exetaseis
Πανελλαδικές 2025: Συνεχίζονται τη Δευτέρα με Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία – Όλες οι λεπτομέρειες

Με το δεύτερο κύκλο των εξετάσεων για τους μαθητές των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) συνεχίζονται τη Δευτέρα 3 Ιουνίου οι Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025, με τρία βασικά μαθήματα για κάθε Ομάδα Προσανατολισμού:

  • Αρχαία Ελληνικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)

  • Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών & Οικονομίας - Πληροφορικής)

  • Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας)                                                                                                                                                                                                                       Το alfavita.gr θα παρουσιάσει πρώτο τα θέματα και τις απαντήσεις

Παράλληλα, η πειραματική βαθμολόγηση των γραπτών θα ξεκινήσει την Τρίτη 4 Ιουνίου, ώστε να επιλυθούν πιθανά ερωτήματα ή απορίες των βαθμολογητών από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Η κανονική βαθμολόγηση προγραμματίζεται να ξεκινήσει την Τετάρτη 5 Ιουνίου στις 12:00 το μεσημέρι.

Ο τρόπος εξέτασης των τριών μαθημάτων

Αρχαία Ελληνικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)

Οι υποψήφιοι καλούνται να διαχειριστούν δύο κείμενα: ένα διδαγμένο από το πρωτότυπο και ένα αδίδακτο. Η διάρθρωση της εξέτασης έχει ως εξής:

1. Διδαγμένο Κείμενο (12-20 στίχοι)

Οι μαθητές απαντούν σε:

  • Ερώτηση κατανόησης (κλειστού ή ανοιχτού τύπου)

  • Δύο ερμηνευτικές ερωτήσεις:

    • Μία για το διδαγμένο κείμενο (θεματική, αξιακή, υφολογική ή κοινωνικοϊστορική προσέγγιση)

    • Μία για το παράλληλο κείμενο σε συσχετισμό με το διδαγμένο

  • Μία ερώτηση για το γραμματειακό είδος, τον συγγραφέα ή το έργο

  • Μία λεξιλογική-σημασιολογική ερώτηση (π.χ. σύνδεση με νέα ελληνική, ομόρριζα, συνώνυμα/αντώνυμα)

2. Αδίδακτο Κείμενο (12-20 στίχοι)

Οι μαθητές καλούνται:

  • Να μεταφράσουν 8-10 στίχους

  • Να απαντήσουν σε ερώτηση κατανόησης

  • Σε μία ερώτηση γραμματικής (πιθανόν με δύο σκέλη)

  • Σε μία ερώτηση συντακτικού (π.χ. μετασχηματισμοί, αναγνώριση δομών)

Βαθμολογία:

  • Κάθε ερώτηση: 10 μονάδες

  • Μετάφραση αδίδακτου: 20 μονάδες

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

 Αρχαία Ελληνικά

Για την εξέταση του μαθήματος «Αρχαία Ελληνικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:

1. Δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες αποσπάσματα διδαγμένου κειμένου από το πρωτότυπο 12-20 στίχων με νοηματική συνοχή και παράλληλο κείμενο στη Νέα Ελληνική από την αρχαία ή νεότερη γραμματεία, ελληνική ή παγκόσμια, και τους ζητείται να απαντήσουν σε:

i) Μία (1) ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται να αποκωδικοποιήσουν σημεία του κειμένου από το πρωτότυπο και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες που εντοπίζονται στο κείμενο. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κ.λπ.) ή ανοικτού τύπου.

ii) Δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές:

- Η πρώτη αναφέρεται σε ιδέες/αξίες/προβλήματα, σε στάσεις/ήθος/χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/ κοινωνικό/πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/σύνθεση του κειμένου, σε υφολογικά/αισθητικά θέματα, με βάση το διδαγμένο από το πρωτότυπο κείμενο.

- Η δεύτερη αναφέρεται στο παράλληλο κείμενο σε συσχετισμό με το παραπάνω εξεταζόμενο κείμενο από το πρωτότυπο.
iii) Μία (1) ερώτηση κλειστού τύπου που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο από το πρωτότυπο, στον συγγραφέα ή στο έργο του.
iv) Μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).

2. Δίνεται, επίσης, αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 12-20 στίχων στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή. Στο αδίδακτο κείμενο προτάσσεται σύντομο σχετικό εισαγωγικό σημείωμα, μέσω του οποίου δίνονται εξωκειμενικές πληροφορίες, απαραίτητες για την κατα- νόηση του κειμένου.

Οι μαθητές/-τριες καλούνται:

i) Να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του κειμένου από οκτώ έως δέκα (8-10) στίχους.
ii) Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου.
iii) Να απαντήσουν σε μία (1) ερώτηση γραμματικής, η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα.
iv. Να απαντήσουν σε μία (1) ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων/φράσεων/προτάσεων/άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση), η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα.

3. Κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα που τίθεται για το διδαγμένο ή το παράλληλο ή το αδίδακτο κείμενο βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας. Η μετάφραση του αδίδακτου κειμένου βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες.

Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων, τόσο στο δδαγμένο όσο και στο αδίδακτο κείμενο, κρίνεται σκόπιμο να αξιοποιείται ποικιλία τύπων ερωτήσεων. 

Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών & Οικονομίας - Πληροφορικής)

Οι μαθητές εξετάζονται σε 4 θέματα που καλύπτουν όλο το φάσμα δεξιοτήτων:

  1. Θέμα 1ο: Θεωρία – έννοιες, ορισμοί, προτάσεις, θεωρήματα, πορίσματα.

  2. Θέμα 2ο: Άσκηση εφαρμογής βασικών ορισμών και αλγορίθμων.

  3. Θέμα 3ο: Συνδυασμός και σύνθεση εννοιών – αποδεικτικές και υπολογιστικές διαδικασίες.

  4. Θέμα 4ο: Πρόβλημα που απαιτεί ανάπτυξη στρατηγικής και δημιουργική σκέψη.

Βαθμολογία:

  • Κάθε θέμα: 25 μονάδες
    (Η κατανομή ανά υποερώτημα ορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων)

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Μαθηματικά

Για την εξέταση του μαθήματος «Μαθηματικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής:

1. Στους/στις υποψηφίους/ες του μαθήματος δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η γνώση εννοιών και ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του/της υποψηφίου/ας να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.

2. Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες διαρθρώνονται ως εξής:

α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων, καθώς και η σημασία τους στην οργάνωση μιας λογικής δομής.

β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που είναι εφαρμογή ορισμών, αλγορίθμων ή προτάσεων (ιδιοτήτων, θεωρημάτων, πορισμάτων).

γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που απαιτεί από τον/την υποψήφιο/α ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών και αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών.

δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση της/του απαιτεί από τον/την υποψήφιο/α ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσής της/του.

3. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα. Η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.

Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας)

Οι μαθητές εξετάζονται σε 4 θέματα:

  1. Θέμα 1ο & 2ο: Ανεξάρτητες ερωτήσεις – έλεγχος γνώσεων και κατανόησης βιολογικών εννοιών.

  2. Θέμα 3ο: Ερωτήσεις με βάση δεδομένα – ανάλυση, σύνθεση και εξαγωγή συμπερασμάτων.

  3. Θέμα 4ο: Επίλυση άσκησης/προβλήματος που συνδυάζει γνώσεις και δεξιότητες.

Βαθμολογία:

  • Κάθε θέμα: 25 μονάδες

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Βιολογία

Για την εξέταση του μαθήματος «Βιολογία» της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, ισχύουν τα εξής:

Στους/στις υποψηφίους/ες δίνονται τέσσερα (4) θέματα που έχουν ως εξής:

α) Το πρώτο και δεύτερο θέμα αποτελούνται από ανεξάρτητες ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της απόκτησης γνώσεων και της δυνατότητας παρουσίασης και τεκμηρίωσης θεμάτων σχετικών με την εξεταστέα ύλη και της κατανόησης από τον/την υποψήφιο/α βιολογικών εννοιών, διαδικασιών ή φαινομένων.

β) Το τρίτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ ας να αξιοποιεί θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες (ανάλυση, σύνθεση κ.τ.λ.) για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων.

γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα και στοχεύει στον έλεγχο της ικανότητας του/ της υποψηφίου/ας να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.

Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25 μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.

 

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Έκθεση Πανελληνίων: Σα να λέμε, δεν έχει σημασία τι κάνει το σχολείο για σένα και τι προσφέρει αλλά τι κάνεις εσύ;

Πανελλήνιες - Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ): Οι ενδεικτικές απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Τα θέματα και οι λύσεις των Πανελληνίων εξετάσεων

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

βουγιουγκαλ
Η Φίνος Φιλμ ευχήθηκε καλή επιτυχία στους μαθητές που δίνουν πανελλήνιες με Βουγιουκλάκη

Μια νότα αισιοδοξίας και χιούμορ επέλεξε να δώσει η ιστορική εταιρεία παραγωγής

Η Φίνος Φιλμ ευχήθηκε καλή επιτυχία στους μαθητές που δίνουν πανελλήνιες με Βουγιουκλάκη
taksi
Καταγγελίες σε Γυμνάσιο στο Ηράκλειο: Διευθυντής επέβαλε κοινωνική εργασία σε μαθητές με... απουσίες
Απουσίες... με κοινωνική εργασία και «εκβιαστικά ανταλλάγματα»
Καταγγελίες σε Γυμνάσιο στο Ηράκλειο: Διευθυντής επέβαλε κοινωνική εργασία σε μαθητές με... απουσίες