Ρώτησαν τον Νασρεντίν Χότζα:
-Ποιός είναι ο πιο εύκολος δρόμος για την καμήλα, ο ανήφορος ή ο κατήφορος;
Κι αυτός απάντησε απορημένος:
-Χάθηκε ο ίσιος δρόμος;;;
Αυτή η παροιμία ήλθε στο μυαλό μου μετά από την ανάγνωση των ανακοινώσεων της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων και του Θεολογικού Συνδέσμου ΚΑΙΡΟΥ, που ασχολούνται και οι δύο με το ίδιο θέμα, το μέλλον του μαθήματος των Θρησκευτικών, αλλά τηρούν εντελώς διαφορετική οπτική.
Η μεν ΠΕΘ ζητάει να παραμείνει το μάθημα ως έχει και κατηγορεί όσους διαφωνούν ότι σπρώχνουν τους μαθητές στον συγκρητισμό, ενώ ο ΚΑΙΡΟΣ διατείνεται ότι είναι ευκαιρία να αλλάξει το μάθημα και να μην στηρίζεται στον ομολογιακό του χαρακτήρα αλλά να γίνει ανοικτό, περισσότερο πολιτισμικό, ώστε να παραμείνει υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές και να αποφεύγεται η όποια προσπάθεια απαλλαγής απ’ αυτό.
Απ’ ότι μπορεί να διακρίνει κανείς το ενδιαφέρον και των δυο θεολογικών φορέων είναι κοινό: Η προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των καθηγητών θεολόγων μέσω της διατήρησης του μαθήματος των Θρησκευτικών στη Μέση Εκπαίδευση. Αυτό που τους διαχωρίζει είναι η μεθοδολογία και η στοχοθεσία αυτής της επιδίωξης.
Η ΠΕΘ φαίνεται ότι στηρίζεται στη δύναμη της Διοικούσας Εκκλησίας, γι' αυτό συνεχώς αναφέρεται στην "Εκκλησία" με αυτήν την έννοια. Ζητάει από τον Υπουργό Παιδείας να τηρήσει τα υπεσχημένα προς τον Αρχιεπίσκοπο για το θέμα, βάζοντας ουσιαστικά το μάθημα υπό την προστασία της Ιεραρχίας και καθιστώντας το στοιχείο διαπραγμάτευσης μεταξύ Διοίκησης της Εκκλησίας και Κυβέρνησης.
Από την άλλη οι θεολόγοι του ΚΑΙΡΟΥ, αρκετοί από τους οποίους προέρχονται από τον χώρο του ψαρουδακικού χριστιανοσοσιαλισμού της παλιάς ΧΣΚ, φαίνεται ότι στηρίζουν την προσπάθειά τους στη διάθεση της Κυβέρνησης να μετατρέψει τα Θρησκευτικά σε μάθημα με θρησκειολογικά χαρακτηριστικά. Πιστεύουν έτσι ότι ακυρώνουν τις συνέπειες της αντιεκκλησιαστικής διάθεσης των κυβερνώντων, που φάνηκε από την πρώτη στιγμή με τις δηλώσεις της Υφυπουργού Παιδείας Σίας Αναγνωστοπούλου.
Και οι δύο θέσεις μπορούν να ελεγχθούν ως ιδεοληπτικές! Η πρώτη γνώμη, της ΠΕΘ, βασίζεται σε πρακτικές του παρελθόντος και γι’ αυτό είναι αρκετά ανίσχυρη. Σήμερα η "Εκκλησία", δηλαδή η Διοικούσα Ιεραρχία, τείνει να γίνει το "κόκκινο πανί" για την Κυβέρνηση και τους αριστερούληδες στη χώρα μας, στην προσπάθειά τους να ανεύρουν ένα εύκολο στα μάτια του λαού θύμα ώστε να στρέψουν εκεί την προσοχή του, με σκοπό να ξεχαστεί η κυβίστηση προς τις μνημονιακές πρακτικές. Άρα ένα μάθημα Θρησκευτικών, που θα στηρίζεται στη θεσμική δύναμη της Ιεραρχίας, δεν έχει μέλλον σε μια ΣΥΡΙΖΑϊκή Ελλάδα.
Η θέση του ΚΑΙΡΟΥ φαντάζει ακόμη πιο αδύναμη, επειδή θυμίζει τις πρόσφατες εξελίξεις στις σχέσεις των κυβερνήσεων της χώρας μας με την τρόικα αλλά και τις ισχυρές δυτικές χώρες. Όσο υποτάσσονται και παραχωρούν κεκτημένα στους δανειστές, τόσο αυτοί ζητάνε κι άλλα και συνεχώς δεν ικανοποιούνται με τίποτε! Με τον ίδιο τρόπο, αν οι θεολόγοι αποδεχτούν ένα μάθημα αποκομμένο από την ορθόδοξη θεολογική οπτική, μάθημα απλής θρησκειολογίας, τι θα εμποδίσει σε λίγο καιρό την Κυβέρνηση να αποφασίσει να επιτρέψει τη διδασκαλία του σε έναν πτυχιούχο της Φιλοσοφικής ή κάτοχο ειδίκευσης της Θρησκειολογίας από το Πάντειο ή το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, αφού από Θρησκευτικά θα είναι μάθημα Πολιτισμού;
Και δεύτερον, ένα τέτοιου τύπου μάθημα δεν καλύπτει καθόλου τις απαιτήσεις του Συντάγματος, όπως πολύ ορθά έχει τονίσει ο Αρχιεπίσκοπος. Άρα, αν προχωρήσει η θρησκειολογική μετατροπή του μαθήματος, θα μπορεί ο καθένας να κινείται δικαστικά εναντίον των Αναλυτικών Προγραμμάτων και των αποφάσεων του Υπουργείου μέχρι να αλλάξει το Σύνταγμα. Τότε ίσως παρατηρηθεί το τραγελαφικό να ζητούν με δικαστικό τρόπο απαλλαγή από το μάθημα πιστοί χριστιανοί, επειδή δεν θα καλύπτονται συνειδησιακά από τη διδασκαλία του! Και δεν είναι απίθανο να κερδίζουν τέτοιες αγωγές, μέχρι τουλάχιστον να ψηφιστούν νέες συνταγματικές προβλέψεις.
Χρειάζεται, λοιπόν, να αφήσουν οι θεολογικοί φορείς τις όποιες αντεγκλήσεις μεταξύ τους, να συζητήσουν σοβαρά για το μέλλον του μαθήματος των Θρησκευτικών και να προτείνουν από κοινού προς την Πολιτεία ένα νέο πλάνο, που θα προσφέρει στους μαθητές βασικές θεολογικές γνώσεις γύρω από την Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση, δίνοντάς του τη δυνατότητα να αναπτύξει την προσωπική του στάση απέναντι γενικότερα στα θέματα πίστης και κοσμοθεωρίας. Μόνο τότε θα είναι χρήσιμο ένα μάθημα, αφού στους καιρούς μας έχει ατονήσει οποιαδήποτε ορθόδοξη εμπειρία στην οικογένεια, που θα έδινε τις βάσεις για την ανάπτυξη ορθόδοξου βιώματος στους νέους. Ταυτόχρονα οι αλλογενείς μαθητές θα παίρνουν όσμωση από τα στοιχεία του πολιτισμού της χώρας μας, ώστε να μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τους ανθρώπους της και να εγκλιματιστούν ομαλότερα σ΄ αυτήν.
Ελπίζω ότι θα πρυτανεύσει η αγάπη και το ενδιαφέρον για τους μαθητές και όχι οι όποιες ιδεολογικές κοντόφθαλμες αγκυλώσεις
Γεώργιος Β. Τσούπρας
Δρ. Θεολογίας- καθηγητής στο 4ο Γυμνάσιο Άνω Λιοσίων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη