Thumbnail
ή ξαναγυρίζοντας στη δεκαετία του '60

Η αυλαία στις πανελλαδικές εξετάσεις με το κρίσιμο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στιγματίζεται από την άστοχη και ιδεολογικά κατευθυνόμενη επιλογή του κειμένου. Οι «σοφοί» της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων επέλεξαν ένα αναχρονιστικό και μουχλιασμένο  ιδεολογικά κείμενο του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου για την ανθρωπιά και τον ανθρωπισμό. Ένα κείμενο που εκδόθηκε το 1966 και περιλαμβάνεται στον τόμο δοκιμίων με τίτλο «Ο Σύγχρονος Άνθρωπος» για τον οποίο και βραβεύτηκε ο ΙΜ Παναγιωτόπουλος το 1967.

Το κείμενο εκφράζει μια ιδεαλιστική άποψη που επικεντρώνεται σε μια ατομική θεώρηση του ανθρωπισμού, χωρίς να αναφέρεται στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που διαμορφώνουν τις αξίες και τους όρους ζωής, επομένως και τη συμπεριφορά των ανθρώπων. Ένα κείμενο που δεν έχει καμιά σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα. Ένα κείμενο που δε δίνει στοιχεία προβληματισμού στους υποψηφίους γενικότερα και ειδικότερα για να αναπτύξουν το θέμα έκθεσης. Ένα θέμα που ζητά από τους υποψηφίους να περιγράψουν τα «φαινόμενα που αποδεικνύουν το έλλειμμα της ανθρωπιάς», αλλά και να αναφέρουν ατομικές και συλλογικές δραστηριότητες για την αντιμετώπισή τους. 

Θέμα που δίνει τη δυνατότητα για ποικίλες προσεγγίσεις και αναφορά σε σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα, όπως η βία και η ακραία έκφρασή της ο πόλεμος, απόρροια της ιμπεριαλιστικής πολιτικής που υπηρετεί τα συμφέροντα των ισχυρών, η οικολογική κρίση ως αποτέλεσμα της λογικής του κέρδους που οδηγεί στην οικοκτονία και στον αργό και βασανιστικό θάνατο της ανθρωπότητας. Επιπλέον μπορεί να γίνει αναφορά στη φτώχεια, την πείνα και την εξαθλίωση που μαστίζουν όχι μόνο τον αναπτυσσόμενο κόσμο, αλλά και τις ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες. Στη χώρα μας η οικονομική κρίση έχει πάρει διαστάσεις οξύτατης ανθρωπιστικής κρίσης, όσο και αν οι ανάλγητοι και απάνθρωποι πολιτικοί υπάλληλοι των κυρίαρχων τάξεων προσπαθούν να την καλύψουν με τα success story της  «σωτηρίας της πατρίδος», της «ανάπτυξης» και άλλα ιδεολογήματα. Τέλος, μπορεί να γίνει αναφορά στην καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, στην κρίση της αστικής δημοκρατίας: γκρέμισμα «κράτους πρόνοιας», αυταρχισμός, κρατική καταστολή, αλλά και στα φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας: ρατσισμός, εθνικισμός, αλλοτρίωση κ.α.

Μόνο που το κείμενο, αλλά και οι «σοφοί» της Επιτροπής των Εξετάσεων και τα στελέχη του «Μέγα Ολετήρα και Γκρεμιστή» του δημόσιου σχολείου επιδιώκουν να προσανατολίσουν τη σκέψη και τις απαντήσεις των υποψηφίων σε ανώδυνες προσεγγίσεις περί κρίσης αξιών γενικά και αόριστα, περί σκληρότητας του ανθρώπου, σαν να είναι όλοι οι άνθρωποι ένα ομοιογενές σύνολο και να κουβαλούν στα γονίδιά τους την απανθρωπιά, περί  καταναλωτισμού κ.α. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κείμενο του ΙΜ Παναγιωτόπουλου ακόμα και η «ευζωία» έχει αρνητική σημασία!  Στο τέλος, επιδιώκουν να εξυψωθεί η ελεημοσύνη και η φιλανθρωπία σε μαγική λύση που θα εξαφανίσει κάθε έλλειμμα ανθρωπιάς.  Είναι ενδεικτικό ότι πολλοί ιεροεξεταστές - πρόθυμοι προτείνουν στους βαθμολογητές να μη θεωρούν σωστές προτάσεις των μαθητών που αναφέρονται στην πολιτεία ή στο σχολείο ή στα ΜΜΕ ή σε άλλους θεσμούς, γιατί δεν πρόκειται για συλλογικές δραστηριότητες. Μας λένε οι «σοφοί» ότι οι κοινωνικοί θεσμοί δεν αποτελούν έκφραση - έστω και στρεβλή - της συλλογικής δράσης που συμπυκνώνουν μάλιστα την κυριαρχία των ισχυρότερων κοινωνικών τάξεων πάνω στις ασθενέστερες. Αντί για αυτά διυλίζουν τον . κώνωπα του επικοινωνιακού πλαισίου και ζητούν από τους μαθητές  ανούσιες λεπτομέρειες - ψύλλους στα άχυρα.

Και όμως τα μεγάλα προβλήματα της εποχής που συνδέονται άρρηκτα με την βαρβαρότητα της καπιταλιστικής κοινωνίας που διέρχεται μεγάλη κρίση δεν μπορούν να λυθούν με την ελεημοσύνη και τη φιλανθρωπία, που δείχνουν διάφοροι φορείς: από την εκκλησία και τη νεοναζιστική εγκληματική οργάνωση μέχρι τους κάθε λογής καλούς Σαμαρείτες.  Περισσότερο από ποτέ άλλοτε είναι αναγκαία η καθημερινή ατομική και συλλογική δράση που προϋποθέτει και διαμορφώνει κοινωνική, πολιτική και ηθική συνείδηση για την ανάπτυξη των κοινωνικών αγώνων για την ανατροπή της καπιταλιστικής βαρβαρότητας.

*Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της εκπαίδευσηςα» και αρθρογράφος στο «ΕΘΝΟΣ».

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολ
Κραυγή αγωνίας από τους εκπαιδευτικούς της Μεσσηνίας: Υποδομές και χρηματοδότηση σε επικίνδυνο σημείο
Οι ελλείψεις σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό, καθαριότητα και συντήρηση καθιστούν αδύνατη τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, με πολλές αίθουσες να είναι...
Κραυγή αγωνίας από τους εκπαιδευτικούς της Μεσσηνίας: Υποδομές και χρηματοδότηση σε επικίνδυνο σημείο
xristougenna
Πρεμιέρα σήμερα για το «Καλάθι των Χριστουγέννων» - Τι περιλαμβάνει
Από σήμερα, 11 Δεκεμβρίου μέχρι και τις 3 Ιανουαρίου τίθεται σε ισχύ το «Καλάθι των Χριστουγέννων» - Πότε κάνει πρεμιέρα και το «Καλάθι του Άη...
Πρεμιέρα σήμερα για το «Καλάθι των Χριστουγέννων» - Τι περιλαμβάνει
anaplirotes_10.jpg
Προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών: Μπαράζ τοπικών Προσκλήσεων για την κάλυψη θέσεων ΠΕ70 Δασκάλων
Η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων και δήλωσης προτιμήσεων είναι από 09/12/2024 έως και την Παρασκευή 13/12/2024
Προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών: Μπαράζ τοπικών Προσκλήσεων για την κάλυψη θέσεων ΠΕ70 Δασκάλων