Ένα πρωτοφανές μέτρο κάνει τον γύρο του κόσμου: η Ινδία αποφάσισε να απαγορεύσει τον ανεφοδιασμό με καύσιμα στα παλιά αυτοκίνητα, βάζοντας φρένο στα βενζινοκίνητα άνω των 15 ετών και στα πετρελαιοκίνητα άνω των 10 ετών.
Και η είδηση αυτή, όσο απίστευτη κι αν ακούγεται, ανοίγει ξανά τη συζήτηση και για την Ελλάδα, όπου ο στόλος οχημάτων… έχει γεράσει επικίνδυνα.
Πώς θα λειτουργεί το μέτρο στην Ινδία
Από την 1η Νοεμβρίου 2025, στα πρατήρια του Νέου Δελχί, η τεχνολογία ANPR (Automatic Number Plate Recognition) θα ελέγχει αυτόματα κάθε όχημα που προσπαθεί να ανεφοδιαστεί.
Αν η πινακίδα του αντιστοιχεί σε όχημα παλαιότερο των ορίων, η αντλία απλώς δεν θα λειτουργεί.
Η εφαρμογή του μέτρου καθυστέρησε λίγους μήνες λόγω έντονων αντιδράσεων, αλλά πλέον τίθεται σε πλήρη ισχύ.
Στόχος να περιοριστεί η ασφυκτική ατμοσφαιρική ρύπανση της ινδικής πρωτεύουσας, όπου τα επίπεδα σωματιδίων PM2.5 φτάνουν έως και 15 φορές πάνω από τα όρια του ΠΟΥ.
Και στην Ελλάδα; Ο στόλος «γήρας» χωρίς φρένα
Η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πίσω. Η μέση ηλικία των επιβατικών οχημάτων αγγίζει τα 17,5 έτη, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος δεν ξεπερνά τα 12.
Αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες αυτοκίνητα κυκλοφορούν χωρίς σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, ρυπαίνουν πολλαπλάσια και έχουν υψηλό κόστος συντήρησης.
Σύμφωνα με την ACEA, η χώρα μας ανήκει πλέον στις πέντε πιο «γερασμένες» αγορές της Ε.Ε. σε στόλο αυτοκινήτων.
Τα παλαιά Euro 3 και Euro 4 diesel συνεχίζουν να μολύνουν τα αστικά κέντρα, ενώ δεκάδες χιλιάδες παλιά επαγγελματικά οχήματα εξακολουθούν να κυκλοφορούν χωρίς ουσιαστικό έλεγχο.
Μπορεί να εφαρμοστεί κάτι παρόμοιο στην Ελλάδα;
Το παράδειγμα της Ινδίας δείχνει ότι με πολιτική βούληση και τεχνολογία, μπορούν να παρθούν τολμηρές αποφάσεις.
Ωστόσο, στη χώρα μας ένα τέτοιο μέτρο θα έπρεπε να συνοδευτεί από ουσιαστικά κίνητρα:
Επιδοτήσεις για απόσυρση και αγορά νέων οχημάτων
Φορολογικές ελαφρύνσεις
Ενίσχυση των ΚΤΕΟ και των ελέγχων εισαγωγών μεταχειρισμένων
Ψηφιοποίηση του μητρώου κυκλοφορίας για πλήρη εικόνα του στόλου
Χωρίς αυτά, μια απλή απαγόρευση θα τιμωρούσε άδικα όσους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αλλάξουν αυτοκίνητο.
Η μεγάλη εικόνα
Η ανανέωση του στόλου δεν είναι απλώς θέμα περιβάλλοντος – είναι ζήτημα ζωής και ασφάλειας.
Αν η Ελλάδα δεν κινηθεί άμεσα, κινδυνεύει να παραμείνει με οχήματα που και ρυπαίνουν και απειλούν ζωές.
Το ερώτημα είναι αν θα ακολουθήσει το τολμηρό παράδειγμα της Ινδίας ή αν θα συνεχίσει να αναβάλλει το αναγκαίο restart των δρόμων της.
Εσείς τι πιστεύετε; Θα βλέπατε θετικά ένα τέτοιο μέτρο στην Ελλάδα; Ή θα έπρεπε να ξεκινήσει πρώτα με επιδοτήσεις και αυστηρούς ελέγχους;
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παραλήρημα Λατινοπούλου: Σκουπίδια οι Εκπαιδευτικοί - Να απολυθούν - Ζήτω ο Μεταξάς (Βίντεο)
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μαρία Δούση