Thumbnail
«Μια σοβαρή μεταρρύθμιση στην Παιδεία θα χρειαστεί έξι χρόνια»

Νικολίτσα Τρίγκα - Έθνος

 

Η δημιουργία ενός σχολείου που θα διαμορφώνει νέους, με δημοκρατικό ήθος και κριτική σκέψη, είναι το όραμα του ομότιμου καθηγητή Ιστορίας των Επιστημών στο ΕΚΠΑ Κώστα Γαβρόγλου, ο οποίος συνέταξε το πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής που θα συζητηθεί την Τρίτη.

Eπειτα από διάλογο έξι μηνών και αφού έχουν ενσωματωθεί στο πολυσέλιδο πόρισμα απόψεις και προτάσεις από εκπροσώπους αρμοδίων φορέων, πολιτικών κομμάτων και εκπαιδευτικών, η επιτροπή κατέληξε στο σχέδιο με το οποίο θα επιχειρηθεί να ξεκινήσει η υλοποίηση μίας ρεαλιστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. «Το κείμενο δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ότι είναι ένα αμιγώς συριζαίικο κείμενο», αναφέρει στο «Εθνος της Κυριακής» ο κ. Γαβρόγλου.

Πρόκειται για έναν διακεκριμένο πανεπιστημιακό με βαρύνουσα άποψη στα θέματα της Εκπαίδευσης και αυτός είναι ο λόγος που τον πρότεινε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, για τη θέση του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, καθώς κρίνει ότι θα συνεισφέρει τα μέγιστα στον διάλογο για την Παιδεία αλλά και στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες σύντομα θα αποφασισθούν.

Οι αλλαγές
Μέσα από τις σελίδες του πορίσματος, περιγράφονται οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν σε όλο το φάσμα της Εκπαίδευσης. Το δυσκολότερο πρόβλημα στην όποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση πάντως, σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, δεν είναι τόσο οι ρυθμίσεις που φέρνει, αλλά ο τρόπος υλοποίησής τους και άρα τα μεταβατικά στάδια που πρέπει να είναι καλά σχεδιασμένα ώστε να πετύχει. Με δεδομένο ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι σε οριακή κατάσταση και η επαναφορά της κανονικότητας είναι το μεγάλο ζητούμενο, στην έκθεση που θα συζητηθεί στη Βουλή, υπάρχουν προτάσεις για όλες τις βαθμίδες, με κάποιες από αυτές να μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, με την έναρξη δηλαδή της νέας σχολικής χρονιάς, όπως για παράδειγμα η μείωση της ύλης. Η Εκθεση αναλύει τα προβλήματα που υπάρχουν στην Εκπαίδευση, προτείνει συγκεκριμένες λύσεις και παρουσιάζει ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους σε βραχυπρόθεσμες (Ιούνιος 2016- Νοέμβριος 2016), μεσοπρόθεσμες (Δεκέμβριος 2016-Μάιος 2018) και μακροπρόθεσμες (Ιούνιος 2018-Μάιος 2022).

Οπως λέει ο κ. Γαβρόγλου, «η κρατική χρηματοδότηση φτάνει με δυσκολία να αντιμετωπίσει τα ανελαστικά μας έξοδα και δεν υπάρχουν οι πόροι για να εγκαινιαστούν, έστω και πειραματικά, νέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που να σηματοδοτήσουν την απαρχή ενός νέου εκπαιδευτικού κλίματος στα σχολεία. Η απαράδεκτη άρνηση των θεσμών να προχωρήσουμε σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών λειτουργεί παραλυτικά. Το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό στα πανεπιστήμια γερνάει και οι εξαιρετικοί νέοι επιστήμονες βρίσκουν τις πόρτες των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων ερμητικά κλειστές». Οσον αφορά στους μαθητές, τονίζει ότι «επιβαρύνονται με πολλή ύλη και υπάρχουν ορισμένα βιβλία που είναι εντελώς ακατάλληλα». Βέβαια, προσθέτει, «το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν έχει καταρρεύσει χάρη στην ευσυνειδησία των εκπαιδευτικών που επιτελούν αυτήν την εποχή ένα τιτάνιο έργο».

Σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, η απόφαση του κ. Φίλη για να γίνει ένας Εθνικός και Κοινωνικός Διάλογος για την Παιδεία σηματοδότησε πολλά πράγματα ταυτοχρόνως: την προσπάθεια διαμόρφωσης νέων προτάσεων για ένα σύνολο προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Εκπαίδευση, τη συζήτηση παλιών προτάσεων και την επικαιροποίησή τους, τη σύνθεση διαφορετικών απόψεων που θα εκφραστούν από φορείς, εμπειρογνώμονες και κόμματα, όπως και την αδιαμεσολάβητη επαφή με τους δασκάλους και καθηγητές. Το ζήτημα όμως είναι αν μπορούν οι όποιες αλλαγές στην Εκπαίδευση να γίνουν άμεσα.

«Το δυσκολότερο πρόβλημα στην όποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν είναι τόσο οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις, αλλά ο τρόπος υλοποίησής τους. Πιστεύω ότι η όποια σοβαρή μεταρρύθμιση θέλει 6 χρόνια για να εδραιωθεί και στη διάρκεια αυτών των 6 ετών πρέπει να γίνονται τα προσεκτικά βήματα αλλά και οι αναγκαίες διορθώσεις. Για πρώτη φορά, νομίζω, παρουσιάζεται ένα κείμενο αποτέλεσμα ενδελεχούς διαλόγου και όλες οι προτάσεις εκφράζονται σε ένα χρονοδιάγραμμα με ρεαλιστικές βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες στοχεύσεις για όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης με ορίζοντα την εξαετία, η υλοποίηση των οποίων θα υπερβαίνει τη θητεία μίας κυβέρνησης», τονίζει ο κ. Γαβρόγλου.

Παραπαιδεία
Στο πόρισμα γίνεται λόγος και για την παραπαιδεία. «Μόνον όταν αναβαθμιστεί το Λύκειο, όταν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στα ΑΕΙ, όταν θα υπάρξει ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, όταν σιγά σιγά αρχίσει να αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη της κοινωνίας στη δημόσια Εκπαίδευση, θα αρχίσει η βαθμιαία αποδυνάμωση της παραπαιδείας», αναφέρει ο κ. Γαβρόγλου και προσθέτει: «Εχουμε ένα ακυρωμένο Λύκειο και τα φροντιστήρια έχουν καταλήξει να καθορίζουν τον χαρακτήρα της παρεχόμενης γνώσης.

Η γνώση έχει ταυτιστεί αποκλειστικά με τους τρόπους να αποδίδει κανείς ικανοποιητικά στις εξετάσεις. Υπάρχουν φροντιστήρια που κάνουν τεράστιες προσπάθειες να δώσουν στους μαθητές την αίσθηση μιας παρεχόμενης γνώσης που δεν αποτελείται μόνον από αλγορίθμους για την επιτυχή αντιμετώπιση των εξετάσεων, αλλά αυτά αποτελούν την εξαίρεση. Βέβαια το πρόβλημα με την παραπαιδεία είναι κοινωνικό, μιας και στα φροντιστήρια εργάζονται γύρω στα 45.000 άτομα με εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς, απαράδεκτες συνθήκες εργασίας και κάτω από ένα καθεστώς φόβου απόλυσης σε περίπτωση που θα συνδικαλιστούν».

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πρέβεζα: Ισραηλινή τουρίστρια έκανε άσεμνη χειρονομία σε κοπέλα που τραγουδά για την Παλαιστίνη (Βίντεο)

Νέο μάθημα στο Λύκειο από το νέο έτος - Ποιο είναι

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panelladikes-2019-mixanografiko.jpg
Μηχανογραφικό - οβιδιακές μεταμορφώσεις: Οι σχολές που απογειώνονται και εκείνες... που προσγειώνονται!
Μηχανογραφικό: Τα Παιδαγωγικά Τμήματα συναγωνίζονται τις Ιατρικές, τις Νομικές και τα Πολυτεχνεία
Μηχανογραφικό - οβιδιακές μεταμορφώσεις: Οι σχολές που απογειώνονται και εκείνες... που προσγειώνονται!
taxi
Σχολεία: Επανέρχεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα το αγαπημένο μάθημα των μαθητών με νέα θεματική
Επανέρχεται δυναμικά και σε ενισχυμένη μορφή στο ωρολόγιο πρόγραμμα καθώς το Υπουργείο Παιδείας προχωρά στην καθιέρωση και τον εμπλουτισμό του...
Σχολεία: Επανέρχεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα το αγαπημένο μάθημα των μαθητών με νέα θεματική
anoia-egkefalos.jpg
8 απλές συνήθειες για δυνατό μυαλό και πρόληψη της άνοιας, σύμφωνα με καθηγητή του Χάρβαρντ
8 απλές και επιστημονικά τεκμηριωμένες συμβουλές για την πρόληψη της άνοιας από καθηγητή του Χάρβαρντ
8 απλές συνήθειες για δυνατό μυαλό και πρόληψη της άνοιας, σύμφωνα με καθηγητή του Χάρβαρντ
aksiologisi
Πρωτοφανές: Το νέο πειθαρχικό δίκαιο προβλέπει κύρωση έως 30.000 ευρώ για παραπτώματα
Τι προβλέπει το νέο πειθαρχικό δίκαιο για ποινές στους Δημοσίους Υπαλλήλους - Δείτε τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια επιβολής οριστικής παύσης
Πρωτοφανές: Το νέο πειθαρχικό δίκαιο προβλέπει κύρωση έως 30.000 ευρώ για παραπτώματα