Πανελλαδικές: Το ότι θεωρούμε αδιάβλητο το σύστημα δε σημαίνει ότι είναι και δίκαιο
"...Αν γενικά η σκέψη και η κατεύθυνση που θέλει να δώσει το Υπουργείο, είναι η στροφή προς την ιδιωτική εκπαίδευση, είτε αυτή είναι τα μεγάλα φροντιστήρια της Αθήνας, είτε τα ιδιωτικά σχολεία ή ακόμη και τα ιδιωτικά κολέγια, ας το πει καθαρά"

Επιστολή προς Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θα ήθελα, αφού το ένα παιδί μου ολοκλήρωσε ένα κύκλο στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση (φέτος έδωσε πανελλαδικές εξετάσεις), να εκφράσω την απογοήτευσή μου για αυτά που έχουν προσφέρει στα παιδιά μας και στην παιδεία τους, όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, θεωρώ ότι έχουν ‘’καταφέρει’’ τα παρακάτω:

  • Να έχουν μισήσει τα παιδιά μας το σχολείο και το διάβασμα (πολύ ωραίο και επίκαιρο το φετινό θέμα για τη φιλαναγνωσία). Αυτό που λέω, μπορείτε να το διαπιστώσετε, αν κάνετε μία έρευνα σε παιδιά που έχουν τελειώσει το Λύκειο. Ρωτήστε τους απλά, από πότε έχουν να διαβάσουν ένα εξωσχολικό βιβλίο.
  • Τα παιδιά που τελειώνουν το Λύκειο, να μην έχουν στοιχειώδη γενική παιδεία, καθώς το σύστημα προσπαθεί να τους επικεντρώσει σε συγκεκριμένα μαθήματα, απαξιώνοντας τα σχολεία, την εκπαιδευτική διαδικασία και τους καθηγητές.
  • Τα παιδιά να έχουν εισέλθει από την Α’ Λυκείου (για να μην πω από πιο νωρίς) στη ψυχοφθόρα διαδικασία προετοιμασίας για τις πανελλαδικές, ξεκινώντας τα φροντιστήρια, χάνοντας άπειρες ώρες και ξοδεύοντας πολλά λεφτά (αυτό ισχύει για αυτούς που έχουν ακόμη την ανάλογη οικονομική δυνατότητα).
  • Να υποχρεώνονται να δώσουν μαθήματα άσχετα με το αντικείμενο που θέλουν να σπουδάσουν. Π.χ. αυτός που θέλει να γίνει Οδοντίατρος θα εξεταστεί στο μάθημα της Φυσικής, αυτός που θέλει να περάσει Πληροφορική θα δώσει Αρχές οικονομικής θεωρίας κλπ.
  • Να εισέρχονται 80.000 άτομα σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, για να μην φαίνονται άνεργοι, αλλά από αυτούς οι 60.000 να πηγαίνουν στο εξωτερικό για να βρουν δουλειά, καθώς τα αντικείμενα που σπουδάζουν, δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Επομένως, το σχέδιο μας, είναι να τους σπουδάζουμε, για να δουλέψουν σε άλλες χώρες; Πάντως, άνεργοι δε φαίνονται στην Ελλάδα, αφού έχουν φύγει από τη χώρα. Οπότε, σε αυτό το σημείο, το σχέδιο σίγουρα έχει πετύχει.

Θα ήθελα επίσης να αναφερθώ λίγο πιο συγκεκριμένα και στα θέματα των φετινών εξετάσεων, καθώς φαίνεται ότι σε αρκετά μαθήματα υπήρχαν ασάφειες και περιορισμένος χρόνος να λυθούν τα θέματα που ετέθησαν. Τα παραπάνω ζητήματα τα επεσήμαναν, για παράδειγμα η Ένωση Ελλήνων Φυσικών και ή Ένωση Ελλήνων Χημικών, για Φυσική και Χημεία αντίστοιχα. Έχω τις εξής απορίες:

  • Ποιοι είναι αυτοί που συμμετέχουν στις εισηγητικές επιτροπές και στην Κεντρική επιτροπή που επιλέγουν τα θέματα των εξετάσεων; Νομίζω ότι τώρα που τελείωσαν οι εξετάσεις, μπορούμε να μάθουμε τα στοιχεία τους.
  • Ξέρουν οι παραπάνω την ύλη και το πνεύμα της διδασκαλίας των μαθημάτων στα σχολεία, ή αν δουν π.χ. ότι στην ύλη της Χημείας περιλαμβάνεται η οργανική χημεία, θεωρούν ότι μπορούν να βάλουν οποιοδήποτε θέμα που να ανήκει σε αυτό το πεδίο; Φέτος νομίζω ότι είδαμε θέματα, που ξεφεύγουν αρκετά από αυτά που διδάσκονται.
  • Ποιοι είναι αυτοί που δοκίμασαν να απαντήσουν τα θέματα πριν δοθούν στα παιδιά και απάντησαν στις δύο ώρες; Επίσης να μας δώσετε τα στοιχεία τους, γιατί αν απάντησαν τα θέματα της Χημείας και Φυσικής σε δύο ώρες, θα πρέπει ίσως να τους προτείνουμε για βραβείο Νόμπελ.

Γενικά, νομίζω ότι το ισχύον σύστημα των πανελλαδικών, πρέπει να αλλάξει (ή και να καταργηθεί) για πολλούς λόγους:

  • Το ότι θεωρούμε ότι είναι αδιάβλητο το σύστημα, δε σημαίνει ότι είναι και καλό και δίκαιο. Δε θεωρώ ότι είναι δίκαιο να κρίνεται το μέλλον σου από την εξέταση σε τέσσερα συγκεκριμένα μαθήματα, από τα οποία ίσως τα δύο από τα τέσσερα να είναι και άσχετα, με αυτό που θα σπουδάσεις.
  • Τα παιδιά στο σχολείο πρέπει να ασχολούνται με ποικίλα και δημιουργικά αντικείμενα. Πρέπει να τους καλλιεργήσουμε και άλλες χρήσιμες δεξιότητες, όπως την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, επικοινωνιακές τεχνικές και οτιδήποτε άλλο κριθεί ότι μπορεί να τους δώσει εφόδια, απαραίτητα για την μετέπειτα ζωή και επαγγελματική τους καριέρα. 
  • Το εκπαιδευτικό σύστημα εγκλωβίζει τα παιδιά σε ένα καλούπι συγκεκριμένων μαθημάτων και ύλης και δεν τα αφήνει να ασχοληθούν με τα υπόλοιπα μαθήματα που διδάσκονται στο σχολείο. Πρέπει να το πάρουν απόφαση, ότι π.χ. θα δώσουν Αρχαία Ελληνικά και τρία-τέσσερα χρόνια πριν, να αρχίσουν να διαβάζουν και να ασχολούνται μόνο με αυτά, παραμελώντας άλλα ‘’άχρηστα’’ μαθήματα, όπως Μαθηματικά και Φυσική. Εγώ δε θεωρώ τα παραπάνω μαθήματα άχρηστα. Στην πραγματικότητα δε θεωρώ κανένα μάθημα του σχολείου άχρηστο. Μάλιστα πιστεύω ότι ισχύει ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή ότι όλα τα μαθήματα έχουν την αξία τους και όλα προσφέρουν κάποια πράγματα στους μαθητές. Δυστυχώς όμως, το σύστημα καταφέρνει να δημιουργεί ‘’άχρηστα’’ μαθήματα, για τα οποία τα παιδιά δεν ενδιαφέρονται καθόλου.
  • Αγνοούνται τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα, τα οποία κάνουν εισηγήσεις προς το Υπουργείο, ώστε να δέχονται λιγότερους υποψηφίους σε κάθε Τμήμα τους. Εδώ να επισημάνω ότι και από προσωπική εμπειρία, θεωρώ ότι τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα στην Ελλάδα κάνουν πολύ καλή δουλειά και πραγματικά προσφέρουν πολλά πράγματα στους φοιτητές. Ίσως επειδή έχουν ανεξαρτησία (αν και έχουν περιορισμένα κονδύλια), καταφέρνουν να διαμορφώνουν κατάλληλα προγράμματα σπουδών και να προσφέρουν τα απαραίτητα εφόδια στους φοιτητές. Οπότε, ίσως θα έπρεπε να γίνει το ίδιο και στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δηλαδή να δοθούν πόροι και πρωτοβουλία στους εκπαιδευτικούς να προσφέρουν στα παιδιά μας, πολυποικίλες γνώσεις και εφόδια, χωρίς να τους εγκλωβίζει σε ασφυκτικά πλαίσια με συγκεκριμένες οδηγίες που πρέπει να εφαρμόσουν.

Αν γενικά η σκέψη και η κατεύθυνση που θέλει να δώσει το Υπουργείο, είναι η στροφή προς την ιδιωτική εκπαίδευση, είτε αυτή είναι τα μεγάλα φροντιστήρια της Αθήνας, είτε τα ιδιωτικά σχολεία ή ακόμη και τα ιδιωτικά κολέγια, ας το πει καθαρά. Είναι προτιμότερο να το ξεκαθαρίσουν σε όλους τους πολίτες (είτε αυτοί συμφωνούν, είτε όχι), και να ανοίξουν και το θέμα της ιδιωτικής Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρά να προσπαθούν με άλλους τρόπους να το επιβάλλουν. Αυτές ήταν οι σκέψεις μου, ήθελα να τις καταγράψω και ξέρω ότι στην Ελλάδα είναι δύσκολο να γίνει κάτι προς τη σωστή κατεύθυνση. Η σωστή κατεύθυνση στο χώρο της παιδείας, θεωρώ ότι είναι αυτή που εφαρμόζει δίκαιους κανόνες, δημιουργεί ίσες ευκαιρίες και προπάντων παρέχει στα παιδιά μας εφόδια χρήσιμα, όταν θα αποφοιτήσουν από τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Με τιμή,

Βασίλειος Ισμυρλής

Αρχ.Μελετίου 17, Έδεσσα

Υ.Γ. Είμαι απλά γονιός ενός παιδιού, που έδωσε φέτος πανελλαδικές εξετάσεις. Δεν είμαι φιλόλογος (νομίζω ότι φαίνεται από το κείμενό μου) και καταγράφω την προσωπική μου άποψη για το παραπάνω θέμα.

Διαβάστε Επίσης:

Εκτοξεύεται η ζήτηση για το ετήσιο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου στη Σχολική Ψυχολογία

googlenews4
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο GOOGLE NEWS 
viber67
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο VIBER

 

σχετικά άρθρα

« Τι καρτεράτε άλλο πια; »
« Τι καρτεράτε άλλο πια; »
Κείμενο του Ηλία Παπαχατζή, π.μελους του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, εκπροσώπου των Αγωνιστικών Παρεμβάσεων και νυν μέλους του ΔΣ της Α'-Γ'ΕΛΜΕ της Β'Αθήνας
« Τι καρτεράτε άλλο πια; »
Εικαστικοί: Να αποσυρθεί η υπουργική απόφαση για την κατάργηση των μαθημάτων Τέχνης στο Λύκειο
Εικαστικοί: Να αποσυρθεί η υπουργική απόφαση για την κατάργηση των μαθημάτων Τέχνης στο Λύκειο
Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων - Ψήφισμα για τα Εικαστικά και Καλλιτεχνικά Μαθήματα
Εικαστικοί: Να αποσυρθεί η υπουργική απόφαση για την κατάργηση των μαθημάτων Τέχνης στο Λύκειο