Η πρόσφατη απόφαση των ΕΛΤΑ να κλείσουν 204 καταστήματα σε όλη τη χώρα έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις δημάρχων και κατοίκων. Το μέτρο, που αποσκοπεί σε μείωση κόστους και αναδιοργάνωση, επηρεάζει κυρίως απομακρυσμένες περιοχές, όπου τα ΕΛΤΑ αποτελούν ζωτικό σημείο για συντάξεις, επιδόματα και καθημερινές συναλλαγές.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες των ΕΛΤΑ, το δίκτυο καταστημάτων έχει καταστεί ζημιογόνο, καθώς ο τζίρος ανέρχεται σε 15 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το κόστος φτάνει τα 90 εκατομμύρια. Η πτώση της διακίνησης αλληλογραφίας τα τελευταία 10 χρόνια αγγίζει το 80%, με περαιτέρω μείωση 20% τον τελευταίο χρόνο, κυρίως λόγω ψηφιοποίησης της επικοινωνίας.
Η απόφαση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο οικονομοτεχνικών περικοπών, με στόχο τη βιωσιμότητα του Οργανισμού, που πλέον λειτουργεί ως Ανώνυμη Εταιρεία στο Υπερταμείο, αλλά παραμένει και Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ), υποχρεούμενος να εξυπηρετεί όλους τους πολίτες.
Το πρόβλημα γίνεται εντονότερο στην Αττική, όπου 41 καταστήματα θα κλείσουν, αφήνοντας δήμους όπως Άλιμος, Δάφνη, Μεταμόρφωση, Καισαριανή και Νίκαια χωρίς τοπική παρουσία των ΕΛΤΑ.
Στην περιφέρεια, νομοί όπως τα Γρεβενά θα έχουν πλέον κατάστημα μόνο στην πρωτεύουσα, ενώ στην Αιτωλοακαρνανία και την Εύβοια, η πρόσβαση σε ταχυδρομικές υπηρεσίες θα είναι ιδιαίτερα περιορισμένη λόγω των αποστάσεων.
Το ΕΛΤΑ υποστηρίζει ότι σε απόσταση έως 9 χιλιόμετρα θα υπάρχουν πρακτορεία που θα εξυπηρετούν τους πολίτες, ενώ στην Αττική θα διατηρηθούν καταστήματα σε απόσταση 500-1000 μέτρων.
Οι δήμαρχοι και οι κάτοικοι επισημαίνουν ότι το κλείσιμο των καταστημάτων έχει σοβαρές κοινωνικές συνέπειες.
Οι υπερήλικες και οι ευάλωτες ομάδες δυσκολεύονται να μεταβούν στα κοντινότερα καταστήματα, που σε ορισμένες περιπτώσεις απέχουν 20-60 χιλιόμετρα.
Οι δήμοι με μεγάλες κοινότητες Ρομά κινδυνεύουν να μην έχουν πρόσβαση στα επιδόματα και άλλες βασικές υπηρεσίες.
Οι κλειστές υπηρεσίες συμβάλλουν στην ερημοποίηση της περιφέρειας, επηρεάζοντας τη λειτουργία σχολείων και άλλων δομών.
Δήμαρχοι όπως ο Αστέριος Τσικριτσής (Τύρναβος) και ο Θόδωρος Μπαρής (Ερυμάνθου) τονίζουν ότι οι αλλαγές επιβαρύνουν καθημερινά τους πολίτες και οδηγούν σε αποδυνάμωση της τοπικής κοινότητας.
Τα ΕΛΤΑ δεν είναι απλώς ταχυδρομικές υπηρεσίες. Αποτελούν σημείο αναφοράς για τους κατοίκους, ειδικά για όσους ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές ή έχουν ψηφιακό αναλφαβητισμό. Η προσωπική παρουσία ταχυδρόμου για τη διανομή συντάξεων και επιδομάτων παραμένει κρίσιμη για χιλιάδες πολίτες.
Οι ψηφιακές λύσεις, όπως οι ραντεβού διανομής κατ’ οίκον, δεν αντικαθιστούν πλήρως την φυσική παρουσία, ιδίως για ηλικιωμένους και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Ο πρόεδρος των ταχυδρόμων, Ιωάννης Οικονόμου, επισημαίνει ότι η αναδιοργάνωση αυξάνει το φορτίο εργασίας:
Ένας ταχυδρόμος που εξυπηρετούσε 50 τετράγωνα τώρα θα καλύπτει 70.
Το ωράριο και η πίεση αυξάνονται, ενώ υπάρχει ανησυχία για συμβασιούχους που δεν θα ανανεωθούν και πιθανές απολύσεις πλεονάζοντος προσωπικού.
Τα ΕΛΤΑ τονίζουν ότι το τακτικό προσωπικό δεν θα μειωθεί, ενώ η αναδιοργάνωση στοχεύει στη μείωση της ανάγκης σε εξωτερικές εταιρείες διανομής.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παραλήρημα Λατινοπούλου: Σκουπίδια οι Εκπαιδευτικοί - Να απολυθούν - Ζήτω ο Μεταξάς (Βίντεο)
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μαρία Δούση