Φωτοανάγνωση και μαθησιακές δυσκολίες
Η φωτοανάγνωση, περισσότερο γνωστή με τον διεθνή όρο “Speed Reading” είναι η μέθοδος της ταχείας ανάγνωσης βιβλίων

Η ιδιαιτερότητα της εκπαιδευτικής μεθόδου, είναι πως ο τρόπος τοποθέτησης ενός βιβλίου αλλάζει θέση. Δεν τοποθετείται δηλαδή σε γραφείο, αλλά σε αναλόγιο.

Με αυτή τη μέθοδο, ο αναγνώστης δύναται να εντοπίζει με μεγαλύτερη ευκολία τις λέξεις του κειμένου και να συλλαμβάνει το γενικότερο θεματικό του πυρήνα. Όχι μόνο ο μαθητής, αλλά και φοιτητές, γονείς ή επαγγελματίες είναι σε θέση να εφαρμόσουν το σύστημα της φωτοανάγνωσης, σχηματίζοντας λέξεις ή φράσεις του κειμένου με τη μορφή του ιστού μίας αράχνης. Ουσιαστικά, όταν μιλά κανείς για ιστό αράχνης αναφέρεται στη δημιουργία σχεδιαγραμμάτων. Μέσω σχεδιαγραμμάτων οργανώνεται ο όγκος των πληροφοριών και ενισχύονται σημαντικά οι μνημονικές ικανότητες του ατόμου.

Η φωτοανάγνωση είναι μία πρωτοποριακή μέθοδος διδασκαλίας. Εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα με θετικά αποτελέσματα. Η μέθοδος αυτή απευθύνεται σε όλους όσους επιθυμούν είτε να βελτιώσουν, είτε να ενισχύσουν τις αναγνωστικές και μνημονικές τους ικανότητες.

Το διάβασμα μετατρέπεται σε μία ευχάριστη και εποικοδομητική διαδικασία. Συγκεκριμένα, αποτελεί μία μέθοδο, η οποία ενισχύει την αυτοσυγκέντρωση των ατόμων, αποβάλλοντας το άγχος ή την πίεση. Το γεγονός πως μπορεί κανείς να διαβάσει έως και 10 φορές πιο γρήγορα ένα κείμενο, κωδικοποιώντας το βασικό του νόημα δίνει τη δυνατότητα να κατανοεί πολλές πληροφορίες μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα.

Απόψεις συγγραφέων για την εκπαιδευτική μέθοδο της φωτοανάγνωσης

Πολλοί είναι οι συγγραφείς, οι οποίοι θεωρούν πως η φωτοανάγνωση συνδυάζει εξαιρετικά τις αντιληπτικές ικανότητες ενός ατόμου μέσα από αποτελεσματικές στρατηγικές μάθησης. Μερικές απόψεις συγγραφέων είναι οι εξής:

  •  Η φωτοανάγνωση έχει βοηθήσει πολλούς, και βέβαια εμένα, ώστε να μπορούμε να τρέχουμε μέσα στα κείμενα με ρυθμούς που φτάνουν έως και τις 25.000 λέξεις το λεπτό. Bryan Mattimore γράφει στο Success Magazine.
  •  Ακολουθώντας τη μέθοδο της φωτοανάγνωσης, μπορείς να βελτιώσεις τη μάθησή σου, μειώνοντας σημαντικά το χρόνο που καταναλώνεις με το συμβατικό διάβασμα. Μπορείς αυτόματα να απομονώσεις πληροφορίες που θεωρείς σημαντικές. Να τονίσεις νοητικά τις παραγράφους που θέλεις να θυμάσαι.  Charlotte Ward γράφει στο Simply Live It Up.
  • Είναι αδιαμφισβήτητα η καλύτερη μέθοδος βελτίωσης της ανάγνωσης σήμερα. Παρουσιάζεται με τόσο απλό τρόπο. Εύκολα μπορεί να ωφεληθεί καθένας μας και για όλη του τη ζωή. Dr J. Michael Bennett, Πανεπιστήμιο της Μινεσότα Συγγραφέας του Efficient Reading for Managers
  • Η φωτοανάγνωση φαίνεται πως είναι ένα φυσικό βήμα προς την εξέλιξη των ανθρώπινων ικανοτήτων σχετικά με το διάβασμα. Win Wenger, Ph.D., γράφει στο Einstein Factor

