Η Ελλάδα κάνει βήμα προς την πλήρη ψηφιακή ενοποίηση των υπηρεσιών της, εισάγοντας έναν νέο, καθολικό αριθμό ταυτοποίησης: τον Προσωπικό Αριθμό (Π.Α.), που αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες συναλλάσσονται με το Δημόσιο. Η εφαρμογή MyInfo στο gov.gr θα ανοίξει την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025, όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός νέου ψηφιακού κεφαλαίου στη δημόσια διοίκηση.
Ένας αριθμός για όλα
Ο Προσωπικός Αριθμός έρχεται να αντικαταστήσει τον σημερινό κατακερματισμό αριθμών όπως ο ΑΦΜ, ο ΑΜΚΑ και ο αριθμός ταυτότητας, προσφέροντας μία και μόνη ταυτότητα για κάθε πολίτη. Με αυτόν τον τρόπο, οι πολίτες θα μπορούν να εξυπηρετούνται ευκολότερα από τις υπηρεσίες του Δημοσίου – και σταδιακά και του ιδιωτικού τομέα – χωρίς να χρειάζεται να θυμούνται διαφορετικούς αριθμούς για διαφορετικούς σκοπούς.
Πώς διαμορφώνεται ο νέος αριθμός
Η δομή του Προσωπικού Αριθμού θα είναι 12ψήφια, με την εξής αρχιτεκτονική:
3 αλφαριθμητικά προθέματα: τα δύο τα επιλέγει ο ίδιος ο πολίτης, το τρίτο προκύπτει αυτόματα ως ψηφίο ελέγχου.
Ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του πολίτη.
Η δημιουργία του αριθμού θα γίνεται αποκλειστικά μέσω της πλατφόρμας MyInfo, προσφέροντας στους πολίτες έναν βαθμό εξατομίκευσης, αφού μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωσή του.
Μόνιμος, μοναδικός και αμετάβλητος
Ο Π.Α. θα συνοδεύει κάθε πολίτη δια βίου και δεν θα αλλάζει, ανεξαρτήτως οποιασδήποτε μεταβολής προσωπικών στοιχείων, όπως αλλαγή ταυτότητας, τόπου διαμονής ή οικογενειακής κατάστασης. Θα αποτελεί το ψηφιακό «κλειδί» για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και, στο μέλλον, και για ιδιωτικές συναλλαγές (π.χ. τράπεζες, ασφαλιστικές, παρόχους υγείας).
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη
Η καθιέρωση του Προσωπικού Αριθμού στοχεύει:
Στην εξάλειψη της γραφειοκρατίας
Στην ταχύτερη εξυπηρέτηση πολιτών
Στην ενίσχυση της ψηφιακής ταυτότητας
Στην καλύτερη διασύνδεση υπηρεσιών
Όπως υπογραμμίζουν στελέχη του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ενοποίηση αυτή αναμένεται να οδηγήσει σε ένα πιο ευέλικτο και διαφανές κράτος, όπου κάθε πολίτης θα έχει πλήρη έλεγχο των ψηφιακών του συναλλαγών, με απόλυτη ασφάλεια και μοναδική ταυτοποίηση.
Προϋποθέσεις και διαδικασία έκδοσης
Για την έκδοση του Προσωπικού Αριθμού μέσω της εφαρμογής myInfo, απαιτούνται οι κωδικοί Taxisnet και ένας καταχωρημένος αριθμός κινητού τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Αυτό διασφαλίζει την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή και την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών.
Η διαδικασία έκδοσης περιλαμβάνει τα εξής βήματα:
- Είσοδος στο myInfo: Οι πολίτες θα συνδέονται στην εφαρμογή myInfo μέσω των κωδικών Taxisnet.
- Ασφαλής πρόσβαση με διπλή ταυτοποίηση: Θα χρησιμοποιείται διπλή ταυτοποίηση (OTP) για την ασφαλή πρόσβαση στα δεδομένα.
- Επισκόπηση των στοιχείων στα κρατικά μητρώα: Οι πολίτες θα μπορούν να δουν τα στοιχεία τους όπως αυτά εμφανίζονται στα κρατικά μητρώα.
- Επιβεβαίωση / διόρθωση στοιχείων: Θα έχουν τη δυνατότητα να επιβεβαιώσουν την ορθότητα των στοιχείων τους ή να υποβάλουν αίτημα διόρθωσης σε περίπτωση ανακριβειών.
- Αυτόματος συγχρονισμός μητρώων και έκδοση Π.Α.: Μετά την επιβεβαίωση ή τη διόρθωση των στοιχείων, θα γίνεται αυτόματος συγχρονισμός των μητρώων και θα εκδίδεται ο Προσωπικός Αριθμός.
Που θα χρησιμοποιείται ο Προσωπικός Αριθμός;
Ο Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται στις νέες ταυτότητες (στην πίσω πλευρά) και στην ψηφιακή ταυτότητα στο gov.gr wallet, ως το μοναδικό αναγνωριστικό του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο. Σταδιακά, θα χρησιμοποιείται σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες που υποστηρίζουν τη νέα αυτή λειτουργικότητα.
Αρχικά, ο Προσωπικός Αριθμός θα αφορά κυρίως τις συναλλαγές με το Δημόσιο. Ωστόσο, προβλέπεται η επέκτασή του και σε συναλλαγές με φορείς του ιδιωτικού τομέα, όπως τράπεζες ή ασφαλιστικές εταιρείες, ώστε να αποφεύγεται η ανάγκη για πολλαπλούς αριθμούς ταυτοποίησης.
Τι γίνεται με τις υφιστάμενες ταυτότητες;
Οι παλαιές «μπλε» ταυτότητες θα καταργηθούν σταδιακά, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες (σ.σ. λήγουν τον Αύγουστο του 2026, εφόσον δεν δοθεί παράταση). Η έκδοση νέας ταυτότητας είναι υποχρεωτική και συνδυάζεται με την απονομή του Προσωπικού Αριθμού. Όσοι έχουν ήδη εκδώσει τη νέα ταυτότητα δεν χρειάζεται να εκδώσουν καινούργια, καθώς ο Π.Α. θα αναγράφεται για καθαρά τυπικούς λόγους, ως ένας τρόπος αποθήκευσης και εύκολης ανάκλησης του αριθμού.
Ωστόσο, από τη στιγμή που ο πολίτης, ο οποίος κατέχει ήδη νέα ταυτότητα, επιθυμεί να εφοδιαστεί με την ολοκληρωμένη έκδοσή της (με ενσωματωμένο τον Προσωπικό Αριθμό) μπορεί να αιτηθεί την αντικατάσταση του εγγράφου, ακολουθώντας τη συνήθη διαδικασία και υποβάλλοντας τα δικαιολογητικά για την έκδοση δελτίου (προγραμματισμός ραντεβού, παράβολα έκδοσης κλπ.). Θυμίζουμε ότι η έκδοση νέου τύπου αστυνομική ταυτότητα απαιτεί επίσκεψη σε αστυνομικό τμήμα, αφού πρώτα προγραμματιστεί ραντεβού μέσω της πλατφόρμας id.gov.gr.
Μέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί περισσότερες από 1,7 εκατομμύρια νέες ταυτότητες. Οι πολίτες μπορούν να εκδώσουν νέα ταυτότητα σε οποιαδήποτε από τις 371 Υπηρεσίες Έκδοσης που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, εξετάζεται η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών, ακόμη και τις Κυριακές.
Αν κάποιος δεν επιθυμεί ταυτότητα με Π.Α., τι γίνεται;
Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις «ο προσωπικός αριθμός (Π.Α.) αναγράφεται στο Δελτίο Ταυτότητας Ελλήνων πολιτών και αποθηκεύεται στο ενσωματωμένο ηλεκτρονικό μέσο αποθήκευσης του δελτίου ταυτότητας, με σκοπό την παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και τη διευκόλυνση των συναλλαγών του Δημοσίου με τους πολίτες»
Από την ημερομηνία έκδοσης της ΚΥΑ και για χρονικό διάστημα 30 ημερών από αυτή, εάν ο αιτών διαθέτει Π.Α., αυτός θα ενσωματώνεται στο δελτίο του, ενώ εάν δεν διαθέτει Π.Α., το δελτίο ταυτότητας θα εκδίδεται χωρίς αυτόν και θα ισχύει κανονικά. Μετά το πέρας της περιόδου αυτής, οι διατάξεις του νόμου ορίζουν ρητά τον Π.Α. ως απαιτούμενο στοιχείο για την έκδοση δελτίου ταυτότητας, ανεξαρτήτως της βούλησης του ενδιαφερομένου.
Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις «μη επιτυχούς ολοκλήρωσης της διαδικασίας έκδοσης Π.Α».
Πολίτης που έχει αιτηθεί αλλά δεν έχει λάβει Π.Α., μπορεί να βγάλει δελτίο;
Εάν η μη έκδοση Π.Α. δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του πολίτη, η ταυτότητα εκδίδεται και ισχύει κανονικά χωρίς Π.Α., εκτός εάν ο ενδιαφερόμενος επιθυμεί να ενσωματωθεί και το υπόψη στοιχείο, οπότε θα πρέπει να επανέλθει μετά την ολοκλήρωση χορήγησης Π.Α. από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Προβλήματα και διορθώσεις
Η καθιέρωση του Προσωπικού Αριθμού αναμένεται να επιλύσει πολλά προβλήματα που υπάρχουν στα επίσημα μητρώα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, πάνω από 2 εκατομμύρια πολίτες θα επωφεληθούν από τουλάχιστον μία διόρθωση στα στοιχεία τους, ενώ χιλιάδες πολίτες έχουν πολλαπλές εγγραφές σε τουλάχιστον ένα μητρώο.
Μέσω της εφαρμογής myInfo, οι πολίτες θα μπορούν να επιβεβαιώσουν τα προσωπικά τους στοιχεία και να υποβάλουν αίτημα διόρθωσης σε όποιο μητρώο έχει ανακρίβεια (όνομα, ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, ΑΔΤ κ.λπ.).
Τι θα γίνει με τον ΑΜΚΑ και τον ΑΦΜ;
Ο Προσωπικός Αριθμός δεν καταργεί άμεσα τον ΑΜΚΑ και τον ΑΦΜ. Αρχικά, θα συμπληρώνει τα υφιστάμενα μητρώα και θα μπορεί να αντικαθιστά τη χρήση τους στις συναλλαγές, χωρίς να τους καταργεί ως καταχωρίσεις. Σταδιακά, όμως, αναμένεται να τους υπερκαλύψει, καθώς θα γίνεται το μοναδικό αναγνωριστικό για κάθε πολίτη.
Ειδικές Περιπτώσεις
Για ορισμένες ομάδες πολιτών, προβλέπονται ειδικές διαδικασίες για την έκδοση του Προσωπικού Αριθμού:
Ανήλικα τέκνα: Η έκδοση γίνεται μέσω του γονέα/κηδεμόνα (myInfo ή ΚΕΠ).
Πολίτες χωρίς Taxisnet ή κινητό: Η έκδοση γίνεται με φυσική παρουσία σε ΚΕΠ (για εσωτερικό) ή Προξενική Αρχή (για εξωτερικό).
Δικαστικοί συμπαραστάτες: Απαιτείται η παρουσία και η ταυτοποίηση με δικαστική πράξη.
Ασφάλεια Δεδομένων
Ο Προσωπικός Αριθμός ενσωματώνει υψηλά πρότυπα ψηφιακής ασφάλειας, καθώς συνδέεται με ταυτοποίηση μέσω Taxisnet και διπλό παράγοντα (OTP). Επιπλέον, δεν ενσωματώνει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα στη δομή του, μειώνοντας τον κίνδυνο παραβίασης δεδομένων.
Επέκταση στον Ιδιωτικό Τομέα
Αν και αρχικά ο Προσωπικός Αριθμός θα αφορά κυρίως τον δημόσιο τομέα, προβλέπεται η επέκτασή του και σε συναλλαγές με φορείς του ιδιωτικού τομέα, όπως τράπεζες ή ασφαλιστικές εταιρείες. Αυτό θα απλοποιήσει τις διαδικασίες και θα μειώσει την ανάγκη για τους πολίτες να απομνημονεύουν και να χρησιμοποιούν πολλούς διαφορετικούς αριθμούς ταυτοποίησης.
Τι πρέπει να κάνετε αν υπάρχουν λάθη στα στοιχεία σας;
Εάν οι πολίτες εντοπίσουν λάθη στα στοιχεία τους κατά τη διαδικασία έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού, μπορούν να ζητήσουν διόρθωση μέσα από την πλατφόρμα myInfo ή να απευθυνθούν στην αρμόδια υπηρεσία (π.χ. δήμος, ΑΑΔΕ, ΗΔΙΚΑ).
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον Προσωπικό Αριθμό, οι πολίτες μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αλλά και να απευθυνθούν στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) για βοήθεια και υποστήριξη.
Το σχετικό ΦΕΚ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 3/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