Thumbnail
ΤΥΠΟΣ: Η ΑΥΓΗ 

 

Η νεοφιλελεύθερη επίθεση απαξίωσης και συρρίκνωσης του δημόσιου αγαθού της Δημόσιας Δωρεάν Εκπαίδευσης συνεχίζεται αμείωτη με άλλοθι τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας. Η στόχευση αυτή την φορά αφορά την Ανώτατη Πανεπιστημιακή και Τεχνολογική Βαθμίδα. Βάση, ένα υπουργικό σχέδιο που φέρει κυνικά το όνομα της «Θεάς της Σοφίας», Αθηνάς!
 
Οι απόπειρες συρρίκνωσης της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας συνεχίζονται
Πρόκειται για ένα σχέδιο που παραβιάζει ρητά τον Ν4076/ 2012 που ο ίδιος Υπουργός Παιδείας εισηγήθηκε και ψήφισε πριν λίγους μήνες, από το πρώτο κιόλας άρθρο του. Χωρίς δηλαδή σύγκλιση και γνώμη του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ) του Συμβουλίου Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΣΑΠΕ), του Συμβουλίου Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης ( ΣΑΤΕ), χωρίς την ύπαρξη των τριών μελετών χωροταξικού εξορθολογισμού – κοστολογημένης αξίας 49000 Ε – που προαπαιτούνταν αλλά δεν έχουν ακόμη… εκπονηθεί, χωρίς καν την γνώμη των αυτοδιοικούμενων ακόμη σύμφωνα με το ισχύον Σύνταγμα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, χωρίς τήρηση ούτε καν στοιχειωδώς των «επιστημονικών, ακαδημαϊκών και αναπτυξιακών κριτηρίων» που ο ίδιος ο πανεπιστημιακός Υπουργός είχε προανάγγειλει.
 
Ακόμη και τα αριθμητικά στοιχεία μείωσης των νέων φοιτητών του Σχεδίου κατά 1600, συγκρούονται με τα στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου Παιδείας. Σύμφωνα με τα οποία από του χρόνου οι εισακτέοι μειώνονται κατά 14200. Συνολικά δηλαδή κατά 25% και δυστυχώς με επιλογές μικροπολιτικών και ρουσφετολογικών κριτηρίων που κατήγγειλε μέχρι και ο Αναπληρωτής Υπουργός του Υπουργείου.
 
Αν αυτά όλα δεν αποτελούν ανοικτή «ανομία» και μάλιστα από την ίδια την «υπεύθυνη» κυβέρνηση, τότε οι λέξεις έχουν χάσει κάθε νόημα!
 
Το βασικό επικοινωνιακά επιχείρημα βέβαια που προβάλλεται είναι ότι με το Σχέδιο επιχειρείται να διορθωθεί το λαϊκίστικό εκείνο «κάθε πρωτεύουσα νομού και πανεπιστήμιο κάθε κωμόπολη και ΤΕΙ». Χωρίς βέβαια να αναφέρονται οι συγκεκριμένες κομματικές ευθύνες του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ για την ίδρυση και διασπορά τμημάτων, υπαρκτών ή και εφευρεμένων επιστημονικών αντικειμένων σε κάθε γωνιά της χώρας. Αντίθετα, σε πρόσφατη συνέντευξη του Υπουργού υπεύθυνοι γι’ αυτή «την παθογένεια είναι… οι πανεπιστημιακοί». Όπως και ότι αυτή η παθογένεια είναι και «η βασική αιτία ανεργίας ή υποαπασχόλησης των πτυχιούχων». Άραγε αυτή ευθύνεται και για τον άδικο χαμό των δύο φοιτητών στη Λάρισα και των τριών που χαροπαλεύουν; Για την οποία ούτε λέξη δεν έχουν ψελλίσει οι πολιτικά υπεύθυνοι της τρικομματικής μνημονιακής Κυβέρνησης και ο Υπουργός Παιδείας.
 
Οι δυνάμεις της Ανανεωτικής Ριζοσπαστικής Αριστεράς μέσα στα πανεπιστήμια απ’ αρχής είχαν κατάγγειλει αυτή την λογική και τις μικροπολιτικές, πελατειακές μεθοδεύσεις που παραπλανούσαν τις τοπικές κοινωνίες, με την εξαγγελία ή ίδρυση τμημάτων χωρίς μέριμνα για την αναγκαία στήριξη σε υποδομές και προσωπικό, χωρίς ακαδημαϊκά, επιστημονικά, αναπτυξιακά και κοινωνικά κριτήρια. Και δυστυχώς το ίδιο διαπιστώνουν και στο προτεινόμενο σχέδιο. Τα παραδείγματα μετακόμισης ή διατήρησης κυρίως Τμημάτων ΑΤΕΙ σε μια σειρά πόλεις, χωρίς καμιά πολλές φορές υλικοτεχνική υποδομή υποδοχής τους αλλά με ισχυρούς κομματικούς βουλευτές- υπουργούς το αποδεικνύουν!
 
Δεν μπορούν όμως να αγνοήσουν παράλληλα, ότι τμήματα που λειτουργούν σχεδόν μια εικοσαετία σε μια πόλη έχουν δημιουργήσει πολυποίκιλους πολιτισμικούς δεσμούς, που δεν είναι δυνατόν να αγνοηθούν, με μια κυβερνητική μονοκονδυλιά, πολύ περισσότερο όταν λείπει και η στοιχειώδης χωροταξική και αναπτυξιακή μελέτη. Όπως δεν μπορούν με κανένα κριτήριο να κατανοήσουν και να αποδεχθούν τις συγχωνεύσεις -ουσιαστικά καταργήσεις - των Τμημάτων Ξένων Φιλολογικών Σπουδών στα Παν/μία Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Γεγονός που αποτελεί παγκόσμια ακαδημαϊκή πρωτοτυπία πέρα από τις δυσλειτουργίες που θα επιφέρει με την δημιουργία δυό τεράστιων σε διδακτικό προσωπικό Τμημάτων.
 
Ή την ενοποίηση των πέντε τόσο διαφορετικών μεταξύ τους Θεματικών Πανεπιστημίων της Αττικής σε ένα ενιαίο μεγαθήριο, διατηρώντας το καθένα τις δομές του, τις γραφειοκρατίες του, τις πρυτανικές του αρχές, τα Συμβούλια Ιδρύματος, αλλά συγκροτώντας ταυτόχρονα και ένα από τα πάνω υπέρ Συμβούλιο Διοίκησης και Οικονομικού ελέγχου, με τις γραμματείες του, τις υλικοτεχνικές υποδομές του και όλες τις συνακόλουθες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, το οποίο θα φέρει ανενδοίαστα το όνομα ενός καθαρά ορθολογιστή και παιδιού του Διαφωτισμού, του Αδαμάντιου Κοραή. Τέτοιου είδους προτάσεις απέτυχαν όπου επιχειρήθηκαν (π.χ. στην Αγγλία) και έχουν ήδη οδηγήσει τους Πρυτάνεις και των πέντε να δηλώνουν την πρόθεση να παραιτηθούν αν προχωρήσει.
 
Βέβαια, και τα δύο παραδείγματα το μόνο που ορατά αποδεικνύουν είναι τελικά η υποβάθμιση των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών χωρίς κανένα επί της ουσίας οικονομικό όφελος. Το αντίθετο μάλιστα. Έμμεσα το ομολογεί και ο ίδιος ο υπουργός στην προαναφερόμενη συνέντευξη του, όταν μιλά συνέχεια για την «ανάγκη να χτίσουμε μια κοινωνία της γνώσης και της παραγωγής», την «ενστάλαξη κανόνων ηθικής» και «καλλιέργεια του πνεύματος και της ψυχής»! Πού σ’ αυτή την αντίληψη να χωρέσει η σκέψη για παραγωγή κριτικής γνώσης, για ουμανιστική παιδεία, για δημιουργία ενεργών πολιτών; Την μόνη παραγωγή που κατανοεί είναι εκείνη της νεοφιλελεύθερης ληστρικής εκμετάλλευσης και την λειτουργία των Πανεπιστημίων και ΑΤΕΙ ως επιχειρήσεων παροχής εμπορικών υπηρεσιών με δίδακτρα και χορηγίες, τη λειτουργία ακόμη και στο εσωτερικό των πανεπιστημίων και των ΑΤΕΙ ιδιωτικών Σχολών και Κολλεγίων και προφανώς την άμεση ενίσχυση της ...ιδιωτικής «ανώτατης εκπαίδευσης», γεγονός που απαιτεί την συρρίκνωση και υποβάθμιση της Δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης και του ελεύθερου ερευνητικού της έργου. Γι’ αυτό και η πλήρης έλλειψη στο «Αθηνά» κάθε μέριμνας για την λειτουργική σχέση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με τα Ερευνητικά Κέντρα, την ίδια ώρα που μελετάται ακόμη και η κατάργηση της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας!
 
Η πολιτική αυτή πέραν του σκληρά ταξικού χαρακτήρα σύμφωνα με τον οποίο καλείται να πληρώσει όποιος αντέχει, οδηγεί και στην πλήρη αδυναμία κοινωνικής και παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, υποτίμηση κάθε αξιακού στοιχείου της έννοιας Δημόσιο Αγαθό που οφείλει να παρέχει σε όλους τους πολίτες που ζουν στα όρια της κάθε Δημοκρατική Ανοικτή Κοινωνία.
 
Η στρατηγική στόχευση όλων αυτών αναδεικνύεται ανάγλυφα με τις … «προσωπικές» δηλώσεις του πρώην Υπουργού Παιδείας και τώρα Εσωτερικών για «έξυπνη υπέρβαση του Α16 του Συντάγματος ώσπου να συντελεστεί επιτέλους η πολυπόθητη αναθεώρηση του» για δημιουργία «μεικτών πανεπιστημίων με μετοχοποίηση τους και εκχώρηση του 49% της αξίας τους σε ιδιώτες που θα έχουν και το διοικητικό και οικονομική μάνατζμεντ…»!
 
Πέραν όλων των άλλων εντυπωσιάζει, ο για μια ακόμη φορά κυνισμός του κ Στυλιανίδη – είχε προηγηθεί η συνέχιση της συμμετοχής του σε γλέντι τη νύκτα της δολοφονίας του Αλέξη Γρηγορόπουλου … - και προφανώς ο έκδηλος… σεβασμός του και Διδάκτορα Δικαίου Υπουργού, στο Σύνταγμα που ορκίστηκε να σέβεται!
 
Απέναντι σε όλα αυτά τα προφανή αντισυνταγματικά και επικίνδυνα , καταθέτουμε τις επεξεργασίες μας, συντονίζουμε τις ενέργειες και αντιστάσεις μας με κάθε κίνηση υπεράσπισης των Δημόσιων Αγαθών και ενός στοιχειώδους κοινωνικού κράτους, για την αναβάθμιση της Δημόσιας και Δωρεάν παρεχόμενης Ανώτατης Εκπαίδευσης, τον αναγκαίο εξορθολογισμό της με ακαδημαϊκά, κοινωνικά και επιστημονικά κριτήρια στην κατεύθυνση της περιφερειακής αποκέντρωσης αλλά και της διατήρησης του Ακαδημαϊκού και Συμμετοχικού χαρακτήρα των ιδρυμάτων. Αυτό απαιτεί τη συνέργια της ακαδημαϊκής κοινότητας και τη διαβούλευση με τους φορείς των τοπικών κοινωνιών. Είναι ευνόητο ότι η διαδικασία αυτή απαιτεί επίσης ικανό χρονικό διάστημα, οφείλει να γίνει σε βάθος, να αναγνωρίσει την υπάρχουσα πραγματικότητα και να έχει σταδιακή εφαρμογή. Γι’ αυτό και το σχέδιο «Αθηνά» οφείλει να αποσυρθεί όπως ζητούν με επίκαιρη επερώτηση τους 48 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ πριν το συμπαρασύρει η αναπτυσσόμενη κοινωνική δυναμική.
 
Aλκης Ρήγος
 
ΤΥΠΟΣ: Η ΑΥΓΗ 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kyriakos-pierrakakis
Πιερρακάκης: Εισαγωγή στα δημόσια Πανεπιστήμια μέσω του διεθνούς Baccalaureate χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις!
Αλλά τι άλλο είναι αυτό εκτός από πριμοδότηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και μηχανισμός αύξησης των ανισοτήτων στην εκπαίδευση;
Πιερρακάκης: Εισαγωγή στα δημόσια Πανεπιστήμια μέσω του διεθνούς Baccalaureate χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις!
amfitheatro-aei-foitites
ΕΚΠΑ: Ζητά νέα παράταση για την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια
ΕΚΠΑ: Να δοθεί παράταση ενός χρόνου στη διάταξη του νόμου - πλαίσιο που οδηγεί στην απόσπασή της από τα πτυχία των καθηγητικών σχολών.
ΕΚΠΑ: Ζητά νέα παράταση για την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια