Η υπερβολική έκθεση των παιδιών στις οθόνες φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά τις επιδόσεις τους στα πρώτα σχολικά χρόνια, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από τον Καναδά. Οι επιστήμονες εντόπισαν ότι η παρατεταμένη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών – όπως τηλεόραση, κινητά και υπολογιστές – συνδέεται με χαμηλότερες επιδόσεις σε μαθηματικά και ανάγνωση, ενώ η γραφή δεν φαίνεται να επηρεάζεται σημαντικά.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA Network Open, βασίστηκε στην παρακολούθηση περισσότερων από 3.000 παιδιών στο Οντάριο από το 2008 έως το 2023. Οι ερευνητές συνέδεσαν τον χρόνο χρήσης οθόνης με τα αποτελέσματα τυποποιημένων τεστ μαθητών 8 και 11 ετών.
Τα στοιχεία έδειξαν ότι, ιδίως στα κορίτσια, η εκτεταμένη χρήση ψηφιακών μέσων σχετιζόταν με χαμηλότερες επιδόσεις στην ανάγνωση και τα μαθηματικά. Ωστόσο, δεν τεκμηριώθηκε αιτιώδης σχέση, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να επηρεάζουν και άλλοι παράγοντες, όπως η έλλειψη γονικής επίβλεψης ή κοινωνικοοικονομικές ανισότητες.
Η επικεφαλής της έρευνας, δρ. Κάθριν Μπίρκεν από το SickKids Research Institute, τόνισε τη σημασία της πρώιμης παρέμβασης και της ανάπτυξης υγιών συνηθειών χρήσης οθόνης από την προσχολική ηλικία.
Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας συστήνει καθόλου χρήση οθόνης για βρέφη κάτω του ενός έτους και μέχρι μία ώρα ημερησίως για παιδιά ηλικίας 2–4 ετών. Οι επιστήμονες, πάντως, υπογραμμίζουν ότι η ποιοτική και διαδραστική χρήση των συσκευών μπορεί να έχει θετικές επιδράσεις, ιδίως στη γλωσσική ανάπτυξη και στη μάθηση, όταν γίνεται με επίβλεψη ενηλίκων.
Η νευροεπιστήμονας Σούζαν Γκρίνφιλντ έχει επισημάνει εδώ και χρόνια ότι η υπερβολική χρήση διαδικτύου και ηλεκτρονικών παιχνιδιών μπορεί να έχει επιβλαβείς επιδράσεις στον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο των εφήβων. Άλλες μελέτες έχουν συνδέσει τον χρόνο μπροστά σε οθόνες με αϋπνία, κατάθλιψη και προβλήματα συμπεριφοράς.
Πιο πρόσφατα, δανέζικη έρευνα του 2024 έδειξε ότι ο περιορισμός του χρόνου χρήσης είχε θετικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία και ενίσχυσε τη φιλοκοινωνική συμπεριφορά παιδιών και εφήβων. Αντίθετα, μελέτη του 2025 στο περιοδικό The Conversation κατέληξε ότι ο καθοριστικός παράγοντας δεν είναι το πόσο χρόνο περνά ένα παιδί μπροστά στην οθόνη, αλλά πώς και υπό ποιες συνθήκες τη χρησιμοποιεί.
Η παρατεταμένη χρήση οθονών μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα όρασης (ξηροφθαλμία, μυωπία), παχυσαρκία, δυσκολία συγκέντρωσης και γνωστικά ελλείμματα. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η τεχνολογία δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική δραστηριότητα, το ελεύθερο παιχνίδι και την ανθρώπινη αλληλεπίδραση — στοιχεία απαραίτητα για την ομαλή συναισθηματική και νευρολογική ανάπτυξη.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