Thumbnail
Francisco Goya, Ο ύπνος της λογικής γεννάει τέρατα

Οι μισθωτοί που έχουν επιβαρυνθεί με το λειτούργημα του Δασκάλου, συνήθως διοργανώνουν τις εκδηλώσεις των εθνικών εορτών έχοντας στο μυαλό τους περισσότερο τον εντυπωσιασμό των συναδέλφων τους, παρά την ευαισθητοποίηση των μαθητών τους. Στο μάθημα, οι σελίδες των ενοτήτων γυρνούν βιαστικά, κι επιδερμικά αποστηθίζονται συμπτυγμένες φιλοσοφικές, ηθικές, επιστημονικές, οικονομικές κ.α. θεωρίες, χωρίς κανένα ίχνος συγκίνησης. Στο σχολείο μαθαίνεις απ’ την αρχή πώς να μη συγκινείσαι. Μα πάνω απ’ όλα, στο σχολείο μαθαίνεις πώς είναι να ευτελίζεται ένας θεσμός, πως είναι να σαπίζει, σαν δάπεδο κακομεταχειρισμένο.

Στις πρώτες σελίδες του βιβλίου «Ο Σοπενχάουερ ως παιδαγωγός» του Φρ. Νίτσε, διαβάζουμε πως: «Οι πραγματικοί παιδαγωγοί σου, αυτοί που θα σε μορφώσουν αληθινά, σου αποκαλύπτουν την πρωταρχική σημασία, την πρώτη ύλη της ύπαρξής σου, αυτό που κατ’ εξοχήν δεν διδάσκεται, κάτι που σε κάθε περίπτωση είναι δυσπρόσιτο, αλυσοδεμένο και παράλυτο: οι παιδαγωγοί σου δεν θα είναι τίποτε άλλο από ελευθερωτές σου.» Άρα θα ήταν μια επιεικής προσέγγιση, αν έλεγα πως οι διδακτικές ώρες ξοδεύονται απαράδεκτα, χωρίς να στοχεύουν στην διεύρυνση του νου, δίχως να έχουν ως σκοπό την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης, της κριτικής σκέψης, ή την ανακάλυψη του εαυτού μας.

Εμένα οι δάσκαλοί μου, οι καθηγητές μου, δεν υπήρξαν ποτέ ως τώρα ελευθερωτές μου, ούτε και σκοπεύουν να γίνουν. Οι νόμοι και τα συστήματα τούς περιορίζουν σε ένα ξεφύλλισμα, σε μία ανάγνωση της κάθε ενότητας, του κάθε κεφαλαίου, του κάθε βιβλίου. Τους περιορίζουν, ή πιο σωστά γίνονται άλλοθι της υπολειτουργίας τους. Εμένα οι δάσκαλοί μου, δεν έχουν πάρει έγκριση από τον Υπουργό Παιδείας για να κάνουν τίποτα παραπάνω, πέρα απ’ το να βγάζουν επιπόλαια μια διδακτέα ύλη, και έπειτα να σταυρώνουν τα χέρια τους, να νίπτουν τας χείρας τους, έχοντας εκτελέσει τις εντολές του. Κι έτσι, η «πρώτη ύλη της ύπαρξής μου» έρχεται σε δεύτερη μοίρα, με την διδακτέα ύλη να κλέβει τη πρώτη θέση, κλέβοντας παράλληλα και την ουσία του λειτουργήματος του παιδαγωγού, άρα και της παιδείας.

«Αυτά μας είπαν, παιδιά, τι να κάνουμε τώρα;» προσπαθούν ν’ απολογηθούν. Κι αν συνέχιζαν, θα έλεγαν: «Να αντισταθούμε, παιδιά; Να πάμε κόντρα; Εμείς; Δεν ξέρουμε απ’ αυτά, παιδιά. Από εσάς, τη νέα γενιά, περιμένουμε.» Στις νέες γενιές και στις νέες εποχές εναποθέτονται πάντα οι ελπίδες. Κι οι παλιοί, κατά πλειοψηφία παθητικοί και άβουλοι, συναινούν στην καταστροφή της παιδείας, στην καταστροφή, κατά συνέπεια, ενός έθνους. Ας είναι. Ας απευθυνθούμε μονάχα στο Υπουργείο Παιδείας, σε όποιον είναι άμεσα υπαίτιος.

Κύριε Υπουργέ, λοιπόν, ποια είναι τα επόμενα σας σχέδια; Όταν ακόμα περίσσευε ένας επιπλέον καθηγητής ξένης γλώσσας, η τάξη χωριζόταν στο τμήμα των αρχάριων και στο τμήμα των προχωρημένων. Με το νέο σύστημα, αν και δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα η συγκεκριμένη λεπτομέρεια, φαίνεται πως τα τμήματα αυτή τη φορά, παραμένοντας στον ίδιο χώρο, χωρίζονται σε δύο τάξεις: στην μεσαία και στην ανώτερη. Ή μάλλον στην κατώτερη και στην ανώτερη, γιατί χάρη στην επιμονή και την μεθοδικότητα των συναδέλφων σας, η μεσαία τάξη αποτελεί παρελθόν.

Η παραπαιδεία πλέον υποκαθιστά το σχολείο, το οποίο όχι μόνο αποκλίνει έτη φωτός του πραγματικού του σκοπού, αλλά είναι ανίκανο να καλύψει τις στοιχειώδεις ανάγκες των μαθητών, ακόμα και έχοντας θέσει τον πήχη της προσφορά του προς αυτούς τόσο χαμηλά. Έτσι όσοι μπορούν να το υποστηρίξουν οικονομικά, παρακολουθούν μαθήματα εκτός σχολείου, για να καταφέρουν να περάσουν την τάξη, ξεκινώντας πια απ’ τη πρώτη Λυκείου, με τους υπόλοιπους να μένουν αβοήθητοι και παρατημένοι. Τουλάχιστον το σχολείο τα βγάζει πέρα όσον αφορά στην κοινωνικοποίηση των νέων, αφού τους εξοικειώνει από νωρίς με το φαινόμενο της διάκρισης.

«Όλα θεωρούνται γνωστά» μας λένε επανειλημμένα, όποτε ρωτάμε κάτι που θα έπρεπε να ξέρουμε, όποτε απορούμε για κάτι που θα οφείλαμε να θυμόμαστε. Όταν, λοιπόν, το τέρας που γεννά αυτό το ριζικά άρρωστο σύστημα βγει στον κόσμο, με τα πρώτα του βήματα πάνω στο πλέον σάπιο δάπεδο του κάθε θεσμού, μόλις πεινάσει και κατευθυνθεί στους ίδιους του τους δημιουργούς για να τραφεί, η ιστορία θα ψιθυρίσει γελαστά: «Όλα θεωρούνταν γνωστά». 

ΠΗΓΗ: giannisvassilopoulos.blogspot.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pierrakakis sparti
Επίσκεψη του Κυριάκου Πιερρακάκη στη Σπάρτη: Τι δήλωσε για την εκπαίδευση και τις συναντήσεις που είχε
Από την επίσκεψη του υπουργού Παιδείας στη Σπάρτη με αφορμή την 107η Σύνοδο Πρυτάνεων στον Μυστρά
Επίσκεψη του Κυριάκου Πιερρακάκη στη Σπάρτη: Τι δήλωσε για την εκπαίδευση και τις συναντήσεις που είχε
ekpaideusiaithousa5.jpg
Κρίση στα ελληνικά σχολεία εξωτερικού: Απουσία εκπαιδευτικών - Σε κίνδυνο η γλώσσα και ο πολιτισμός
Υποστελέχωση των σχολείων της ομογένειας: Απαράδεκτες καθυστερήσεις και αδιαφορία από το Υπουργείο Παιδείας
Κρίση στα ελληνικά σχολεία εξωτερικού: Απουσία εκπαιδευτικών - Σε κίνδυνο η γλώσσα και ο πολιτισμός
θρασκ
Ράνια Θρασκιά: Η αποχώρηση της από τον ΣΥΡΙΖΑ και το μέλλον της στην Κεντροαριστερά
«Δεν έφυγα παρορμητικά, εννοείται ότι έγιναν συζητήσεις πριν από αυτό. Ο μοναδικός ασφαλής δρόμος για εμένα ήταν αυτός των αρχών και των αξιών μου»
Ράνια Θρασκιά: Η αποχώρηση της από τον ΣΥΡΙΖΑ και το μέλλον της στην Κεντροαριστερά