Σε μια πόλη που ασφυκτιά καθημερινά από το κυκλοφοριακό, η ουσιαστική λύση δεν μπορεί να προέλθει μόνο από μικρές παρεμβάσεις. Η πραγματική αποσυμφόρηση έρχεται όταν χιλιάδες μετακινήσεις αλλάζουν μέσο και εγκαταλείπουν το ΙΧ. Σε αυτό ακριβώς το σημείο φιλοδοξεί να παρέμβει η Γραμμή 4 του Μετρό, ένα έργο που παρουσιάζεται ως κρίσιμο για την επόμενη ημέρα των μετακινήσεων στην Αθήνα.
Από έργο-μαμούθ σε βασικό κορμό του δικτύου
Η Γραμμή 4 δεν αντιμετωπίζεται απλώς ως μία νέα γραμμή, αλλά ως ο βασικός κορμός ενός ευρύτερου σχεδιασμού τύπου «U», που μπορεί να αλλάξει τον χάρτη των αστικών μεταφορών. Σύμφωνα με τον επίσημο σχεδιασμό της Ελληνικό Μετρό, η ανάπτυξή της προβλέπεται να γίνει σε πέντε επιμέρους τμήματα, τα οποία συνολικά οδηγούν σε 35 σταθμούς.
Στο πλάνο περιλαμβάνεται και το κομμάτι Μαρούσι – Εθνική Οδός, μήκους 4,4 χιλιομέτρων με τρεις σταθμούς, φέρνοντας το Μετρό «μια ανάσα» από τον βασικό οδικό άξονα της πρωτεύουσας.
Το πρώτο τμήμα που υλοποιείται, Άλσος Βεΐκου – Γουδή, έχει μήκος 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, με εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης τους 96 μήνες και προϋπολογισμό που αγγίζει τα 1,51 δισ. ευρώ.
Ο στόχος για πάνω από 100 σταθμούς
Εφόσον προχωρήσουν σταδιακά οι επεκτάσεις της Γραμμής 4 προς Μαρούσι, Πετρούπολη, Άνω Ηλιούπολη και Γλυφάδα, τότε ο συνολικός στόχος ανεβαίνει ψηλά: η Αθήνα να ξεπεράσει τους 100 σταθμούς Μετρό. Το κρίσιμο στοιχείο είναι οι επεκτάσεις αυτές να μην παραμείνουν σε επίπεδο εξαγγελιών, αλλά να αποτελέσουν συνεκτικό πακέτο μετακινήσεων για περιοχές με έντονα ρεύματα εργασίας και κατοικίας, όπου σήμερα το ΙΧ είναι σχεδόν μονόδρομος.
Στο 90% της διαδρομής η «Αθηνά»
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται πλέον και το κατασκευαστικό σκέλος του έργου. Η «Αθηνά», ο ένας από τους δύο μετροπόντικες, έχει ήδη διανοίξει περίπου το 90% της σήραγγας στον άξονα Γουδή – Γαλάτσι και πλησιάζει στο τέλος της αποστολής της.
Ξεκινώντας από το φρέαρ της Κατεχάκη, ο μετροπόντικας κινείται αυτή την περίοδο λίγο πριν το φρέαρ του Ευαγγελισμού, όπου αναμένεται να «βγει στο φως». Μετά την ολοκλήρωση της διάνοιξης, το υπερσύγχρονο μηχάνημα –μήκους περίπου 100 μέτρων– θα αποσυναρμολογηθεί, όπως προβλέπεται σε έργα τέτοιας κλίμακας.
Μέχρι σήμερα, η «Αθηνά» έχει περάσει κάτω από κομβικούς σταθμούς της γραμμής, όπως Γουδή, Ζωγράφου, Ιλίσια, Πανεπιστημιούπολη και Καισαριανή, σχηματίζοντας τον βασικό υπόγειο άξονα της Γραμμής 4.
Η «Νίκη» και το δύσκολο κέντρο της πόλης
Παράλληλα, ο δεύτερος μετροπόντικας, η «Νίκη», κινείται από το φρέαρ του Άλσους Βεΐκου προς το κέντρο. Μέχρι στιγμής έχει διανοίξει 2,6 χιλιόμετρα σήραγγας, καλύπτοντας περίπου το 37% της συνολικής διαδρομής της.
Αφού πέρασε από τους σταθμούς Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι και Ελικώνος, βρίσκεται πλέον στα όρια της πλατείας Κυψέλης. Η συνέχεια της πορείας της περιλαμβάνει μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδρομή μέσα από το κέντρο της Αθήνας, με σταθμούς όπως Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι, πριν καταλήξει και εκείνη στον Ευαγγελισμό.
Από τον τεχνικό άθλο στη σταθερή υλοποίηση
Σε πρακτικούς όρους, η πρόοδος των δύο μετροπόντικων δείχνει ότι η Γραμμή 4 περνά από τη φάση του τεχνικού άθλου στη φάση της σταθερής υλοποίησης. Για ένα έργο τέτοιας πολυπλοκότητας, μέσα στον πυκνό αστικό ιστό της Αθήνας, αυτή η μετάβαση αποτελεί ουσιαστικό ορόσημο και καθιστά το έργο πιο απτό από ποτέ για την καθημερινότητα της πόλης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής 