Ρ. Χρηστίδου: Στόχος του υπουργείου Παιδείας να μειωθούν οι εισακτέοι στα ΑΕΙ
Ομιλία της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ Ραλλία Χρηστίδου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής με αντικείμενο τις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης

Ακολουθεί αναλυτικά η ομιλία: 

Ξεκινώντας, να πω ότι χαίρομαι με τη σειρά μου που ξεκινάει αυτός ο διάλογος, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, έστω και αν πολλά με τα οποία διαφωνούμε έχουν πια δρομολογηθεί και ψηφιστεί, έστω και αν η περιθωριοποίηση του θεσμικού μας ρόλου εδώ, είναι πλέον καταγεγραμμένη και δεδομένη. Ωστόσο, ο διάλογος, η ανταλλαγή απόψεων και η καταγραφή των ενστάσεων και των επιχειρημάτων μας είναι σημαντική, για να ξέρουμε όλοι -και κυρίως οι πολίτες- και που βρισκόμαστε και ποιοι είναι οι δημιουργοί των αρνητικών για τον πολύ κόσμο μέτρων, των οποίων τα επίχειρα θα δούμε να εξελίσσονται το επόμενο διάστημα.

Και τα λέω αυτά γιατί, ακόμη και αν διαφωνούσαμε στην ουσία πολλών από τα μέτρα που έχετε ήδη νομοθετήσει για την παιδεία, η συζήτηση και η ώσμωση και των δικών μας απόψεων μπορεί να μην άλλαζαν εντελώς τα τελικά νομοθετήματα, θα μπορούσαν ωστόσο να τα τροποποιήσουν, έστω και λίγο, ώστε να μην έχουν τον αρνητικό αντίκτυπο που θα έχουν τώρα. Η συμβολή μας θα άλλαζε τη βασική γραμμή των νομοθετημάτων σας για την παιδεία; Όχι! Μπορεί να άλλαζε λεπτομέρειες επί το ευνοϊκότερο; Ναι! Ωστόσο  επιλέξατε να μη γίνει ούτε καν αυτό.

Όμως ο  πλουραλισμός των απόψεων είναι η ουσία της δημοκρατίας και στη νομοθέτησή σας επιλέξατε να εξοβελίσετε αυτόν τον πλουραλισμό, περιορίζοντας τον ασφυκτικά στη διάρκεια των επιτροπών, θάβοντας σημαντικά  εκπαιδευτικά επίδικα μέσα στον τεράστιο όγκο ενός νομοσχεδίου που ξεκίνησε με 85 άρθρα, κατατέθηκε με 213 και μέσα σε λίγες ώρες έφτασε με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, φωτογραφικές οι περισσότερες, τα 234 άρθρα! Διαδικασίες fast-track νομοθέτησης, με τους βουλευτές στο περιθώριο, χωρίς επαρκή διαβούλευση με τους φορείς, με τον λαό φλομωμένο στα ψέματα και στα fake news, προκειμένου να προωθούνται ρυθμίσεις που κλείνουν το μάτι προς συγκεκριμένα συμφέροντα. Ελπίζουμε ότι αυτό δε θα συμβεί στα επόμενα μέτρα που προτίθεστε να νομοθετήσετε. Με αυτή τη λογική υπ’ όψη και με την ελπίδα ότι οι τοποθετήσεις μας θα βοηθήσουν να προκύψει ένας εποικοδομητικός διάλογος, θα ήθελα να σας επισημάνω τα εξής:

  1. Έχει αρχίσει μια οργανωμένη προσπάθεια, σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης, να περιοριστούν οι εισακτέοι στην τριτοβάθμια δημόσια εκπαίδευση. Εκτός από την αριθμητική μείωση των εισακτέων, βάζετε και επιπρόσθετα εμπόδια: καταργήσατε τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης, ετοιμάζετε διαγραφές φοιτητών, διακηρύσσετε τη βάση του 10, καταργήσατε τη Νομική Σχολή στην Πάτρα, αναστείλατε  τα Διετή Προγράμματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στα ΑΕΙ για αποφοίτους ΕΠΑΛ,.  Στη Γερμανία (όπου το αντίστοιχο υπουργείο ονομάζεται Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας, δεν έχουν στείλει την Έρευνα στο υπουργείο Ανάπτυξης) ένας εκπαιδευόμενος στα ΕΠΑΛ έχει θεωρητική εκπαίδευση που χρηματοδοτείται από το Δημόσιο, έχει αμειβόμενη επαγγελματική κατάρτιση που χρηματοδοτείται από την εργοδοσία και τα επιμελητήρια αλλά  έχουν αναθέσει και ρόλο στα εργατικά συνδικάτα.  Τα γερμανικά συνδικάτα, εκτός από τις συλλογικές συμβάσεις (διότι εκεί έχουν  συλλογικές συμβάσεις , όχι όπως εδώ που τις καταργήσατε) ελέγχουν και έχουν λόγο και στις συμβάσεις που συνάπτονται ανάμεσα σε έναν εκπαιδευόμενο νέο και στην εργοδοσία. Έτσι, ένας νέος που έχει ανάγκη για δουλειά μπορεί να εργαστεί και να πάει και σχολείο αλλά, εάν το θελήσει, μπορεί να εισέλθει ελεύθερα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ένας χτίστης μπορεί για παράδειγμα να γίνει πολιτικός μηχανικός. Εσείς, αντίθετα περιορίζετε την πρόσβαση με κάθε τρόπο και δεν το κάνετε  για οικονομικούς λόγους. Το κράτος δεν εξοικονομεί σχεδόν τίποτε από την εφαρμογή των μέτρων αυτών. Γίνονται για να μικρύνει το αποτύπωμα της δημόσιας παιδείας στην αγορά εργασίας και στην κοινωνία. Γιατί την ίδια ώρα που εφαρμόζονται αυτά τα μέτρα, και σε περίοδο εγγραφών για τα ιδιωτικά κολλέγια, δρομολογήθηκε σε άλλο νομοσχέδιο η εξίσωσή τους με τα αντίστοιχης ειδικότητας ΑΕΙ. Άρα, οι αριθμοί των αποφοίτων δε θα αλλάξουν, μπορεί και να αυξηθούν. Αυτό που θα αλλάξει είναι το από που θα αποφοιτούν αυτοί οι απόφοιτοι. Πριν θα ήταν το δημόσιο πανεπιστήμιο, τώρα θα είναι το ιδιωτικό κολλέγιο.
     
  2. Όλοι ξέρουμε από τον περίγυρό μας, ότι πολλοί φοιτητές, ιδίως όταν σπουδάζουν σε άλλη πόλη από τον τόπο κατοικίας τους, αναγκάζονται να εργαστούν για να τα βγάλουν πέρα. Εξυπακούεται ότι οι σπουδές τους θα μείνουν πίσω και θα πάρουν ενδεχομένως πτυχίο αργότερα από τους συμφοιτητές τους που δε χρειάζεται να εργαστούν. Γιατί αυτά τα παιδιά να έχουν να αντιμετωπίσουν εκτός από μια δύσκολη καθημερινότητα, και το ενδεχόμενο να μην πάρουν ποτέ πτυχίο; Ο στόχος της ρύθμισης σας αυτής που επιτίθεται σε όσους φοιτητές από ανάγκη ή από επιλογή, διεκδικούν το δικαίωμα να έχουν το δικό τους ρυθμό, δεν είναι μια ρύθμιση οικονομικής ανάγκης. Μπορούσατε για παράδειγμα να συνδέσετε τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ με τον αριθμό των ενεργών ανά εξάμηνο φοιτητών και όχι με τον αριθμό των εγγεγραμμένων, υπάρχουν μια σειρά από τεχνικές λύσεις που μπορούμε να συζητήσουμε, να σας προτείνουμε.  Όμως εσάς, φοβάμαι, ότι δεν σας ενδιαφέρουν οι λύσεις αυτές.
     