Μέσα από τους ισχυρισμούς των συγγραφέων αντιλαμβάνεται κανείς πως η φωτοανάγνωση βοηθάει τα άτομα σε πολλούς, διαφορετικούς τομείς της καθημερινότητας. Σε θέματα οργάνωσης προγράμματος,  ημερολογίου ή εργασίας με μεγαλύτερη ταχύτητα και συγκέντρωση.

Φωτοανάγνωση και μαθησιακές δυσκολίες

Οι δυσκολίες στη μνήμη, στην αναγνώριση γραμμάτων ή λέξεων, η δυσχέρεια στην κατανόηση νοήματος, στην αφήγηση μίας ιστορίας, όπως και η δυσκολία στην οργάνωση αποτελούν μερικά από τα χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες, δηλαδή, είναι ένα σύνολο διαταραχών σε μια ή περισσότερες από τις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες που αφορούν στη χρήση, την κατανόηση και την παραγωγή του γραπτού και προφορικού λόγου.  

Αν λάβουμε υπόψη τα παραπάνω μπορούμε να διαπιστώσουμε πως η συγκεκριμένη μέθοδος μελέτης έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και σε παιδιά με διαταραχές ελλειμματικής προσοχής και μαθησιακές δυσκολίες, δυσαναγνωσία ή δυσορθογραφία.

Μέσω σχεδιαγραμμάτων τα παιδιά κατανοούν το βαθύτερο νόημα των κειμένων, αποβάλλοντας το άγχος πως δεν θα κατανοήσουν την πλήρη απόδοσή του. Ταυτόχρονα, βελτιώνουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση τους. Αναπτύσσεται η ικανότητα της επικοινωνίας και βελτιώνονται οι διαπροσωπικές τους σχέσεις. «Παιδάκι της Τρίτης Δημοτικού με ΔΕΠΥ και δυσλεξία, που το καλοκαίρι διάβαζε 17 λέξεις το πεντάλεπτο, κατάφερε μετά από σχετική παρέμβαση να διαβάζει μέσα στη χρονιά 600 λέξεις το πεντάλεπτο, αλλά και να κατανοεί το κείμενο».

Στο παρακάτω βίντεο η ψυχολόγος Βασιλική Γιαννακοπούλου, αναλύει χρησιμοποιώντας άσκηση αράχνης, την μεθοδολογία της εκπαιδευτικής μεθόδου, της φωτοανάγνωσης, για την εύκολη κατανόηση οποιουδήποτε κειμένου.

Πηγές: ecozen.gr, media.public.gr, boommag.gr, maxmag.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nazi
«Γιαβόλ» – 4η έκδοση: Πώς ξεπλύθηκαν από το Ναζιστικό τους παρελθόν μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις
Προδημοσίευση από την εμπλουτισμένη νέα έκδοση του βιβλίου του Γιώργου Χαρβαλιά
«Γιαβόλ» – 4η έκδοση: Πώς ξεπλύθηκαν από το Ναζιστικό τους παρελθόν μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις
sklirinsi
Σκλήρυνση κατά πλάκας: Ενδείξεις της νόσου εμφανίζονται στο αίμα πριν εκδηλωθούν τα συμπτώματα
Συγκεκριμένα, εντοπίστηκε ότι οι ασθενείς με αυτά τα αυτοαντισώματα είχαν αυξημένα επίπεδα νευροϊνιδίων χαμηλού μοριακού βάρους (Nfl), πρωτεϊνικά...
Σκλήρυνση κατά πλάκας: Ενδείξεις της νόσου εμφανίζονται στο αίμα πριν εκδηλωθούν τα συμπτώματα