Τα ιδιότυπα σχολεία της εγκαταλελειμμένης εκπαίδευσης. Με αφορμή την επιστολή- παραίτηση του αναπληρωτή καθηγητή του ΕΠΑΛ
«...τα παιδιά αυτά "οσμίζονται" το αδιέξοδο αύριο και αρχίζουν να συμπεριφέρονται "τρελά" όπως περιγράφει ο συνάδελφος. Δεν υπάρχει όραμα δεν υπάρχει απτή ελπίδα για να τα ενεργοποιήσει σε άλλη κατεύθυνση».

".....στην πραγματικότητα το σχολείο ήταν ολοκληρωτικά ένα όργανο ταξικής κυριαρχίας στα χέρια της αστικής τάξης και σκοπός του ήταν να δώσει στους καπιταλιστές πρόθυμους δούλους και κατάλληλους εργάτες "

Οι πολιτικές που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις πάνω κάτω στην Τεχνική - επαγγελματική εκπαίδευση καθορίζονταν από τις ανάγκες και τις επιλογές της ηγεμονεύουσας αστικής τάξης.

Η αυξανόμενη κοινωνική ανισότητα των τελευταίων χρόνων αντανακλούσε ολοφάνερα και στις εκάστοτε εκπαιδευτικές " μεταρρυθμίσεις " που παρουσίασαν οι κοινοβουλευτικοί της εκπρόσωποι. Τα τελευταία όμως χρόνια στην επαγγελματική εκπαίδευση άρχισαν να εντοπίζονται ζητήματα που τις παλιότερες δεκαετίες είχαν σχεδόν μηδενιστεί. Η σχολική διαρροή πχ είναι ένα σύμπτωμα που τα τελευταία 15 περίπου χρόνια εμφανίζεται με αυξητική τάση. Η ψευδαίσθηση των "ίσων ευκαιριών" που μερικές δεκαετίες πριν λειτουργούσε αποτελεσματικά στην συνείδηση των φτωχών εργαζόμενων διαρκώς φθίνει.

Αρχίζει πλέον να γίνεται συνείδηση ότι ενώ ο ρόλος του σχολείου είναι να μειώνει τις κοινωνικές ανισότητες συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Οι κυρίαρχες νεοφιλελεύθερες πολιτικές εδραιώνουν τις κοινωνικές ανισότητες που διέπουν τις εκπαιδευτικές διαδρομές.

Παράγωγα αυτής της πολιτικής είναι τα ΕΠΑΛ. Με κοινωνική σύνθεση των μαθητών σχεδόν 80% από παιδιά ταλαιπωρημένων οικονομικών μεταναστών και προσφύγων, με παιδιά από φτωχές λαϊκές οικογένειες που οι γονείς είναι ή άνεργοι ή δουλεύουν 12ωρα για 550 ευρώ «στοιβάζονται» στα ιδιότυπα αυτά σχολεία της εγκαταλελειμμένης εκπαίδευσης να «μορφωθούν».

Σε ακατάλληλα κτήρια, με υποχρηματοδότηση (κάθε χρόνο με το σταγονόμετρο τα απολύτως απαραίτητα και αυτά όχι πάντα), χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα, με ύλη για τα βασικά μαθήματα κάθε χρόνο "εξαφανισμένη", τα παιδιά αυτά "οσμίζονται" το αδιέξοδο αύριο και αρχίζουν να συμπεριφέρονται "τρελά" όπως περιγράφει ο συνάδελφος. Δεν υπάρχει όραμα δεν υπάρχει απτή ελπίδα για να τα ενεργοποιήσει σε άλλη κατεύθυνση. Αρνούνται να παρακολουθήσουν, αρνούνται να " υποταχθούν" σ’ ένα εκπαιδευτικό σύστημα που τους ετοιμάζει σαν αμόρφωτο φτηνό εργατικό δυναμικό .

Ταυτόχρονα - και για μένα ακόμη πιο επικίνδυνο-είναι ότι με τέτοια "εκπαίδευση" η οποία ουσιαστικά παράγει λειτουργικά αναλφάβητους "πολίτες" δημιουργεί ένα νέο είδος "πολιτών" οι οποίοι σαν λειτουργικά αναλφάβητα προϊόντα, θα μαγεύονται αύριο από το μορφωμένο εξουσιαστικό λόγο (τι ωραία μιλεί ο Βενιζέλος) των εκπροσώπων της εξουσίας, θα τον «ιεροποιούν» και θα τον νομιμοποιούν και τελικά δεν θα ασχολούνται καθόλου ή έστω κριτικά με το μήνυμα που εκπέμπει ο εξουσιαστικός τους λόγος. Καταλαβαίνουμε νομίζω πολύ καλά ότι το αποτέλεσμα μιας τέτοιας "παραγωγής" είναι πολίτες υποταγμένοι και άρα ακίνδυνοι για το σύστημα.

Το κείμενο του συναδέλφου είναι πραγματικά σοκαριστικό. Χωρίς να τον γνωρίζω αποδέχομαι ότι ακριβώς αναφέρει και ούτε έχω πρόθεση να απενοχοποιήσω τις ατομικές ευθύνες που έχει ο καθένας μαθητής ανεξαρτήτου ηλικίας. Γιατί 20 χρόνια τα ιδία πάνω κάτω βιώσαμε, όχι βεβαία σε τέτοιο βαθμό στα δικά μας ΕΠΑΛ.

Διαφωνώ απόλυτα με τις προτάσεις που προτείνει για λύση. Η παρουσία εισαγγελέα δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι λύση σε εκπαιδευτική κοινότητα. Το μόνο που έχω να πω είναι ότι η λύση δεν μπορεί να βγει από την κατάσταση- τέλμα που βρίσκεται τα τελευταία χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα. Τίποτε σ’ αυτήν την ζωή με καπιταλισμό δεν χαρίζεται. Όλα καταχτιούνται με αγώνες .

Η απεργία της 9ης Νοέμβρη είναι κοντά. Κανένας εκπαιδευτικός να μην πάει σχολείο. Η λύση των προβλημάτων δίνεται μόνο μέσα από μαζικούς αγώνες της εκπαιδευτικής κοινότητας, των γονέων και των μαθητών μαζί.

Στάθης Αθανασιάδης (συνταξιούχος εκπαιδευτικός ΕΠΑΛ)

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

eksetaseis
Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου για την εισαγωγή μαθητών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία
Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης για την εισαγωγή μαθητών/τριών στα Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής...
Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου για την εισαγωγή μαθητών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία