Οι υποψήφιοι των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) εξετάστηκαν φέτος στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, με το θέμα να περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργικότητα των μαθητών.
Σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα χρόνια, το φετινό θέμα χαρακτηρίστηκε πιο απαιτητικό, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς.
Εκτιμήσεις φιλολόγων για το 2025
Όπως αναφέρουν φιλόλογοι, το φετινό θέμα δεν ευνοεί την επίτευξη άριστων βαθμολογιών. Οι περισσότεροι μαθητές φαίνεται να κινούνται στη βαθμολογική κλίμακα 13-16, ενώ οι άριστοι αναμένονται να είναι λίγοι.
Το θέμα Δ απαιτούσε από τους μαθητές να αναλύσουν τους λόγους που το σχολείο καλλιεργεί τη δημιουργικότητα και να εκφράσουν προσωπικές σκέψεις για το πώς εκδηλώνεται στην καθημερινότητά τους.
Δομή θεμάτων 2025
Θέμα Α: Περίληψη άρθρου από το διαδίκτυο.
Θέμα Β: Ερωτήσεις τύπου Σωστό/Λάθος, ανάλυση τίτλου, μετατροπές σύνταξης (πιο δύσκολη κρίθηκε η Β3β – μετατροπή από ενεργητική σε παθητική σύνταξη).
Θέμα Γ: Ερμηνεία λογοτεχνικού αποσπάσματος από το έργο του Γιώργου Ιωάννου – «Για ένα φιλότιμο».
Θέμα Δ: Ανάπτυξη θέσεων σχετικά με τη δημιουργικότητα στο σχολείο και την καθημερινότητα.
Στατιστικά προηγούμενων ετών – Πού κινήθηκαν οι επιδόσεις
Πανελλήνιες 2024
Συνολικά εξετάστηκαν 74.585 υποψήφιοι.
Μόνο 94 μαθητές (0,13%) έγραψαν 19-20.
Βαθμολογία 18-19 πέτυχαν 1.114 μαθητές (1,49%).
Το μεγαλύτερο ποσοστό (15,52%) κινήθηκε μεταξύ 14-15.
Πανελλήνιες 2023
72.931 υποψήφιοι συνολικά.
116 άριστοι (19-20) και 1.204 στη βαθμολογική ζώνη 18-19.
Παρά το «βατό» θέμα που αφορούσε τη βία κατά των γυναικών, περίπου 14% έγραψε κάτω από τη βάση, ενώ 10.860 μαθητές (14,89%) πήραν 14-15.
Πανελλήνιες 2022
Συμμετείχαν 71.631 υποψήφιοι.
Μόλις 700 μαθητές (≈1%) έγραψαν 18-20.
17,13% βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση.
Το μεγαλύτερο ποσοστό, 28%, βρέθηκε μεταξύ 13-15.
Η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία παραμένει ένα από τα πιο απαιτητικά μαθήματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις, με χαμηλό ποσοστό άριστων επιδόσεων σε ετήσια βάση. Παρά τη σχετική εμπειρία των μαθητών από τις τρεις τάξεις του Λυκείου, οι θεματικές απαιτήσεις και η συνδυαστική σκέψη που ζητείται στο συγκεκριμένο μάθημα καθιστούν τη διάκριση ιδιαίτερα δύσκολη.
Η δημιουργικότητα ως φετινό ζητούμενο απαιτούσε όχι μόνο καλή γραπτή έκφραση αλλά και κριτική ικανότητα και προσωπική εμβάθυνση, κάτι που αρκετοί υποψήφιοι δυσκολεύτηκαν να επιτύχουν.