axiologisi
η αξιολόγηση στα δημόσια σχολεία μοιάζει πιο πολύ με αυτό που γινόταν στην καφετέρια… κάποιος φαντάζεται τι πάει λάθος χωρίς να έχει ακούσει αυτούς που εργάζονται εκεί και κάνει αντίστοιχες κινήσεις… έχει τη μορφή «έλεγχος και τιμωρία» γιατί αν δεν συμμετέχει κάποιος έχει ποινές…

Κάποιες σκέψεις για την αξιολόγηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών: Ερχόμενη από τον ιδιωτικό τομέα, μπορώ να ακούσω τις σκέψεις πολλών που εργάζονται εκεί «όλοι αξιολογούμαστε, γιατί όχι εσείς;» και γι’ αυτό ένιωσα την ανάγκη να απαντήσω, στεκούμενη δίπλα σε όσους αντιστέκονται σε αυτήν. Αξιολογήθηκα πολλές φορές στην εργασία μου μέχρι τώρα και έμαθα και στις σπουδές μου ότι η αξιολόγηση σε ό,τι κάνω είναι απαραίτητη. Οπότε είμαι υπέρ της αξιολόγησης αλλά θέλω να εξηγήσω περισσότερο τι εννοώ όταν λέω «αξιολόγηση».
Αξιολογήθηκα σαν σερβιτόρα από τον ιδιοκτήτη της καφετέριας, δεν με άκουσε απλά μου έλεγε τι να κάνω οπότε αυτό δεν πήγε πολύ καλά… Δεν έμαθε ποτέ τι πραγματικά πήγαινε λάθος και θα μπορούσε να διορθωθεί αλλά το φανταζόταν και έκανε αντίστοιχες κινήσεις, έβαλε κάμερες για να μας βλέπει γιατί φοβόταν ότι αν δεν ήταν εκεί δεν θα ακολουθούσαμε τις οδηγίες του. Πάντα, όμως, υπήρχε ένα σημείο που δεν έβλεπε η κάμερα και ενστικτωδώς όλοι θέλαμε να κάτσουμε εκεί… ενώ ήμασταν καλοί στη δουλειά μας. Αλλά όταν νιώθεις ότι κάποιος θέλει να σε ελέγξει, το μόνο που σκέφτεσαι είναι πώς θα ξεφύγεις από αυτόν τον έλεγχο και χάνεις την ουσία. Η αντίδραση αυτή στον έλεγχο, μέσω του φόβου μιας εξουσίας, θα γίνεται όλο και μεγαλύτερη όσο αλλάζουν οι γενιές. Το ξέρω γιατί κάνω ομάδες γονέων εδώ και χρόνια και ξέρω τι λένε οι γονείς στα παιδιά του σήμερα. Τους εξηγούν γιατί πρέπει και δεν πρέπει να κάνουν κάτι και δεν τους λένε απλά «γιατί το λέω εγώ». Γι’ αυτό και δεν πιάνει πια το σύστημα «έλεγχος- τιμωρία», γιατί οι νέες γενιές θέλουν να τους πείσεις για να κάνουν κάτι. Και καλά κάνουν. Γιατί έτσι εργάζονται με εσωτερικό κίνητρο και όχι μόνο όταν τους βλέπει ο εργοδότης. Γιατί έτσι κάνουν τη δουλειά τους καλύτερα. Γιατί έτσι δεν υπακούν σε κάποιον που απλά είναι μεγαλύτερος όταν τους λέει «κατέβασε το παντελόνι σου». Γιατί έτσι είναι πιο ευτυχισμένοι. Γιατί έτσι νιώθουν ελεύθεροι.

Αξιολογήθηκα μετά και στο κολέγιο που εργαζόμουν. Στο κολέγιο, όμως, γνώριζαν κάτι παραπάνω… όταν με αξιολογούσαν, με ρωτούσαν παράλληλα και τι είχα ανάγκη για να τα πάω καλύτερα. Εκεί βλέπετε τους ενδιέφερε να πάει καλά το κολέγιο και το έψαξαν παραπάνω. Οπότε μου έδωσαν μεγαλύτερο γραφείο, μου έβαλαν πολλά προγράμματα στον υπολογιστή που θα με βοηθούσαν να είμαι πιο αποτελεσματική, έφεραν γιατρό για να ελέγξει τη θέση που εργαζόμουν και να μου πει συμβουλές για να είμαι πιο υγιής. Κάτι πήγε πολύ καλύτερα σε αυτήν την περίπτωση. Γιατί άλλαζε και το πλαίσιο για να με βοηθήσει να ανταπεξέλθω στις προσδοκίες.
 

Αξιολογήθηκα και συμμετείχα και εγώ σε αξιολόγηση της συνεργασίας των ψυχολόγων με τα σχολεία όταν εργαζόμουν σε ένα πρόγραμμα στο πανεπιστήμιο. Η υπεύθυνή μου εκεί, όχι απλά άκουσε τις ανάγκες μου αλλά ζήτησε τη γνώμη μου… «25 χρονών… γιατί με ρωτάει; Αλήθεια λες να έχω κάτι χρήσιμο να πω;» Αυτό με ξεκλείδωσε. Η αυτοεκτίμησή μου ενισχύθηκε και όταν άρχισα να λέω τη γνώμη μου, το πώς θα πάει το πρόγραμμα έγινε και δική μου υπόθεση, δική μου ευθύνη… αφού είχα εμπλακεί στο σχεδιασμό του… και άνθισα εκεί. Και η αξιολόγηση της συνεργασίας των ψυχολόγων με τα σχολεία του προγράμματος είχε το νόημα της ανατροφοδότησης από τα σχολεία, της υποστήριξης των ψυχολόγων και του επανασχεδιασμού του προγράμματος ανάλογα με τις ανάγκες που διαμορφώνονταν. Κανένας δεν χρειάστηκε να αντισταθεί σε αυτήν, όλοι συμφωνούσαμε ότι είναι αναγκαίο.
Φτάνοντας τώρα στην αξιολόγηση στα δημόσια σχολεία, δεν θα σταθώ στο ότι δάσκαλοι γενικής αξιολογούν δασκάλους ειδικής και δεν θα σταθώ στο αν είναι παράνομη ή όχι με βάση τις συμβάσεις που είχαν υπογραφεί, αν και όλα αυτά είναι σοβαρά ζητήματα, όπως και πολλά άλλα που έχουν να κάνουν με αυτήν.

Αλλά θα κάνω απλά μία σύνδεση με τα προηγούμενα προσπαθώντας να μιλήσω για μία διάσταση που κατανοώ καλύτερα ως ψυχολόγος και σχετίζεται με το εσωτερικό κίνητρο. Δυστυχώς μου φαίνεται ότι η αξιολόγηση στα δημόσια σχολεία μοιάζει πιο πολύ με αυτό που γινόταν στην καφετέρια… κάποιος φαντάζεται τι πάει λάθος χωρίς να έχει ακούσει αυτούς που εργάζονται εκεί και κάνει αντίστοιχες κινήσεις… έχει τη μορφή «έλεγχος και τιμωρία» γιατί αν δεν συμμετέχει κάποιος έχει ποινές… και σκέφτομαι… στην πανδημία που είναι μια κατάσταση κρίσης, μπορώ να προσπαθήσω να δικαιολογήσω τις ποινές σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, γιατί συνεχίζουμε να λειτουργούμε έτσι τώρα και δεν χρησιμοποιούμε το διάλογο; Η απάντηση είναι ότι δυστυχώς, με το διάλογο δεν θα πειστεί κανείς γιατί η αξιολόγηση στα δημόσια σχολεία έχει, επίσης, τη μορφή «έλεγχος και κοροϊδία» γιατί το να υποχρεώνεις μετά τους εκπαιδευτικούς να παρακολουθήσουν επιμορφώσεις, δυστυχώς δεν είναι αυτό που χρειάζονται τα σχολεία και πραγματικά πιστεύω ότι δεν θα φέρει καμία αλλαγή, μάλλον λάθος… πιστεύω ότι θα φέρει αρνητική αλλαγή. Για τον έλεγχο μέσω του φόβου της εξουσίας είπαμε, ε; Δεν πιάνει πια είπαμε! Μόνο αντίδραση φέρνει ή στην καλύτερη καταπιεσμένη δημιουργικότητα. Οπότε απλά για άλλη μια φορά αποπροσανατολιζόμαστε και εμείς και η κοινωνία από την ουσία… και τα παιδιά μας κοιτούν… λαχταρώντας την ουσία… αλλά ποιος τα ακούει και αυτά;

ΥΓ: Αναρωτιόμουν τι ήταν αυτό που μας έκανε να δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας στην καφετέρια παρά τα όσα ανέφερα... Η απάντηση είναι η αλληλεγγύη και η συλλογικότητα που υπήρχε μεταξύ μας... Αυτές οι αξίες κινούσαν και θα κινούν πάντα προς τη σωστή κατεύθυνση τον κόσμο μας και τον καθένα από εμάς...

Σταυρούλα Βερβεριδου, σχολική ψυχολόγος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΜΕΘ
Καταγγελία «βόμβα» για νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης: Eνημέρωσαν ασθενή ότι έχει καρκίνο έναν χρόνο μετά τη βιοψία
«Φοβάμαι ότι υπάρχουν κι άλλες βιοψίες, που ενδεχομένως δεν έχουν εκτιμηθεί»
Καταγγελία «βόμβα» για νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης: Eνημέρωσαν ασθενή ότι έχει καρκίνο έναν χρόνο μετά τη βιοψία
βια ανηλικων
ΟΛΜΕ: Σχετικά με το πρωτόγνωρο περιστατικό σε Γυμνάσιο της Αθήνας
Η ΟΛΜΕ είχε εγκαίρως προβλέψει και προειδοποιήσει  το υπουργείο Παιδείας για την έξαρση βίας, είχε καταθέσει υπόμνημα με συγκεκριμένες προτάσεις και...
ΟΛΜΕ: Σχετικά με το πρωτόγνωρο περιστατικό σε Γυμνάσιο της Αθήνας