Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών-Λογ/πευτών: Υπηρεσίες λογοθεραπείας στα ΚΔΗΦ
Επιστολή του Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών για τη λογοθεραπεία στα ΚΔΗΦ

Επιστολή συνέταξε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών σχετικά με υπηρεσίες λογοθεραπείας στα ΚΔΗΦ, προς το Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων.

Ο Σύλλογος ζητούσε να μην προχωρήσει στην πρόβλεψη δυνατότητας αντικατάστασης του Λογοθεραπευτή με ειδικό παιδαγωγό στα Κέντρα Διημέρευσης-Ημερήσιας Φροντίδας (ΚΔΗΦ) για ΑμεΑ, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων πως το επάγγελμα του Λογοθεραπευτή είναι τελείως διαφορετικό από το επάγγελμα του ειδικού παιδαγωγού.

Κατά το Υπουργείο Παιδείας δεν τίθεται ζήτημα, καθώς τα καθήκοντα των λογοθεραπευτών στα σχολεία και τις εκπαιδευτικές δομές είναι επαρκώς καθορισμένα.

Η επιστολή του ΠΣΛ

«Δυνάμει  της  υπό  στοιχεία 20745/24.2.2023 (ΦΕΚ  Β’ 1390/9.3.2023)  υπουργικής  απόφασης  τροποποιήθηκε  η  υπό  στοιχεία Π4α/οικ. 4633/29.9.1993 (ΦΕΚ Β 789/1993) υπουργική απόφαση με θέμα τις «Προδιαγραφές λειτουργίας  Κέντρων  αποθεραπείας αποκατάστασης  για  την  παροχή  ιατρικών  και  λοιπών  φροντίδων  καθώς  και  για  τη  διημέρευση  των  ατόμων  που περιγράφονται  στην  παρ. 1  του  άρθρου  10  του  ν. 2072/1992».  Στην  παρ. 37  του  άρθρου 1, δια  της οποίας  τροποποιείται  το υποκεφάλαιο  του Προσωπικού  της περ. V «ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ  ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΗΜΕΡΕΥΣΗΣ  ‐ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ» αναφέρεται ότι «1. Το κάθε Κέντρο  Διημέρευσης  ‐  Ημερήσιας  Φροντίδας για ΑμεΑ πρέπει απαραιτήτως  να  διαθέτει  ως  ελάχιστο  προσωπικό…… «ε) έναν  λογοθεραπευτή  ανά  35  άτομα,  μερικής απασχόλησης.  Σε  περίπτωση  τεκμηριωμένης  αδυναμίας  εύρεσης  εργοθεραπευτή, δύναται να αντικαθίσταται από ειδικό παιδαγωγό».

Ως προς το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης (ε) θεωρούμε ότι για τους λόγους που εξηγούμε αναλυτικά κατωτέρω η παρουσία ενός λογοθεραπευτή ανά 35 άτομα και μάλιστα ενός λογοθεραπευτή μερικής απασχόλησης δεν μπορεί  να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες του πληθυσμού. Ως προς το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης (ε) επειδή  υπάρχει  αντίστοιχη  διάταξη  για  τους εργοθεραπευτές (βλ.  περ.  γ),  όπου  προβλέπεται  αντικατάσταση  από  βοηθό  εργοθεραπευτή,  θεωρούμε  ότι η αναφορά  σε εργοθεραπευτή  στην εν λόγω  περίπτωση (ε) έγινε εκ παραδρομής, χωρίς  ωστόσο  να  έχουμε  την  αρμοδιότητα  να  προβούμε  σε αυθαίρετες  ερμηνείες  ως  προς  την  πρόθεση  του  νομοθέτη.  Ως  εκ  τούτου,  το  δεύτερο  εδάφιο  δεν  θα  πρέπει να τύχει εφαρμογής  για  την  περίπτωση  αδυναμίας  εύρεσης λογοθεραπευτή.  

Σε  κάθε  περίπτωση, πριν  ενδεχομένως  προβείτε  σε  τροποποίηση‐διόρθωση  ή  διευκρίνιση της  περίπτωσης  (ε) παρακαλούμε να λάβετε υπόψη σας τα ακόλουθα:

α) Διαμαρτυρόμεθα  για  την  περίπτωση  πρόβλεψης  της  δυνατότητας αντικατάστασης  του λογοθεραπευτή  από ειδικό παιδαγωγό 

β) Το επάγγελμα του λογοθεραπευτή είναι τελείως διαφορετικό από το επάγγελμα του ειδικού παιδαγωγού  και είναι νομοθετικά ρυθμισμένο από το Π.Δ. 96/2002 που προβλέπει συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.

γ)  Οι  ανάγκες  που  καλύπτει  ένας  λογοθεραπευτής  στον  πληθυσμό  των  ΚΔΗΦ  (άτομα  πολλές  φορές  με  σοβαρές δυσκολίες όπως εγκεφαλική παράλυση, τύφλωση, ΔΑΦ, νοητική υστέρηση και πρόσθετες αναπηρίες) είναι  πολύ  συγκεκριμένες.  Ενδεικτικά αναφέρουμε  ότι  ο  λογοθεραπευτής  αρχικά  αξιολογεί  και  καταγράφει  τις  εξατομικευμένες  ανάγκες  στο  λόγο,  στην  ομιλία,  στην επικοινωνία,  στην  κατάποση  και  στην  φωνή.  Είναι  αναπόσπαστο κομμάτι της  διεπιστημονικής ομάδας,  όπου  μετά την λογοθεραπευτική αξιολόγηση  διαμορφώνεται  το  πλάνο  παρέμβασης,  η  συχνότητα  παρέμβασης  κ.α.  Η  επικοινωνία των εξυπηρετούμενων  στα  ΚΔΗΦ  ατόμων  επιτυγχάνεται  με  ποικίλλα  μέσα  (ομιλία,  νοήματα,  γραφή,  νέυματα  κ.α.)  ύστερα  από  τη λογοθεραπευτική παρέμβαση. Η ικανότητα λειτουργικής επικοινωνίας σχετίζεται άμεσα τόσο με τον λόγο, το γνωστικό επίπεδο όσο και με την ομιλία (προφορική έκφραση λόγου). Τις υπηρεσίες αυτές δεν μπορεί επ’ ουδενί να τις παρέχει ειδικός παιδαγωγός.  

δ) Οι ανάγκες παροχής υπηρεσιών λογοθεραπείας  στα  ΚΔΗΦ είναι  διαφορετικές και ανεξάρτητες από  τις ανάγκες  παροχής υπηρεσιών  ειδικού  παιδαγωγού,  που  δεν  αμφισβητούμε  ότι  ενδέχεται  να  υφίστανται  και  να  συνυπάρχουν, όχι όμως το ένα είδος υπηρεσιών να αντικαθιστά το άλλο 

ε)  διαμαρτυρόμεθα  ως  προς  το  ελάχιστο  απαιτούμενο  της  μερικής  απασχόλησης,  δεδομένου  ότι  ο συγκεκριμένος πληθυσμός ΑμεΑ αντιμετωπίζει αυξημένες ανάγκες υπηρεσιών λογοθεραπείας και ιδίως όταν στα ΚΔΗΦ εξυπηρετούνται παιδιά  ηλικίας 4‐7 ετών. Σαφώς  οι υπηρεσίες  του λογοθεραπευτή είναι απαραίτητες  στις δομές αυτές με συχνότητα 2‐3 φορές τη βδομάδα για κάθε ωφελούμενο.  Συνεπώς, ένας λογοθεραπευτής με μερική  απασχόληση  ανά  35  ασθενείς  δεν  θα  ήταν  δυνατό   να  παρέμβει  σε όλους,  να  συμμετέχει  στην  διεπιστημονική ομάδα αλλά και να μπορέσει ουσιαστικά να βοηθήσει τον εξυπηρετούμενο πληθυσμό.   

Κατόπιν των παραπάνω α ι τ ο ύ μ ε θ α  

την κατάργηση του δεύτερου εδαφίου της περ. ε της παρ. 1 του κεφαλαίου V «ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ  ΔΙΗΜΕΡΕΥΣΗΣ  ‐  ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ  ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ  ΓΙΑ  ΑΤΟΜΑ  ΜΕ  ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ»,  δεδομένου  ότι  αναφέρεται  σε  αδυναμία  εύρεσης εργοθεραπευτή, άλλως 

να μην προχωρήσετε στην πρόβλεψη δυνατότητας αντικατάστασης του λογοθεραπευτή με ειδικό παιδαγωγό για  τους ανωτέρω λόγους, επιφυλασσόμενοι παντός νομίμου δικαιώματός μας 

‐  να  επανεξετάσετε  το  ελάχιστο  απαιτούμενο  τις  μερικής  απασχόλησης  προβλέποντας  ως  ελάχιστο  έναν  λογοθεραπευτή πλήρους  απασχόλησης,  επανεξετάζοντας  παράλληλα  και  τον  αριθμό  των  35  ωφελουμένων  ανά  λογοθεραπευτή 

Είμαστε στη διάθεσή σας να σας παράσχουμε τις απαραίτητες διευκρινίσεις και πληροφορίες.»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα