Λακωνία: Καταγγελία εκπαιδευτικού για παρατυπίες και αδικίες εις βάρος του
Καταγγελία του Κώστα Μαντζανά, αναπληρωτή εκπαιδευτικού (Χημικός), Μολάοι Λακωνίας

Λέγομαι Κώστας Μαντζανάς, η καταγωγή και η μόνιμη πατρίδα μου είναι τα Τρίκαλα Θεσσαλίας και είμαι εκπαιδευτικός αναπληρωτής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Χημικός). 

Επειδή τα πράγματα πλέον στην περιοχή που φέτος με πήραν αναπληρωτή (νομός Λακωνίας) είναι πολύ σοβαρά, α) εξαιτίας ενός πολύ σοβαρού γεγονότος που διαπράχθηκε την Τρίτη 12-11-2019 (και το αναφέρω στο τέλος αυτού του άρθρου),  β)επειδή εγκαλούμαι πλέον σε πειθαρχική δίωξη με τα πειθαρχικά παραπτώματα:  i) άρνησης να υπακούσω σε εντολή ανωτέρου καθώς και ii)σοβαρή απείθεια, παραπτώματα που σύμφωνα με την αναφορά που έστειλα 1 βδομάδα πριν προς 1) ΕΛΜΕ Λακωνίας, 2) Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Λακωνίας, 3) Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου, 4) ΟΛΜΕ και 5) Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, καταδεικνύω ότι δεν ευσταθούν, θα επιθυμούσα αυτό το άρθρο να δημοσιευτεί.

Προσλήφθηκα τη φετινή σχολική χρονιά την 9-9-2019 ως αναπληρωτής σε σχολεία του νομού Λακωνίας, και συγκεκριμένα στο ΓΕΛ Έλους (Λύκειο Βλαχιώτη), που είναι το σχολείο τοποθέτησής μου, καθώς και στο ΓΕΛ Σκάλας, που είναι το σχολείο διάθεσής μου. 

Στην αρχή είχα 7 ώρες Χημείας Κατεύθυνσης Γ’ Λυκείου και 8 ώρες Χημείας στα 4 τμήματα της Α’ και Β’ Λυκείου του ΓΕΛ Έλους (Βλαχιώτη), καθώς και 7 ώρες Χημείας Κατεύθυνσης Γ’ Λυκείου στο ΓΕΛ Σκάλας και 2 ώρες σε 1 τμήμα της Α’ Λυκείου του ίδιου σχολείου (1 ώρα υπερωρία).

Ξεκίνησα να διδάσκω κανονικά τα μαθήματά μου (από την 12-9-2019), ανελλιπώς και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.  Από κάποια μέρα και μετά, έτυχε (για σοβαρούς λόγους) να αρρωστήσω, οπότε φρόντιζα να ενημερώνω εγκαίρως τα 2 σχολεία για το ότι θα απουσιάσω, και ακολούθως πήγαινα είτε στο Νοσοκομείο Μολάων, είτε σε παθολόγο γιατρό συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΠΥ, όπου μου συνιστούσαν ανάπαυση και αναρρωτικές άδειες.

Είναι αλήθεια ότι έλειψα αρκετές μέρες από τα 2 σχολεία και χάθηκαν αρκετές διδακτικές ώρες. Οι λόγοι που έλειψα όμως (πέραν των 2 κανονικών αδειών που πήρα) ήταν αρκετά σοβαροί και όλες οι αναρρωτικές άδειες που μου συστήθηκαν ήταν καθ’ όλα νόμιμες, με υπογραφή και σφραγίδα γιατρών.  Όταν άρχισα να λείπω αρκετές μέρες από τα 2 σχολεία λόγω ασθένειας, άρχισαν οι Διευθύντριες και των 2 Λυκείων (από τα μέσα Οκτωβρίου) να μου κάνουν παράπονα για το ότι έχουν χαθεί πολλές ώρες μαθημάτων και κυρίως στη διδασκαλία της Χημείας Γ’ Λυκείου των Ομάδων Προσανατολισμού (Κατεύθυνσης) που εξετάζεται πανελλαδικά.  

Εξηγούσα και στις 2 Διευθύντριες ότι υφίστανται σοβαροί λόγοι υγείας που λείπω, αλλά λαμβάνω φαρμακευτική αγωγή η οποία βελτιώνει σταδιακά την υγεία μου και πως αν αποκατασταθεί η υγεία μου, δεν θα συνεχίσω να λείπω από τα 2 σχολεία.

Παρ’ όλ’ αυτά, δεν φαίνεται να έδωσαν ιδιαίτερη σημασία στα λεγόμενά μου, αφού πρώτα στο ΓΕΛ Σκάλας, η Διευθύντρια, από τα μέσα Οκτωβρίου περίπου, έκανε αίτηση στο ΠΥΣΔΕ (όπως έμαθα από την ίδια) για να ανακληθώ από τη διδασκαλία της Χημείας Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης - με την αιτιολογία των αρκετών διδακτικών ωρών που έχουν χαθεί - και να αρχίσει αυτή (που είναι Βιολόγος) να διδάσκει στους μαθητές της Γ’ Λυκείου τη Χημεία Κατεύθυνσης και να αναθέσει σε μένα να διδάσκω Χημεία στα 4 τμήματα των τάξεων Α’ και Β’ Λυκείου του εν λόγω σχολείου.  

Στη συνέχεια συνήλθε συνεδρίαση του συλλόγου καθηγητών του ΓΕΛ Σκάλας (μέρα που εγώ απουσίαζα απ’ το εν λόγω σχολείο), όπου η Διευθύντρια του ΓΕΛ Σκάλας έθεσε την πρότασή της και στην ψηφοφορία που έγινε, πλειοψήφησε η θέση της, οπότε και ανακλήθηκα πλέον από τη διδασκαλία της Χημείας Κατεύθυνσης και διδάσκω πλέον Χημεία Α’ και Β’ Λυκείου στο εν λόγω σχολείο.  

Στη συνέχεια, την 24-10-2019, στο ΓΕΛ Έλους (Βλαχιώτη) συνήλθε συνεδρίαση συλλόγου καθηγητών - μέρα που εγώ απουσίαζα από το εν λόγω σχολείο με αναρρωτική άδεια - ύστερα από πρόσκληση της Διευθύντριας του ΓΕΛ Έλους, κυρίας στην οποία (σύμφωνα με αντίγραφο του πρακτικού της συνεδρίασης του συλλόγου που αιτήθηκα να λάβω τη Δευτέρα 11-11-2019 και το έλαβα την Πέμπτη  21-11-2019) η Διευθύντρια του Λυκείου, επικαλούμενη το ότι έχουν χαθεί αρκετές διδακτικές ώρες και εξακολουθούν να χάνονται στο μάθημα της Χημείας Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης, λόγω των συχνών απουσιών μου, εισηγήθηκε την τροποποίηση της ανάθεσης του συγκεκριμένου μαθήματος και την ανάθεσή του στον κύριο Π.Ν. ΠΕ04.04 (Βιολόγο).  

Ακολούθησε διαλογική συζήτηση, κατά την οποία ο εκπαιδευτικός κύριος Ζ. Τ., ΠΕ03, εξέφρασε τη διαφωνία του ως προς την τροποποίηση της ανάθεσης του εν λόγω μαθήματος, όπου εν μέσω άλλων, τόνισε ότι οι εκπαιδευτικοί με την τροποποίηση αναλαμβάνουν μαθήματα β’ ανάθεσης [κάτι το οποίο, εξ όσων γνωρίζω, δεν προβλέπεται από το Νόμο για τα μαθήματα της Γ’ Λυκείου Ομάδων Προσανατολισμού (Κατεύθυνσης)].  

Στη συνεδρίαση αυτή του συλλόγου καθηγητών παρόντες / παρούσες ήταν 8 εκπαιδευτικοί (μεταξύ των οποίων και η Διευθύντρια του εν λόγω σχολείου).  Στην ψηφοφορία που ακολούθησε, υπέρ της άποψης του εκπαιδευτικού Ζ.Τ. συντάχθηκαν οι εκπαιδευτικοί Κ. Ι. (Υποδιευθυντής του Λυκείου) και Π. Ν.  Οι υπόλοιπες εκπαιδευτικοί δήλωσαν απλά παρόντες (παρούσες). Συνεπώς, ο Σύλλογος Διδασκόντων του εν λόγω σχολείου, κατά πλειοψηφία αποφάσισε τη μη τροποποίηση της ανάθεσης του μαθήματος της Χημείας Γ’ τάξης Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας (Κατεύθυνσης).

Κι ενώ ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΓΕΛ Έλους (Βλαχιώτη) (που ως γνωστόν, ο Σύλλογος Διδασκόντων ενός σχολείου θεσμικά είναι ανώτερο όργανο από το Διευθυντή ή Διευθύντρια του σχολείου)  κατά πλειοψηφία πήρε αυτήν την απόφαση, τη Δευτέρα 11-11-2019 η Διευθύντρια του ΓΕΛ Έλους κάλεσε στο γραφείο της εμένα, καθώς και το συνάδελφο εκπαιδευτικό κύριο Π. Ν. (Βιολόγο).  Εκεί μας δήλωσε ότι από την επόμενη μέρα ο κύριος Π. Ν., Βιολόγος, θα μπαίνει πλέον να διδάξει το μάθημα της Χημείας Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης, ενώ εγώ θα μπαίνω πλέον να διδάξω Βιολογία Α’ και Β’ Λυκείου.   

Και μας είπε ότι αυτή η απόφασή της προκύπτει: α) μετά από έγγραφο που της έστειλε ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας, κύριος Παπαδάκος Γεώργιος, στις 4-11-2019, με αριθμό πρωτοκόλλου:  Φ.ΣΧ/7193  και β) μετά από τη συζήτηση που έγινε την Παρασκευή 8-11-2019 μεταξύ του συντονιστή ύλης του κλάδου ΠΕ04, κυρίου Κελεφιώτη Δημήτριου, [ο οποίος ήρθε εκείνη τη μέρα από την Τρίπολη στο ΓΕΛ Έλους (Βλαχιώτη) προκειμένου να εισηγηθεί και να προτείνει τις δικές του προτάσεις για το συγκεκριμένο θέμα] και της Διευθύντριας του ΓΕΛ Έλους, εμένα και του κυρίου Π. Ν. (κατ’ ιδίαν με τον καθέναν από τους 3). 

Στο συγκεκριμένο έγγραφο του Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας, ο κύριος Παπαδάκος Γεώργιος, μετά από ενημέρωσή του από τη Διευθύντρια του ΓΕΛ Έλους Λακωνίας γράφει ότι:  «Στη σχολική σας μονάδα παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην διδασκαλία της ύλης του μαθήματος της Χημείας, της Γ’ τάξης των Ο.Π. (Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), το οποίο εξετάζεται πανελλαδικά, οφειλόμενη στις συχνές απουσίες του διδάσκοντος  >>>

και «Επειδή  διαπιστώθηκε αδυναμία του Συλλόγου Διδασκόντων να προχωρήσει σε τροποποίηση της ανάθεσης του συγκεκριμένου μαθήματος, παρακαλούμε να προχωρήσετε άμεσα σε εφαρμογή όσων προβλέπονται στην παρ. 15 του άρθρου 39 της Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ 1340/Β’ /16-10-2002) … , να αναθέσετε τη διδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος σε άλλο εκπαιδευτικό κλάδου ΠΕ04 του σχολείου σας με α ή β ανάθεση και να μας ενημερώσετε σχετικά».   (Και μάλιστα το συγκεκριμένο έγγραφο του Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας κυρίου Παπαδάκου Γεώργιου, το οποίο επίσης αιτήθηκα να το πάρω την 11-11-2019 και πήρα στα χέρια μου την 21-11-2019,  δεν φέρει ούτε την υπογραφή, ούτε τη σφραγίδα του κυρίου Παπαδάκου Γεώργιου).

Στην παράγραφο 15 του άρθρου 39 της Φ.353.1/… που επικαλείται εγγράφως ο κύριος Παπαδάκος Γεώργιος,  αναγράφεται ότι:  «Όταν ο Σύλλογος, για οποιονδήποτε λόγο, αδυνατεί να αναθέσει στους εκπαιδευτικούς τη διδασκαλία μαθημάτων ή την κατανομή τάξεων και τμημάτων, την απόφαση παίρνει ο Διευθυντής του σχολείου σε συνεργασία με τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο».

Κατά πρώτον,  δεν διαπιστώνεται από πουθενά αδυναμία του Συλλόγου Διδασκόντων να προχωρήσει σε τροποποίηση της ανάθεσης του συγκεκριμένου μαθήματος,  μιας και όπως προανέφερα,  ο Σύλλογος Διδασκόντων του εν λόγω σχολείου, κατά πλειοψηφία αποφάσισε τη μη τροποποίηση της ανάθεσης του μαθήματος της Χημείας Γ’ τάξης Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας (Κατεύθυνσης).

Κατά δεύτερον,  ο Σχολικός Σύμβουλος, δηλαδή ο συντονιστής ύλης του κλάδου ΠΕ04, κύριος Κελεφιώτης Δημήτριος, στην κατ’ ιδίαν μας συζήτηση που έγινε την Παρασκευή 8-11-2019, όταν του ανέφερα ότι εκτός από το ότι δεν θεωρώ νόμιμο το να δίνεται μάθημα Κατεύθυνσης σε β’ ανάθεση (δηλαδή η Χημεία Κατεύθυνσης να δοθεί στον κύριο Παπαλέξη Νικόλαο, Βιολόγο),  αδυνατώ να διδάξω ορθά και υπεύθυνα Βιολογία Α’ και Β’ Λυκείου λόγω των ελάχιστων γνώσεων αλλά και της μηδενικής προηγούμενης εμπειρίας μου στο εν λόγω μάθημα,  ενώ τουλάχιστον Βιολογία Γυμνασίου έχω ξαναδιδάξει 2 φορές στο παρελθόν, οπότε πιστεύω ότι μπορώ να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις της ορθής και υπεύθυνης διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος,  μου πρότεινε – προκειμένου να με βοηθήσει – να κάνω μια αίτηση στο ΠΥΣΔΕ όπου θα αιτούμαι να αναλάβω να διδάξω μαθήματα Γυμνασίου του κλάδου ΠΕ04 (είτε Χημεία, είτε Φυσική, είτε Γεωγραφία, είτε Βιολογία) που θα είναι πιο προσιτά προς την εκπαίδευση και την εμπειρία μου [(και μάλιστα στο Γυμνάσιο Βλαχιώτη, το οποίο βρίσκεται στον ίδιο σχολικό χώρο με το Λύκειο Βλαχιώτη (ΓΕΛ Έλους)].  Επομένως η εντολή που μου έδωσε η Διευθύντρια του ΓΕΛ Έλους τη Δευτέρα 11-11-2019 να διδάξω Βιολογία Λυκείου αντίκειται στην πρόταση που μου έκανε ο συντονιστής ύλης ΠΕ04 (σχολικός σύμβουλος),  οπότε στην ουσία δεν υπήρξε καμία συνεργασία της Διευθύντριας του ΓΕΛ Έλους με το σχολικό σύμβουλο, κάτι που παραβιάζει την παράγραφο 15 του άρθρου 39 της Φ.353.1/…  .    

