Συμπεριφορές που προκαλούν έκπληξη αλλά και ανησυχία καταγράφονται στους δρόμους και τα πεζοδρόμια της Θεσσαλονίκης, από χρήστες ηλεκτρικών πατινιών, κυρίως νεαρής ηλικίας. Με επικίνδυνες πρακτικές και παραβιάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, εκθέτουν σε κίνδυνο τόσο τους ίδιους όσο και τους διερχόμενους πολίτες.
Ακραία περιστατικά, όπως πέντε άτομα σε ένα πατίνι, οδηγοί χωρίς χέρια στο τιμόνι που στέλνουν μηνύματα, είσοδος σε μονόδρομο με κίνδυνο μετωπικής σύγκρουσης, αλλά και χρήστες που προσπαθούν να περάσουν κράσπεδα σαν να οδηγούν μηχανάκι, καταγράφονται πλέον σε καθημερινή βάση.
Επιπλέον, αρκετοί κινούνται με μεγάλη ταχύτητα σε πεζοδρόμια και το παραλιακό μέτωπο, χωρίς κράνος ή ανακλαστικό γιλέκο, αδιαφορώντας για τους κινδύνους από τα εμπόδια στον δρόμο και για τους πεζούς που κινούνται αμέριμνοι.
Χιλιάδες παραβάσεις και 23 ατυχήματα σε έναν χρόνο
Οι εντατικοί έλεγχοι από την Τροχαία και τη Δημοτική Αστυνομία έχουν αποκαλύψει την έκταση του προβλήματος:
Το 2024 ελέγχθηκαν 4.416 χρήστες
Βεβαιώθηκαν 1.472 παραβάσεις
Μόνο στο πρώτο τετράμηνο του 2025 καταγράφηκαν 675 παραβάσεις, από τις οποίες:
512 για μη χρήση κράνους
106 για έλλειψη ανακλαστικού ρουχισμού
37 για μεταφορά επιβατών
15 για μη ύπαρξη εγγράφων ταυτοποίησης
2 για χρήση κινητού κατά την οδήγηση
Την ίδια περίοδο σημειώθηκαν 23 τροχαία ατυχήματα με πατίνια, με 26 ελαφρούς τραυματισμούς, ανάμεσά τους και ένα σοβαρό περιστατικό με σύγκρουση πατινιού με δίκυκλο στην οδό Κωνσταντίνου Καραμανλή.
Από 13 Σεπτεμβρίου εφαρμόζεται ο νέος ΚΟΚ
Όπως δήλωσε ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας Κώστας Τσιαπακίδης, από 13 Σεπτεμβρίου τίθεται σε εφαρμογή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, με αυστηρότερα πρόστιμα για παραβάτες που χρησιμοποιούν τα πατίνια χωρίς να τηρούν τους κανόνες.
Στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής, η δημοτική αρχή σχεδιάζει την ένταξη των πατινιών στο μάθημα Κυκλοφοριακής Αγωγής στα δημοτικά σχολεία, με τη συμμετοχή Δημοτικών Αστυνομικών, ώστε να υπάρξει εκπαίδευση και συνείδηση από νωρίς.
Άλμα στις πωλήσεις κρανών
Ο εντατικός έλεγχος ανέδειξε και θετικές επιπτώσεις:
Όπως δήλωσε ο ειδικός μικροοχημάτων Γιώργος Σινάνης, μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2025 πουλήθηκαν περισσότερα κράνη απ’ ό,τι σε δύο χρόνια, λόγω της αποφυγής προστίμων από τους χρήστες.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι το 90% των επικίνδυνων περιστατικών σχετίζεται με τα ενοικιαζόμενα πατίνια, τα οποία χρησιμοποιούνται από ανήλικους ή ανεκπαίδευτους νέους, χωρίς καμία οδηγική παιδεία, καθώς η ενοικίαση γίνεται απλώς με χρήση πιστωτικής κάρτας.
Νέοι κανόνες για στάθμευση και πρόστιμα στις εταιρείες
Από 25 Αυγούστου έως 5 Σεπτεμβρίου, οι εταιρείες ενοικίασης πατινιών καλούνται να υποβάλουν αιτήσεις για τις 800 θέσεις στάθμευσης που θα καθοριστούν εντός πόλης. Όσα πατίνια παραμένουν εκτός των καθορισμένων σημείων, θα κατάσχονται και θα επιβάλλονται πρόστιμα στις εταιρείες.
Όπως ξεκαθάρισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, η κατάσταση δεν θα μείνει ανεξέλεγκτη:
«Θα βάλουμε τέλος στην άναρχη χρήση και την κατάληψη του δημόσιου χώρου από πατίνια. Αν συνεχιστεί η παραβατικότητα, θα εξετάσουμε ακόμα και την επαναξιολόγηση της παρουσίας τους στην πόλη», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Οι βασικοί κανόνες χρήσης ηλεκτρικού πατινιού:
Οδήγηση πάντα στη δεξιά λωρίδα
Όχι προσπεράσεις από αριστερά
Σε πίεση κυκλοφορίας, στάση στην άκρη για να περάσουν μεγαλύτερα οχήματα
Σε πεζοδρόμια, κίνηση με τα πόδια ή με πολύ χαμηλή ταχύτητα
Χρήση κράνους και ανακλαστικού εξοπλισμού
Όριο ηλικίας: 15 ετών και άνω
Η νέα πραγματικότητα για τα ηλεκτρικά πατίνια στη Θεσσαλονίκη φέρνει μαζί της αυστηρότερους κανόνες και ελέγχους, με στόχο την ασφάλεια όλων των πολιτών και την εύρυθμη λειτουργία του δημόσιου χώρου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