sxoleio
Ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ζακύνθου σχετικά με τους σεισμούς και τους ελέγχους στα σχολεία

Αναγκαίος είναι ο έλεγχος των σχολείων μετά από κάθε σεισμό, σύμφωνα με την ΕΛΜΕ Ζακύνθου, που τονίζει την ανησυχία της για τα ζητήματα ασφάλειας των μαθητών και των εργαζόμενων στα σχολεία.

Ευθύνη για τα σχολικά κτήρια έχουν κατ' αρχήν οι εκάστοτε κυβερνήσεις και στη συνέχεια οι Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές.

«Τονίζουμε ότι ποτέ δεν έχει γίνει μια ουσιαστική επιστημονική προσαρμογή από φορείς, όπως ο ΟΑΣΠ, και ποτέ τα όποια σχέδια υπάρχουν δεν έχουν ενταχθεί στον ευρύτερο σχεδιασμό της πολιτικής προστασίας, ώστε ο πληθυσμός να γνωρίζει πώς θα κινηθεί σε περίπτωση ισχυρού σεισμικού φαινομένου. Η απουσία ενός τέτοιου ολοκληρωμένου σχεδιασμού μπορεί να αποβεί πραγματικά μοιραία για τον πληθυσμό του νησιού και για τους χιλιάδες επισκέπτες του την τουριστική περίοδο», αναφέρει η ανακοίνωση.

Σε αυτό το πρόβλημα προστίθεται και ο συνωστισμός των μαθητών που έχει ως απόρροια τη μη τήρηση των βασικών κανόνων σε μία σεισμογενή περιοχή όσο αυτή.

Η ανακοίνωση

«Με αφορμή τους πρόσφατους σεισμούς, το ΔΣ της ΕΛΜΕΖ επαναφέρει το ζήτημα του σεισμικού ελέγχου των σχολικών υποδομών, θέμα που έχει επανειλημμένα θίξει και με παλαιότερες ανακοινώσεις του. Ενδεικτικά αναφέρουμε: 37/26-10-2018, 38/01-11-2018, 33/19-6-2019, 70/30-6-2020. Εκφράζουμε για πολλοστή φορά την ανησυχία μας για το ζήτημα της ασφάλειας των μαθητών και όλων των εργαζομένων στα σχολεία.

Ξεκαθαρίζουμε ότι η βασική ευθύνη για τα σχολικά κτήρια βαραίνει την εκάστοτε κυβέρνηση η οποία οφείλει με την αναγκαία κρατική χρηματοδότηση να τα συντηρεί και να προχωρά σε ανέγερση νέων σύγχρονων σχολείων. Παράλληλα οι Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές έχουν ευθύνη στο κατά πόσο βάζουν στο επίκεντρο τα προβλήματα της σχολικής στέγης, διεκδικούν από τις κυβερνήσεις και προχωρούν στην ουσιαστική αναβάθμισή της στους Δήμους τους.

Επισημαίνουμε ότι τα σχολεία, όπως και οι άλλοι χώροι μαζικής συνάθροισης (νοσοκομεία, πολιτιστικά μνημεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, συναυλιακοί χώροι κλπ) θα πρέπει να ελέγχονται ολοκληρωμένα ανά τακτά χρονικά διαστήματα και εκτάκτως μετά από κάθε σεισμό από τον ΟΣΚ (νυν ΚΤΥΠ ΑΕ). Τονίζουμε ότι ποτέ δεν έχει γίνει μια ουσιαστική επιστημονική προσαρμογή από φορείς, όπως ο ΟΑΣΠ, και ποτέ τα όποια σχέδια υπάρχουν δεν έχουν ενταχθεί στον ευρύτερο σχεδιασμό της πολιτικής προστασίας, ώστε ο πληθυσμός να γνωρίζει πώς θα κινηθεί σε περίπτωση ισχυρού σεισμικού φαινομένου. Η απουσία ενός τέτοιου ολοκληρωμένου σχεδιασμού μπορεί να αποβεί πραγματικά μοιραία για τον πληθυσμό του νησιού και για τους χιλιάδες επισκέπτες του την τουριστική περίοδο.

Σε αυτή την κατάσταση προστίθεται και ο συνωστισμός των μαθητών σε τάξεις-κλουβιά που σε πολλές περιπτώσεις φτάνουν και τους 26! Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα να μην τηρούνται οι στοιχειώδεις κανόνες σε μια τόσο σεισμογενή περιοχή:

  • τα θρανία των μαθητών δεν πρέπει να έρχονται σε επαφή με τοίχους ή παράθυρα
  • και οι δύο μαθητές κάθε θρανίου πρέπει να έχουν τη δυνατότητα ταυτόχρονης διαφυγής από διαδρόμους τόσο αριστερά, όσο και δεξιά του θρανίου
  • οι διάδρομοι εντός τάξης πρέπει να έχουν το απαραίτητο πλάτος και να μην καλύπτονται από προσωπικά αντικείμενα των μαθητών (τσάντες κτπ)
  • οι έξοδοι των τάξεων πρέπει να είναι τέτοιου μεγέθους ώστε οι μαθητές να μπορούν ανεμπόδιστα να βγουν από την τάξη
  • οι εξωτερικοί διάδρομοι και τα κλιμακοστάσια πρέπει να είναι επαρκή αριθμητικά και με κατάλληλο πλάτος, ώστε να μπορεί να γίνει ομαλά η εκκένωση του κτηρίου.
  • είναι απαραίτητη η ύπαρξη ολοκληρωμένων συστημάτων πυρασφάλειας, ειδικά στα εργαστήρια, όπως και η ύπαρξη συστήματος συναγερμού.

