Νέο αιματολογικό τεστ έχει τη δυνατότητα να προβλέψει πότε ένας ασθενής κινδυνεύει από μακρά Covid-19.

Επιστήμονες στη Βρετανία ανακοίνωσαν ότι αναπτύσσουν ένα τεστ αίματος που, αν γίνει στη διάρκεια της αρχικής λοίμωξης από κορονοϊό, μπορεί να προβλέψει ποιός άνθρωπος έχει μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσει αργότερα μακρόχρονα συμπτώματα της νόσου, μια κατάσταση γνωστότερη ως "μακρά Covid-19" ή "μετα-Covid σύνδρομο".

Μεγάλες διαφορές στα δείγματα

Οι ερευνητές του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL), με επικεφαλής την δρα Γκάμπι Καπτούρ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό "ebioMedicine", ανέλυσαν - μέσω φασματομετρίας μάζας - πρωτεΐνες στο αίμα 54 υγειονομικών που είχαν μολυνθεί με κορονοϊό και έκαναν σύγκριση με δείγματα αίματος από 102 συναδέλφους τους που δεν είχαν ποτέ Covid-19.

Η μελέτη βρήκε δραματικές διαφορές στα επίπεδα μερικών πρωτεϊνών έως έξι εβδομάδες μετά την αρχική λοίμωξη. Χρησιμοποιώντας έναν αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης (μηχανικής μάθησης), εντόπισαν μια "υπογραφή" στις εν λόγω αυξημένες πρωτεΐνες, που προβλέπει με επιτυχία (ποσοστό σφάλματος μόνο 6%) κατά πόσο ένας ασθενής θα εμφανίσει στη συνέχεια επίμονα πολύμηνα συμπτώματα της Covid-19, ακόμη κι ένα έτος μετά την αρχική διάγνωση της νόσου. Οι ερευνητές ανέφεραν ότι αν τα ευρήματα τους επιβεβαιωθούν με μια μεγαλύτερη έρευνα σε ασθενείς, τότε θα μπορεί να αναπτυχθεί ένα νέο προγνωστικό τεστ αίματος για μακρά Covid-19, παράλληλα με το μοριακό διαγνωστικό τεστ (PCR).

Ο κορονοϊός προκαλεί έντονες αλλαγές στο αίμα

Η Καπτούρ τόνισε ότι "όπως δείχνει η μελέτη μας, ακόμη και η ήπια ή ασυμπτωματική Covid-19 διαταράσσει το 'προφίλ' των πρωτεϊνών στο πλάσμα του αίματος μας. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και η ήπια νόσος επηρεάζει τις φυσιολογικές βιολογικές διαδικασίες με δραματικό τρόπο έως τουλάχιστον έξι εβδομάδες μετά τη λοίμωξη. Ένα τεστ που θα προβλέπει τη μακρά Covid-19 ήδη από τη στιγμή της αρχικής λοίμωξης, μπορεί να αναπτυχθεί γρήγορα και φθηνά. Η μέθοδος μας μπορεί να αναλύσει χιλιάδες δείγματα μέσα σε ένα απόγευμα".

Η ερευνήτρια δρ Γουέντι Χέιγουντ του UCL και του Νοσοκομείου Great Ormond Street, δήλωσε ότι "αν μπορούμε να εντοπίσουμε ανθρώπους που είναι πιθανό να εμφανίσουν μακρά Covid, τότε ανοίγει ο δρόμος για να δοκιμάσουμε θεραπείες, όπως τα αντιικά φάρμακα, σε πιο πρώιμο και αρχικό στάδιο της λοίμωξης, προκειμένου να δούμε κατά πόσο είναι δυνατό έτσι να μειώσουμε τον κίνδυνο μιας κατοπινής μακράς Covid".

Ολόκληρη η επιστημονική δημοσίευση: https://www.thelancet.com/journals/ebiom/article/PIIS2352-3964(22)00475-3/fulltext