Thumbnail
Ορθογραφία

Θηλυκά ουσιαστικά σε -εια και -ια

Με ει (-εια) γράφονται:

τα παροξύτονα (με τόνο στην παραλήγουσα) που παράγονται από ρήματα σε –εύω
π.χ. ληστεία (ληστεύω)

τα παροξύτονα (με τόνο στην παραλήγουσα) που παράγονται από επίθετα σε -ύς
π.χ.
ευθεία (ευθύς)

τα προπαροξύτονα(με τόνο στην προπαραλήγουσα) που παράγοντα από επίθετα σε –ής
π.χ. αμέλεια (αμελής), ευγένεια (ευγενής)
τα προπαροξύτονα (με τόνο στην προπαραλήγουσα) που παράγονται από ρήματα β΄ συζυγίας (-ώ)
π.χ. βοήθεια (βοηθώ)
Εξαιρείται το άγνοια.

τα προπαροξύτονα (με τόνο στην προπαραλήγουσα) βαφτιστικά
π.χ. Γαλάτεια, Θάλεια, Ιφιγένεια

τα προπαροξύτονα (με τόνο στην προπαραλήγουσα) τοπωνύμια
π.χ. Χαιρώνεια, Φιλαδέλφεια
Εξαιρείται το Ερέτρια.

τα προπαροξύτονα (με τόνο στην προπαραλήγουσα) κύρια ονόματα που παράγονται από αρσενικά κύρια ονόματα
π.χ. Αλεξάνδρεια (Αλέξανδρος), Οδύσσεια (Οδυσσέας) 

ορισμένα παροξύτονα (με τόνο στην παραλήγουσα) ουσιαστικά όπως: 
θεία, ανδρεία, ξυλεία, γυναικεία κ.ά.


Με ι (-ια) γράφονται:

όλα τα οξύτονα (δηλαδή αυτά που τονίζονται στο τέλος)
π.χ. βραδιά, γειτονιά, ελιά
Εξαιρούνται τα οξύτονα που παράγονται από ρήματα σε –εύω.
π.χ. γιατρειά (γιατρεύω), δουλειά (δουλεύω)

τα παροξύτονα (με τόνο στην παραλήγουσα) που προέρχονται από ρήματα β΄ συζυγίας (-ώ)
π.χ. φορολογία (φορολογώ), βαθμολογία (βαθμολογώ) 

τα παροξύτονα (με τόνο στην παραλήγουσα) που τελειώνουν σε καταχρηστικό δίφθογγο –ια (δηλαδή που ακούγεται σαν μία συλλαβή)
π.χ. αρρώστια, ζήλια
Εξαιρείται το ουσιαστικό φτώχεια, αν και σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη θα έπρεπε να γράφεται φτώχια με -ια.

τα παροξύτονα (με τόνο στην παραλήγουσα) που παράγονται από επίθετα σε -ος
π.χ. αξία (άξιος), κακία (κακός)

τα παροξύτονα (με τόνο στην παραλήγουσα) βαφτιστικά ονόματα
π.χ. Ελευθερία, Ουρανία, Μαρία
Εξαιρείται το όνομα Βασιλεία.

τα παροξύτονα (με τόνο στην παραλήγουσα) τοπωνύμια
π.χ. Αγγλία, Λαμία
Εξαιρούνται τα ονόματα Ηλεία, Σητεία, Τροία.

τα ονόματα των μαθημάτων και των επιστημών
π.χ. ιστορία, βιολογία
Εξαιρείται το ουσιαστικό χημεία.

τα προπαροξύτονα (με τόνο στην προπαραλήγουσα) που παράγονται από αρσενικά ουσιαστικά σε –της και έχουν κατάληξη –τρια
π.χ. αθλήτρια (αθλητής)

Για το e-didaskalia.blogspot.gr Αποστόλης Ζυμβραγάκης Φιλόλογος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Άνοια
Άνοια: Η καθημερινή συνήθεια των 10 λεπτών που μπορεί να προστατέψει τον εγκέφαλό σας
Ειδικοί αποκαλύπτουν πώς μικρές καθημερινές δραστηριότητες, από Sudoku έως διάβασμα, ενισχύουν τη γνωστική λειτουργία και μειώνουν τον κίνδυνο άνοιας
Άνοια: Η καθημερινή συνήθεια των 10 λεπτών που μπορεί να προστατέψει τον εγκέφαλό σας
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Γιώργος Χριστόπουλος στο alfavita.gr: Για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης σε όλους τους χώρους της μη τυπικής εκπαίδευσης
«Στα πειθαρχικά συμβούλια, ενώ σε εκπαιδευτικούς δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης επιβάλλονται αυστηρές ποινές, οι ιδιοκτήτες για βαρύτατες...
Ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Γιώργος Χριστόπουλος στο alfavita.gr: Για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης σε όλους τους χώρους της μη τυπικής εκπαίδευσης
Δάσκαλος κουρασμένος ξαπλώνει πάνω στα χέρια του στην έδρα
Εκπαιδευτικοί: Ένα επάγγελμα σε οριακή κατάσταση – Η ψυχική επιβάρυνση μέσα στα σχολεία
Ο εκπαιδευτικός κόσμος βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Αν δεν υπάρξουν άμεσα πολιτικές που θα στηρίξουν ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς, η...
Εκπαιδευτικοί: Ένα επάγγελμα σε οριακή κατάσταση – Η ψυχική επιβάρυνση μέσα στα σχολεία