  3. Θέλω να αναφερθώ στον  ΕΛΙΔΕΚ, ο οποίος είχε βοηθήσει πολύ το πεδίο της έρευνας και είχε συνεισφέρει στον επαναπατρισμό πολλών ερευνητών, στο brain gain, για το οποίο όλοι ενδιαφερόμαστε. Τώρα, βλέπουμε τον παροπλισμό του και δεν καταλαβαίνουμε γιατί.
     
  4. Σε σύνδεση και με τον ΕΛΙΔΕΚ και την πολύ σημαντική ιστορική έρευνα που προώθησε, την οποία δε θα περιλάμβανε αν ήταν συνδεδεμένος με το Ανάπτυξης, μια που η ιστορία δεν έχει επιχειρηματική εφαρμογή, θα ήθελα να πω και κάτι ακόμη σε σχέση με την ιστορία και τη διδασκαλία της: η ιστορία είναι σημαντική, γιατί μας διδάσκει, μας παραδειγματίζει, μας εξοικειώνει με το παρελθόν μας -το ένδοξο και μη- και ως εκ τούτου και με το μέλλον μας. Ως εκ τούτου, η ιστορία χρειάζεται τη χρηματοδοτούμενη έρευνα, την επιστημονική τεκμηρίωση, την ανεξάρτητη διδασκαλία και το υψηλό επίπεδο γνώσης και δέσμευσης. Η ιστορία δεν μπορεί να απαξιώνεται ως ερευνητικό πεδίο, δε μπορεί να πουλιέται στα τηλεπαράθυρα με το κιλό, επειδή δεν έχει τεχνολογική εφαρμογή, ούτε να παραχαράσσεται για να περάσουμε το εκάστοτε μήνυμά μας, ιδιαίτερα σε περιοχή σαν τη δική μας, ιδιαίτερα σε καιρούς σαν τους δικούς μας.

Ελπίζω να έχουμε μια νέα συνάντηση σύντομα για να συνεχιστεί εντός Βουλής η απαραίτητη συζήτηση που απαιτεί η Παιδεία στη χώρα μας

σχετικά άρθρα

ΣτΕ: Ζητά διευκρινίσεις από το υπ. Παιδείας για την απαλλαγή μαθητών από τα θρησκευτικά
ΣτΕ: Ζητά διευκρινίσεις από το υπ. Παιδείας για την απαλλαγή μαθητών από τα θρησκευτικά
«Σε καμία διάταξη του νομοσχεδίου δεν έχει αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο θέμα, ενώ η σχολική χρονιά πλησιάζει προς το τέλος της και μια νέα σχολική...
ΣτΕ: Ζητά διευκρινίσεις από το υπ. Παιδείας για την απαλλαγή μαθητών από τα θρησκευτικά
«Εντός του 2020 εκκινεί η διαδικασία για το πλαίσιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών»
«Εντός του 2020 εκκινεί η διαδικασία για το πλαίσιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών»
Εσωτερική αυτο- αξιολόγηση και εξωτερική αξιολόγηση στα σχολεία - Επιμορφωτικές δράσεις για τους εκπαιδευτικούς, στο νομοσχέδιο του υπουργείου...
«Εντός του 2020 εκκινεί η διαδικασία για το πλαίσιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών»
Αγγλικά στα νηπιαγωγεία: «Δεν μιλάμε για διδασκαλία, αλλά για πρώτη επαφή και εξοικείωση με τη γλώσσα»
Αγγλικά στα νηπιαγωγεία: «Δεν μιλάμε για διδασκαλία, αλλά για πρώτη επαφή και εξοικείωση με τη γλώσσα»
Ομιλία της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων
Αγγλικά στα νηπιαγωγεία: «Δεν μιλάμε για διδασκαλία, αλλά για πρώτη επαφή και εξοικείωση με τη γλώσσα»