Σε συνέχεια πλήθους ερωτημάτων υπαλλήλων και Υπηρεσιών αναφορικά με τη δυνατότητα πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών οι οποίοι κατέχουν ήδη θέση στο Δημόσιο, το Υπουργείο Εσωτερικών με εγκύκλιό του διευκρινίζει τα εξής:
Σύμφωνα με την παρ.1 του άρ.104 του Συντάγματος:
«1.Kανένας από τoυς υπαλλήλoυς πoυ αναφέρoνται στo πρoηγoύμενo άρθρo δεν μπoρεί να διoριστεί σε άλλη θέση δημόσιας υπηρεσίας ή oργανισμoύ τoπικής αυτoδιoίκησης ή άλλoυ νoμικoύ πρoσώπoυ δημoσίoυ δικαίoυ ή δημόσιας επιχείρησης ή oργανισμoύ κoινής ωφέλειας.
Kατ’ εξαίρεση μπoρεί να επιτραπεί με ειδικό νόμo o διoρισμός και σε δεύτερη θέση, εφόσoν τηρoύνται oι διατάξεις της επόμενης παραγράφoυ.» Δυνάμει των παρ.1,2 του άρ.35 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν.3528/2007, όπως ισχύει) ορίζεται ότι:
«1.Απαγορεύεται ο διορισμός υπαλλήλου, με οποιαδήποτε σχέση, σε δεύτερη θέση: α) δημοσίων υπηρεσιών, β) νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου… 2. Διατάξεις ειδικών νόμων που επιτρέπουν το διορισμό σε δεύτερη θέση εξακολουθούν να ισχύουν. 3. Υπάλληλος που κατά παράβαση των διατάξεων των παραπάνω παραγράφων διορίζεται σε δεύτερη θέση και αποδέχεται το διορισμό του θεωρείται ότι παραιτείται αυτοδίκαια από την πρώτη θέση».
Περαιτέρω, στις διατάξεις των παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982, ορίζονται τα εξής: «1.Απαγορεύεται στους λειτουργούς ή υπαλλήλους έμμισθους και άμισθους πολιτικούς και στρατιωτικούς ή μισθωτούς που απασχολούνται στο Δημόσιο και τα Κρατικά Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου του άρθρου 9 του Ν 1232/1982 για την "επαναφορά σε ισχύ τροποποίηση και συμπλήρωση των διατάξεων του Ν Δ. 4352/1964 και άλλες διατάξεις" και, άσχετα από τη φύση της σχέσεως που τους συνδέει με το Δημόσιο ή το νομικό πρόσωπο, να διορισθούν ή προσληφθούν και σε δεύτερη θέση ή απασχόληση στο δημόσιο τομέα αυτό, τόσο στην ημεδαπή, όσο και στην αλλοδαπή.
2. Ως δεύτερη θέση ή απασχόληση κατά την προηγούμενη παράγραφο δεν νοείται η συμμετοχή σε ειδικό διοικητικό δικαστήριο, ή συμβούλιο, ή επιτροπή ή ομάδα εργασίας, μόνιμης ή ευκαιριακής μορφής όταν η απασχόληση σ` αυτά δεν είναι πλήρης και έμμισθη.
Επίσης ως δεύτερη απασχόληση δεν νοείται η απασχόληση που δεν είναι κατά πλήρες ωράριο εργασίας, …. 3. … 4. Για τους κατά την παρ. 1 δημοσίου τομέα λειτουργούς ή υπαλλήλους ή μισθωτούς και συνταξιούχους, είναι δυνατός ο διορισμός ή η πρόσληψη σε δεύτερη θέση ή απασχόληση, όταν πρόκειται, για κύριο και βοηθητικό διδακτικό προσωπικό των ανωτέρων και ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων για εμπειρογνώμονες, ειδικούς επιστήμονες ή τεχνικούς και για τους κατά τα άρθρα 50 του Ν. 993/1979 και 8 του Ν. 1232/1982 ειδικούς συμβούλους και επιστημονικούς συνεργάτες και ειδικούς επιστήμονες της Προεδρίας της Δημοκρατίας του Ν. 161/1975 καθώς και για μετακλητούς ή με θητεία λειτουργούς του άρθρου 9 του ιδίου νόμου, εφ` όσον συντρέχουν οι ειδικοί όροι και ουσιαστικές προϋποθέσεις που θα καθορίζονται για κάθε κατηγορία ή για κάθε περίπτωση με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Προεδρίας Κυβερνήσεως, Οικονομικών και του οικείου Υπουργού.
Οι αποφάσεις αυτές δημοσιευόμενες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, θα ορίζουν ακόμα τα προσόντα κα το ποσοστό επί των αποδοχών της χρονικά δεύτερης θέσεως ή απασχολήσεως που θα δικαιούται να απολαμβάνει ο λειτουργός, υπάλληλος, μισθωτός ή συνταξιούχος που σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να υπερβεί το όριο του άρθρου 6 του παρόντος». Επίσης, στις διατάξεις της παρ. 12 του άρθρου 25 του ν.4354/2015 προβλέπεται «Ως δεύτερη θέση ή απασχόληση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 (Α΄ 65), νοείται αυτή της οποίας η αμοιβή υπερβαίνει τον εισαγωγικό βασικό μισθό υπαλλήλου κατηγορίας υποχρεωτικής εκπαίδευσης».
Σχετική είναι η αριθμ.469/2009 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών με την οποία απορρίπτεται η αίτηση αναστολής αναφορικά με την εκτέλεση αποφάσεων ανάκλησης πρόσληψης προσωρινού αναπληρωτή εκπαιδευτικού του κλάδου ΠΕ70- Δασκάλων, ο οποίος παράλληλα κατείχε μόνιμη θέση στο ΙΚΑ. Οι σχετικές αποφάσεις ανακλήθηκαν, καθώς και η αποκτηθείσα προϋπηρεσία των σχολικών ετών κατά τα οποία ο εν λόγω υπάλληλος υπηρετούσε ως εκπαιδευτικός, λόγω αντίθετης προς το άρθρο 104 παρ.1 του Συντάγματος, του άρθρου 1 παρ.1 του ν.1256/1982 και του άρθρου 35 παρ.1 του ν.3528/2007 παράλληλης κατοχής δεύτερης θέσης στο δημόσιο τομέα.
Λαμβανομένων υπόψη των προαναφερομένων, οι Διευθύνσεις Διοικητικού/Προσωπικού θα πρέπει να προβαίνουν σε ενδελεχή έλεγχο των προϋποθέσεων και κωλυμάτων των προς διορισμό υπαλλήλων, ιδίως ως προς την κατοχή δεύτερης θέσης στο δημόσιο. Οι αποδέκτες της παρούσας εγκυκλίου παρακαλούνται να την κοινοποιήσουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, στους υπαλλήλους καθώς και σε όλους τους φορείς που υπάγονται ή εποπτεύονται από αυτούς. Επιπλέον το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων παρακαλείται για την άμεση κοινοποίηση της παρούσας στις αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης καθώς και στους προσληφθέντες εκπαιδευτικούς προς γνώση και περαιτέρω νόμιμες ενέργειες.
Η παρούσα εγκύκλιος βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Υπηρεσίας μας: www.ypes.gr, στη διαδρομή: «Ανθρώπινο Δυναμικό Δημοσίου Τομέα - Ανθρώπινο Δυναμικό».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 4/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη