ειδική αγωγή σεμινάριο
Εμβόλιο κορονοϊού
Ένας νέος ιός φαίνεται να απειλή την δημόσια υγεία, ενώ έχει χαρακτηριστικά παρόμοια με του κορονοϊού.

Συναγερμό στην επιστημονική κοινότητα έχει προκαλέσει δημοσίευση έρευνας Αμερικανών επιστημόνων οι οποίοι υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν ιό που αναπτύχθηκε σε νυχτερίδες από τη Ρωσία που μπορεί να μολύνει τους ανθρώπους και, το κυριότερο, διαφεύγει τον αντισωμάτων και των εμβολίων που έχουν αναπτυχθεί για την Covid-19.

Όπως διαπίστωσε η επιστημονική ομάδα από τη σχολή Παγκόσμιας Υγείας Paul G. Allen στο πανεπιστήμιο Washington State o ιός Khosta-2 μπορεί να χρησιμοποιήσει την πρωτεΐνη ακίδα του για να μολύνει τα ανθρώπινα κύτταρα όπως κάνει και ο SARS-CoV-2.

Νέα απειλή για την παγκόσμια υγεία

«Η μελέτη μας απέδειξε ότι οι sarbecoviruses που κυκλοφορούν στην άγρια φύση της Ασίας - ακόμα και σε περιοχές της δυτικής Ρωσίας όπου εντοπίστηκε ο Khosta-2 - αποτελούν απειλή για την παγκόσμια υγεία και τις εν εξελίξει προσπάθειες εμβολιασμούς κατά του SARS-CoV-2» δήλωσε ο ιολόγος και επικεφαλής της μελέτης, Μάικλ Λέτκο.

Σύμφωνα με τον ίδιο η ανακάλυψη αυτή τονίζει την ανάγκη να αναπτυχθούν νέα εμβόλια που δεν στοχεύουν μόνο στις γνωστές μεταλλάξεις του SARS-CoV-2, όπως η μετάλλαξη Όμικρον, αλλά θα προστατεύουν γενικά κατά του υπογένους των sarbecoviruses.

Στην αρχή μάλιστα βρήκαν μια ομάδα κορονοϊών παρόμοιων με τον SARS-CoV-2, που αρχικά ανακαλύφθηκε ότι ζούσαν σε νυχτερίδες στη Ρωσία το 2020. Εκείνη την εποχή, οι επιστήμονες δεν πίστευαν ότι ο ιός, που ονομάζεται Khosta-2, αποτελούσε απειλή για τους ανθρώπους, σύμφωνα με το περιοδικό TIME.

Πώς λειτουργεί

Αλλά όταν η ομάδα του Letko έκανε μια πιο προσεκτική ανάλυση, διαπίστωσε ότι ο ιός μπορούσε να μολύνει ανθρώπινα κύτταρα στο εργαστήριο, το πρώτο προειδοποιητικό σημάδι ότι θα μπορούσε να αποτελέσει πιθανή απειλή για τη δημόσια υγεία. Ένας συγγενής ιός που βρέθηκε επίσης στις ρωσικές νυχτερίδες, ο Khosta-1, δεν μπορούσε να εισέλθει εύκολα στα ανθρώπινα κύτταρα, αλλά ο Khosta-2 μπορούσε.

Ο Khosta-2 προσκολλάται στην ίδια πρωτεΐνη, την ACE2, που χρησιμοποιεί ο SARS-CoV-2 για να διεισδύσει στα ανθρώπινα κύτταρα. «Οι υποδοχείς στα ανθρώπινα κύτταρα είναι ο τρόπος με τον οποίο οι ιοί εισέρχονται στα κύτταρα», λέει ο Letko. «Αν ένας ιός δεν μπορεί να μπει από την πόρτα, τότε δεν μπορεί να εισέλθει στο κύτταρο και είναι δύσκολο να εγκαθιδρύσει οποιονδήποτε τύπο μόλυνσης».

«Δεν θέλουμε να τρομάξουμε κανέναν και να πούμε ότι πρόκειται για έναν εντελώς ανθεκτικό στον εμβολιασμό ιό», λέει ο Letko. «Αλλά είναι ανησυχητικό ότι υπάρχουν ιοί που κυκλοφορούν στη φύση και έχουν αυτές τις ιδιότητες - μπορούν να συνδεθούν με ανθρώπινους υποδοχείς και δεν εξουδετερώνονται από τις τρέχουσες αντιδράσεις των εμβολίων.»

Τα καλά νέα είναι ότι οι μελέτες του Letko δείχνουν ότι, όπως και η παραλλαγή Όμικρον του SARS-CoV-2, ο Khosta-2 δεν φαίνεται να έχει γονίδια που θα έδειχναν ότι θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρή ασθένεια στους ανθρώπους.

Δείτε εδώ όλη τη μελέτη: https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1010828