Εκπαίδευση και Νεοφιλελευθερισμός
Ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Μανώλη Δαφέρμου,  αναπληρωτή καθηγητή Επιστημολογίας της Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η ραγδαία ποσοτική ανάπτυξη της επιστήμης χωρίς ποιοτικές αξίες ζωής δημιουργεί το φαινόμενο της «ΜακΝτοναλντοποίησης» της ανώτατης εκπαίδευσης με εμμονή στην αποτελεσματικότητα, την υπολογισιμότητα-ποσοτικοποίηση, την προβλεψιμότητα και τον έλεγχο, που ανεβάζουν στους πίνακες διεθνούς κατάταξης το «Πανεπιστήμιο-ΜακΝτόναλντς» αλλά τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας παρακμάζουν, σημειώνει σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη στην Εφημερίδα των Συντακτών και τον Παναγιώτη Γεωργουδή ο αναπληρωτής καθηγητής Επιστημολογίας της Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης Μανώλης Δαφέρμος.

«Σε συνθήκες κυριαρχίας του υποδουλωτικού καταμερισμού της εργασίας η επιστημονική εργασία παίρνει τη μορφή κατακερματισμένης, τυποποιημένης και κατεξοχήν επαναληπτικής εργασίας», σημειώνει και τονίζει ότι «παρά τις ευρέως διαδεδομένες επικλήσεις περί δημιουργικότητας και καινοτομίας, οι θύλακες δημιουργικής επιστημονικής εργασίας αναπτύσσονται σε έναν ωκεανό τυποποιημένης αναπαραγωγικής επαναληπτικής εργασίας, η οποία δεν ανταποκρίνεται στις θεμελιώδεις ανάγκες της επιστημονικής και κοινωνικής προόδου».

Για την ιδεολογική κυριαρχία του νεοφιλελευθερισμού σημειώνει ότι «οι κυρίαρχες πρακτικές της εξατομίκευσης και της ιδιωτικοποίησης αποδομούν, καταστρέφουν τη δημιουργική μορφή επιστημονικής δραστηριότητας ως μορφή καθολικής εργασίας η οποία προϋποθέτει αναπτυγμένη μορφή συνεργασίας, μοιράσματος, αμοιβαίας υποστήριξης και κοινωνικής υπευθυνότητας» ενώ «η  μονοδιάστατη έμφαση στον αριθμό των επιστημονικών δημοσιεύσεων και όχι στο περιεχόμενό τους, η εμμονή στους δείκτες απήχησής τους και όχι στη συμβολή τους στην ανάπτυξη νέων, πρωτότυπων προσεγγίσεων φανερώνει την κυρίαρχη τάση εξέτασης της επιστημονικής εργασίας αποκλειστικά και μόνο ως μορφής αφηρημένης εργασίας που παράγει αξία και υπεραξία και μετριέται αποκλειστικά και μόνο με ποσοτικούς δείκτες».

Σε αυτό το πλαίσιο, «οι διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και ο ανταγωνισμός για τη βελτίωση της θέσης τους σε διεθνείς κατατάξεις δημιουργούν ώθηση στα μέλη της επιστημονικής κοινότητας να παράγουν δημοσιεύσεις χαμηλής ποιότητας χωρίς ουσιαστική συμβολή στην έρευνα των ανοιχτών και ελλιπώς διερευνημένων ζητημάτων και στην παραγωγή πρωτότυπης επιστημονικής γνώσης».

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ilektrikos
Ηλεκτρικός: Η Αθήνα μεταμορφώνεται - Πού θα κατασκευαστούν 6 νέοι σταθμοί
Την ίδια ώρα που προχωρούν οι εργασίες για την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό και η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον βρίσκεται ένα βήμα πριν την...
Ηλεκτρικός: Η Αθήνα μεταμορφώνεται - Πού θα κατασκευαστούν 6 νέοι σταθμοί