Από τα μέσα Μαρτίου του ΄20 μέχρι και τις 2 Σεπτεμβρίου ισχύουν περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας στη Ανοιχτή(;) Δομή Φιλοξενίας Προσφύγων της Ριτσώνας όπου διαμένουν 2.874 άνθρωποι εκ των οποίων τα 850 είναι παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.
Στις 2 Σεπτεμβρίου εκδόθηκε ΚΥΑ των Υπουργών Υγείας, Προστασίας του Πολίτη και Μετανάστευσης και Ασύλου με την οποία ορίζεται «ο προσωρινός περιορισμός της κυκλοφορίας από τις 2.9.2020 έως και τις 15.9.2020» εξαιτίας δύο κρουσμάτων που βρέθηκαν στη Δομή.
Την ίδια ακριβώς μέρα γίνεται σύσκεψη με τη Γενική Γραμματέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας κα. Αναστασία Γκίκα και τον Γενικό Γραμματέα Υποδοχής Αιτούντων Ασύλου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου κ. Εμμανουήλ Λογοθέτη, όπου συμμετείχε η Δήμαρχος Χαλκιδέων Έλενα Βάκα. Κύριο θέμα της συνάντησης ήταν «η εκπαίδευση των παιδιών που φιλοξενούνται στη Δομή της Ριτσώνας και οι τρόποι που αυτή θα πραγματοποιηθεί ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων», όπως διαβάζουμε στην ανακοίνωση του Δήμου. Ηδη το θέμα της σύσκεψης προιδεάζει και για το αποτέλεσμα: τα παιδιά απειλούν την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η τοποθέτηση της κ. Βάκα μιας και μεταφέρει την άποψη του συνόλου-όπως ισχυρίζεται- του Δημοτικού Συμβουλίου. Η Δήμαρχος προτείνει ως ιδανική λύση να φοιτήσουν οι μαθητές μέσα στη Δομή, και να υπάρξει μέριμνα ώστε να κατασκευαστούν εκεί οι κατάλληλες υποδομές για Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μάλιστα αυτή η λύση προτείνεται στο πλαίσιο της καλής συνεργασίας και ορθής διαχείρισης της κατάστασης «χωρίς ακρότητες». Ρωτάμε: Αυτό που προτείνεται, δηλαδή η μεταφορά 400 και πλέον μαθητών από τα δημοτικά, γυμνάσια και Λύκεια της Χαλκίδας και ο εγλεισμός τους στη Δομή, συνιστά ακρότητα ή όχι; Μήπως θεωρεί ακρότητα η κα. Δήμαρχος και τη φοίτηση των παιδιών στο δημόσιο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία και τις Διεθνείς Συμβάσεις για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου;
Με δεδομένη την κακή κατάσταση του προυπολογισμού του Δήμου, την έλλειψη ικανού αριθμού σχολικών καθαριστριών κλπ., που επικαλείται, θεωρεί αδιανόητη τη συζήτηση για οποιαδήποτε εγκατάσταση μαθητών προσφύγων σε σχολικές μονάδες και διδακτήρια του Δήμου Χαλκιδέων. Άλλη μια ακρότητα της ελληνικής νομοθεσίας είναι ότι δεν προβλέπεται η εμπλοκή των Δημάρχων στη διαδικασία των σχολικών εγγραφών. Αντίθετα, σύμφωνα με την παρ.2 αρθ. 13 του νόμου 4540/2018 « Η ένταξη στο εκπαιδευτικό σύστημα λαμβάνει χώρα το αργότερο εντός τριών μηνών από την ημερομηνία της ταυτοποίησης του ανηλίκου». Ενώ σύμφωνα με την υπ. αριθμ. 2099/ΓΔ4 απόφαση της 9ης Φεβρουαρίου 2020 «Η διαδικασία εγγραφής των ανωτέρω μαθητών πρέπει να διευκολύνεται από τους Διευθυντές/ντριες Εκπαίδευσης οι οποίοι οφείλουν να προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ιδίως μεταξύ άλλων υπόδειξη της πλησιέστερης σχολικής μονάδας …κλπ.» Η ακραία ελληνική νομοθεσία δεν υποχρεώνει την κοινοποίηση των εγγραφών των σχολείων στον εκάστοτε Δήμαρχο και το πιο ακραίο απ’ όλα: οι Δήμοι δεν έχουν πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα της Εκπαίδευσης (my school) κι έτσι δεν μπορούν να έχουν άποψη για το έμψυχο δυναμικό των σχολικών μονάδων. Αλήθεια, ρωτήθηκαν τα σχολεία, οι Διευθυντές, οι Σύλλογοι Διδασκόντων στις 100 μονάδες Πρωτοβάθμιας και 31 μονάδες Δευτεροβάθμιας για το αν μπορούν να εξυπηρετήσουν ή όχι τους μαθητές; Ακραίο ή όχι η κ. Βάκα ξέρει περισσότερα απ αυτούς.
Μια βδομάδα πριν την επίσημη έναρξη της σχολικής χρονιάς η κατακλείδα της πρότασης του Δήμου είναι να φοιτήσουν 850 μαθητές σε σχολείο μέσα στη δομή. Καμία ακρότητα! Αφού οι Κινέζοι κατασκεύασαν νοσοκομείο σε τρεις μέρες ελέω κορονοιού, δεν είναι τόσο ακραίο η κ. Βάκα να προτείνει την δημιουργία σχολείου για 850 μαθητές στο διπλάσιο χρόνο.
Παρ όλα αυτά δεν είναι ψέμα, ότι η κ. Δήμαρχος έχει πρωτοστατήσει όπως λέει για να μην έχουμε αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία. Είναι γεγονός ότι μέχρι τώρα, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που έχει καταβάλλει, ελάχιστοι συμπολίτες της συγκινούνται από το αντιπροσφυγικό της μένος.
Οσοι εργαζόμαστε καθημερινά στη Ριτσώνα μείναμε άναυδοι από την προσήλωση της κας. Βάκα στους κανόνες υγιεινής που θεωρεί ότι απαρέγκλιτα πρέπει να τηρούνται στις σχολικές μονάδες στην περίοδο υγειονομικής κρίσης που διανύουμε. Ωστόσο, πολύ σπάνια απορριματοφόρο του Δήμου Χαλκιδέων εμφανίζεται για να κάνει την αποκομιδή των απορριμάτων στη Ριτσώνα. Θα ήταν ακραίο να υποστηρίξει ένας κακόπιστος, ότι ο Δήμος βοηθά με την απουσία του να δημιουργηθούν συνθήκες υγειονομικής βόμβας;
Στο τέλος της «χωρίς ακρότητες» τοποθέτησης, η κ. Δήμαρχος δηλώνει ότι «κάθε άλλη λύση θα μας βρει αντίθετους», ούτε καν ουδέτερους. Αντίθετους απέναντι σε τι ακριβώς; Αντίθετους στο δικαίωμα πρόσβασης μικρών αγοριών και κοριτσιών στην υποχρεωτική σχολική εκπαίδευση; Αντίθετους στην ελληνική νομοθεσία που προστατεύει αυτά τα δικαιώματα; Ακραίο πραγματικά.
Την ίδια μέρα ο Αντιπεριφερειάρχης Εύβοιας δηλώνει μετά τη σύσκεψη κάτι πραγματικά ακραίο. Προφητεύει και προαναγγέλλει την επανάληψη των περιοριστικών μέτρων στη Δομή για όλη τη χρονιά. Ένα απλό ανέξοδο μέτρο. Καραντίνα. Γιατί να καταφεύγουμε σε ακρότητες, όπως δημιουργία ιατρείων με εξοπλισμό και κατάλληλη στελέχωση και 24ωρη λειτουργία; Γιατί να βελτιώσουμε τα ανύπαρκτα μέτρα υγιεινής;
Γιατί να αραιώσουμε τον τεράστιο συγχρωτισμό απεγκλωβίζοντας τους εγκλωβισμένους;
Είναι φανερό ότι υπάρχει στοχοποίηση των μικρών μαθητών προσφύγων και διάκριση στο δικαίωμα πρόσβασης στην υποχρεωτική σχολική εκπαίδευση. Καταπατούνται μια σειρά από νόμοι και εμποδίζεται στην πράξη σε παιδιά με εμπειρίες βίας, πολέμου και σοβαρών αποχωρισμών η μετάβαση στην ομαλή ζωή και το χτίσιμο μιας θετικής σχέσης με την ελληνική κοινωνία. Δεν υπάρχουν ‘Aλλα παιδιά, είναι όλα παιδιά
Να ληφθούν άμεσα μέτρα, ώστε να διασφαλιστεί η υγεία και η ασφάλεια όλων των μαθητών της περιοχής, αλλά και των εκπαιδευτικών.
Να ανοίξουν άμεσα όλα τα σχολεία της Χαλκίδας για όλα τα παιδιά χωρίς καμία διάκριση.
Αλεξίου Χρήστος
Συντονιστής Εκπαίδευσης Προσφύγων Ριτσώνας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη