ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΓΛΙΚΩ
Οι αντιφάσεις της Τράπεζας Θεμάτων
ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ / INTIME NEWS
Η διδασκαλία δεν είναι η διανομή όγκου ύλης και η  μάθηση δεν είναι συνώνυμο της αποστήθισης άχρηστων δεδομένων ή της μηχανιστικής απόδοσης περιττών γνώσεων, αλλά η κατανόηση του κόσμου γύρω μας

Το πολυσυζητημένο θέμα της Τράπεζας Θεμάτων σχετικά με την επαναφορά της και την οριστική καθιέρωσή της βρίσκεται για άλλη μια φορά στο προσκήνιο της επικαιρότητας. Χαρακτηριστική είναι η δυσαρέσκεια της πλειονότητας εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων και οι πρώτες αντιδράσεις γίνονται αισθητές εντός και εκτός του σχολικού χώρου. Η εφαρμογή του θεσμού αυτού επιβάλλεται να κριθεί καταδικαστέα γιατί απλούστατα εδράζεται στις ακόλουθες αντιφάσεις. 

Η πρώτη αντίφαση σχετίζεται με τη λανθασμένη επιλογή του χρονικού σημείου και της εποχής κατά την οποία αποφασίστηκε η εφαρμογή της. Μια εποχή γενικευμένης κρίσης λόγω της πρόσφατης συνθήκης του εγκλεισμού και της επικείμενης αβεβαιότητας που ενδεχομένως προκαλεί η εξέλιξη του ιού και οι μελλοντικές επιπτώσεις της πανδημίας. Ο νέος, λοιπόν, πόσο μάλλον ο έφηβος, μέσα σε αυτό το επισφαλές περιβάλλον έχει ανάγκη από συναισθηματική και ψυχολογική υποστήριξη και όχι από αιφνίδιες αλλαγές και «εξωραϊσμένες» εκπαιδευτικές τροποποιήσεις που προξενούν πανικό και τον επιφορτίζουν με καταλυτικό άγχος και ψυχοφθόρο φόβο. 

Η δεύτερη αντίφαση αφορά το υποτιθέμενο εγχείρημα για έμφαση στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Επιζητούμε όλοι σε ένα θεωρητικό επίπεδο ποιοτική εκπαίδευση, ενώ στην πράξη οδηγούμαστε στην ποσοτικοποίηση αυτής μέσα από την καθιέρωση μιας δεξαμενής άντλησης αμέτρητων κειμένων ή ασκήσεων σε μια εποχή μάλιστα όπου οι κρουνοί πληροφοριών είναι αμέτρητοι και κάτι τέτοιο είναι περιττό. Το αποτέλεσμα, επομένως, είναι να ωθούνται οι εκπαιδευτικοί από την μια σε συνεχή ανάθεση εργασιών στους μαθητές και την εμπορευματοποίηση της γνώσης και οι μαθητές από την άλλη σε ένα άσκοπο και αέναο κυνήγι της ύλης, φαινόμενα τα οποία αποδυναμώνουν την κρίση αλλά και τη διάθεσή τους για προσοχή και μάθηση.

Μια άλλη αντίφαση πολύ σημαντική, είναι πως ενώ επιδιώκουμε και στοχεύουμε σε μια πιο ελεύθερη εκπαίδευση με δυνατότητες αυτενέργειας, αυτοβουλίας και ελεύθερων επιλογών στον τρόπο και στο θεματικό υλικό, την ίδια στιγμή εν έτει 2021 επιβάλλεται στον μαθητή ένα ομοιόμορφο διδακτικό πρότυπο. Παράλληλα, αφαιρείται από τον δάσκαλο το δικαίωμα του εξατομικευμένου τρόπου διδασκαλίας, αφού απουσιάζουν οι προσωπικές πινελιές. Έτσι, εγκλωβιζόμαστε σε μια τυποποιημένη και ομοιόμορφη διδασκαλία που παράγει τυποποιημένα και ομοιόμορφα μυαλά αναπαράγοντας το εκπαιδευτικό αδιέξοδο. 

Και η τελευταία αντίφαση έχει ηθική βάση. Ενώ φωνασκούμε για δίκαιη και ισότιμη εκπαίδευση προκαλούμε μια άδικη και άνιση αναμέτρηση. Κι αυτό γιατί δεν έχουν όλοι οι μαθητές τις ίδιες ευκαιρίες αφού, όπως γνωρίζουμε η ίδια η ζωή γεννά τις ανισότητες, τις οικονομικές αδυναμίες, τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα που δεν έχουν την ευκαιρία επιπρόσθετης εκπαιδευτικής βοήθειας και άρα δεν θα μπορέσουν να επιδοθούν στον ίδιο αγώνα δρόμου, στο ίδιο κυνήγι της ύλης εξαντλώντας αμέτρητα θέματα ώστε να είναι το ίδιο προετοιμασμένοι. Επομένως, δεν αποτελεί αδικία αυτή η άνιση προετοιμασία;  

Με δεδομένες τις παραπάνω αντιφάσεις θα ήταν προτιμότερο κάθε νέα τροποποίηση να είναι ποιοτική και να εστιάζει σε πιο βαθιά προβλήματα που αφορούν τον ουσιαστικό τρόπο σκέψης των μαθητών και τον ψυχισμό των νέων. Ας τροφοδοτήσουμε τη σκέψη μέσα από τη δράση, ας δώσουμε έμπνευση στους μαθητές, ας τους εφοδιάσουμε συναισθηματικά και όχι μόνο γνωστικά, γιατί η διδασκαλία δεν είναι η διανομή όγκου ύλης και η  μάθηση δεν είναι συνώνυμο της αποστήθισης άχρηστων δεδομένων ή της μηχανιστικής απόδοσης περιττών γνώσεων, αλλά η κατανόηση του κόσμου γύρω μας. 

Μήπως οι αρμόδιοι να το ξανασκεφτούν;

Μαρία Δ. Πετροπούλου: Φιλόλογος, συγγραφέας 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες  ειδήσεις σήμερα

Περιφερειάρχης «αδειάζει» Κεραμέως: Αναλαμβάνω μισθούς εκπαιδευτικών!

Σχολεία - Κορονοϊός: Το 30% των κρουσμάτων είναι μαθητές έως 17 ετών

Μάθημα Σεξουαλικής Αγωγής: Αυτό το σεμινάριο μοριοδότησε και η ζήτηση του εκτοξεύτηκε

Εύκολη Online ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΗ  ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΓΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ, προσλήψεις, ΠΜΣ,  ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΞΕΤΑΣΤΕΙΤΕ σε προφορικά και έκθεση!

Μοριοδοτούμενα σεμινάρια σε ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, Σχολική Ψυχολογία, Διαπολιτισμική, ΜΟΝΟ με 25 ευρώ το μήνα

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ  ΜΟΝΟ 95 ΕΥΡΩ για  ΑΣΕΠ , ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΚΑΙ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ

σχετικά άρθρα

panelladikes-eksetaseis-mathites
Μαθητές: «Οι συγχωνεύσεις τμημάτων γίνονται πλέον θεσμός»
Οι μαθητές Λυκείου τονίζουν πως πλέον γίνονται θεσμός οι συγχωνεύσεις τμημάτων - «Ο αγώνας ξεκινάει στο «τώρα», που θα συναποφασίσουμε εμείς»
Μαθητές: «Οι συγχωνεύσεις τμημάτων γίνονται πλέον θεσμός»
giatroi
Απεργούν αύριο οι γιατροί στα Δημόσια νοσοκομεία
Ζητούν επαρκή χρηματοδότηση των δημόσιων μονάδων υγείας, μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, μονιμοποίηση επικουρικών - συμβασιούχων και κατάργηση...
Απεργούν αύριο οι γιατροί στα Δημόσια νοσοκομεία
Ψάχνουν τώρα νέες πιστώσεις για αναπληρωτές: Διγαλάκης...βολιδοσκοπεί Βορίδη
Διγαλάκης και Βορίδης συζήτησαν για το ζήτημα "των τυχόν συγχωνεύσεων τμημάτων και τάξεων στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας...
Ψάχνουν τώρα νέες πιστώσεις για αναπληρωτές: Διγαλάκης...βολιδοσκοπεί Βορίδη