Πιστοποίηση Αγγλικών LTE GOLEARN - ΑΣΕΠ
Εκπαιδευτικός στο σχολείο
Ο διευθυντής προσπαθεί να δείχνει αγάπη στα πρόσωπα των εκπαιδευτικών και των μαθητών του σχολείου του

Είναι ας πούμε εύκολο για παράδειγμα, στην ομάδα, «να έχουμε τη σπάνια ικανότητα να θυμώνουμε με το σωστό πρόσωπο, στο σωστό βαθμό, τη σωστή στιγμή, για τη σωστή αιτία και με το σωστό τρόπο», όπως έλεγε ο Αριστοτέλης;

Από τα πιο δύσκολα πράγματα αλλά και πιο συναρπαστικά στις ανθρώπινες σχέσεις είναι η συνεργασία και κατ’ επέκταση η ομαδική εργασία.

Εκεί αναδεικνύονται πρωτίστως τα ελαττώματα και προτερήματα, οι αδυναμίες και οι ικανότητες καθενός από την ομάδα. (Είναι ας πούμε εύκολο για παράδειγμα, στην ομάδα, «να έχουμε τη σπάνια ικανότητα να θυμώνουμε με το σωστό πρόσωπο, στο σωστό βαθμό, τη σωστή στιγμή, για τη σωστή αιτία και με το σωστό τρόπο», όπως έλεγε ο Αριστοτέλης;) (D. Goleman, Η συναισθηματική νοημοσύνη, Ελληνικά Γράμματα).

Αλλά για να λειτουργήσει κάποιος ομαδικά πρέπει να έχει συνειδητά προσπαθήσει και ασκηθεί σε αυτό. Είναι γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί, συχνά, δε θεωρούν τους εαυτούς τους ως μέλη κάποιου οργανισμού, μιας μεγάλης  με κοινούς στόχους ομάδας. (Γ. Ιορδανίδης, άρθρο σε Νέα Παιδεία, Τ 85, 1998).

Από την άλλη πλευρά στην Ελλάδα ειδικά, λόγω της παραδοσιακής κουλτούρας που δίνει έμφαση στο πρόσωπο και την αξία του, σε συνδυασμό με την πηγαία αίσθηση ανάγκης για ελευθερία έκφρασης, δημιουργούνται προβλήματα στην ομαδική εργασία, γιατί κάθε ένας αισθάνεται δυνάμει ηγέτης. (Α. Κοσμόπουλος, Σχεσιοδυναμική παιδαγωγική του προσώπου, Γρηγόρης).

Είναι για τους λόγους αυτούς δύσκολο να βάλει κανείς στη χώρα μας, στον εργασιακό του χώρο, τα συμφέροντα της ομάδας πάνω από τα δικά του, ιδιαίτερα όταν δε συμφωνεί απολύτως με αυτά.

Επίσης λόγω του ατομισμού υπάρχει εγγενής δυσκολία (φαινόμενο όχι μόνο ελληνικό) να μοιράζεται τη γνώση και την εμπειρία του με τους συναδέλφους του, όταν μάλιστα δεν έχει ασκηθεί τη συντονισμένη δράση, στο συμψηφισμό δυνάμεων, στον καταμερισμό εργασίας, στην ανοικτή επικοινωνία, στην εμπιστοσύνη μέσα στην ομάδα.. (Γ. Καμπουρίδης, Οργάνωση και Διοίκηση σχολικών μονάδων, Κλειδάριθμος).

Προτάσεις

Διευκολύνοντας την ομαδικότητα, ο διευθυντής προσπαθεί να είναι ανθρώπινος να κρίνει και να αξιολογεί τον κάθε συνάδελφο, όχι μόνο σύμφωνα με το γράμμα αλλά και με το πνεύμα του νόμου, συνεκτιμώντας την εμπειρία του, τις δυνατότητες και την προσπάθειά του για βελτίωση, τα αντικειμενικά προβλήματά του, ώστε να είναι όσο το δυνατόν κοντύτερα στην αλήθεια.

Πρέπει να έχει ασκηθεί να σκύβει ανθρώπινα στο πρόβλημα κάθε μέλους της σχολικής μονάδας και να το κάνει δικό του. Να συμπορεύεται και να συμπάσχει.

Πρέπει ως προσωπικότητα να δίνει προς την ομάδα, εικόνα αρμονίας και ισορροπίας αρχών, λόγων και έργων. Όσο ενημερωμένος θεωρητικά και να είναι ένας  διευθυντής-manager, εάν δε βιώνει  ο ίδιος  εσωτερική αρμονία και ισορροπία αρχών, λόγων και έργων, και καλή διοίκηση management δε θα κάνει, και τους συνεργάτες του θα ταλαιπωρήσει, προβάλλοντας τα δικά του προβλήματα. Διότι η διαχείριση ανθρώπων (ανθρωπίνων πόρων), είναι προσωπική και όχι απρόσωπη υπόθεση.

Προσπαθεί να δείχνει αγάπη στα πρόσωπα των εκπαιδευτικών και των μαθητών του σχολείου του, και χρησιμοποιεί τη συναισθηματική νοημοσύνη την οποία  καθιστά έκδηλη με τη συμπεριφορά του κατά την προσέγγιση των προβλημάτων τους. Είναι λάθος, η γνώμη ότι η διοίκηση δε χρειάζεται συναίσθημα. Είναι σαν να λέμε ότι δεν απευθύνεται σε ανθρώπους.

Δίνει αφορμές σε όλους να κατανοούν αξιοκρατικά τον εαυτό τους σε σχέση με τους άλλους,  ώστε να έχουν καθαρή  εικόνα των  προσόντων και ανεπαρκειών τους, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό για την ομαδική διαχείριση σχολικών θεμάτων, όπου η αποτελεσματικότητα θα κριθεί από το μέγιστο βαθμό αξιοποίησης των δυνατοτήτων καθενός και από το βαθμό συναίνεσης.

Ενισχύει την αυτοεκτίμηση όλων, επαινώντας δημόσια κάθε καλή προσπάθεια ατομική ή ομαδική, ανεβάζοντας έτσι την ψυχολογία των εργαζομένων στο σχολικό οργανισμό.

Προσπαθεί, τέλος, να υποστηρίζει τα μέλη της σχολικής κοινότητας στο να εξετάζουν το Λόγο των πραγμάτων σύμφωνα με τη ρήση του Αριστοτέλη "Δε γνωρίζουμε την αλήθεια αν δεν έχουμε γνώση της αιτίας "

*Διευθυντής στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών ΣΣ Γεώργιος Γλαράκης

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νίκος Ανδρουλάκης: Από τον ΠΑΣΠ ένα βήμα πριν την προεδρία του ΠΑΣΟΚ

Αποτελέσματα ΕΚΛΟΓΩΝ ΚΙΝΑΛ: Τα αποτελέσματα σε όλη την Ελλάδα

Σχετικά με την "άψε σβήσε" απόλυση του καθηγητή που χειροδίκησε σε μαθήτρια

Τι ισχύει από τη Δευτέρα 5/12 σε σχολεία και σε πάσης φύσεως εκπαιδευτικές δομές

ΜΟΝΟ 111 ΕΥΡΩ το Online εύκολο μοριοδιωτούμενο Lower - Proficiency που παίρνεις σε 2 ημέρες! - ΤΗΛΕΞΕΤΑΣΗ μόνο σε Reading - Listening

Αυτά είναι τα 9μηνα σεμινάρια που Μοριοδοτούν Εκπαιδευτικούς και ξεκινούν το ΝΟΕΜΒΡΙΟ με μόνο 25 ευρώ τον μήνα

ECDL | Πιστοποίηση Υπολογιστών ΜΟΝΟ 95 ΕΥΡΩ για  ΑΣΕΠ , ΔΙΩΡΙΣΜΟΥΣ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΚΑΙ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ

σχετικά άρθρα

taksi-mathites-sxoleia-ekpaideusi
Γονείς: Πολλά τμήματα με 26, 27 ακόμα και 28 μαθητές λόγω συγχωνεύσεων
Γονείς: Καταγγέλουν "επιχείρηση" μείωσης του κόστους με αυτόματη "εξαφάνιση" κενών, με άμεσο επακόλουθο ο αριθμός των μαθητών/τριών σε πολλά τμήματα...
Γονείς: Πολλά τμήματα με 26, 27 ακόμα και 28 μαθητές λόγω συγχωνεύσεων
alexisgrigoropoulos
Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος: Σε εξέλιξη η πορεία στην Αθήνα
Μαθητές και φοιτητές τιμούν τη μνήμη του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου - Κινητοποιήσεις έχουν προγραμματιστεί και το απόγευμα - Κλειστός ο σταθμός...
Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος: Σε εξέλιξη η πορεία στην Αθήνα