Το Υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει το «μαρτύριο της σταγόνας» στους μαθητές της Γ’ Λυκείου
Του Ηλία Κουτσή*

Δυστυχώς το “μαρτύριο της σταγόνας” για τους μαθητές της Γ΄ τάξης των λυκείων (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, Εσπερινών) της χώρας συνεχίζεται. Οι μαθητές δεν ξέρουν αν και πότε θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, πράγμα λογικό διότι εξαρτάται από την πορεία εξάπλωσης του covid-19 και τις αποφάσεις των ειδικών επιστημόνων. Οι μαθητές, όμως, δεν γνωρίζουν και τι πρέπει να διαβάσουν και αυτό με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας το οποίο λειτουργεί σαν την Πυθία που δίνει χρησμούς και παίζει με τα νεύρα και τα συναισθήματα εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων (των μαθητών και των οικογενειών τους).

Τελευταία βλέπουμε πραγματικά το “θέατρο του παραλόγου” σε σχέση με το πολύ λεπτό αυτό θέμα.

Πριν ελάχιστες μέρες (3 Απριλίου), η Υπουργός Παιδείας δήλωσε σε τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας ότι “αν τα σχολεία ανοίξουν αρχές Μαΐου, τότε θα έχουμε μπροστά μας, σχεδόν, 2 μήνες μαθημάτων” με τις εξετάσεις να τοποθετούνται τέλη Ιούνη με μέσα Ιούλη. Ταυτόχρονα, βέβαια, δήλωσε ότι “σε κάθε περίπτωση πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι ότι η παράταση της αναστολής λειτουργίας είναι πάνω στο τραπέζι”. Αλήθεια ποιος νοήμων άνθρωπος, με αυτά που ακούει κάθε απόγευμα στις 6, πιστεύει ότι τα σχολεία θα επαναλειτουργήσουν σαν να μην συμβαίνει τίποτα, σε 25 ημέρες από σήμερα;

Από κοντά και οι διάφοροι μεγαλο-φροντιστηριάρχες (θα τους αναγνωρίσετε στα ΜΜΕ και στο διαδίκτυο ως “ερευνητές” ή “συγγραφείς”) να κατακλύζουν το μυαλό των παιδιών μας με άρθρα “ήξεις αφήξεις” που πιο πολύ μπερδεύουν παρά προτείνουν κάτι. Καλά αυτούς τους καταλαβαίνουμε, έχουν ως στόχο της προάσπιση των κερδών των μεγάλων φροντιστηρίων τους, με τους κακοπληρωμένους και ξεζουμισμένους συνάδελφους μας, τη διατήρηση του brand name των εταιριών τους και την διασφάλιση των υψηλών κερδών από τις πωλήσεις των περίφημων βοηθημάτων, που καλύπτουν την ύλη που δεν μπορεί να καλύψει το σχολικό βιβλίο (αυτή είναι άλλη μεγάλη κουβέντα).

Στις 6 Απριλίου, πάλι σε τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας, γνωστός δημοσιογράφος, ανέλυε το σχέδιο που είχε στα χέρια του από κύκλους του Υπουργείου, για το άνοιγμα το σχολείων και την διεξαγωγή των εξετάσεων. Το “σχέδιο” αυτό προβλέπει, αν όλα πάνε καλά, άνοιγμα των σχολείων γύρω στις 18 Μαΐου και κλείσιμό για εξετάσεις, γύρω στις 20 Ιουνίου. Ενδοσχολικές προαγωγικές εξετάσεις μέχρι το τέλος Ιουνίου και Πανελλήνιες μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Την ίδια στιγμή, ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης στους διεθνείς οργανισμούς και καθηγητής πολιτικής υγείας Ηλίας Μόσιαλος δήλωνε σε γνωστό ειδησιογραφικό portal ότι τα σχολεία δεν πρέπει να ανοίξουν κανονικά και ότι “αν αποφασιστεί άνοιγμα των σχολείων, αυτό θα πρέπει να γίνει για την τελευταία τάξη και με μοντέλο ζωνών διδασκαλίας ώστε να μην γυρίσουν όλοι οι μαθητές...”.

Νομίζουμε ότι είναι σαφές ότι τον τελευταίο λόγο για το άνοιγμα των σχολείων έχουν οι επιστήμονες, με κριτήριο την προστασία της υγείας μαθητών, εκπαιδευτικών και άλλων εργαζομένων στα σχολεία. Ανεξάρτητα από τις τελικές αποφάσεις για το άνοιγμα των σχολείων, το Υπουργείο Παιδείας μπορεί και οφείλει να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να δώσει ένα τέλος στην αγωνία και την ανασφάλεια των μαθητών μας. 

Η υπομονή όλων μας έχει εξαντληθεί. Απευθυνόμαστε στην κα Υπουργό και θέτουμε ερωτήματα που ζητούν επίμονα και επιτακτικά απαντήσεις:

  • Έχετε κατανοήσει ότι το βασικό κοινό στο οποίο απευθύνεστε όταν κάνετε δηλώσεις είναι παιδιά και έφηβοι, που ζουν πρωτόγνωρες συνθήκες εγκλεισμού;
  • Μπορείτε να μας υποδείξετε έναν παιδαγωγικό λόγο για την διεξαγωγή ενδοσχολικών προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων στην παρούσα συγκυρία (σημειωτέων ότι θα πραγματοποιηθούν σε αίθουσες που θα “βράζουν” λόγω καλοκαιριού και θα συνωστίζονται έως και 27 μαθητές σύμφωνα με τα ανώτατα όρια που έχετε θεσπίσει, παρέα με όλες τις τελευταίες κυβερνήσεις);
  • Πότε έχετε σκοπό να ανακοινώσετε την περικοπή ύλης (που κατά γενική ομολογία θα γίνει) και γιατί δεν το κάνετε; Ακόμη και στο απευκταίο σενάριο της διεξαγωγής των εξετάσεων το Σεπτέμβριο τι προτίθεστε να κάνετε; Θα ανοίξετε τα σχολεία Δεκαπενταύγουστο με μέση θερμοκρασία άνω των 35 βαθμών για να βγει η ύλη;

Προφανώς τα παραπάνω ερωτήματα έχουν ρητορικό χαρακτήρα, διότι δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε ότι μορφωμένοι άνθρωποι σε τέτοιες θέσεις ευθύνης, δεν τα έχετε σκεφτεί όλα αυτά πολύ νωρίτερα από μας.

Κατά τη γνώμη μας, λοιπόν, και γνωρίζοντας σε κάποιο βαθμό την ψυχολογία των μαθητών μας, τις απαράδεκτες συνθήκες που επικρατούν σε πολλά σχολεία (κρύο το Χειμώνα, ζέστη το καλοκαίρι, στρίμωγμα μαθητών και άλλα πολλά που όλοι γνωρίζουν) θέλουμε να καταθέσουμε κάποιες προτάσεις:

  • Να γίνει εδώ και τώρα περικοπή ύλης ώστε οι μαθητές μας να ξέρουν τι να διαβάσουν όποτε και να γίνουν οι εξετάσεις (Ιούνιο, Ιούλιο, Σεπτέμβριο) και να οριστεί για κάθε μάθημα με βάση την ύλη που έχει διδαχθεί το διάστημα που τα σχολεία ήταν ανοιχτά.
  • Να εξασφαλιστούν τώρα όλα τα απαραίτητα μέσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς ώστε να συμμετέχουν ισότιμα όλα τα παιδιά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
  • Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε με το που ανοίξουν τα σχολεία να ενισχυθούν οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου με όλους τους τρόπους (π.χ. ενισχυτική και πρόσθετη διδακτική στήριξη για τους μαθητές που έχουν ανάγκη) ώστε να μπορέσουν να δώσουν εξετάσεις σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα.
  • Να μην διεξαχθούν φέτος ενδοσχολικές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις και να μετρήσουν οι βαθμοί των 2 τετραμήνων.
  • Να υπάρξει μέριμνα για την αποσυμφόρηση των αιθουσών που θα δοθούν οι πανελλήνιες εξετάσεις με κάθε πρόσφορο τρόπο, όπως άπλωμα της περιόδου διεξαγωγής και μείωση του αριθμού των μαθητών ανά αίθουσα.
  • Επίσπευση των διαδικασιών έναρξης της εξέτασης, ίσως και με μεταφορά της ώρας λίγο νωρίτερα. Αν οι εξετάσεις γίνουν τέλη Ιουνίου ή αρχές με μέσα Ιουλίου, μπορεί να αντιμετωπίσουμε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, άρα η εξέταση θα πρέπει να αρχίζει όσο το δυνατόν πιο νωρίς, ώστε να επωφεληθούν οι μαθητές από την πρωινή δροσιά.
  • Να αποκλείσει με καθαρό τρόπο το ενδεχόμενο μεταφοράς των Πανελλαδικών εξετάσεων το Σεπτέμβρη.

ΥΓ. Έχουμε ακούσει πολλά, ως εκπαιδευτικοί, τις τελευταίες μέρες από τα διάφορα “παπαγαλάκια”. Από το ότι δεν θέλουμε να δουλέψουμε και πρέπει να μας διώξουν, μέχρι το ότι είμαστε “ψηφιακά αναλφάβητοι”. Πολύ κρίμα για αυτούς που τους διαψεύσαμε και σταθήκαμε στους μαθητές μας με κάθε πρόσφορο μέσο και κυρίως μέσω της τηλεματικής τεχνολογίας (που φυσικά δεν είναι διαθέσιμη για όλους τους μαθητές μας). Και επειδή είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε και άλλα, όπως ότι δεν θέλουμε να δουλέψουμε τον Ιούλιο, έχουμε να πούμε τούτο: οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να κάνουμε ότι περνά από το χέρι μας, ώστε οι μαθητές μας, της Γ τάξης, να δώσουν εξετάσεις, όσο πιο σύντομα γίνεται και να τελειώσει αυτό το μαρτύριο. Και θα το κάνουμε ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ, για κανένα υπουργείο και για καμία κυβέρνηση, που έχει διαλύσει και συνεχίζει να διαλύει το δημόσιο σχολείο. Απαραίτητη προϋπόθεση όμως γι’ αυτό είναι το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΑ ΑΝΑΛΑΒΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΤΙΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΑΞΕΙ ΤΑ ΔΕΟΝΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΛΗ ΚΑΙ ΤΗ ΠΙΘΑΝΗ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ.

 

* Εκπαιδευτικός, οικονομολόγος ΠΕ09, εκλεγμένος με την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών στο Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Θεσπρωτίας  

 

σχετικά άρθρα

Κινητοποίηση για τον Τζ. Φλόιντ στην Αθήνα - Επεισόδια στην αμερικάνικη πρεσβεία (Βίντεο)
Κινητοποίηση για τον Τζ. Φλόιντ στην Αθήνα - Επεισόδια στην αμερικάνικη πρεσβεία (Βίντεο)
Σε εξέλιξη πορεία για τη δολοφονία του Αφροαμερικανού Τζορτζ Φλόιντ, στο κέντρο της Αθήνας
Κινητοποίηση για τον Τζ. Φλόιντ στην Αθήνα - Επεισόδια στην αμερικάνικη πρεσβεία (Βίντεο)
Σ. Νικολάου: Ο Β. Δημάκης έλεγε ψέματα και ξεσήκωνε τους κρατούμενους
Σ. Νικολάου: Ο Β. Δημάκης έλεγε ψέματα και ξεσήκωνε τους κρατούμενους
Η γ.γ Αντεγκληματικής Πολιτικής υποστηρίζει ότι ο κρατούμενος φοιτητής έλεγε ψέματα, καθώς και ότι θα μπορούσε να παρακολουθήσει τα μαθήματά του από...
Σ. Νικολάου: Ο Β. Δημάκης έλεγε ψέματα και ξεσήκωνε τους κρατούμενους