Thumbnail
Ευρωπαϊκη Επιτροπή

Του Κώστα Ανθόπουλου

Μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου του  Α΄ Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης

            Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και τα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος την τελευταία εικοσαετία έχουν αποτελέσει αντικείμενο μελέτης και έρευνας τόσο από διεθνείς οργανισμούς όσο και από επιστημονικούς, εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς στην Ελλάδα. Πρόσφατα, δόθηκε στη δημοσιότητα, έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με παρατηρήσεις για μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα που έχουν σχέση με  την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

            Πιο συγκεκριμένα η Έκθεση αναφέρει ότι:

  • ο νέος τύπος Ολοήμερου Σχολείου που εισήχθηκε από το σχολικό έτος 2016-17 διακρίνεται για τον λιγότερο φιλόδοξο χαρακτήρα του σε σχέση με ό,τι προβλέπονταν παλαιότερα.

  • η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με το φαινόμενο της γήρανσης του εκπαιδευτικού επαγγέλματος, αφού το 49% των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι άνω των 50 ετών και αντίστοιχα στη Δευτεροβάθμια  το 39% έχουν ηλικία από 40-49 ετών.

  • οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα είναι χαμηλότεροι σε πραγματικούς όρους από ό,τι σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ και συγκριτικά με το 2008 έχουν μειωθεί στο 76%.

  •  το γεγονός της αναστολής της διαδικασίας αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία

  • τα κριτήρια που θεσπίστηκαν για την επιλογή Διευθυντών σχολικών μονάδων τον Μάιο του 2015 περιορίζουν ενδεχομένως την ανεξαρτησία τους

 

  • ο μέσος όρος μαθητών ανά τάξη και η αναλογία μαθητών – εκπαιδευτικών τόσο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση όσο και στη Δευτεροβάθμια είναι συγκριτικά με τις χώρες του ΟΟΣΑ μικρότερη.

  • η μείωση του μαθητικού δυναμικού είναι ήδη ορατή στην Προσχολική Εκπαίδευση κι έχει αρχίσει ήδη να αποτυπώνεται και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και προβλέπεται να μειωθεί κατά την επόμενη εξαετία κατά 25%

  • η Ελλάδα για την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου εφαρμόζει στρατηγικό πλαίσιο πολιτικής με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί το ποσοστό διαρροής.

Η Έκθεση έγινε αντικείμενο ποικίλων αντιδράσεων και εκτιμήσεων από πολιτικούς, κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς αλλά και από την ίδια την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Στο εσωτερικό της εκπαιδευτικής κοινότητας η έκθεση αυτή έγινε δεκτή με ιδιαίτερη επιφυλακτικότητα και με σκεπτικισμό καθώς:

  • περιορίζεται στην απλή διαπίστωση καταστάσεων και γεγονότων και περιγραφή στατιστικών στοιχείων, δίχως όμως να αντιμετωπίζει τα εκπαιδευτικά προβλήματα.

  • Προσεγγίζει με αμφιλεγόμενο τρόπο το ζήτημα της νέας θεσμικής μορφής του ολοήμερου, προβάλλοντας επιχειρήματα που δεν απηχούν πλήρως την πραγματικότητα.

  •  για τα θέματα της γήρανσης του εκπαιδευτικού επαγγέλματος, της τεράστιας μείωσης των μισθών των εκπαιδευτικών, το δημογραφικό πρόβλημα στην Ελλάδα, αλλά και την αναλογία εκπαιδευτικών-μαθητών αποφεύγεται  οποιαδήποτε αναφορά στις γενεσιουργές αιτίες, αλλά και σε προτάσεις για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών.

  • Η αναφορά στην ανεξαρτησία των Διευθυντών σχολικών μονάδων παραπέμπει σε εκπαιδευτικά συστήματα με δομές ιδιαίτερα αποκεντρωμένες σε ό,τι αφορά τις μορφές εκπαιδευτικής διοίκησης, οι οποίες προϋποθέτουν  αυξημένη διοικητική, παιδαγωγική και οικονομική αυτονομία των σχολικών μονάδων, κάτι που ασφαλώς δεν ισχύει στην Ελλάδα.

Συμπερασματικά, στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια για τα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος έχουν κατατεθεί από τους αρμόδιους φορείς (Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Ινστιτούτο Μελετών ΔΟΕ, Κέντρο Μελετών ΟΛΜΕ, Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής ΓΣΣΕ) πολύ πιο ενδιαφέρουσες και ουσιαστικές προτάσεις για την ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος συγκριτικά με την Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εναπόκειται στη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας  να τις αξιοποιήσει.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kena.jpg
Παύλα (-) στα μαθήματα Αγγλικά, Πληροφορική, Φυσική Αγωγή και Θρησκευτικά λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών
Κοντεύουν Χριστούγεννα, η Γ’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών έχει ολοκληρωθεί και στο σχολείο υπάρχουν ακόμα εκπαιδευτικά κενά σε Αγγλικά,...
Παύλα (-) στα μαθήματα Αγγλικά, Πληροφορική, Φυσική Αγωγή και Θρησκευτικά λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών
kyriakos-pierrakakis
Πιερρακάκης: Εισαγωγή στα δημόσια Πανεπιστήμια μέσω του διεθνούς Baccalaureate χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις!
Αλλά τι άλλο είναι αυτό εκτός από πριμοδότηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και μηχανισμός αύξησης των ανισοτήτων στην εκπαίδευση;
Πιερρακάκης: Εισαγωγή στα δημόσια Πανεπιστήμια μέσω του διεθνούς Baccalaureate χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις!