Τις τελευταίες μέρες υπάρχει μία (αμφιλεγόμενη όπως πάντα) συζήτηση σχετικά με τον τρόπο επιλογής των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων.
Επειδή πολλά λέγονται για το πώς πρέπει να είναι ο ορθός τρόπος επιλογής του διευθυντή ενός σχολείου, σκέφτηκα να διατυπώσω εδώ μια πρόταση. Τονίζω ότι η πρόταση μου δεν βασίζεται σε επιστημονική έρευνα αλλά απλά στην πείρα μου, ως εκπαιδευτικός, για τις ανάγκες που έχει ένα σχολείο.
Εννοείται ότι αμφιλεγόμενου τύπου επιλογές, όπως η συνέντευξη, πρέπει να καταργηθούν εντελώς. Βάση αυτών μου των σκέψεων, προτείνω τον παρακάτω τρόπο επιλογής:
Τίτλοι σπουδών. Θέλω να ξεκαθαρίσω εδώ ότι πρέπει να γίνεται αξιολόγηση των τυπικών προσόντων από ειδική επιτροπή για να αποδεικνύεται η συνάφεια του τίτλου με το διευθυντικό έργο. Οι τίτλοι γενικώς ανήκουν σε 4 κατηγορίες:
Στα αγορασμένα – κομματικά – βυσματικά – ανούσια αντικείμενα. Αυτά δε θα μας απασχολήσουν στη συνέχεια. Αν κάποιος γίνει διευθυντής βάση τέτοιου προσόντος τότε δεν έχει ανάγκη τίποτα από τα παρακάτω.
Στους τίτλους που ουδεμία σχέση έχουν με την διοίκηση σχολείου. Αυτό ισχύει με τους περισσότερους τίτλους που υπάρχουν σήμερα (και με τους δικούς μου για να προλάβω τους κατακριτές μου) και, επομένως, δεν μπορούν να υπολογίζονται σαν ουσιαστικά προσόντα, παρά μόνο σαν τυπικά. Θα πρέπει να μοριοδοτούνται με το ελάχιστο των τυπικών προσόντων.
Στους τίτλους που έχουν σχέση με τη διοίκηση σχολικής μονάδας, που πρέπει να πριμοδοτούνται περισσότερο από όλους τους άλλους. Αυτό συμπεριλαμβάνει και πιστοποιημένες γνώσεις ξένων γλωσσών και πληροφορικής.
Στους τίτλους που έχουν ειδική σχέση με τη σχολική μονάδα, εφόσον αυτή είναι ειδική κατηγορία (π.χ. σε σχολείο για ΑΜΕΑ πρέπει ο διευθυντής να έχει πιστοποιημένη γνώση σε σχετικό αντικείμενο).
Επομένως, πρέπει να υπάρχει σαφής αξιολόγηση των τίτλων σπουδών προτού μοριοδοτηθούν από ειδικές επιστημονικές επιτροπές με άτομα που γνωρίζουν το αντικείμενο βάση σπουδών.
Προϋπηρεσία. Αυτή πρέπει να χωρίζεται σε 7 κατηγορίες:
Προϋπηρεσία γενικά σαν υπάλληλος.
Προϋπηρεσία σαν εκπαιδευτικός.
Προϋπηρεσία σε επιστημονικούς φορείς (Πανεπιστήμια, ΙΕΠ, κλπ).
Προϋπηρεσία σαν διευθυντής.
Προϋπηρεσία σαν στέλεχος της εκπαίδευσης σε άλλο πόστο (Διευθυντής ΔΙΔΕ, κλπ).
Προϋπηρεσία σαν εκπαιδευτικός ή διευθυντής της ίδιας σχολικής μονάδας για την οποία γίνεται η αίτηση.
Προϋπηρεσία άλλου τύπου (π.χ. πρώην στέλεχος ιδιωτικού τομέα κλπ).
Η μοριοδότηση εδώ πρέπει να υπολογίζεται βάση πραγματικής κατάστασης προϋπηρεσίας. Π.χ. αν σαν στέλεχος ιδιωτικού τομέα ήταν υπεύθυνος διαχείρισης προσωπικού είναι διαφορετικό από το αν ήταν υπεύθυνος διαχείρισης υλικού εξοπλισμού. Είναι διαφορετικό αν ήταν διευθυντής σε σχολείο με 5 τμήματα, διαφορετικό αν ήταν διευθυντής σε σχολείο με 15 τμήματα. Διαφορετικό αν ήταν διευθυντής σε ΕΠΑΛ, διαφορετικό αν ήταν διευθυντής σε ΓΕΛ ή Γυμνάσιο.
Αξιολόγηση
Γραπτές εξετάσεις στην τρέχουσα εκπαιδευτική νομοθεσία.
Γραπτές εξετάσεις στη διαχείριση της σχολικής μονάδας.
Γραπτές εξετάσεις σε σενάρια κρίσεων.
Γραπτές εξετάσεις σε *τρέχουσες* νέες τεχνολογίες που προκύπτουν από τις εκάστοτε σχολικές ανάγκες. Π.χ. αν πρόκειται να αγοραστούν σε σχολεία διαδραστικοί πίνακες με Wi-Fi τότε πρέπει να έχει γνώσεις πάνω σε αυτήν την συγκεκριμένη τεχνολογία.
Όλες αυτές οι εξετάσεις πρέπει να είναι πολλαπλής επιλογής για να υπάρχει μεγαλύτερη αντικειμενικότητα και λιγότερη χρήση ανθρώπινου δυναμικού για τα αποτελέσματα.
Εκλογή από σώματα
Εφόσον θεωρείται δόκιμη η δημοκρατική συνεισφορά των σωμάτων στην επιλογή διευθυντή, μπορεί, ένα μέρος της μοριοδότησης, με χαμηλότερο από όλα τα παραπάνω συντελεστή βαρύτητας έτσι ώστε να μην μπορεί να πριμοδοτήσει θετικά ένα διευθυντή που δεν έχει βασικά τυπικά προσόντα. *Ενδεικτικά*, τα όργανα που θα μπορούσαν να λάβουν μέρος σε αυτή τη διαδικασία είναι με:
Ψήφο από το σύλλογο διδασκόντων.
Ψήφο από το σύλλογο γονέων.
Ψήφο από την οικεία διεύθυνση, ΠΥΣΔΕ κλπ ή γενικότερα κάποια ανώτερη υπηρεσία.
Ψήφο από τους μαθητές.
Ψήφο από τις αρχές της τοπικής κοινωνίας.
Η θεωρία μου είναι ότι, όσο πιο πολλά τα κριτήρια, τόσο πιο δίκαιη και αντικειμενική τελικά θα είναι η επιλογή του διευθυντή. Κατά την γνώμη μου πρέπει να υπάρχει ένα balanceμεταξύ αξιοκρατίας, δημοκρατίας , αξιολόγησης και ιστορικού.
Τέλος, να συμπληρώσω ότι είναι απαραίτητη η νομική κάλυψη του διευθυντή και ο σαφής ορισμός της ευθύνης που έχει και αυτός και ο σύλλογος διδασκόντων με νέα νομοθεσία (που θα αντικαταστήσει την απαρχαιωμένη σύμφωνα με τις τρέχουσες ανάγκες) και να πληρώνεται ΕΠΑΡΚΩΣ για τις υπηρεσίες του – διότι αν τα λεφτά είναι ψίχουλα τότε κανένας δεν θα γίνει παρά μόνο όσοι ονειρεύονται εξουσία.
Σας ευχαριστώ που με διαβάσατε J.
Κάνε εγγραφή στο newsletter στο Carrefour και κέρδισε 200€
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη