Thumbnail
Κάποιες απορίες για τις πανελλαδικές εξετάσεις, του Βασίλη Τσάφου

Κάποιες απορίες

Τώρα που κόπασε κάπως ο θόρυβος θα ήθελα να διατυπώσω κάποιες απορίες, που μου δημιουργήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων:

·         Με ποια κριτήρια επιλέγονται τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων; Γιατί πραγματικά φαίνονται να μην μπορούν οι περισσότεροι να ανταποκριθούν στην ευθύνη που αναλαμβάνουν.

·         Με ποια κριτήρια τα μέλη αυτά επιλέγουν τα θέματα των εξετάσεων; Πώς αντιλαμβάνονται τα ποιοτικά κριτήρια αξιολόγησης; Γιατί έδειξαν σε πολλές περιπτώσεις μια προτίμηση στην ποσότητα, που εκ των πραγμάτων υπονομεύει την ποιότητα των θεμάτων, που είχαν να πραγματευτούν οι υποψήφιοι και οι υποψήφιες; Αναρωτιέμαι για παράδειγμα για ποιους λόγους οι μαθητές και οι μαθήτριες έπρεπε να επεξεργαστούν έξι πηγές, όταν στοχεύουμε να αξιολογήσουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συσχετίσουν τις ιστορικές τους γνώσεις με τα ιστορικά τεκμήρια; Μήπως είναι καλύτεροι όσοι αντέχουν σε εξοντωτικούς ρυθμούς καταγραφής; Καλύτεροι επιστήμονες θα γίνουν όσοι μπορούν να γράψουν περισσότερα σε λιγότερο χρόνο και όχι όσοι μπορούν με περίσκεψη να συνδυάσουν τα όσα γνωρίζουν και τα όσα ανακαλύπτουν και να συνθέσουν ένα ευσύνοπτο κείμενο;

·         Ποιος ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής; Σε ποια σχολεία διδάσκουν; Σε ποιο βαθμό τους δίνεται η δυνατότητα να παρέμβουν ή εισακούονται οι ενστάσεις τους; Δεν επιλέγονται με κριτήριο ότι γνωρίζουν περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον τη δυναμική της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τις δυνατότητες των μαθητών τους να ανταποκριθούν στα ζητούμενα έστω σε μια διαβαθμισμένη κλίμακα;

·         Ποιος ο ρόλος των επιστημονικών ενώσεων στην αποτίμηση της αξιολογικής διαδικασίας; Γιατί νομίζω ότι οφείλουν να αποτιμούν τα θέματα τόσο με επιστημονικά όσο και με παιδαγωγικά κριτήρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα παντελούς απουσίας παιδαγωγικών κριτηρίων αποτελεί η κριτική των θεμάτων από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων; Η μόνη Ένωση που θεώρησε τα εφετινά θέματα σαφή, κατανοητά και  ανταποκρινόμενα στις απαιτήσεις της σχολικής διδασκαλίας... Ακόμη και στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών. Δεν συνειδητοποίησαν άραγε οι συνάδελφοι της Ένωσης ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνταν στο διδαγμένο κείμενο να απαντήσουν σε πέντε ουσιαστικά ερμηνευτικές ερωτήσεις (δύο τα ζητούμενα στη δεύτερη και την τρίτη ερώτηση)  και στον ελάχιστο χρόνο, που απέμενε ακόμη και στους/στις  πολύ καλά προετοιμασμένους/νες, να επεξεργαστούν ένα ιδιαίτερα απαιτητικό αδίδακτο κείμενο του Θουκυδίδη; Αρκεί η απλή αναφορά στην άστοχη παράθεση του ὅτι της Οξφορδιανής έκδοσης αντί του ὅ,τι; Δεν θα έπρεπε να επισημανθεί από τους συναδέλφους της Ένωσης, καταξιωμένους κλασικούς φιλολόγους, ότι η έκδοση της Οξφόρδης παραθέτει το αναφορικό ὅ,τι ως ὅτι , κάτι που δεν μπορούσαν να γνωρίζουν οι μαθητές και τους δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στην κατανόηση του κειμένου και στην απόδοση της μετάφρασης[1];

·         Γιατί άραγε πρέπει να ακυρώνεται η προσπάθεια και η προετοιμασία της πλειονότητας των μαθητών και αυτό να μην αποδοκιμάζεται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μέσω των Ενώσεών τους; Μια αξιολογική διαδικασία δεν διακρίνει μόνο τους καλύτερους από τους χειρότερους. Γιατί μια τέτοια διάκριση συσσωρεύει στον ένα ή τον άλλο πόλο τους μαθητές και τις μαθήτριες. Και με αυτό τον τρόπο ακυρώνει την προσπάθεια και την προετοιμασία ικανού αριθμού εξεταζομένων. Η διαβάθμιση των θεμάτων εξυπηρετεί αυτήν ακριβώς τη λογική: να αποτιμάται το σημείο στο οποίο καθένας πού έχει φτάσει. Όχι απαραιτήτως να αισθάνεται άχρηστος, επειδή δεν κατάφερε για ποικίλους λόγους - και όχι μόνο λόγω ανεπαρκούς  προετοιμασίας - να ανταποκριθεί σε ζητούμενα που απευθύνονταν σε ΜΙΑ ΜΟΝΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΩΝ. Γιατί τελικά δεν επελέγησαν διαβαθμισμένα θέματα, με βάση τα οποία θα μπορούσαν να επιλεγούν όσοι ανταποκρίνονται καλύτερα ή άριστα, εφόσον η επιλογή είναι αναγκαία; Θα υπήρχαν ωστόσο και αυτοί που θα ανταποκρίνονταν επαρκώς, καλά, πολύ καλά, οι οποίοι δεν θα αισθάνονταν απαραιτήτως αποτυχημένοι.

Και δεν πρόκειται μόνο για έλλειμμα στην παιδαγωγική κατάρτιση όσων επιλέγουν τα θέματα. Είναι παραπάνω από εμφανές ένα έλλειμμα σεβασμού απέναντι σε μια εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και ένα έλλειμμα ευαισθησίας απέναντι στους μαθητές και στις μαθήτριες, που τους έχουμε κάνει να πιστέψουν πώς μέσα από αυτή τη διαδικασία κρίνεται η ζωή τους.  Και ας απέχει πολύ από την αλήθεια μια τέτοια αίσθηση.

 

Βασίλης Τσάφος

Επίκουρος Καθηγητής ΕΚΠΑ

 


[1] Αναρωτιέμαι εάν τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων επεχείρησαν να μεταφράσουν το απόσπασμα με το ὅτι και ε

άν έστειλαν μια ενδεικτική μετάφραση στους εκπαιδευτικούς που πρόκειται να διορθώσουν τα γραπτά

 

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Που θα ανέβουν οι βάσεις

«Απογείωση» στις Πανελλαδικές: Η επιλοχίας των Απάτσι με 19.360 μόρια ανοίγει φτερά για το Πανεπιστήμιο

Μηχανογραφικό 2025: Αυτός είναι ο χάρτης των αντιστοιχιών για 96 Τμήματα - Οι μεγάλες αλλαγές

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sintakseis
Επίδομα για συνταξιούχους 250 ευρώ στις 10 Ιουλίου: Ποιοι το δικαιούνται και ποιοι εξαιρούνται
Αεροθεραπεία για συνταξιούχους με αναπηρία: Οικονομική ενίσχυση 250 ευρώ το καλοκαίρι του 2025
Επίδομα για συνταξιούχους 250 ευρώ στις 10 Ιουλίου: Ποιοι το δικαιούνται και ποιοι εξαιρούνται
λεωφορείο
Το λεωφορείο της ντροπής: Δρομολόγιο χθες, μέρα καύσωνα, με ανοιχτή πόρτα επειδή δεν είχε Air Condition

Την ώρα που η χώρα διαφημίζει την ψηφιακή της «μετάβαση», στους δρόμους της Αθήνας εκτυλίσσονται σκηνές... κινηματογραφικού παλαιού...

Το λεωφορείο της ντροπής: Δρομολόγιο χθες, μέρα καύσωνα, με ανοιχτή πόρτα επειδή δεν είχε Air Condition
syriza
ΣΥΡΙΖΑ: Στις κάλπες για Κεντρική Επιτροπή αύριο – Για αναγέννηση του κόμματος κάνει λόγο ο Φάμελλος
Ο κ. Φάμελλος επισημαίνει ότι η ψηφοφορία θα πραγματοποιηθεί με φυσικό και ηλεκτρονικό τρόπο σε όλη τη χώρα, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλα τα μέλη να...
ΣΥΡΙΖΑ: Στις κάλπες για Κεντρική Επιτροπή αύριο – Για αναγέννηση του κόμματος κάνει λόγο ο Φάμελλος