Μπορεί οι επιβάτες να διαμαρτύρονται συχνά για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην Ελλάδα, όμως πού ακριβώς τοποθετούνται σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη; Μια συγκριτική έρευνα της Καθημερινής επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα, συγκρίνοντας τις τιμές για ταξίδια με πλοίο σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, λαμβάνοντας υπόψη κοινές μεταβλητές: την απόσταση, τη διάρκεια και τη σύνθεση μιας παρέας τριών ενηλίκων με αυτοκίνητο.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω επίσημων ιστοσελίδων ακτοπλοϊκών εταιρειών και περιλάμβανε ταξίδια τόσο στη Βόρεια όσο και στη Νότια Ευρώπη. Για τη σύγκριση, χρησιμοποιήθηκε ως βάση το συνολικό κόστος του αλέ-ρετούρ ταξιδιού, καθώς και η χρέωση ανά ναυτικό μίλι.
Ευρωπαϊκή πραγματικότητα: Προσιτές τιμές, ακόμα και στον Βορρά
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι πολλές ευρωπαϊκές γραμμές προσφέρουν ιδιαίτερα προσιτές τιμές, ακόμη και σε χώρες υψηλού βιοτικού επιπέδου, όπως η Φινλανδία ή η Σουηδία. Για παράδειγμα, ένα ταξίδι από τη Βαρκελώνη στην Ίμπιζα (διάρκειας 9–10 ωρών) κοστίζει μόλις 155 ευρώ μετ’ επιστροφής, δηλαδή 0,5 ευρώ ανά ναυτικό μίλι. Αντίθετα, το πέρασμα από την Αλμερία στο Ναδόρ κοστίζει 696 ευρώ, με χρέωση 3,4 ευρώ/μίλι. Η πιο ακριβή γραμμή της έρευνας ήταν το ταχύπλοο Ποτσάλο–Μάλτα, με 4,5 ευρώ/μίλι.
Τιμές εισιτηρίων μετ’επιστροφής για 3 ενήλικες και ένα αυτοκίνητο
Προορισμός | Πλοίο | Ωρες | Τιμή(€) | Κοστος ανα ν.μ |
Ταλίν (Εσθονία)– Ελσίνκι (Φινλανδία) | Σ | 2:30 | 157,00 | 1,9 |
Γκέτεμποργκ (Σουηδία)– Φρεντερικσχάν (Δανία) | Σ | 3:30 | 256,40 | 2,8 |
Ντόβερ (Αγγλία) – Καλαί (Γαλλία) | Σ | 2:00 | 210,00 | 4,5 |
Αλμερία (Ισπανία)– Ναδόρ (Μαρόκο) | Σ | 5:30 | 696,50 | 3,4 |
Βαρκελώνη(Ισπανία)-Ιμπιζα (Ισπανία) | Σ | 9/10 | 155,50 | 0,5 |
Κάδιθ (Ισπανία)– Αρεκίφε/Λανζαρότε (Ισπανία) | Τ | 28:00 | 1.119,48 | 1,0 |
Τούρκου (Φινλανδία)– Στοκχόλμη (Σουηδία)* | Σ | 11:00 | 616,60 | 2,2 |
Μαριέχαμν/νήσοι Ολαντ-Ελσίνκι (Φινλανδία)** | Σ | 10:20 | 422,00 | 1,2 |
Κάπελσκερ (Σουηδία) – Νααντάλι (Φινλανδία) | Σ | 9:25/7:45 | 183,00 | 0,9 |
Σγιέλαντ(Δανία) – Ααρχους (Δανία) | T | 1:30 | 97:00 | 0,9 |
Δυρράχιο (Αλβανία) – Ανκόνα (Ιταλία) | Σ | 16:00 | 427,50 | 0,7 |
Δουβλίνο (Ιρλανδία) -Χόλιχεντ (Αγγλία) | Σ | 3:30 | 357,60 | 3,1 |
Χάρουιτς (Αγγλία) – Χουκ οφ Χόλαντ (Ολλανδία) | Σ | 8:15/5:30 | 511,50 | 2,3 |
Σερμπούρ (Γαλλία) – Ρόσλερ (Ιρλανδία) | Σ | 17:30/21 | 844,48 | 1,4 |
Ολμπια/Σαρδηνία – Τσιβιταβέκια (Ιταλία) | Σ | 7:30/6:30 | 446,00 | 1,7 |
Τουλόν – Αζαξιό/Κορσική (Γαλλία) | Σ | 9:45/9:00 | 300,00 | 1,0 |
Ποτσάλο/Σικελία (Ιταλία) –Μαλτα | Τ | 1:45 | 516,80 | 4,5 |
Πάτρα (Ελλάδα) – Ανκόνα (Ιταλία) | Σ | 20:30/22 | 978,80 | 1,0 |
Πειραιάς – Σύρος | Σ | 3:45/3:25 | 488,00 | 3,0 |
Λαύριο – Κύθνος | Σ | 2:45/1:50 | 186,00 | 3,5 |
Πειραιάς – Ηράκλειο | Σ | 9:15 | 377,00 | 1,1 |
Πειραιάς – Ηράκλειο*** | Σ | 9:15 | 490,00 | 1,9 |
Πειραιάς – Λέρος | Σ | 12:55/13:30 | 427,60 | 1,2 |
Πειραιάς – Ρόδος | Σ | 22/23:30 | 589,00 | 1,1 |
Κυλλήνη – Ζάκυνθος | Σ | 1:15 | 157,80 | 4,4 |
Πάτρα – Κεφαλλονιά | Σ | 3:30 | 198,20 | 1,6 |
Κύμη – Σκύρος | Σ | 1:45 | 200,00 | 4,2 |
Ιος – Νάξος | Τ | 0:45 | 478,60 | 10,6 |
Ιος – Νάξος | Σ | 1:45 | 145,00 | 3,3 |
Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα | Σ | 1:30 | 107,20 | 3,0 |
Σέριφος – Φολέγανδρος | Σ/Τ | 2:30/2:20 | 254,20 | 3,3 |
Πειραιάς – Χίος | Σ | 9:50/7:40 | 483,00 | 1,6 |
Αγιος Κωνσταντίνος – Σκόπελος | Τ | 3:35/3:25 | 421,30 | 4,6 |
Μύκονος – Σαντορίνη | Τ | 2:50 | 595,50 | 4,7 |
Θεσσαλονίκη – Σκιάθος | Τ | 3:30 | 506,20 | 2,8 |
Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη | Σ | 1:45 | 214,00 | 3,4 |
Οπου αναγράφεται επιπλέον τιμή στον τύπο σκάφους και στη διάρκεια ταξιδιού, αφορά την επιστροφή, εφόσον διαφέρει από αυτήν της αναχώρησης
* Υποχρεωτική επιλογή καμπίνας στο νυχτερινό δρομολόγιο της αναχώρησης
** Υποχρεωτική επιλογή καμπίνας σε αναχώρηση και επιστροφή
*** Επιλογή εισιτηρίων με καμπίνα και στις δύο κατευθύνσεις
Στην Ελλάδα: Ταχύπλοα πανάκριβα – συμβατικά πιο λογικά
Στην Ελλάδα, οι τιμές των συμβατικών πλοίων συγκρίνονται ευνοϊκά με τις ευρωπαϊκές – το ταξίδι Πειραιάς–Ηράκλειο π.χ. χρεώνεται με 1,1 ευρώ ανά μίλι. Ωστόσο, το κόστος εκτοξεύεται στα ταχύπλοα. Ενδεικτικά, το δρομολόγιο Ίος–Νάξος κοστίζει έως και 10,6 ευρώ ανά ναυτικό μίλι, με συνολικό κόστος 478,60 ευρώ για 45 λεπτά ταξίδι, ενώ το συμβατικό, που διαρκεί μόλις μια ώρα παραπάνω, χρεώνει μόλις 145 ευρώ.
Πρόβλημα εντοπίζεται και στην έλλειψη εναλλακτικών: σε αρκετές γραμμές, όπως αυτή μεταξύ Ίου και Νάξου, τα συμβατικά πλοία είναι διαθέσιμα μόλις μία φορά την εβδομάδα. Ο επιβάτης, ακόμη και αν επιθυμεί οικονομικότερη λύση, δεν έχει επιλογή.
Το τίμημα της ταχύτητας – και όχι πάντα…
Αν και τα ταχύπλοα υπόσχονται ταχύτερα ταξίδια, αυτό δεν ισχύει πάντα. Στο δρομολόγιο Σέριφος–Φολέγανδρος, το ταχύπλοο φτάνει μόλις 10 λεπτά νωρίτερα από το συμβατικό, με σημαντική όμως διαφορά στην τιμή. Αντίστοιχα, στη γραμμή Πειραιάς–Ηράκλειο, ένα πρωινό ταχύπλοο των 90 ευρώ εξοικονομεί μόλις 15 λεπτά έναντι του βραδινού συμβατικού των 41 ευρώ.
Κόστη, περιβαλλοντικό αποτύπωμα και έλλειψη ελέγχου
Τα ταχύπλοα όχι μόνο κοστίζουν ακριβότερα, αλλά έχουν και υψηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καταναλώνοντας πολύ περισσότερο καύσιμο. Οι επιβάτες σε πολλές περιπτώσεις αγοράζουν ακριβότερα εισιτήρια χωρίς ουσιαστικό όφελος σε χρόνο ή ποιότητα υπηρεσιών.
Παράλληλα, οι εταιρείες ενσωματώνουν αεροπορικές τακτικές στην τιμολόγηση: τιμές χωρίς επιστροφή, πρόσθετες χρεώσεις για «προνόμια» όπως επιβίβαση τελευταίας στιγμής, ή ακόμη και επιλογή... ράμπας στο γκαράζ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Αλλαγές στο ωράριο εκπαιδευτικών από 1/9/2025: Ποιοι θα διδάσκουν λιγότερες ώρες
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