να ενισχυθεί η εκπαίδευση των παιδιών που διαμένουν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και στον νομοθετημένο τρόπο ίδρυσης και λειτουργίας των συγκεκριμένων σχολείων. Η αντίφαση αφορά στο γεγονός ότι η ίδρυση των Ωνασείων σχολείων δεν αντιμετωπίζει, αλλά δημιουργεί νέες ανισότητες σε κοινωνικό και εκπαιδευτικό επίπεδο καθώς και μεταξύ των σχολείων. Μέσω του Νόμου 5174 ενισχύονται οι διακρίσεις μεταξύ των μαθητών και μαθητριών σε αυτούς που «αξίζουν» μία ποιοτικότερη εκπαίδευση σε καλύτερες υποδομές λόγω της επιτυχίας τους σε προβλεπόμενες εξετάσεις. Τα υπόλοιπα παιδιά, που δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις εξετάσεις ή να συμπεριληφθούν στο σχολείο της γειτονιάς με βάση την προβλεπόμενη ποσόστωση, θα αναγκαστούν να μεταβούν σε άλλα σχολεία. 

Επιπροσθέτως, ο Τομέας Παιδαγωγικής εκφράζει τον προβληματισμό του για την ανάληψη των υποχρεώσεων της πολιτείας από δωρητές, οι οποίες, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο του νόμου, δεν αφορούν μόνο τη χρηματοδότηση αλλά και τη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων στο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης.

Τέλος, αν η πρόθεση του Νόμου είναι όντως η διάχυση των πειραματισμών σε ό,τι αφορά εκπαιδευτικές μεθόδους και πρακτικές στο σύνολο των σχολείων, οι πειραματισμοί αυτοί απαιτείται να γίνονται με το σύνολο των μαθητών και μαθητριών της γειτονιάς και με τους υπάρχοντες και τις υπάρχουσες εκπαιδευτικούς των σχολείων, αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις μιας διαφοροποιημένης σε πολλά επίπεδα καθημερινής σχολικής πραγματικότητας.

Ζητούμενο είναι η δημόσια, ποιοτική, δημοκρατική και συμπεριληπτική εκπαίδευση η οποία μπορεί να ενισχυθεί μέσα από την υποστήριξη όλων των σχολείων. Τα ελληνικά σχολεία, με βάση τη σχετική έρευνα, επιδεικνύουν σημαντικές πρωτοβουλίες και εφαρμόζουν αξιοσημείωτο αριθμό δράσεων. Με την κατάλληλη υποστήριξη, θεσμική, υλικοτεχνική και ηθική, τα σχολεία μπορούν περαιτέρω να ανθίσουν προς όφελος όλων των μαθητριών και των μαθητών τους και όχι μόνο εκείνων που είναι ήδη ευνοημένοι ως προς τις επιδόσεις τους.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

epoikismos dytiki oxthi
Το Ισραήλ ισοπεδώνει τη Δυτική Όχθη: Το Ισραήλ γκρεμίζει 25 πολυκατοικίες σε προσφυγικό καταυλισμό
Χωρίς στρατιωτική αναγκαιότητα, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, η απόφαση που αφήνει εκατοντάδες Παλαιστίνιους χωρίς στέγη – «Αλλαγή της γεωγραφίας επί του...
Το Ισραήλ ισοπεδώνει τη Δυτική Όχθη: Το Ισραήλ γκρεμίζει 25 πολυκατοικίες σε προσφυγικό καταυλισμό
peripoliko
Κύκλωμα-βιτρίνα στην Ομόνοια: Ενεχυροδανειστήριο έλιωνε κοσμήματα λίγες ώρες μετά τις κλοπές
Ενεχυροδανειστήριο-«πλυντήριο» κλοπιμαίων στην Ομόνοια – Έλιωναν τα κοσμήματα σε ώρες
Κύκλωμα-βιτρίνα στην Ομόνοια: Ενεχυροδανειστήριο έλιωνε κοσμήματα λίγες ώρες μετά τις κλοπές
Αγρότες πάνω σε τρακτέρ κατά τη διάρκεια μπλόκου
Αγρότες σε στάση αναμονής για τις προτάσεις Τσιάρα – Ανοιχτό το ενδεχόμενο συνάντησης με το Μαξίμου
Στα μπλόκα «μετρούν» τα περιθώρια υποχώρησης, ενώ η κυβέρνηση μιλά για διάλογο εντός δημοσιονομικών αντοχών
Αγρότες σε στάση αναμονής για τις προτάσεις Τσιάρα – Ανοιχτό το ενδεχόμενο συνάντησης με το Μαξίμου