Thumbnail
Του Αθανάσιο Κρομμύδα*

Γίνεται σήμερα προσπάθεια να συμπτυχθούν οι Φυσικές επιστήμες σε ένα ενιαίο αντικείμενο, με ένα βιβλίο που θα διδάσκει ένας ΠΕ04, αντίθετα από τις απαιτήσεις της επιστήμης, ή να υποβαθμιστούν όλα και να διδάσκεται Ιστορία των Φυσικών Επιστημών.

Το πρώτο σημαίνει ότι

α. ο Φυσικός διδάσκει τη Βιολογία ή τη Χημεία που δεν έχει σπουδάσει και δεν γνωρίζει. Θα αναγκαστεί να παπαγαλίζει το βιβλίο και οι μαθητές του θα πράττουν ανάλογα.

β. δεν θα γίνεται ολοκληρωμένη και σε βάθος παρουσίαση των αντικειμένων του κάθε θέματος (μαθήματος) με συνέπεια η αποσπασματική γνώση να μην μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη σκέψης. Η ημιμάθεια χειρότερη από την αμάθεια, έμαθα μικρός και διαπίστωσα σαν εκπαιδευτικός.

γ. το πώς μια επιστήμη χρησιμοποιεί τα δεδομένα άλλων επιστημών είναι χρήσιμο σαν κίνητρο προκειμένου να εμβαθύνει ο μαθητής σε κάθε μία ξεχωριστά, όταν όμως διδάσκονται περιληπτικά και αποσπασματικά στο Σχολείο πως θα γίνει αυτό;

δ. οι καθηγητές των Ελληνικών Πανεπιστημίων εξανίστανται με την άγνοια των σπουδαστών τους πάνω σε στοιχειώδεις γνώσεις που χρειάζονται για μπορέσουν να εμβαθύνουν και να προχωρήσουν παραπέρα τα αντικείμενα τους και εσείς προτίθεστε να αφαιρέσετε και άλλα κεφάλαια από κάθε μάθημα.

ε. η σαλαμοποίηση των Φυσικών Επιστημών αναγκαστικά θα αφαιρέσει αρκετά από τα διδασκόμενα κεφάλαια την ώρα που τα τεστ που δίνονται στους υποψηφίους μεταπτυχιακούς αλλά διδακτορικούς ερευνητές στα Ελληνικά Πανεπιστήμια κυρίως όμως του εξωτερικού αναφέρονται σε αντικείμενα που έχουμε πάψει να διδάσκουμε στο Ελληνικό Λύκειο.

Η νέα πρόταση για το μάθημα όχι μόνο δεν καταπολεμά την αποστήθιση, αλλά την θεμελιώνει ξανά. Οι φυσικές επιστήμες όπως τα μαθηματικά υποτίθεται θα βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν σκέψη και το προτεινόμενο μάθημα οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα.

Οι φυσικές επιστήμες διδάσκονται και στο Δημοτικό, λίγα φαινόμενα και κυρίως η Ιστορία τους. Μεγαλύτερη εμβάθυνση και προσπάθεια να σκέφτονται τα παιδιά με βάση τους νόμους που διέπουν τα φαινόμενα, γίνεται στο Γυμνάσιο. Στο Λύκειο μαθαίνουν να χρησιμοποιούν και τα μαθηματικά στην αποδεικτική διαδικασία. Αυτό όμως σημαίνει ότι κάθε αντικείμενο διδάσκεται για το χρονικό διάστημα που χρειάζεται και ότι υπάρχει μια συνέχεια στην ύλη, δεν διδάσκεται η Χημεία ή Φυσική αλά καρτ.

Γιατί θέλετε να ξεδοντιάσετε τις Φυσικές Επιστήμες στο Λύκειο; Μήπως επειδή εσείς που το προτείνετε δεν διδάξατε ποτέ σε αυτό ή μείνατε τόσο λίγο που δεν προλάβατε να αντιληφθείτε τις δυνατότητες των παιδιών σε αυτή την ηλικία;

Αν νομίζετε ότι οι υποψήφιοι φοιτητές και φοιτήτριες την Ελληνικών Πανεπιστημίων των Θετικών Σπουδών δεν χρειάζεται γνωρίζουν Φυσική Χημεία, Βιολογία, να σκέφτονται και να γνωρίζουν στοιχειώδεις διαδικασίες απόδειξης των όσων υποστηρίζουν είστε βαθειά νυχτωμένοι, ή υποκριτές γιατί άλλες απαιτήσεις έχετε σαν καθηγητές των Πανεπιστημιακών τμημάτων και άλλα προτείνετε στις αλλαγές στο Λύκειο.

