βια
Για να απελευθερωθεί πλήρως ο δημόσιος λόγος από τα δεσμά της απλούστευσης και του διπολισμού, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε την έμφυλη βία ως αυτό που είναι

Η συζήτηση για την έμφυλη βία έχει ιστορικά, ορθώς, επικεντρωθεί στη βία κατά των γυναικών, ως συστημική έκφραση μιας πατριαρχικής κοινωνικής δομής που αναπαράγει ανισότητες και επιβάλλει ρόλους. 

Ωστόσο, για να απελευθερωθεί πλήρως ο δημόσιος λόγος από τα δεσμά της απλούστευσης και του διπολισμού, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε την έμφυλη βία ως αυτό που είναι: αποτέλεσμα έμφυλων στερεοτύπων, αδικιών και ανισοτήτων που πλήττουν κάθε άνθρωπο, ανεξαρτήτως φύλου, όταν η εξουσία εργαλειοποιείται με σκοπό τον έλεγχο, τον εξευτελισμό ή την επιβολή.

Σε κάθε κοινωνία που θεωρεί αυτονόητο ότι οι άντρες πρέπει να «αντέχουν» και οι γυναίκες να «υπομένουν», καλλιεργείται ένα εύφορο έδαφος για όλες τις μορφές βίας: σωματική, ψυχολογική, λεκτική, οικονομική. Ο έμφυλος ρόλος δεν γεννιέται, επιβάλλεται. Και όσο παραμένει ανεξέταστος, γεννά νέους θύτες και νέες σιωπές. Δεν είναι μόνο οι γυναίκες που κινδυνεύουν να γίνουν θύματα. Είναι και οι άντρες που, λόγω στερεοτύπων, δεν «επιτρέπεται» να καταγγείλουν, να νιώσουν, να τραυματιστούν.

Το περιστατικό με την Μπριζίτ Μακρόν, ανεξαρτήτως της προσωπικής ή πολιτικής ερμηνείας του, ανέδειξε έναν άλλο τύπο ταμπού: τον κοινωνικά αποδεκτό εξευτελισμό του άντρα όταν αυτός είναι δημόσιο πρόσωπο και η επιτιθέμενη γυναίκα, με μια ρητορική που αν είχε αντιστραφεί, θα είχε πυροδοτήσει κύμα καταδίκης. Η έμφυλη βία, ακόμα κι όταν εκφράζεται με χαστούκι, δεν είναι «σατιρική», ούτε «προοδευτική». 

Είναι βία.

Οφείλουμε, λοιπόν, ως κοινωνία και Πολιτεία να σταθούμε με ενιαία αξιακή πυξίδα απέναντι σε κάθε μορφή κακοποίησης. Η έμφυλη βία δεν αντιμετωπίζεται με πολιτική ορθότητα, αλλά με θεσμική εγρήγορση και πρόληψη: με εκπαίδευση για τα στερεότυπα από την προσχολική ηλικία, με ενίσχυση των δομών υποστήριξης για όλα τα θύματα, με διαρκή επιμόρφωση εκπαιδευτικών, δικαστικών και αστυνομικών, και με ουσιαστική θεσμική προστασία και για τους άντρες που υφίστανται βία, χωρίς ντροπή και χωρίς στιγματισμό.

Η κοινωνία του αύριο δεν μπορεί να οικοδομηθεί πάνω σε φύλα που «αντέχουν» και «υπομένουν», αλλά σε ανθρώπους που σέβονται, αναγνωρίζουν και προστατεύουν ο ένας την ανθρώπινη υπόσταση του άλλου. Το φύλο δεν είναι μοίρα και η ισότητα δεν είναι ευχή. 

Είναι ευθύνη. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Το τσιτάχ, η τεχνητή νοημοσύνη και το σχολείο: Καλά ξεμπερδέματα
"Τώρα που η ψυχική υγεία είναι ιδιαίτερης σημασίας και η κυβέρνηση μάλιστα προτίθεται να σκύψει στοργικά πάνω στο ζήτημα και προθυμοποιείται να...
Το τσιτάχ, η τεχνητή νοημοσύνη και το σχολείο: Καλά ξεμπερδέματα
φυλακη
Αθώωση της Διευθύντριας του Σχολείου Φυλακών Κέρκυρας για την υπόθεση όπλου - Ζητήθηκε συγγνώμη από το δικαστήριο
Η κυρία Δημουλή βρέθηκε κατηγορούμενη για «απόπειρα εισαγωγής όπλου» στο σωφρονιστικό κατάστημα, αλλά μετά από δίκη στις 16/9, αθωώθηκε πλήρως και...
Αθώωση της Διευθύντριας του Σχολείου Φυλακών Κέρκυρας για την υπόθεση όπλου - Ζητήθηκε συγγνώμη από το δικαστήριο
tilekpaideusi 1280
Ρατσιστικές και στερεοτυπικές φράσεις σε σχολικό βιβλίο και εκπαιδευτικό υλικό: «Τον αράπη κι αν τον πλύνεις...»
Παρεμβάσεις για ρατσιστικά και στερεοτυπικά περιεχόμενα σε εκπαιδευτικό υλικό – Θετική ανταπόκριση από Υπουργείο Παιδείας και ΙΕΠ
Ρατσιστικές και στερεοτυπικές φράσεις σε σχολικό βιβλίο και εκπαιδευτικό υλικό: «Τον αράπη κι αν τον πλύνεις...»