Πανελλήνιες: Θέματα τελευταίων ετών στην Νεοελληνική Γλώσσα
ΝΤΟΥΝΤΟΥΜΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ / INTIME NEWS
Τα θέματα των τελευταίων ετών στο μάθημα της έκθεσης για όλους τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων

Με το μάθημα των Νέων Ελληνικών ξεκινούν και φέτος, όπως και κάθε χρόνο, οι Πανελλήνιες 2021. Συγκεκριμένα η αυλαία θα ανοίξει στις 14 Ιουνίου 2021 για όλους τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων και στις 15 Ιουνίου 2021 για τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων.

Από το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη ανακοινωθεί το αναλυτικό πρόγραμμα πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ φέτος για πρώτη φορά οι υποψήφιο θα ενημερωθούν, με γραπτό μήνυμα (sms) στα κινητά τους τηλέφωνα θα ενημερωθούν για τη βαθμολογία τους και για το τμήμα ή τη σχολή στην οποία εισάγονται.

Το alfavita συγκέντρωσε τα θέματα που έχουν πέσει όλες τις τελευταίες χρονιές στο μάθημα τις Νεοελληνικής Γλώσσας καθώς και απαντήσεις στις ασκήσεις και κάθε ενότητα ξεχωριστά.

Επιπλέον, για την καλύτερη δυνατή προετοιμασία των υποψηφίων το alfavita προσφέρει προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στους υποψηφίους. 

Υπενθυμίζουμε ότι από τις περσινές πανελλαδικές εξετάσεις το μάθημα πλέον που εξετάζεται είναι «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία», ενώ τις προηγούμενες χρονιές το εξεταζόμενο μάθημα ήταν η «Νεοελληνική Γλώσσα».

Πώς εξετάζεται το μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Στους μαθητές δίνονται δύο ή τρία μη διδαγμένα κείμενα, εκτός σχολικού βιβλίου, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες, ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή, (ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο) .

Τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή: δημοσιογραφικά άρθρα, συνεντεύξεις, κριτικές, δοκίμια, επιστημονικά κείμενα, αφίσες με λεζάντα, πληροφοριακά κείμενα με εικόνες, σκίτσα, πίνακες ή διαγράμματα κ.ά.), διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το κειμενικό είδος, ώστε να αποτιμάται η αναγνωστική ικανότητα των μαθητών και μαθητριών σε ποικιλία κειμενικών ειδών. Τα κείμενα μπορούν να συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια.

Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής θέματα:

1. Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους μαθητές και τις μαθήτριες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα.

Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες. 

2. Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα.

Τα ερωτήματα σχετίζονται με:

  • την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού, του χώρου και του χρόνου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που αναφέρονται στα κείμενα, και των σχέσεων μεταξύ τους,
  • τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων και προθέσεων του συντάκτη / συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση της βασικής ιδέας του κειμένου,
  • την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους αξίας,
  • τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή -δηλαδή, οι μαθητές/τριες να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο κείμενο,
  • την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού λάβουν οι μαθητές και οι μαθήτριες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα κοινωνικά συμφραζόμενα,
  • τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του νοήματος κ.α.

Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητα τους (15+15+10). Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά τους.

3. Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά τη δομή, κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις.

Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.

4. Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στην κριτική και γραπτή παραγωγή λόγου, 300 έως 400 λέξεις (ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από τους μαθητές/τριες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά. που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς.

Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30 μονάδες.

Τα θέματα των τελευταίων ετών

2020

Πανελλήνιες 2020: Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Πανελλήνιες 2020: Απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

2019

Πανελλήνιες 2019: Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα

Πανελλήνιες 2019: Απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα

2018

Πανελλήνιες 2018: Τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Πανελλήνιες 2018: Απαντήσεις της Νεοελληνικής Γλώσσας

2017

Πανελλαδικές 2017: Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα

Πανελλαδικές 2017: Απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα

2016

Πανελλαδικές 2016: Τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Πανελλαδικές 2016: Απαντήσεις της Νεοελληνικής Γλώσσας

2015

Πανελλαδικές 2015: Τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Πανελλαδικές 2015: Απαντήσεις της Νεοελληνικής Γλώσσας

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nikolopoylos-
Ντροπή και όνειδος! Πρωτοφανείς ενέργειες του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής
«Σε ρόλο άτυπης τριμελούς μονάδας εφόδου και μετά από συνοπτικές διαδικασίες ελέγχου ανακοινώνουν προφορικά την κατάργηση τμημάτων ολοήμερου στη μέση...
Ντροπή και όνειδος! Πρωτοφανείς ενέργειες του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής
εξε
ΕΟΠΠΕΠ για εξετάσεις πιστοποίησης ΣΑΕΚ: Κατάλογος εξεταστικών κέντρων και ώρα προσέλευσης
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερωθούν για τις ακριβείς διευθύνσεις και τα στοιχεία επικοινωνίας των Εξεταστικών Κέντρων, τα οποία θα φιλοξενήσουν...
ΕΟΠΠΕΠ για εξετάσεις πιστοποίησης ΣΑΕΚ: Κατάλογος εξεταστικών κέντρων και ώρα προσέλευσης