Το δεύτερο

δεν είναι Φυσικές επιστήμες, είναι Φυσική Ιστορία που διδάσκεται στο Δημοτικό.

Δηλαδή την εισαγωγή που κάνουμε σε κάθε κεφάλαιο, ποιοι επιστήμονες ασχολήθηκαν με το θέμα και πως εξελίχθηκαν οι ιδέες μας σε αυτό θα το αναδείξουμε σε μάθημα, που θα αντικαταστήσει την ίδια τη Βιολογία και τη Φυσική. Αυτό δεν είναι πρωτόγνωρο στην Ελληνική Εκπαίδευση το ζούμε “διδάσκοντας” Project. Μια διδακτική μέθοδος αναδείχθηκε σε μάθημα, προκειμένου να έχουν απασχόληση συνάδελφοι ειδικοτήτων που το Υπουργείο μείωσε το ωράριο τους, καθώς οι μεταρρυθμίσεις δεν στοχεύουν στην βελτίωση της εκπαίδευσης αλλά καθορίζονται από συντεχνιακές λογικές ή στοχεύουν σε μια φτηνή Εκπαίδευση παραβλέποντας ότι φτηναίνει και το περιεχόμενο της.

α.  Πάλι οδηγούμαστε στην αποστήθιση, γιατί πρέπει να γνωρίζει ο μαθητής Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωλογία για να αντιληφθεί πώς αυτή εξελίχθηκε στα χρόνια που πέρασαν και ποια είναι η σημασία των ανακαλύψεων της κάθε επιστήμης.

β.  Δεν μαθαίνεις Φυσική γνωρίζοντας το πώς και ποιος ανακάλυψε το νόμο της παγκόσμιας έλξης άλλα εφαρμόζοντας τον.

γ.  Η ανάδειξη της διασύνδεσης των επιστήμων είναι χρήσιμο κίνητρο προκειμένου να εμβαθύνει ο μαθητής σε κάθε μία ξεχωριστά, όταν όμως δεν διδάσκονται στο Σχολείο πως θα γίνει αυτό;

Οι Φυσικοί, οι Χημικοί, οι Βιολόγοι, οι Γεωλόγοι σπουδάσαμε, περιμέναμε χρόνια να εργαστούμε στην Εκπαίδευση, προκειμένου να διδάξουμε το αντικείμενο μας, και μας ζητάτε να τα διδάσκουμε όλα; Να κάνουμε την Ιστορία τους χωρίς να γνωρίζουμε την κάθε επιστήμη και άρα τι είναι σημαντικό σε αυτήν και άρα ποιοι και γιατί ήταν σημαντικοί άνθρωποι στην εξέλιξη της.

Δεν αλλάζετε την ύλη και την μέθοδο με την οποία θα διδάξουμε, αλλάζετε το αντικείμενο.

Δεν θέλετε Φυσικούς, Βιολόγους, Χημικούς Γεωλόγους, θέλετε πανεπιστήμονες. Γιατί δεν μας πληρώνετε σαν τέτοιους;

Εκτός αν πρόθεση του Υπουργείου είναι να διδάσκονται οι Φυσικές Επιστήμες από όλες τις ειδικότητες που υπηρετούν στο δημόσιο Σχολείο, ώστε να μην υπάρχει ανάγκη διορισμών για μια δεκαετία ακόμη.

Μήπως καλλίτερα να αλλάξετε τους στόχους του Σχολείου ώστε να δίνει τα κίνητρα στους μαθητές να μορφώνονται μόνοι τους και να πάψουν οι εκπαιδευτικοί να διδάσκουν τη γνώση των προηγούμενων γενεών;

O Αθανάσιος Κρομμύδας είναι Φυσικός*