Σχολεία: Πώς θα ενισχυθεί η σχολική προσαρμογή σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Σχολική προσαρμογή και Παιδιά με Ειδικές μαθησιακές, συναισθηματικές ή/και συμπεριφορικές δυσκολίες - Μια επιστημονική προσέγγιση από το «Το Χαμόγελο του Παιδιού»

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» διοργανώνει την εκστρατεία αφύπνισης κι ενημέρωσης «Πριν χτυπήσει το κουδούνι», με σκοπό την αναγνώριση και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν στο σχολικό περιβάλλον.

Η επιστημονική ομάδα του «Χαμόγελου του Παιδιού», παρουσιάζει τον τρόπο που θα πρέπει να γίνεται η σχολική προσαρμογή σε παιδιά με Ειδικές μαθησιακές, συναισθηματικές ή/και συμπεριφορικές δυσκολίες.

Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές, συναισθηματικές ή/και συμπεριφορικές δυσκολίες εμφανίζουν:

  • Ελλείμματα σε γνωστικές ικανότητες, όπως στην αντίληψη, στη μνήμη, στην προσοχή και συγκέντρωση, στη μεταγνώση και στα κίνητρα.
  • Ελλείμματα σε κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες, όπως στην έκφραση/διαχείριση των συναισθημάτων, στην προσαρμογή σε αλλαγές, στη διαχείριση στρεσογόνων καταστάσεων ή στην αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους.
  • Δυσκολίες στην προσαρμογή στο σχολείο, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, συναισθήματα μοναξιάς και ντροπής, στρες που  εντείνεται όταν μεταβαίνουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση λόγω των αυξημένων απαιτήσεων και προσδοκιών, συναισθήματα θυμού και επιθετικότητα, αδικαιολόγητες απουσίες ή παραβατικότητα.

Οι παραπάνω δυσκολίες δεν εμφανίζονται πάντα με τον ίδιο τρόπο ή στον ίδιο βαθμό λόγω της ανομοιογένειας που εμφανίζουν. Ωστόσο, συχνά έχουν ως αποτέλεσμα οι μαθητές να εμφανίζουν χαμηλότερη αυτοεκτίμηση σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους, συναισθήματα ντροπής, ματαίωσης, άγχους, ανασφάλειας και φόβου αποτυχίας.

Επίσης, έχουν περισσότερες πιθανότητες απόρριψης από τους συνομηλίκους και ανάπτυξης αρνητικών διαπροσωπικών σχέσεων λόγω ελλειμμάτων σε γλωσσικές και ψυχοκοινωνικές δεξιότητες, ενώ ταυτόχρονα εμφανίζουν δυσκολίες στη σύναψη ισχυρών συναισθηματικών δεσμών με εκπαιδευτικούς και συνομηλίκους.

Συγχρόνως, σε πολλές περιπτώσεις παρατηρούνται μειωμένη σχολική εμπλοκή, μειωμένα κίνητρα μάθησης και δυσκολίες στη χρήση γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών μάθησης. Κρίνεται, λοιπόν, σημαντική η ενίσχυση της σχολικής προσαρμογής των μαθητών με τέτοιου είδους δυσκολίες.

Τρόποι ενίσχυσης σχολικής προσαρμογής:

  • Εκμάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων (π.χ. διαχείριση θυμού και συναισθημάτων, κατανόηση και συμμόρφωση σε κανόνες και όρια, προαγωγή συζητήσεων και επικοινωνίας, προαγωγή συνεργασίας με συνομηλίκους, επίλυση προβλημάτων)
  • Έμφαση στις δυνατότητες των παιδιών και όχι στις αδυναμίες
  • Ενίσχυση διαπροσωπικών σχέσεων με συνομηλίκους και ενεργούς συμμετοχής σε ομάδες
  • Καλλιέργεια αυτορρύθμισης
  • Ενίσχυση υπευθυνότητας
  • Σταθερά και συνεπή όρια
  • Ενίσχυση κινήτρων και στοχοθεσίας
  • Καλλιέργεια ενσυναίσθησης
  • Καλλιέργεια ψυχικής ανθεκτικότητας
  • Καλλιέργεια στρατηγικών διαχείρισης συναισθημάτων και συναισθηματικών συγκρούσεων
  • Έκδηλη αγάπη, φροντίδα και υποστήριξη
  • Αποφυγή επικρίσεων και αρνητικών χαρακτηρισμών
  • Δημιουργία σχέσης ασφάλειας και εμπιστοσύνης, η οποία ταυτόχρονα ευνοεί την ανεξαρτησία
  • Έγκαιρη ανίχνευση και διάγνωση πιθανών δυσκολιών

Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση, μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών» 11611, ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.

Βιβλιογραφία

Αντωνίου, Α. Σ. (2011). Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ μαθησιακών δυσκολιών και στρες. Στο Γ. Παπαδάτος & Α. Μπαστέα (επιμ.), Θέματα μαθησιακών δυσκολιών και δυσλεξίας (σσ. 241-244). Σμυρνιωτάκη.

Blacher, J. Baker, B. L., & Eisenhower, A. S. (2009). Student-teacher relationship stability across early school years for children with intellectual disability or typical development,  American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 114(5), 322-339.

Γενά, Α. (2011). Παιδιά με ήπιες διαταραχές μάθησης και συμπεριφοράς: Προϋποθέσεις και διδακτική μεθοδολογία για την εκπαίδευση τους στη γενική τάξη-το παράδειγμα της συνεργατικής μάθησης. Στο Μ. Ζαφειροπούλου & Α. Καλαντζή-Αζίζι (Επιμ.), Προσαρμογή στο σχολείο: Πρόληψη και αντιμετώπιση δυσκολιών. Πεδίο. 

Dietz, S., & Montague, M. (2006). Attention deficit hyperactivity disorder comorbid with emotional and behavioral disorders and learning disabilities in adolescents. Exceptionality, 14, 19-33.

Gresham, F. M., Cook, C. R., Crews, D., & Kern, L., (2004). Social Skills Training for Children and Youth  with  Emotional  and  Behavioral  Disorders:  Validity  Considerations  and Future Directions. Behavioral Disorders, 30, 32-46.

Heward  W.  L,  (2009).  Exceptional  children: An  introduction  to  Special  Education. Pearson Education

Κοτρώνη, Χ., & Αντωνίου, Α.-Σ. (2012). Το σχολείο ως σημαντική πηγή στρες για τους μαθητές με δυσλεξία. Σύγχρονα Θέματα Εκπαίδευσης, 2(2), 159-176.

Margalit, M. (2004). Resilience model among individuals with learning disabilities: Proximal and distal influences. Learning Disabilities Research and Practice, 18(2), 82-86.

Margalit, M. (2004). Second-generation research on resilience: Social-emotional aspects of children with learning disabilities. Learning Disabilities Research and Practice,19(1), 45-48.

Matson, J. L., (2017). Handbook of Social Behavior and Skills in Children. Springer.

Πολυχρόνη, Φ. (2011). Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Πεδίο.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

tzak
«Ήταν πολύ καλός για να τον αντέξουν» – Ο 15χρονος που δεν άντεξε τον σχολικό εκφοβισμό
Ο Τζακ Άλοτ από το Μπάρνσλυ της Βρετανίας έβαλε τέλος στη ζωή του ύστερα από συνεχή παρενόχληση από συνομηλίκους.
«Ήταν πολύ καλός για να τον αντέξουν» – Ο 15χρονος που δεν άντεξε τον σχολικό εκφοβισμό
1ο Καποδιστριακό Δημοτικό Σχολείο
Άγνωστοι έκαναν «γυαλιά καρφιά» το πρώτο Δημοτικό Σχολείο της Ελλάδας (Βίντεο)
Σπασμένα παγκάκια, γκρεμισμένα κεραμίδια και εικόνες καταστροφής στο ιστορικό σχολείο που ίδρυσε ο Ιωάννης Καποδίστριας
Άγνωστοι έκαναν «γυαλιά καρφιά» το πρώτο Δημοτικό Σχολείο της Ελλάδας (Βίντεο)
βορυζ
Σε πλήρη κινητοποίηση η Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηρακλείου για τα σχολεία των Βοριζίων -Σχέδιο δράσης για την επαναλειτουργία μετά τα αιματηρά γεγονότα
Σύσκεψη για την επαναλειτουργία των σχολείων στα Βορίζια υπό τον Διευθυντή Εκπαίδευσης Ηρακλείου
Σε πλήρη κινητοποίηση η Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηρακλείου για τα σχολεία των Βοριζίων -Σχέδιο δράσης για την επαναλειτουργία μετά τα αιματηρά γεγονότα
Λυγγερίδης
«Θέλουμε παραδειγματική τιμωρία» — Η μητέρα του Γ. Λυγγερίδη ζητά δικαιοσύνη, μία μέρα πριν τη δίκη για τη δολοφονία του
Η οικογένεια καταγγέλλει την επανεμφάνιση οπαδικής βίας — δύο νέες προσαγωγές στη Χαλκίδα φέρνουν ξανά στο προσκήνιο το πρόβλημα
«Θέλουμε παραδειγματική τιμωρία» — Η μητέρα του Γ. Λυγγερίδη ζητά δικαιοσύνη, μία μέρα πριν τη δίκη για τη δολοφονία του