Οι σκέψεις μιας απεγνωσμένης μαθήτριας
Νέα επιστολή μαθήτριας της Γ' Λυκείου στο alfavita.gr

Τι είναι, λοιπόν, οι πανελλήνιες; Αν εξετάσουμε αποστασιοποιημένα το θέμα,πρόκειται για τις εθνικές εξετάσεις που διεξάγονται κάθε χρόνο και αποτελούν τον αγωγό μετάβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Θα θέλατε πραγματικά να μάθετε τι σημαίνουν οι πανελλήνιες για εμάς;το εισιτήριο μας για το μέλλον μας...θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι πολύ υπερβολική και αποτέλεσμα άγχους αυτή η άποψη.Είναι όμως έτσι; 

Πραγματικά αν αναλογιστούμε πως είναι διαμορφωμένες πλέον οι πανελλήνιες θα καταλήξουμε στο ίδιο συμπέρασμα. Χωρίς υπερβολή αποτελούν πανάκεια , δηλαδή το μόνο μέσο για να εξασφαλίσω εγώ  ένα καλύτερο αύριο σε μένα και στην  οικογένεια μου. Πολλοί θα πουν ότι το μέλλον διαγράφεται αμφίβολο για όλους μας καθώς ο κορωνοϊός αποτελεί απειλή για τον άνθρωπο και όλοι συμφωνούν ότι προέχει το τώρα ( για να αναφερθώ σε ένα παράδειγμα της τρέχουσας πραγματικότητας)

Δεκτή η άποψη αυτή. Όμως, μην ξεχνάτε ότι κύριο έργο της πολιτείας είναι να μας εντάξει στην κοινωνία, να μας κάνει ενεργά μέλη της. Πώς θα πετύχετε τον σκοπό σας όταν μας κόβετε τα φτερά; Δεν αναφέρομαι στο σύστημα που προωθεί την στείρα απομνημόνευση και αντί να αποσκοπεί στην χειραφέτηση των ατόμων συμβάλλει ουσιαστικά στην χαλιναγώγησή τους. Αναφέρομαι στην κοινωνία στο σύνολό της, που χρέος της είναι να διακονεί τα μέλη της, κυρίως τα νεώτερα που τώρα βγαίνουν από τον κόσμο της αφέλειας και του ονείρου και προσγειώνονται στην πραγματικότητα.

Ο σκοπός μου δεν είναι να επιτεθώ ούτε να κάνω κριτική στο σύστημα. Ίσως σε κάποιο βαθμό να ξεφεύγω λόγω της αγωνίας για το αύριο. Πραγματικα κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει. Όμως το να μένουμε απαθείς περιμένοντας τις εξελίξεις δεν αποτελεί λύση. Η ανθρωπότητα πέρασε τόσες συμφορές όμως ποτέ δεν έμεινε αδρανής.Πρέπει να έρθετε και στην δική μας πλευρά ,να δείτε τα πράγματα από την δική μας ψυχοσύνθεση. Νιώθουμε είλωτες του φόβου,της ανασφάλειας,της απαισιοδοξίας. Πως να διαβάσουμε,πως να συγκεντρωθούμε όταν συνειδητοποιούμε ότι όλα είναι ρευστά και ότι όλη αυτή η κατάσταση μάλλον,όπως δείχνουν τα πράγματα,κινείται εναντίον μας. Μην ξεχνάτε ότι είμαστε παιδιά δεν έχουμε μάθει ,επειδή κυρίως δεν βρεθήκαμε σε ανάλογη θέση μέχρι τώρα ,να αντιμετωπίζουμε εχθρούς. Είχαμε για ασπίδα την οικογένεια , σύμμαχο την εκπαίδευση. Απ'ότι βλέπουμε όμως ο άλλοτε σύμμαχός μας παρέδωσε τα όπλα, ηττήθηκε από την αδυναμία προσαρμογής στην νέα κατάσταση που φοβίζει όλους μας. 

Προέχει η υγεία και βέβαια συμφωνούμε.Σε ένα ανθρώπινο σώμα , όμως,αν σταματήσει να λειτουργεί η καρδιά σταματά να ζει ο άνθρωπος. Και η καρδιά μιας πολιτείας είναι η παιδεία.Αν αυτή παραλύσει δεν θα έχουμε ούτε υγεία ούτε τίποτα. Η υγεία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την παιδεία. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το αρχαίο ρητό <<νούς υγιής εν σώματι υγιεί>> . Προφανώς η υγεία είναι πάνω απ' όλα όμως δεν γίνεται να αφήνουμε μετέωρο το όλο πράγμα. Τα άλλα όργανα(υγειονομική πολιτική,οικονομία, διοίκηση) θα προστατέψουν την καρδιά να μην καταρρεύσει. Αυτό πρέπει να εφαρμοστεί έμπρακτα μέσα στην κοινωνία. Για να μην μακρηγορώ θεωρώ ότι οι συζητήσεις που εκδηλώνονται μόνο ως θεωρητικές αναλύσεις είναι σαν να μην υπήρξαν ποτέ. Για αυτό έρχομαι ως δέκτης αυτής της κατάστασης να καταθέσω μια πρόταση ώστε να τεθεί ένα τέλος σε αυτό το ατέρμονο βασανιστήριο. Η πρόταση είναι η εξής: τα μόρια των μαθητών, που φοιτούν στην γ λυκείου και σε λίγους μήνες θα ολοκληρώσουν την μακροχρόνια υποχρεωτική τους εκπαίδευση και θα εισέλθουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση,είναι πιθανό να βγουν με το μέσο όρο και των τριών τάξεων του Λυκείου. Εννοείται τα φροντιστήρια και οι κόποι δεν θα χαθούν ,καθώς  θα δοθούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις όπου θα καταλαμβάνουν το 20% του συνόλου των μορίων. Θα απαντήσω αμέσως σε τυχόν αντιρρήσεις εκείνων που διαφωνούν στο να συμπεριληφθούν και οι βαθμολογίες προηγούμενων ετών και κυρίως για μαθήματα που δεν ανήκουν στο κλάδο που έχουν επιλέξει. 

Σκοπός δεν είναι μια μονομερής εκμάθηση των μαθημάτων που είναι πιο "εύκολα" για εμάς ή που ανήκουν στην ομάδα προσανατολισμού μας. Όλες οι γνώσεις είναι απαραίτητες και θα έπρεπε να λαμβάνονται υπόψη και τα μαθήματα που είναι εκτός του επιστημονικού μας πεδίου. 

Δεν θέλουμε μια τεχνοκρατική ούτε φυσικά μια θεωρητική αποκλειστικά παιδεία. Θέλουμε πάνω απ' όλα μια παιδεία για τον άνθρωπο. Πρέπει να σκεφτείτε σε τι είστε σε θέση να μας προσφέρετε και αν θα φανείτε αντάξιοι των καθηκόντων και της ευθύνης που έχετε για τα παιδιά σας,για την νέα γενιά,για εμάς. Σε εσάς επαφίεται το μέλλον μας. Σε μας βασίζεται το εάν θα αξιοποιήσουμε την επιλογή που μας δίνετε. Το θεωρώ άνανδρο το να κρυβόμαστε πίσω από αλλά προβλήματα για να μην βρεθούμε ενώπιον αυτών για τα οποία είμαστε υπεύθυνοι. Εμείς είμαστε έτοιμοι να αναμετρηθούμε με τις δυνάμεις μας. Εσείς; Δεν σας επιτίθεμαι. Εκφράζω μόνο ελεύθερα τις σκέψεις μου. Δεν μιλάει ο θυμός ή η αγωνία πλέον. Μόνο η λογική. Και η λογική είναι αυτή που θα μας βγάλει από το λαβύρινθο μέσα στο οποίο είμαστε εγκλωβισμένοι. Και μην ξεχνάτε: Στο χέρι σας κρατάτε το μέλλον μας.

σχετικά άρθρα

Για την τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο
Για την τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο
Το ζητούμενο δεν είναι να κατηγοριοποιήσουμε σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές, σκοπός δεν είναι να δημιουργήσουμε σχολεία αρίστων, αλλά άριστα...
Για την τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο