Thumbnail
Νέα έρευνα

Για πρώτη φορά κορυφαίοι επιστήμονες και γιατροί από τις ΗΠΑ, καθώς και επιστημονικοί-ιατρικοί φορείς, με κοινή ανακοίνωσή τους, προειδοποιούν πως υπάρχει πλέον επιστημονική ομοφωνία ότι η έκθεση των παιδιών σε διάφορες τοξικές χημικές ουσίες στον αέρα, στο νερό, στις τροφές και σε προϊόντα της καθημερινότητας (πλαστικά κ.α.) αποτελεί κίνδυνο για την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους, ιδίως όσο ακόμη αυτά βρίσκονται στην κοιλιά της μητέρας τους.

Αυξάνει έτσι η πιθανότητα εκδήλωσης διαφόρων νευροαναπτυξιακών διαταραχών (φάσμα αυτισμού, διανοητική καθυστέρηση, ελλειμματική προσοχή-υπερκινητικότητα, μαθησιακές δυσκολίες κ.α.).

Η επιστημονική «συμμαχία», γνωστή με το όνομα TENDR (Targeting Environmental Neuro-Developmental Risks), που έκανε τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό περιβαλλοντικής υγείας «Environmental Health Perspectives», ζητά να υπάρξει άμεση δράση, προκειμένου να μειωθεί σημαντικά η έκθεση των σημερινών παιδιών και των επόμενων γενεών στα δυνητικά επικίνδυνα χημικά.

Κατ' εξοχήν επικίνδυνα θεωρούνται τα οργανοφωσφορικά παρασιτοκτόνα για τα φυτά, οι πολυβρωμοδιφαινυλαιθέρες (PBDE), οι φθαλικές ενώσεις, οι ρυπαντές που σχετίζονται με τις καύσεις (πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες, οξείδια αζώτου, σωματίδια), ο μόλυβδος, ο υδράργυρος και τα πολυχλωριωμένα διφαινύλια (PCB).

Η επικεφαλής του προγράμματος TENDR Ίρβα Χερτς-Πιτσιότο, καθηγήτρια δημόσιας υγείας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Ντέιβις, έκανε λόγο για «ιστορική συμφωνία». Όπως είπε, «πριν δέκα χρόνια μια τέτοια επιστημονική συναίνεση δεν θα ήταν δυνατή, όμως πλέον η επιστημονική έρευνα είναι ξεκάθαρη: τα τοξικά χημικά βλάπτουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών μας. Ως κοινωνία, μπορούμε να εξαφανίσουμε ή να μειώσουμε σημαντικά αυτές τις τοξικές χημικές ουσίες και να αντιμετωπίσουμε τις ρυθμιστικές ανεπάρκειες, που έχουν επιτρέψει τον πολλαπλασιασμό αυτών των χημικών. Με αυτά τα βήματα, θα είμαστε σε θέση να μειώσουμε τα υψηλά ποσοστά των νευροαναπτυξιακών διαταραχών».

Σύμφωνα με τους 48 κορυφαίους Αμερικανούς επιστήμονες, συχνά οι έγκυες γυναίκες μολύνονται με διάφορα χημικά, πράγμα που έχει επιπτώσεις στο έμβρυο που κυοφορούν. «Είμαστε μάρτυρες μιας ανησυχητικής αύξησης στα προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς των παιδιών», τονίζουν και επισημαίνουν ότι «ακόμη και υπερβολικά χαμηλά επίπεδα έκθεσης» σε ορισμένα χημικά μπορεί να επιδράσουν αρνητικά στον υπό ανάπτυξη εγκέφαλο.

Οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι «αυτά τα χημικά είναι διάσπαρτα, όχι μόνο στον αέρα και στο νερό, αλλά στα καθημερινά καταναλωτικά προϊόντα που χρησιμοποιούμε στα σώματά μας και στα σπίτια μας». Και επισημαίνουν ότι «για τα περισσότερα χημικά στην πραγματικότητα δεν έχουμε ιδέα τι κάνουν στη νευρική ανάπτυξη των παιδιών, επειδή απλώς δεν έχουν μελετηθεί».

Σύνδεσμος: Για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία στη διεύθυνση: http://ehp.niehs.nih.gov/EHP358/

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκλογ
Εκλογές εκπαιδευτικών Θεσσαλονίκης: Πρώτη δύναμη η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών
Τα αποτελέσματα για το νέο Διοικητικό Συμβούλιο 2025-26 και η κατανομή των εδρών
Εκλογές εκπαιδευτικών Θεσσαλονίκης: Πρώτη δύναμη η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών
Κλειστά σχολεία
Καταγγελίες για αδιαφάνεια στις μεταθέσεις των Μουσικών Σχολείων – Παρέμβαση ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή
Βουλευτές ζητούν άμεση θεσμική λύση και αντικειμενικά κριτήρια για τις μεταθέσεις εκπαιδευτικών
Καταγγελίες για αδιαφάνεια στις μεταθέσεις των Μουσικών Σχολείων – Παρέμβαση ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή
AFISA OMHROS 2 0
Παρέμβαση για τα Εσπερινά Λύκεια: Ζητείται άμεσος ανασχεδιασμός του θεσμικού τους ρόλου
Υπόμνημα προς την υπουργό Παιδείας από τον Διευθυντή του Εσπερινού ΓΕΛ Βόλου – «Δομική ανισότητα για εργαζόμενους μαθητές και αποκλεισμός από τα ΑΕΙ»
Παρέμβαση για τα Εσπερινά Λύκεια: Ζητείται άμεσος ανασχεδιασμός του θεσμικού τους ρόλου