Η κατάσταση στα περισσότερα σχολεία στο νησί είναι σχεδόν στον αντίποδα και αποτελεί κίνδυνο-θάνατο, μια και σε περίπτωση σεισμού είναι πολύ πιθανό να δημιουργηθεί συνωστισμός και πανικός στην προσπάθεια εκκένωσης των αιθουσών. 

Η κατάσταση αυτή δεν είναι τυχαία. Η υποστελέχωση αρμοδίων υπηρεσιών, η έλλειψη μόνιμου προσωπικού για τις τεχνικές υπηρεσίες Δήμου και Περιφέρειας, η μείωση των δαπανών για την Παιδεία αποτελούν εκφάνσεις της διαχρονικά ακολουθούμενης από τις κυβερνήσεις πολιτικής «κόστους-οφέλους» που βάζει σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή μπροστά στην αποκόμιση κέρδους από τους μεγαλοεπιχειρηματίες.

Ειδικά στο Νομό μας, έναν από τους πλέον σεισμογενείς που και στο πρόσφατο παρελθόν χτυπήθηκε από ισχυρότατους σεισμούς, η αδιαφορία του Κράτους για τον ουσιαστικό έλεγχο των σχολικών κτηρίων είναι παροιμιώδης.

Στην ίδια λογική κινείται και η Δικαιοσύνη η οποία αντί να ασχοληθεί με το σοβαρό ζήτημα της αντισεισμικής θωράκισης των σχολείων που εγκυμονεί πραγματικούς κινδύνους για τους μαθητές ή με την καταπάτηση από το Υπουργείο Παιδείας του συνταγματικού δικαιώματός τους στη μόρφωση -μια και γνωρίζει ότι τα σχολεία που ανοίγουν κάθε Σεπτέμβρη και λειτουργούν τουλάχιστον για 4-5 μήνες χωρίς εκπαιδευτικούς- ζητά…ονόματα 15μελών!

Το ΔΣ της ΕΛΜΕΖ απαιτεί:

  1. πλήρη και ενδελεχή έλεγχο των σχολικών κτηρίων σύμφωνα με το νέο αντισεισμικό κανονισμό και νέες, σύγχρονες, δημόσιες και ασφαλείς υποδομές.
  2. Γενναία κρατική χρηματοδότηση των Δήμων για τη σωστή συντήρηση των σχολείων αλλά και για τη θωράκιση σε αντισεισμική-αντιπυρική-αντιπλημμυρική βάση.
  3. Σύνταξη μητρώου ελέγχων, που θα επικαιροποιείται περιοδικά.
  4. Επικαιροποίηση των σχεδίων πολιτικής προστασίας των σχολείων, με ευθύνη του ΟΑΣΠ.
  5. Άμεση ανέγερση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος σύγχρονων και ασφαλών σχολικών συγκροτημάτων, με 100% δημόσιες επενδύσεις και χωρίς ΣΔΙΤ, με διασφάλιση του δημόσιου – δωρεάν χαρακτήρα τους.
  6. Παρεμβάσεις στα κτήρια ώστε να εξασφαλιστεί η ευχερής εκκένωσή τους σε περίπτωση σεισμού (έξοδοι κινδύνου, κλιμακοστάσια διαφυγής κλπ)
  7. Κανένα τμήμα πάνω από 20 μαθητές στα Γυμνάσια και τη Γενική Παιδεία στα Λύκεια, 15 στις κατευθύνσεις των Λυκείων, 10 στα εργαστήρια του ΕΠΑΛ.»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τα πολύ συχνά ελληνικά επώνυμα που προέρχονται από αλβανικές λέξεις

35.000 στην ουρά: Τελευταία ευκαιρία για το online εύκολο Proficiency ΧΩΡΙΣ προφορικά, έκθεση έως 26 Ιουνίου

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πανελλαδικες
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024: Η «Φυσική» αρνητικότητα της Θετικής Κατεύθυνσης
Είναι αναγκαίο να αλλάξουμε επιτέλους νοοτροπία και να αντιμετωπίζουμε την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια ως εφαλτήριο μιας επιστημονικής σταδιοδρομίας...
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024: Η «Φυσική» αρνητικότητα της Θετικής Κατεύθυνσης
Σαλάτα με φακές
Η πιο νόστιμη σαλάτα με φακές: Συνταγή από την Παλαιστίνη
Η κλασική συνταγή για φακοσαλάτα, υγιεινή, θρεπτική και άκρως καλοκαιρινή περιέχει εκτός από τις φακές, τοματίνια ή ντομάτες, αγγούρι, κόκκινο...
Η πιο νόστιμη σαλάτα με φακές: Συνταγή από την Παλαιστίνη