Thumbnail
Του Κωνσταντίνου Αδριανουπολίτη

Σε κάθε σχολικό έτος υπάρχει μετακίνηση μαθητών της Α΄ τάξης Λυκείων, και συγκεκριμένα από το Γενικό Λύκειο προς το Επαγγελματικό Λύκειο και αντίστροφα.

Κατά το τρέχον σχολ. έτος 2014 - 2015 οι μετεγγραφές είναι ιδιαίτερα πολλές και σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία από το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., από την Α΄ ΓΕ.Λ. προς την Α΄ ΕΠΑ.Λ. μετεγγράφηκαν 3.876 μαθητές και από την Α΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. προς την Α΄ τάξη ΓΕ.Λ. 994.

Ο μεγάλος αριθμός μετεγγραφών οι οποίες αρχίζουν μόλις αρχίζουν τα μαθήματα είναι φαινόμενο απορίας άξιο.

Απορία προκαλεί και το γεγονός ότι οι μετακινήσεις από το Γενικό Λύκειο προς το Επαγγελματικό Λύκειο είναι τετραπλάσιες.

Πως γίνεται να θέλουν τόσοι πολλοί μαθητές να φύγουν από το θεωρούμενο «καλό σχολείο» και μάλιστα πριν να τελειώσει το Α΄ τετράμηνο;

Οι πιθανές εξηγήσεις είναι, κατά την άποψή μας, οι εξής:

1.  Οι μαθητές που τελειώνουν το Γυμνάσιο δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για το περιεχόμενο σπουδών σε ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ., τις ειδικότητες που λειτουργούν στα ΕΠΑ.Λ., τη συνέχεια σπουδών μετά το Λύκειο, τις προοπτικές επαγγελματικής τους αποκατάστασης κλπ.  

Η ελλιπής ενημέρωση σημαίνει, εκτός των άλλων, ότι  τα αποτελέσματα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Σ.Ε.Π.) αποδεικνύονται πενιχρά.

2. Η πρωτόγνωρη οικονομική κρίση δεν δίνει τη δυνατότητα σε πολλούς γονείς να δαπανήσουν χρήματα για φροντιστήρια και ιδιαίτερα ή να συντηρήσουν τα παιδιά τους εάν εισαχθούν σε κάποια ανώτατη σχολή της επαρχίας.

3.  Γίνεται ολοένα και περισσότερο κατανοητό σε γονείς και μαθητές ότι το Γενικό Λύκειο δεν προσφέρει βιοποριστικά εφόδια και διέξοδο προς την αγορά εργασίας αλλά ουσιαστικά αποτελεί διάδρομο προς την Ανώτατη Εκπαίδευση, ο χώρος της οποίας είναι κορεσμένος και συχνά οδηγεί στην ανεργία ή τη μετανάστευση.

4.  Ο μεγάλος αριθμός μετακινήσεων από την Α΄ τάξη ΓΕ.Λ. προς την Α΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. φαίνεται να οφείλεται και στον επηρεασμό των μαθητών και γονέων τους, όσον αφορά τον τύπο λυκείου στον οποίο θα φοιτήσουν.

Από το 1982 υπάρχει σχετική εγκύκλιος του υπουργείου παιδείας (συνημμένο 1, Γ2/1004/17-6-1982 ΥΠΕΠΘ) η οποία αναφέρει:   «Επισημαίνουμε ιδιαίτερα ότι οι Διευθυντές των Γυμνασίων δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να επηρεάζουν με οποιονδήποτε τρόπο άμεσο ή έμμεσο την τελική απόφαση των κηδεμόνων για τη δήλωση του τύπου Λυκείου στον οποίο επιθυμούν να φοιτήσουν τα παιδιά τους. Οποιαδήποτε παρέκκλιση στο θέμα αυτό αποτελεί βαρύτατο υπηρεσιακό παράπτωμα το οποίο θα ελεγχθεί πειθαρχικά».

Για την αποφυγή  επηρεασμού των κηδεμόνων έχει εκδοθεί και δεύτερη υπουργική εγκύκλιος (Γ2/3950/29-06-2001).

 Όπως γίνεται αντιληπτό κάποιοι εμπλέκονται στον επηρεασμό των κηδεμόνων, άσχετα εάν παρακινούνται από κίνητρα ιδεοληπτικά ή συντεχνιακά, διαφορετικά δεν δικαιολογείται η έκδοση υπουργικών εγκυκλίων για κάτι αυτονόητο ότι δηλ. ο εκπαιδευτικός λειτουργός είναι ανεπίτρεπτο να προβαίνει σε τέτοιες ενέργειες.

Πέραν των περιπτώσεων επηρεασμού, που φαίνεται ότι είναι υπαρκτές, υπάρχουν  και περιπτώσεις στις οποίες οι μαθητές  της Γ΄ τάξης Γυμνασίου δηλώνουν ότι θέλουν να φοιτήσουν στο ΕΠΑ.Λ. αλλά τα απολυτήρια τους στέλνονται στο πλησιέστερο ΓΕ.Λ. όπου δημιουργούνται τα τμήματα, συντάσσεται το ωρολόγιο πρόγραμμα και στη συνέχεια γίνονται μετεγγραφές.

Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται και σήμερα ιδιαίτερα στα συστεγαζόμενα Γυμνάσια και Γενικά Λύκεια, όπου σε πολλά από αυτά ως τίτλος σχολείου αναφέρεται το «ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΛΥΚΕΙΟ....»

Οι μετακινήσεις από το ΕΠΑ.Λ. προς το ΓΕ.Λ. οφείλονται κυρίως:

1. Στη διαπίστωση ότι το ΕΠΑ.Λ. έχει ελλείψεις σε εργαστηριακό εξοπλισμό, σε βιβλία και δεν τοποθετείται έγκαιρα το  εκπαιδευτικό προσωπικό.

2. Στις μετακινήσεις των μαθητών από και προς το σχολείο, δεδομένου ότι η ειδικότητα επιλογής δεν υπάρχει πάντα σε κοντινό σχολείο.

Τα αναφερθέντα στοιχεία θεωρούμε ότι είναι χρήσιμα να τεθούν υπόψη της νέας πολιτικής ηγεσίας του  υπουργείου παιδείας, προκειμένου να επανεξετασθεί η αποτελεσματικότητα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και η περίπτωση εισαγωγής του σε Α΄, Β΄, και Γ΄ Γυμνασίου.

Για την περίπτωση επηρεασμού μαθητών, γονέων ως προς την επιλογή Λυκείου φοίτησης, ΓΕ.Λ. ή  ΕΠΑ.Λ., χρήσιμο θα ήταν η έκδοση νέας υπουργικής απόφασης με ποιο συγκεκριμένο περιεχόμενο ώστε να εξαλειφθεί το απαράδεκτο αυτό φαινόμενο, όπου συμβαίνει.

Η έκδοση της εγκυκλίου που αναφέρθηκε θα είναι επίκαιρη διότι η επαναλειτουργία των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν θα αποτελέσουν πόλο έλξης μαθητών και μετακίνηση από τα ΓΕ.Λ. προς τα ΕΠΑ.Λ.

Τα προβλήματα της παιδείας είναι συσσωρευμένα και πολλά. Οι ταχύτητες και η αποτελεσματικότητα θα πρέπει να αυξηθούν.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει ανάγκη από δομικές – ριζικές αλλαγές.

Θα προλάβουμε αυτό το τρένο ή θα το χάσουμε όπως τόσα άλλα;

Ίδωμεν

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης

Εκπαιδευτικός – ερευνητής

Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Συμπλήρωσε το newsletter της Carrefour και κέρδισε δωροεπιταγή 200€

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

eisfores_lefta.jpg
Αύξηση ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες από το 2025 – Πόσο θα κληθούν να πληρώσουν
Οι αυξήσεις αναμένονται να κυμανθούν από 6 έως 17 ευρώ τον μήνα, και οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα κληθούν να τις καταβάλουν από την 1η Ιανουαρίου...
Αύξηση ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες από το 2025 – Πόσο θα κληθούν να πληρώσουν
pada.jpg
ΠΑΔΑ: Επιχορήγηση 966.000€ για υποστήριξη Έρευνας-Καινοτομίας και ενσωμάτωση ενισχυτικής διδασκαλίας επιπρόσθετα των κύριων διαλέξεων
Δείτε αναλυτικά τα νέα έργα που προβλέπονται για το ΠΑΔΑ
ΠΑΔΑ: Επιχορήγηση 966.000€ για υποστήριξη Έρευνας-Καινοτομίας και ενσωμάτωση ενισχυτικής διδασκαλίας επιπρόσθετα των κύριων διαλέξεων
απα
Απατεώνες προσποιούνται τις δωρεές σε δημοτικά σχολεία ζητώντας τραπεζικούς λογαριασμούς
Οι απατεώνες ισχυρίζονται ότι οι διευθυντές ή εκπαιδευτικοί έχουν κερδίσει κάποια αναδρομική διεκδίκηση ή τους προσφέρουν δωροεπιταγές
Απατεώνες προσποιούνται τις δωρεές σε δημοτικά σχολεία ζητώντας τραπεζικούς λογαριασμούς