Την εν λόγω αίτηση στο ΠΥΣΔΕ την έχω ήδη κάνει.

Κατά τρίτον,  εξ όσων γνωρίζω, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχει καμία δικαιοδοσία να διατάξει την τροποποίηση της ανάθεσης κάποιου μαθήματος.

Κατά τέταρτον,  στη συνεδρίαση του συλλόγου καθηγητών που συνήλθε την 24-10-2019, η Διευθύντρια του ΓΕΛ Έλους προκειμένου να στηρίξει την εισήγησή της για την τροποποίηση της ανάθεσης της Χημείας Γ’ τάξης Ο.Π. επικαλείται την παράγραφο 4 του άρθρου 39 της Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ 1340/Β’ /16-10-2002).  Στη συγκεκριμένη παράγραφο του εν λόγω άρθρου αναγράφεται ότι:  «Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του σχολείου, την ανάθεση στο διδακτικό προσωπικό της διδασκαλίας των μαθημάτων στις τάξεις και τα τμήματα».   

Όπως όμως ήδη έγραψα πιο πριν, ο Σύλλογος Διδασκόντων του εν λόγω σχολείου, κατά πλειοψηφία  αποφάσισε τη μη τροποποίηση της ανάθεσης του μαθήματος της Χημείας Γ’ τάξης Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας (Κατεύθυνσης). Επομένως η επίκληση από τη Διευθύντρια του ΓΕΛ Έλους της συγκεκριμένης παραγράφου του εν λόγω άρθρου προκειμένου να στηρίξει την εισήγησή της δεν ευσταθεί.  Οπότε θεωρώ ότι αδίκως και παράτυπα ανακλήθηκα από τη διδασκαλία της Χημείας Γ’ τάξης Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας στο ΓΕΛ Έλους (Βλαχιώτη).

Γεγονός πάντως είναι ότι η Διευθύντρια κατάφερε διά της βίας να πετύχει την ανάκλησή μου από τη διδασκαλία της Χημείας Κατεύθυνσης. Κι αυτό γιατί ενώ εγώ την Τρίτη 12-11-2017 δεν είχα ακόμα λάβει στα χέρια μου το έγγραφο του Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας που ζητούσε την ανάκλησή μου από τη Χημεία Κατεύθυνσης, επομένως συνέχισα να ακολουθώ το πρόγραμμα που βγάζει κανονικά ο συνάδελφος κύριος Τ. Ζ., Μαθηματικός, μπήκα την Τρίτη 12-11-2019 να κάνω Χημεία Κατεύθυνσης 3η και 4η διδακτική ώρα στους μαθητές /τριες της Γ’ Λυκείου. 

Όταν περίπου στην αρχή τη 3ης διδακτικής ώρας μπήκε μέσα στην αίθουσα που δίδασκα Χημεία Κατεύθυνσης η Διευθύντρια και μου ζήτησε να απομακρυνθώ από την αίθουσα, της απάντησα ότι προς το παρόν ακόμα ακολουθώ το πρόγραμμα που βγάζει ο συνάδελφος Μαθηματικός του ΓΕΛ Έλους, ως είθισται, και επίσης ότι ο Σύλλογος εκπαιδευτικών του ΓΕΛ Έλους κατά πλειοψηφία αποφάσισε να συνεχίσω εγώ να κάνω Χημεία Κατεύθυνσης.  Λίγο μετά τα μέσα της 4ης διδακτικής ώρας, κι ενώ ετοιμαζόμουν να ολοκληρώσω το μάθημα της Χημείας Κατεύθυνσης που έκανα στους μαθητές μου, ξαναμπαίνει μέσα στην αίθουσα που δίδασκα η Διευθύντρια και μου λέει επιτακτικά

«Κύριε Μαντζανά, μόλις πριν λίγο συνεννοήθηκα τηλεφωνικώς με τον Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και εάν σε 5 λεπτά δεν απομακρυνθείτε από την αίθουσα, εγώ θα καλέσω τον Εισαγγελέα για να έρθει η Αστυνομία να σας συλλάβει»! «Και με ποια κατηγορία παρακαλώ;»  τη ρωτάω. «Με την κατηγορία της παρακώλυσης λειτουργίας δημόσιου σχολείου»!  μου απαντάει. (Στη συνέλευση της ΕΛΜΕ Λακωνίας που πήγα την ίδια μέρα το απόγευμα στη Σπάρτη, όπου θα συζητιούνταν και το θέμα μου,  άκουσα από τους συνδικαλιστές της ΕΛΜΕ ότι δεν έχει ξανασυμβεί στα ελληνικά χρονικά να μπει η Αστυνομία μέσα σε σχολικό χώρο για να συλλάβει εκπαιδευτικό και μάλιστα εν ώρα μαθήματος). 

Γεγονός είναι πάντως ότι η Διευθύντρια κατάφερε διά της βίας να με απομακρύνει από τη συγκεκριμένη αίθουσα και μ’ αυτόν τον τρόπο να πετύχει την ανάκλησή μου από τη διδασκαλία της Χημείας Κατεύθυνσης.

 Καταγγέλλω όσα παράτυπα και άδικα διαπράχθηκαν σε βάρος μου από τους ιεραρχικά ανώτερούς μου. Θεωρώ ότι παραβιάστηκαν στοιχειώδη δικαιώματά μου ως εκπαιδευτικού αλλά και ως πολίτη και τα οποία προσπαθώ και θα προσπαθήσω να υπερασπιστώ με κάθε νόμιμο τρόπο.

ΥΓ: Σε ενδεχόμενη απάντηση οποιωνδήποτε σε βάρος μου για όσα επωνύμως έχω γράψει, επιφυλάσσομαι να απαντήσω με τη σειρά μου με νέα στοιχεία.

4-12-2019,

Κώστας Μαντζανάς,  αναπληρωτής εκπαιδευτικός (Χημικός),

Μολάοι Λακωνίας

 

 

σχετικά άρθρα

Ανδρέας Μικρούτσικος: Το πρώτο μήνυμα μετά την περιπέτεια της υγείας του
Ανδρέας Μικρούτσικος: Το πρώτο μήνυμα μετά την περιπέτεια της υγείας του
Λίγες μέρες μετά την περιπέτεια της υγείας του, ο Ανδρέας Μικρούτσικος δημοσίευσε μια συγκινητική ανάρτηση για όλους αυτούς που ενδιαφέρθηκαν για...
Ανδρέας Μικρούτσικος: Το πρώτο μήνυμα μετά την περιπέτεια της υγείας του
Προσοντολόγιο και αναγνώριση των ιδιωτικών κολεγίων: Καλώς ήρθατε στην “αρένα των μονομάχων”
Προσοντολόγιο και αναγνώριση των ιδιωτικών κολεγίων: Καλώς ήρθατε στην “αρένα των μονομάχων”
Η εκπαίδευση θα γίνει ένα απέραντο τοπίο μιας τεχνοκρατικής και νεοφιλελεύθερης αντίληψης, ένα πεδίο ανταγωνισμού που δεν θα έχει ούτε αρχή ούτε τέλος
Προσοντολόγιο και αναγνώριση των ιδιωτικών κολεγίων: Καλώς ήρθατε στην “αρένα των μονομάχων”
Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ καταγγέλλει την εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τους τίτλους των κολεγίων
Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ καταγγέλλει την εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τους τίτλους των κολεγίων
«Κάλεσμα της ΠΟΣΕΕΠΕΑ σε στάσεις εργασίας σχετικά με την εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τους τίτλους κολεγίων»
Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ καταγγέλλει την εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τους τίτλους των κολεγίων